Frakt från Tyskland?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frakt från Tyskland?

Inläggav Puttaren 01 okt 2021, 20:52

Ropat hem en fin Steyr på egun.de och nu vill DHL/Schenker inte frakta den hem till mig (de kallar den för vapen).

Någon som har ett bra tips på hur jag enklast får hem den utan att köra ned och hämta den?

och om jag ändå åker - visst är det inga problem att ta hem en licensfri luftpistol till Sverige genom tullen? om de skulle kolla alltså.
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Henno3 01 okt 2021, 21:27

Maila säljaren och be honom skriva ”sportutrustning” (aus deutch naturlich), eller något annat?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Luftpangarn 02 okt 2021, 01:03

Henno3 har nog rätt. Det är väldigt olika bud på vad DHL fraktar beträffande luftvapen. Men alla puffror jag köpt av Versandhaus Schneider, kommer ju med DHL.

Reglerna är otydliga, och verkar vara tänkta med tanke på krutvapen. Så första personen i DHL:s distributionskedja, fungerar som grindvakt, på basis av inte så välgenomtänkta och välformulerade reglementen. Gissa vad man gör då?! - Hellre fälla än fria! så har man i alla fall inte riskerat att göra fel. :-(

Alla ord som rakt av betyder vapen, skall undvikas. Sportredskap, leksak, antikvitet, samlarföremål, whateaver, skall det stå som innehållsbeskrivning, enligt vad jag läst.

Svenska tullen kan hitta på vad som helst, hur du än bär dig åt. Får de för sig att provskjuta vapnet, blir det trassligt. Dock, sannolikheten är förstås låg - och allra viktigast, ligger puffran under 10J väntar ju inget seriöst surt.

Det är sammanfattningen av vad jag läst här och på andra ställen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav vettedax 02 okt 2021, 03:26

Fan va löjligt å tråkigt.har köpt minst 25 bössor på egun å alldrig haft problem ju..är den under 10 skall det va grönt ju..fanns det nån F märkning på. Mitt tipps är skriv till DHL Sverige å förklara läget..dom hjälper dig säkert. en gång kom en bössa jag köpt till fel land, tror Holland, dom letade upp den å styrde om transporten. så skriv till dom. om inte går väl pistolen tillbaka till säljaren. då kan han väl skicka med nått annat företag. eftersom det är helt lagligt så löser det sig säkert, kanske tar lite tid dock.håll oss uppdaterade hur du gör å hur det går. är ju viktigt för oss som köper med.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Henno3 03 okt 2021, 19:25

USA är ännu värre! Skulle beställa en kolv från Maccari, ett jäkla trästycke helt enkelt! Något i beskrivningen i försändelsen, trots ändring lyckades någon petig jäkel få till att det kunde tolkas som militärt materiel. Herr Maccari var dock väldigt hjälpsam och ensvis, och lyckades på tredje försöket få över kolven som ett styre till en motorcykel!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Nitro 04 okt 2021, 18:00

Henno3 skrev: Herr Maccari var dock väldigt hjälpsam och ensvis, och lyckades på tredje försöket få över kolven som ett styre till en motorcykel!

Haha, ja det gäller att vara påhittig. :lol:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Puttaren 05 okt 2021, 09:44

Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav vettedax 05 okt 2021, 09:55

Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Väldigt konstigt ju. jag har aldrig haft problem. å jag köper ofta. säkert en gång i månaden. kan det va för det var en pistol tro ?? fattar ingenting, har handlat på Egun i många år. en bössa kom fel en gång det är allt. brukar kosta ca 25 EU å ta mellan 5 till 10 dagar. det är ju många här som köper på Egun å jag har aldrig läst om problem med att få hit grejerna, väldigt konstigt. har väl handlat 10 detta året bara. jag meijlade Egun nyss å frågade om det är nått problem.. vi får se om dom svarar. Hittade detta när jag kollade DHLs sida om vad som inte får skickas (Alla former av vapen, vapenimitationer, inklusive luftvapen och soft air guns )
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav dundersmurfen 07 okt 2021, 13:34

Jag håller med om att det låter konstigt. Jag har köpt ett antal luftpistoler från Tyskland och har aldrig haft några problem med speditörerna, trots att en säljare en gång till och med skickade med en fylld 2 kg CO2-flaska på köpet...
Nu senast hade svenska tullen dock öppnat det ena av två paket, det var första gången för mig som de blandat sig i, men det klagar jag verkligen inte på, paketet blev inte ens försenat (och jag tycker att de borde kolla mycket mycket mer av vad som passerar över vår gräns, åt båda hållen).

Jag har inte tänkt på att kolla vad som varit skrivet som godsbeskrivning när DHL uppenbarligen godkänt försändelserna. Vi kanske kan försöka hålla reda på vad som funkat och inte, så att vi kan tipsa de tyska säljarna om vad de ska skriva.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2020, 13:27
Ort: LINKÖPING
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LGR

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav börne 07 okt 2021, 13:46

Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Du har inte svarat på frågan om hur försändelsen var märkt. Om den var märkt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Puttaren 07 okt 2021, 14:53

börne skrev:
Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Du har inte svarat på frågan om hur försändelsen var märkt. Om den var märkt.

Det var ju ingen försändelse. DHL ville inte låta säljaren skicka paketet öht. Jag vet inte hur han förhandlade med DHL, men ville inte pressa honom att hitta på något.
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav börne 07 okt 2021, 16:29

Puttaren skrev:Det var ju ingen försändelse. DHL ville inte låta säljaren skicka paketet öht.

Aha... Missuppfattade, trodde paketet skickades men gick tillbaka.

Skulle va intressant & veta om säljaren uppgav att det var ett vapen han skulle skicka, för det sätter nog käppar i hjulen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav vettedax 07 okt 2021, 17:04

Puttaren skrev:
börne skrev:
Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Du har inte svarat på frågan om hur försändelsen var märkt. Om den var märkt.

Det var ju ingen försändelse. DHL ville inte låta säljaren skicka paketet öht. Jag vet inte hur han förhandlade med DHL, men ville inte pressa honom att hitta på något.

Ibland står det ju i annonsen ( no internationel sale ) eller nått. inget sånt du såg ????
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Puttaren 11 okt 2021, 13:19

vettedax skrev:
Puttaren skrev:
börne skrev:
Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Du har inte svarat på frågan om hur försändelsen var märkt. Om den var märkt.

Det var ju ingen försändelse. DHL ville inte låta säljaren skicka paketet öht. Jag vet inte hur han förhandlade med DHL, men ville inte pressa honom att hitta på något.

Ibland står det ju i annonsen ( no internationel sale ) eller nått. inget sånt du såg ????

Nej, tvärtom, han sa 100 euro i fraktkostnad, det pris DHL gett honom. När han ville skicka den sa de dock nej, trots att han förklarade att det var ett licensfritt vapen. Nu är iaf pistolen överlämnad till min "langare" som kommer hem med den imorgon.
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav vettedax 11 okt 2021, 14:27

Puttaren skrev:
vettedax skrev:
Puttaren skrev:
börne skrev:
Puttaren skrev:Ingen speditör ville ta sig an den här frakten så jag ber säljaren skicka den inom Tyskland och så får en bekant ta med den hem nästa vecka när han ändå åker.

Det här var en mycket osmidig upplevelse - jag trodde att det bara var att köpa och få hem grejerna på några dagar. Egun.de är ju då inget egentligt alternativ om man inte råkar ha ett ärende till Tyskland.

Du har inte svarat på frågan om hur försändelsen var märkt. Om den var märkt.

Det var ju ingen försändelse. DHL ville inte låta säljaren skicka paketet öht. Jag vet inte hur han förhandlade med DHL, men ville inte pressa honom att hitta på något.

Ibland står det ju i annonsen ( no internationel sale ) eller nått. inget sånt du såg ????

Nej, tvärtom, han sa 100 euro i fraktkostnad, det pris DHL gett honom. När han ville skicka den sa de dock nej, trots att han förklarade att det var ett licensfritt vapen. Nu är iaf pistolen överlämnad till min "langare" som kommer hem med den imorgon.

Hoppas det går väl..själv blir jag såklart tveksam nu...tänker ha en del frågor till säljaren å få klart för mig att allt är ok .
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Frakt från Tyskland?

Inläggav Silwer 13 okt 2021, 16:50

Saken ju att tryckdrivna vapen kan anses kräva special frakt.

Annars ska det inte vara nåt problem, inom EU för ju de här fritt fraktas, även om man börjar se att mer och mer skit dyker upp, frihandel är för de rika ungefär.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer