AHFT - "HFT" från bänk

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2021, 10:22

Här är en intressant variant en klubb i England hittat på. Man använder bänk för två av tre positioner. Stående, fast man får luta sig mot bänken. Endast armbågar på bänken (eller i luften), samt skjutsäck och armbågar på bordet.

De kör HFT reglerna om max 12ggr förstoring, och inget får rattas / ändras efter första skottet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (22 okt 2021, 13:32), David_M (22 okt 2021, 16:26)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2021, 17:04

Det kan kanske vara relevant att betänka att FT utvecklades som en variant av HFT från början. Sedan har det blivit två olika skyttegrenar. Som delvis attraherar olika typer av skyttar. Precis som benchrest, är sin grej.

Jag vet att ni tycker jag är tjatig. Men insteget till HFT är lägre - det finns det INGEN som bestrider.

Med tanke på att FT är en mikroskopiskt stor sport i Sverige, tycker jag att man bör överväga möjliga kombinationsbanor. Jag tror det går, om man anstränger sig. Det finns redan en sådan rörelse. Med som tex hemsnickrade regler om "open FT" eller "Sports FT".

I vårt lilla land, tror jag man bör slå ihop mycket. Kanske tom att ha åtminstone deltävlingar i "jaktstig"?
Jag är inte ute efter att reta någon, men jag tror skyttegemenskap inte behöver vila på en viss sorts regler förknippade krav på viss utrustning, som inte folk redan har hemma.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav börne 22 okt 2021, 17:36

Luftpangarn skrev:Det kan kanske vara relevant att betänka att FT utvecklades som en variant av HFT från början.

Nope... tvärtom.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2021, 17:59), Skyddsjägarn (23 okt 2021, 13:01)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Stinsen 22 okt 2021, 18:31

Jag har bara varit på en FT tävling, men jag se egentligen inga tekniska hinder med att skjuta på samma mål som debutanter om man skulle vilja ha HFT klass.
Någon som har en annan synpunkt?
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2021, 20:18)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Nitro 22 okt 2021, 18:38

Luftpangarn skrev:Det kan kanske vara relevant att betänka att FT utvecklades som en variant av HFT från början. Sedan har det blivit två olika skyttegrenar. Som delvis attraherar olika typer av skyttar. Precis som benchrest, är sin grej.

Jag vet att ni tycker jag är tjatig. Men insteget till HFT är lägre - det finns det INGEN som bestrider.

Med tanke på att FT är en mikroskopiskt stor sport i Sverige, tycker jag att man bör överväga möjliga kombinationsbanor. Jag tror det går, om man anstränger sig. Det finns redan en sådan rörelse. Med som tex hemsnickrade regler om "open FT" eller "Sports FT".

I vårt lilla land, tror jag man bör slå ihop mycket. Kanske tom att ha åtminstone deltävlingar i "jaktstig"?
Jag är inte ute efter att reta någon, men jag tror skyttegemenskap inte behöver vila på en viss sorts regler förknippade krav på viss utrustning, som inte folk redan har hemma.

Ifall jag fixar till en bana här hemma i sommar som funkar både för de som håller på med FT och för nybörjare. Kommer du då?
Annars skiter jag i det. :o
Det är tyvärr till stor del så. Folk lägger ner massor med arbete för att det klagas en massa och sen blir det bara nån enstaka som dyker upp.
Men lovar du att komma "Luftpangaren" så kan jag ställa upp att bygga en nybörjabana.
Nu var diskussionen förvisso BR men jag vet att du haft samma synpunkter på FT
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2021, 19:24), börne (22 okt 2021, 19:59), Rudolf91 (23 okt 2021, 12:18), Skyddsjägarn (23 okt 2021, 13:02)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2021, 19:21

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Det kan kanske vara relevant att betänka att FT utvecklades som en variant av HFT från början.

Nope... tvärtom.


Jag förstår inte hur du kan tro att FT inte stammar ur HFT. År det rimligt att tro att skytte mot figurer av smådjur, började med sådär 15-30 grs förstoring? Att man skulle ha tid att mäta in avstånd med fokusinställng?

Att man skulle anta att ha tid att ratta höjdjusteringar, om man vill skjuta en kanin? FT har totalt orealistisk fortfarande en övervikt av mål, som föreställer smådjur. Vem fan kommer på iden att skjuta en kanin med 30ggr förstoring??? Du kommer aldrig ens ha en chans att hitta målet.

HFT begränsar förstoringen till 12ggr. Redan där börjar man närma sig det orimliga.

Det är så orimligt, att jag inte tänker fortsätta argumentera. Givetvis växte FT ur HFT. Det är bara att kolla den faktiska historiken, om man inte vill inse logiken. (Några började mäta avståndet med fokusringen, och så var stenen i rullning, vad jag läst.)
Senast redigerad av Luftpangarn 23 okt 2021, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2021, 19:53

Nitro, jag skrev ett långt svar som försvann i cyberrymden. :shock:

Alla kan roa sig med skyttet hur man vill. Personligen är jag inte intresserad av tävlingar över huvud taget. Spelar ingen roll om det är schack , eller skytte. För mig är alltid den sociala gemenskapen det viktiga.

Av olika orsaker, kan jag dessvärre inte junna lova att dyka upp, fast jag VERJKLIGEN skulle uppskatta det. :cry: (Och jag skulle bara skjuta mål upp till 30m, eftersom jag kör öppna riktmedel. :lol: Resten får andra skjuta, :-) ) Om jag har möjlighet, vill jag verkligen dyka upp i sydändan av vårt rike, för ni har uppenbarligen kul med en fin föreningskultur.

Jag har akdrig anpassat mig till enkla regler. Jag tycker tex att "schack 960" uppfunnet av Bobby Fisher, är oändligt mer intressant, än de vanliga reglerna.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav börne 22 okt 2021, 20:17

Luftpangarn skrev:Jag förstår inte hur du kan tro att FT inte stammar ur HFT.

Hunter field target (HFT) is a target shooting sport which started as an off-shoot of the Field Target shooting discipline.

För att följa länken så måste du registera dig.



and hence the reason it carries the term Field Target as part of it’s name. The Hunter part came as the sport developed in it’s early years to be a less rigid sport than Field Target had become

För att följa länken så måste du registera dig.



När FT började 1980 - 81 så var såklart utrustningen mycket enklare än idag & liknar nog det du vill ha. Man sköt inte ens på fallmål utan en figur med en klisterlapp på. Fallmål kom senare. Men HFT är en skyttegren som kom efter FT vilket du påstår är fel.
Senast redigerad av börne 22 okt 2021, 20:24, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Rudolf91 (23 okt 2021, 12:18), Skyddsjägarn (23 okt 2021, 13:03)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Nitro 22 okt 2021, 20:18

Luftpangarn skrev:Nitro, jag skrev ett långt svar som försvann i cyberrymden. :shock:

Alla kan roa sig med skyttet hur man vill. Personligen är jag inte intresserad av tävlingar över huvud taget. Spelar ingen roll om det är schack , eller skytte. För mig är alltid den sociala gemenskapen det viktiga.

Av olika orsaker, kan jag dessvärre inte junna lova att dyka upp, fast jag VERJKLIGEN skulle uppskatta det. :cry: (Och jag skulle bara skjuta mål upp till 30m, eftersom jag kör öppna riktmedel. :lol: Resten får andra skjuta, :-) ) Om jag har möjlighet, vill jag verkligen dyka upp i sydändan av vårt rike, för ni har uppenbarligen kul med en fin föreningskultur.

Jag har akdrig anpassat mig till enkla regler. Jag tycker tex att "schack 960" uppfunnet av Bobby Fisher, är oändligt mer intressant, än de vanliga reglerna.

Med andra ord, jag skulle vilja men kommer inte :-)
Så därför finns det heller ingen anledning för oss arrangörer att lägga ner en massa extrajobb ifall nybörjare inte vill komma.
Nu är det inte hela sanningen då en del nybörjare kom i senaste FT tävlingen då det dök upp fyra nybörjare som uppskattade det hela.
Men jag hoppas att du förstår vad jag eller vi menar. Det är lätt att snacka "gör si och gör så, men man kan inte själv komma"
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (22 okt 2021, 20:24), Luftpangarn (22 okt 2021, 20:36), Rudolf91 (23 okt 2021, 12:18), Skyddsjägarn (23 okt 2021, 13:04)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 23 okt 2021, 12:22

Nitro, det blev litet tråkig ton i den här tråden. Jag försöker vara konstruktiv, inte alls att klaga.

Nu var ju min tanke från början att delta hos SLJF i Stockholm. Men det blev bara ett deltagande i säkerhetskursen. Sedan fick jag inte ordning på mitt ZOS sikte. (Och nu lutar jag åt att jag i alla fall nog inte är road av att skruva på några torn. Men man kan ju skjuta med mildots i stället.)

Sedan kom pandemin emellan. Och nu hänger SLJF existens på gärdsgården, då de blivit uppsagda från den skyttebanan. (Jag har föreslagit att höra med en skyttebana här ute på Värmdö, som sysslar med jaktträning. De får dessutom inte skjuta på sommrarna, så då är ju banan helledig!)

Ett av skälen till att jag reagerade på AHFT videon, var att jag tänkte just på SLJF's bänkar utanför klubbstugan. Och på alla vanliga skjutbanor. Och på hur mycket jag sitter och skjuter på picknickbänken på min strand.

Att det är en himla massa jobb att ordna en riktig FT bana, begriper vem som helst, som någon gång ens tröttnat på att knata iväg för att resa några burkar. :oops: :lol:

Och det är väl ytterligare ett skäl till att AHFT iden kanske är intressant? Att sätta ut fallmål på en vanlig skjutbana, är ju mindre arbetskrävande. Förstås mindre kul också, men inte så heltokigt heller, tänker jag. (Det är en brist hos skidskyttemål, att allting handlar om ett visst avstånd.)

När vi kör våra modellånglok i ångloksföreningen, tar det alltid 2-3 timmar att bygga upp, respektive riva den portabla anläggningen. Och så skall alla dyka upp vid rätt tid, förslag på övernattning osv. Och så skall man förbereda sin egen "utrustning". (Ånglok har en otrolig förmåga att trassla. :-) Fast man "svär inte över skiten", som man gör med gräsklippare och utombordsmotorer.) Så jag tror jag fattar.

Och så lutar jag åt att köpa ett lätt sikte, med kanske fast förstoring? För det är litet fånigt, att typ aldrig ha använt kikarsikte. Och nu har jag definitivt nått läsglasögon stadiet. Det lär ju inte heller gå över med tiden, om man säger så. :lol:

Med allra varmaste och totalt ogriniga hälsningar, från skärgården, till Nitro och Börne!

P.S. Nu tittade solen fram, så nu skall jag ut. Tar med mig den bedrövliga projektpickan Sig Sauer P226 S... Har tagit fram knådbar epoxy + div att knåpa med ikväll.

P.P.S. Jag slant på granntangenterna "i" och "o" igår. Så det blev "fikusinställningar" i stället för "fokusinställningar" i tidigare inlägg. :o Det låg alltså ingen nedsättande avsikt bakom skrivningen. Så fel det kan bli. :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Skyddsjägarn 23 okt 2021, 13:08

Luftpangarn innan du snackar eller skriver om vad som är vad eller om vem som var först, kom till en tävling och se lär och kanske det kan få dej att inte hitta saker i luften som gör dej till världsmästare i långa tråkiga inlägg. Ställ upp och skjut en tävling. // Skyddsjägarn.
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Följande användare vill tacka Skyddsjägarn för detta inlägg
börne (23 okt 2021, 16:43)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 23 okt 2021, 13:35

Skyddsjägarn skrev:Luftpangarn innan du snackar eller skriver om vad som är vad eller om vem som var först, kom till en tävling och se lär och kanske det kan få dej att inte hitta saker i luften som gör dej till världsmästare i långa tråkiga inlägg. Ställ upp och skjut en tävling. // Skyddsjägarn.


Så kan man säga Skyddsjägarn. Men hade du föredragit att jag inte alls öppnat någon tråd? Eller kanske särskilt om nyheten "AHFT"? Oaktat alltså, huruvida jag deltagit i en FT tävling? Eller HFT, som inte finns i Sverige. Eller "jaktstig", som jag just nyligen alls blev medveten om fanns. (Jag jagar inte.)

Varför inte bara ta en utsträckt hand, och röka fredspipa?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Skyddsjägarn 23 okt 2021, 13:51

Luftpangarn skrev:
Skyddsjägarn skrev:Luftpangarn innan du snackar eller skriver om vad som är vad eller om vem som var först, kom till en tävling och se lär och kanske det kan få dej att inte hitta saker i luften som gör dej till världsmästare i långa tråkiga inlägg. Ställ upp och skjut en tävling. // Skyddsjägarn.


Så kan man säga Skyddsjägarn. Men hade du föredragit att jag inte alls öppnat någon tråd? Eller kanske särskilt om nyheten "AHFT"? Oaktat alltså, huruvida jag deltagit i en FT tävling? Eller HFT, som inte finns i Sverige. Eller "jaktstig", som jag just nyligen alls blev medveten om fanns. (Jag jagar inte.)

Varför inte bara ta en utsträckt hand, och röka fredspipa?



Inga problem med det jag väljer vad jag läser, verkligheten är inte i forumet de är på skjutbanan. // Skyddsjägarn
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav börne 23 okt 2021, 14:11

Luftpangarn skrev:Att sätta ut fallmål på en vanlig skjutbana, är ju mindre arbetskrävande. Förstås mindre kul också, men inte så heltokigt heller, tänker jag.

Det är så vi skjuter i Mörrum varje lördag... kanske inte på just fallmål då det blir ett jävla dragande i snören, men spinners & såna mål han visade upp i videon används, FT träningsmål kallar jag dom. Men att tävla i det skyttet känns inte som nåt kul, ärligt talat är det inte svårt att träffa ens dom mindre målen på 50 meter från bänk. Ok om man har ett handikapp & inte kan röra sig, men från bänkskyttet till en riktig FT bana är det milsvida avstånd på hur kul det är. Men det gäller mig, hur kul det är för andra får ju dom avgöra.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav börne 23 okt 2021, 14:28

Skyddsjägarn skrev:kanske det kan få dej att inte hitta saker i luften

Jo detta störde mig också, speciellt då jag läser att det är helt orimligt att jag tror att FT inte härstammar från HFT, HFT härstammar som vi vet från FT & inte tvärtom.

Ännu ett exempel & denna gång är källan rätt seriös, nämligen World HFT Organisation.

It all started many years ago as a spin off from FT.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Skyddsjägarn (23 okt 2021, 15:18)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 23 okt 2021, 15:49

börne skrev:
Skyddsjägarn skrev:kanske det kan få dej att inte hitta saker i luften

Jo detta störde mig också, speciellt då jag läser att det är helt orimligt att jag tror att FT inte härstammar från HFT, HFT härstammar som vi vet från FT & inte tvärtom.

Ännu ett exempel & denna gång är källan rätt seriös, nämligen World HFT Organisation.

It all started many years ago as a spin off from FT.

För att följa länken så måste du registera dig.



OK, det egentligen inte så intressant. Men det jag läst, och sett på en video från något stort FT internationellt mästerskap, där någon som varit med innan ens FT fanns, så hävdade han att historiken var att en del HFT skyttar började mäta avståndet med fokusringen.

Och där delas det upp i två varianter. Där man numera inte ens får variera fokus, förstoring, eller något annat inom HFT. Just med avsikt på, att folk skall kunna dyka upp med sin egna vanliga bössa, men få skjuta litet annorlunda än hemmavid.

Historiken är inte viktig. Men faktum är, att HFT reglerna hela tiden justerats med inriktning på att folk skall kunna dyka upp med sin vanliga hobbybössa ur garderoben, och siktet som sitter på. (Det är ovanligt, men folk deltar tom med pistol i HFT. Har det ens någonsin hänt inom FT?)

Men åter igen, syftet med denna tråd, var inte att debattera historik bakom tävlingsgrenar. Utan presentera en nyhet, som kanske kan inspirera?

Jag tycker denna tråd flippat ur. Dessutom på ett sätt som hotar detta forums existens. Precis som Nitro säger att det inte är kul att ordna en FT tävling, om folk bara skall vara negativa, så är det inte så konstigt om folk inte har lust att starta trådar här på forumet, om det bara rackas ned på.

Och jag kanske missförstått något, men jag har inte uppfattat att det är ett krav, för att skriva på detta forum, att man deltagit i en FT tävling?!?

Jag tycker man kan tänka sig för någon gång, innan man kommer med totalt okonstruktiva inlägg. Och om man tycker jag är tråkig att läsa - låt bli! Eller skriv något roligare själv, så att det finns alternativ till att läsa vad jag skriver! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Skyddsjägarn 23 okt 2021, 16:01

Håll dej till fakta, hitta inte på saker du inte vet nog om är jag tydlig nog nu. I framtiden ska jag läsa dina inlägg inte bara ögna igenom dom. // Skyddsjägarn
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Följande användare vill tacka Skyddsjägarn för detta inlägg
börne (23 okt 2021, 16:31)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Luftpangarn 23 okt 2021, 16:20

Skyddsjägarn skrev:Inga problem med det jag väljer vad jag läser, verkligheten är inte i forumet de är på skjutbanan. // Skyddsjägarn


Men detta forum har väl aldrig gjort anspråk på att ersätta fysiskt skytte? Forumet är väl bara ett komplement till den fysiska verkligheten?

Fast jag tycker teori och praktik hör ihop. Jag inspireras, och upptäcker saker, jag inte alls tänkt på tidigare, via detta forum. Vilket leder mig vidare till andra källor. Tex en youtube video, om en ide om ett nytt tävlingsformat, som de kallar AHFT.

(Nu har denna tråd spårat ur totalt. I sådana diskussioner i mitt parti, säger bara folk att man skall sluta, när man tappat fokus på vad man vill uppnå, eller bara fatta något bättre.)

Nu skall jag nog inte skriva något mer i denna tråd. Om någon annan vill diskutera AHFT, föreslår jag att personen skapar en ny tråd. :| (Om personen alls vågar starta en tråd i detta forum. Jag är en hårdhudad debattör - det skall inte krävas, för att skriva här! :-( )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav börne 23 okt 2021, 16:26

Ok... World HFT Organisation & andra källor har antagligen fel & "någon som varit med innan ens FT fanns" har rätt :roll:

Jag är som jag är... jag kan inte hålla käften om jag ser nåt jag anser vara helt felaktigt, men nu ska jag sluta älta detta i din tråd om AHFT, lycka till ni som vill satsa på denna nya skyttegren.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Skyddsjägarn (23 okt 2021, 17:05), Luftpangarn (23 okt 2021, 17:27)

Re: AHFT - "HFT" från bänk

Inläggav Rudolf91 23 okt 2021, 16:30

För att följa länken så måste du registera dig.

Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Följande användare vill tacka Rudolf91 för detta inlägg
börne (23 okt 2021, 16:31), Skyddsjägarn (23 okt 2021, 17:14)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer