Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Tempest 28 okt 2021, 17:30

Ljuddämpare kommer att jämställas med ammunition, dvs det krävs ingen egen licens på ljuddämparen, bara att man har licens på vapnet som den ska monteras på. Jag undrar hur det blir med ljuddämpare till licensfria vapen?
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Watchdog (28 okt 2021, 19:03)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Leopold 28 okt 2021, 19:41

Låter som en spännande utveckling för de licensbelagda luftgevären i alla fall. Har du några källor på detta?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav börne 28 okt 2021, 20:17

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (29 okt 2021, 17:57)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav börne 28 okt 2021, 21:07

Började ju genast kolla in rimfire dämpare, gäller ju att ha nätshoppat klart tills dom släpper på licens tramset :)

Nån med tips på en bra & inte tokdyr till 22lr... 1/2-20 UNF?

Hittade en som heter Stalon RC som var anpassad för 22lr subsonic som var liten & nätt. Nåt att ha tro? Hade varit trevligt med lite tystare bössa i skjuthallen.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (29 okt 2021, 01:58), Watchdog (29 okt 2021, 17:58)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav dano_swe 29 okt 2021, 01:38

Tveksamt om det kommer gälla klass 3 och 4 tyvärr. Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Luftpangarn 29 okt 2021, 02:25

dano_swe skrev:Tveksamt om det kommer gälla klass 3 och 4 tyvärr. Någon som vet mer?


Vad omfattas av klass 3 och 4? Jag tänker skriva till mitt partis utskottsledamot, så jag behöver veta. (Tror det är civilutskottet.)

Det är givetvis bra om fler än jag skriver till någon ledamot där! Man kan inte bara gnälla. Skriv kort till någon relevant politiker. De bits inte, och är tacksamma för tips om saker de inte själva känner till. Gäller alla partier, inte bara mitt. (Alternativet är att hoppas på att någon utredning plötsligen kommer på att det existerar luftvapen också.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav börne 29 okt 2021, 06:27

dano_swe skrev:Tveksamt om det kommer gälla klass 3 och 4 tyvärr. Någon som vet mer?

Ja det skulle ju inte förvåna mig :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Grönberg 29 okt 2021, 07:32

Enligt förslaget kommer inte licens att behövas för ljuddämpare till något vapen under förutsättning att dämparen passar på vapnet. Dämparna föreslås behandlas på samma sätt som ammunition.
Grönberg
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 apr 2014, 06:05
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav dano_swe 29 okt 2021, 07:55

Grönberg skrev:Enligt förslaget kommer inte licens att behövas för ljuddämpare till något vapen under förutsättning att dämparen passar på vapnet. Dämparna föreslås behandlas på samma sätt som ammunition.


Har läst det samma, men det står heller ingenstans, uttryckligen, att det blir lättnader för dämpare på 22LR tex. Idag krävs det ju rätt speciella omständigheter för att lyckas få licens och ha en på 22an.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Tempest 29 okt 2021, 08:03

Hoppas att detta kan göra att ljuddämpare till licensfria luftvapen släpps fria som i tex Tyskland, man har ju ingen licens att visa upp, ett moment 22. Ingen har väl hittills åtalats i Sverige för att ha haft ljuddämpare på sitt legala luftvapen i alla fall så det är nog fritt fram och använda dem antar jag, nån som vet? Det finns F-märkta ljuddämpare att köpa i Tyskland som borde anses vara legala i även i EU-landet Sverige anser jag. Eftersom licensfria luftvapen får användas i tättbebyggt område och inomhus i lägenheter så är ju ljuddämpare bara till nytta för att minska bullret som kan vara störande, speciellt med kolsyre och PCP-vapen.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav vettedax 29 okt 2021, 08:05

En fråga, varför finns det ett motstånd mot ljuddämpare ?? vad är motiveringen för att det inte är fritt på alla vapen ?? kan bara se en fördel ju, eller ??
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Tempest 29 okt 2021, 09:37

vettedax skrev:En fråga, varför finns det ett motstånd mot ljuddämpare ?? vad är motiveringen för att det inte är fritt på alla vapen ?? kan bara se en fördel ju, eller ??

Det finns ingen logik i det hela, antagligen så är det för att försvåra för tjuvjägare men de har ju oftast licens på geväret och ljuddämparen, inom kriminella kretsar används inte ljuddämpare trots att det skulle kunna vara till fördel i vissa situationer och de har ju inte licens på sina vapen i alla fall, det är nog bara i Hollywood som ljuddämpare används vid mord, inte i verkligheten, det låter ju mer än ett "plopp" som det gör i filmerna, det är bara specialbyggda ljuddämparpistoler med underljudsammunition som är så tysta eller ens det.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav dano_swe 29 okt 2021, 10:00

Luftpangarn skrev:
dano_swe skrev:Tveksamt om det kommer gälla klass 3 och 4 tyvärr. Någon som vet mer?


Vad omfattas av klass 3 och 4? Jag tänker skriva till mitt partis utskottsledamot, så jag behöver veta. (Tror det är civilutskottet.)

Det är givetvis bra om fler än jag skriver till någon ledamot där! Man kan inte bara gnälla. Skriv kort till någon relevant politiker. De bits inte, och är tacksamma för tips om saker de inte själva känner till. Gäller alla partier, inte bara mitt. (Alternativet är att hoppas på att någon utredning plötsligen kommer på att det existerar luftvapen också.)


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav vettedax 29 okt 2021, 11:50

Förstår ingenting..tjuvjakt 2021 ?? om så vore vem bryr sig. jaktvapen funkar det väl sådär på eller..22a perfekt, testat på min pistol. luftbössor kanon. gjorde en själv till en pcp. tog nog bort 90 % av ljudet. så igen varför är det inte tillåtet ??
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav chaosborn 29 okt 2021, 16:41

vettedax skrev:Förstår ingenting..tjuvjakt 2021 ?? om så vore vem bryr sig. jaktvapen funkar det väl sådär på eller..22a perfekt, testat på min pistol. luftbössor kanon. gjorde en själv till en pcp. tog nog bort 90 % av ljudet. så igen varför är det inte tillåtet ??


Känns som Du redan svarat på frågan, för den som vill begå ett brott så är det ju bättre att göra det i det tysta.
Och jo, tjuvjakt är väl inte heller särskilt trevligt.

Gissar att tillåtelsen också gör det svårt att kontrollera alla ljuddämpare att de är anpassade för just det vapnet.
Folk skulle alltså kunna göra egna ljuddämpare.

Har för mig att det var just det Magns eller vad han heter hade gjort och att det försvårade utredningen för polisen då de blev osäkra på vad för vapen som hade använts.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Swirl 30 okt 2021, 09:34

vettedax skrev:Förstår ingenting..tjuvjakt 2021 ?? om så vore vem bryr sig. jaktvapen funkar det väl sådär på eller..22a perfekt, testat på min pistol. luftbössor kanon. gjorde en själv till en pcp. tog nog bort 90 % av ljudet. så igen varför är det inte tillåtet ??


Tyvärr är tjuvjakt ett förekommande problem, men det skrivs oftast inte om det i dom stora tidningarna, kanske för att det är ett glesbyggdsproblem. Ofta används ljuddämpade gevär, i så liten kaliber som möjligt för att man inte ska bli upptäckt.

Min gissning är att markägaren, jägarna som skulle jagat på marken, och diverse djurvänner är dom som bryr sig.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Swirl 30 okt 2021, 09:41, redigerad totalt 1 gång.
Swirl
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2021, 15:19
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Swirl för detta inlägg
börne (30 okt 2021, 16:06)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Swirl 30 okt 2021, 09:40

chaosborn skrev:
vettedax skrev:Förstår ingenting..tjuvjakt 2021 ?? om så vore vem bryr sig. jaktvapen funkar det väl sådär på eller..22a perfekt, testat på min pistol. luftbössor kanon. gjorde en själv till en pcp. tog nog bort 90 % av ljudet. så igen varför är det inte tillåtet ??


Känns som Du redan svarat på frågan, för den som vill begå ett brott så är det ju bättre att göra det i det tysta.
Och jo, tjuvjakt är väl inte heller särskilt trevligt.

Gissar att tillåtelsen också gör det svårt att kontrollera alla ljuddämpare att de är anpassade för just det vapnet.
Folk skulle alltså kunna göra egna ljuddämpare.

Har för mig att det var just det Magns eller vad han heter hade gjort och att det försvårade utredningen för polisen då de blev osäkra på vad för vapen som hade använts.


Precis som du skriver har tyvärr ljuddämpare använts vid en del brott mot människor, har för mig att lasermannen också använde ljuddämpare. Samma debatt finns i USA, där ett organisation(troligen vapenmotståndare) gör listor över alla brott där ljuddämpare använts för att försvåra utredningen efteråt. Masskjutningen vid Virginia Beach 2019 är ett exempel.

För att följa länken så måste du registera dig.



Är man kanske rädd för att folk kommer börja plinka med sina .22lr bössor i villaträdgårdarna? Jag var med när kommunjägaren sköt av kråkor på ett ställe där jag bor, hans Sako Quad .22lr med dämpare lät mindre än ett luftgevär, hade inte märkt om han sköt i grannträdgården.
Swirl
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2021, 15:19
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav vettedax 30 okt 2021, 10:22

Det är ju rätt konstigt att våra nya skyttar i utanförsområdena inte använder ljuddämpare ?? dom kanske inte vet vad det är.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Pryltokig 30 okt 2021, 10:40

Swirl skrev:Precis som du skriver har tyvärr ljuddämpare använts vid en del brott mot människor, har för mig att lasermannen också använde ljuddämpare.


Det sker ungefär en skjutning (mot människor) varje dag i Sverige och om vi måste gå tillbaka till Lasermannen (1991) eller Peter Mangs (2003-2010) för att hitta exempel där ljuddämpare använts kan det ju inte vara ett större problem.
Grunden är som tidigare nämnt att man trott det har försvårat tjuvjakt och man velat värna markägare/jakträttsinnehavare.
De vilt man bryr sig om är i huvudsak från Rådjur och uppåt och där har åtminstone tidigare inte Luft-gevär varit något hot/alternativ.
Mig veterligen har heller ingen som köpt en fullt dämpat luftgevär på XXL blivit åtalad och den enda "plastljuddämpare" avsedd för luftvapen
som jag vet blivit testad av NFC konstaterades vara INTE licenspliktig, men alla blir saliga på sin egen tro.
(Men Tobbe säljer ju inte lösa dämpare... och konsum säljer inte Tiger-räkor, so what)

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Swirl 30 okt 2021, 11:33

vettedax skrev:Det är ju rätt konstigt att våra nya skyttar i utanförsområdena inte använder ljuddämpare ?? dom kanske inte vet vad det är.


I början på 2010-talet, Innan vapenmarknaden svämmades över i Sverige med pistoler, CZ-k-pistar och AK47or från öst, så var det vanligt att kriminella sköt folk med såkallade "rattlare". K-pistar som tillverkades i hemliga verkstäder i Sverige, och ofta försågs med ljuddämpare. Dessa sköt oftast lite mindre kalibrar har jag för mig, så det enda som hördes var ett rattlande ljud.

Förmodligen är det inte värt besväret att försöka ljuddämpa en AK47, den låter nog för mycket även med dämparen på.

Bild
Senast redigerad av Swirl 30 okt 2021, 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Swirl
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2021, 15:19
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Tempest 30 okt 2021, 11:50

Skjuter man med ett 10 Joule-gevär med ljuddämpare så har jag mycket svårt att tro att Polisen skulle bry sig det minsta om man inte är vårdslös eller skjuter på fel saker eller djur. Jag kör med F-märkt ljuddämpare på min Umarex 850 M2 som ligger på 9,5 Joule och jag är inte ett dugg orolig. Släpp loss luftvapenljuddämparna nu, det blir ju bara löjligt det här.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav chaosborn 30 okt 2021, 12:44

Tempest skrev:Skjuter man med ett 10 Joule-gevär med ljuddämpare så har jag mycket svårt att tro att Polisen skulle bry sig det minsta om man inte är vårdslös eller skjuter på fel saker eller djur. Jag kör med F-märkt ljuddämpare på min Umarex 850 M2 som ligger på 9,5 Joule och jag är inte ett dugg orolig. Släpp loss luftvapenljuddämparna nu, det blir ju bara löjligt det här.


Polisen vet ju dock inte om ditt vapen gör 10 joule.

Tråden handlade ju generellt om ljuddämpare och inte bara just för luft?

Ljuddämparen fyller ju dessutom mer funktion på ett luftvapen över 10 Joule.
Allt handlar ju om vart man är och pangar och om man har tur eller otur.

Som jag skrev i en annan tråd vid ett tillfälle så hade en vän till mig skjutit luftgevär med en kompis, vapnet låg under 10 Joule, senare stormades lägenheten av polis.
Jo det var strax efter Breiviks illdåd, men en då.

Folk kan få för sig allt möjligt.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Swirl (30 okt 2021, 12:51)

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Swirl 30 okt 2021, 12:56

chaosborn skrev:
Tempest skrev:Skjuter man med ett 10 Joule-gevär med ljuddämpare så har jag mycket svårt att tro att Polisen skulle bry sig det minsta om man inte är vårdslös eller skjuter på fel saker eller djur. Jag kör med F-märkt ljuddämpare på min Umarex 850 M2 som ligger på 9,5 Joule och jag är inte ett dugg orolig. Släpp loss luftvapenljuddämparna nu, det blir ju bara löjligt det här.


Polisen vet ju dock inte om ditt vapen gör 10 joule.

Tråden handlade ju generellt om ljuddämpare och inte bara just för luft?

Ljuddämparen fyller ju dessutom mer funktion på ett luftvapen över 10 Joule.
Allt handlar ju om vart man är och pangar och om man har tur eller otur.

Som jag skrev i en annan tråd vid ett tillfälle så hade en vän till mig skjutit luftgevär med en kompis, vapnet låg under 10 Joule, senare stormades lägenheten av polis.
Jo det var strax efter Breiviks illdåd, men en då.

Folk kan få för sig allt möjligt.


Det här är ett problem som har uppstått på senare år, jägare blir stormade av insatsstyrkan efter att någon har sett ett gevär och blivit rädd, och ringt 112. JRF har försökt att ta upp en dialog med polisen, för att lösa situationen.

I Rättvik stormade 15st poliser en lägenhet för att arrestera en kille som på väldigt svaga grunder misstänktes för att ha skjutit en fågel från sin bil under jakten. Samtidigt slog 6st poliser till hos en av hans vänner för att säkra bevis.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Den här var också uppmärksammad mycket, polisens specialstyrka med 15 man slog till med helikopter och snöskoter för att göra en "nykterhetskontroll" hos ett gäng jägare i en jaktstuga. Jägarna var ute och arbetade på sina marker och hade inte ens några vapen med sig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det krävs idag väldigt lite för att polisen ska slå till med insatsstyrkan om dom fått nys om att det finns vapen, lagliga eller olagliga, på en plats tyvärr. Det är så samhället ser ut idag är jag rädd för.
Swirl
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2021, 15:19
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav Silwer 30 okt 2021, 23:20

Enbart för vapen på licens.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljuddämpare kommer att befrias separat licens

Inläggav _Axel_ 02 nov 2021, 21:19

Om dämparen är licensfri så går den inte kontrollera när den har lämnat butiken. Det kommer finnas hur många begagnade som helst. Vem som helst med vapenlicens på en .22LR kan gå och köpa en åt er med PCP som vill ha en.

Lagen är väl ett halvt erkännande av att Polisen har haft fel i alla år. Ljuddämpare är enkla tingestar som vilken tjyvjägare som helst kan koka ihop. Dom går inte att kontrollera. Finns hyllmeter med instruktioner att skaffa.

Men jag uppskattar att principen blir praxis. Nu är allt vi behöver jägarorganisationer med viljan att få igenom att de med vapenlicens, eller jägarexamen (tex nybörjare), får köpa luftvapen över 10J för övning och hobby. Vapenhandeln behöver nått att sälja till de som vill ha en vapenhobby, utan allt krångel med licenser. Luftvapen är som alla här vet roligt, och nyttigare för skjutskickligheten än .22LR iom att alla med utrymme kan skjuta när tid och lust finns. Men det finns tyvärr lite intresse för denna fråga hos jägarorganisationerna. Men principen är nu befäst och bör kunna utnytjas. För luftvapen gör inte heller att kontrollera speciellt mkt. Bäst vore att harmonisera med Norden fullt ut, men det är svårt för Svenska politiker.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Watchdog (02 nov 2021, 21:27), Luftpangarn (03 nov 2021, 14:40)

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer