HFT och FT med samma bana / mål?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 04 sep 2021, 08:18

Eftersom spridning är en helt linjär sak, geometriskt sett, är det väldigt lätt att justera avståndet, så att tex ett 50mm mål, motsvarar ett 40mm. Så det kanske går att använda exakt samma uppställning av målen, men använda olika skjutplatser, för en kombinerad HFT och FT bana?

Skälet till tanken, är att väldigt många har ett 10J gevär, med max 12x förstoring, och kan då enkelt hoppa in och testa med sin egna bössa. (Har kikaren högre förstoring, skall den i England ställas lägre, och sedan får man inte röra inställningar under omgången, enligt deras regler.)

Jag tror det kan finnas många som skulle tycka det vore kul att testa sig själv och bössan med annorlunda skytte. Och det är också viktigt att man i sådant fall inte hånar de som kanske dyker upp med ett Jula B3. Annars blir det som att håna någon som kör VOLVO i stället för Porsche.

Naturligtvis kräver det dock även att man lyckas nå ut med erbjudandet. Att skriva här och på andra ställen på nätet, är en bra och enkel sak. Men helst skulle man kanske också försöka hitta andra kanaler. Tex innomhusskytteföreningar, som kanske stänger all aktivitet över sommaren? Och även "reklamblad" hos affärer som säljer luftgevär?

Tja, bara ett förslag kring en sak som kommer upp hela tiden. Nyss skrev Börne att hela licensfria 10J FT klassen saknar deltagare. Men det kan ju bidra, att instegströskeln är väl hög? Och man kan ju också ha väldigt kul skytte med enklare utrustning. Det är ju faktiskt vad majoriteten luftskyttar redan ägnar sig åt. Men att få träffa andra och skjuta en utomhusbana, är ju något särskilt.

Man kan tänka sig andra varianter. Och under ett varv, är det ju inget som hindrar, att man även får testa någon annan ställning och skott, utan att alls räkna poäng?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (04 sep 2021, 21:33)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav skjutglad 04 sep 2021, 09:12

Gillar tanken men tyvärr omöjligt då du skulle hamna
i skottlinjen på många stationer om du går fram och skjuter framför andra stationer.
Säkerheten är något vi inte ruckar på och många FT banor blir svåra att få ihop.
Gillar dock tanken. Dock har vi dom senare åren lagt alternativa mål för debutant och 10J klasserna.
Detta så dom inte behöver skjuta dom längsta målen.

Detta har ju diskuterats många gånger här på forumet men folk vill plinka lite men inte tävla.

Det som gjort 10J klasserna tomma nu det senaste åren är att dom som
skjuter debutantklass sedan gått direkt in i 16J klassen.
Eller dom som skjutit 10J också gått upp i 16J klassen.
Skulle dock vilja att alla som vill testa kom och deltog på våra tävlingar.
Vi har inga restriktioner eller på något sätt ser ner på någon med en Jula bössa.
Alla har alltid varit välkomna och det har mest varit dom som inte tävlat som haft en massa förutfattade meningar.

Jag tror att alla som varit debutanter och provat på kan säga att dom blivit trevlig bemötta,
fått så mycket information och hjälp dom velat ha bara dom frågat.
Och har kunnat få klämma på och provskjuta andras bössor om dom velat.

Debutantklassen är ju helt fri 10J klass utan tävlingslicens och krav på skyttekort.

Tyvärr är det som med allt annat att man oftast inte tar sig i kragen och provar på utan
mest bara säger att det vore kul att prova men kommer inte längre.

Dock om man är riktigt skytteintresserad och vill testa sin förmåga så är dom FT banor
vi skjuter fantastiska banor med många roliga mål. Helt enkelt den ultimata plinking banan.
Och man får direkt facit om man träffar då målet faller.
Roligare skytte får man knappast. Och man behöver inte bygga banan det har någon annan gjort :-)
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Luftpangarn (04 sep 2021, 13:16), Nitro (04 sep 2021, 15:14), Watchdog (04 sep 2021, 18:14), Rudolf91 (05 sep 2021, 06:58), Skyddsjägarn (05 sep 2021, 17:22)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Stinsen 04 sep 2021, 10:22

Många gånger har jag som nybörjare sneglat på field target men blir lite avskräckt när det kommer till utrustningen.
Jag skulle gärna vara med och skjuta och tävla men är egentligen inte intresserad av att köpa ett 30x kikarsikte eller montera en hamster.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (04 sep 2021, 13:16)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav chaosborn 04 sep 2021, 10:44

Trevligt att läsa lite frågeställningar och svar i detta ämne även för en oinvigd.

skjutglad skrev:Dock om man är riktigt skytteintresserad och vill testa sin förmåga så är dom FT banor
vi skjuter fantastiska banor med många roliga mål. Helt enkelt den ultimata plinking banan.
Och man får direkt facit om man träffar då målet faller.
Roligare skytte får man knappast. Och man behöver inte bygga banan det har någon annan gjort :-)


Plinking är ju det man gillar mest, så visst blir man lite sugen.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 04 sep 2021, 14:52

Självklart är det helt oacceptabelt att tumma på säkerheten! Själv använder jag rätt extrema marginaer vad gäller felvinklade skott. Typ som minst en 70 graders kon. De flesta ännu större.

Alternativet med flera mål, fick jag höra när jag föreslog det, att det var för mycket jobb. Ett starkt bidragane skäl till detta mitt förslag.

Men kanske man kunde kombinera du dubbla mål på vissa stationer, med olika utskjutningsplatser. HFT omgången kan även köras annan tid än FT omgången?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 04 sep 2021, 16:08

Luftpangarn skrev:HFT omgången kan även köras annan tid än FT omgången?

Under en FT tävling är skyttarna utspridda runt hela banan, man måste därför hålla strikt på skjutlinjen. Som Skjutglad skrev omöjligt att låta en del gå fram & skjuta från ett närmre avstånd under hela tävlingen utan då skulle man behöva köra dom som två separata tävlingar. En FT tävling tar i runda slängar 4 timmar & tiden skulle inte räcka till för ytterligare en tävling. Deltagare har ofta kört långt & vill ju komma hem i vettig tid då det är jobbdag dagen efter för dom flesta. En FT tävling varar normalt mellan 7:30 till 16:00, då det är inskjutning, tävling, lunch, prisutdelning, lotteri osv.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (04 sep 2021, 21:11)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Silwer 04 sep 2021, 16:48

Låter mer jaktstuga om förslaget, HfT kräver fasta sikten och att pllxen aldrig får ändras, det ger dyra sikten med stort skärpedjup, imo målade de in sg i ett hörn där.

Jag menar åter specialutrustning, dessutom får de ta stöd mot saker mm.

Det blir väldigt svårt att kombinera det med Ett som mer är vinklar och avstånd för att göra det svårt, även om man skulle ha kortare Max avstånd för HFT vilket de iofs har med, men tanken är olik.

Det känns inte som ett bra FT lite tycker jag efter att kollat in det med.

Och jaktstuga blir knappast tävlingsgren på allvar, dvs de som vill ha så får fixa det själva och varför skulle inte det gå igen?

Kanske för att tävlingsskytte med Luftvapen annat än match är stendött i landet.
Det fins lokala klickar, men de tynar bort.
Många bryr sig inte i luftgevär pga svårigheterna staten lagt in mot dem i nån slags missriktad tanke att bekämpa brott, folk tror en i te när man säger att trots att de har klass1 bössor i skåpet hemma mm kan du glömma ett luftgevär på licens om de inte råkar bo rätt.

Men när hindrar ju folk som inte vill satsa alls att skjuta ihop enbart på skoj så att säga, inga SM pokaler osv, men saken är väl att vissa har testat redan för flera år sen med detta och det var mycket svagt gensvar tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Nitro 04 sep 2021, 19:48

Då en del inte vill tävla direkt utan mest "plinka" och ha skoj så finns det inga hinder för det heller.
Man kanske inte fäller målen, men man kanske får en plåtträff vilket ger en poäng.
Tycker man att det är jobbigt med poängräknande så är det ju bara att strunta i det. Skriv helt enkelt inte ner vilka träffar man fått.

Men som nämnts tidigare så handlar det troligtvis inte om svårighetsgraden utan brist på intresse eller annat från en del som har synpunkter då de inte dyker upp på dessa engagemang.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 04 sep 2021, 19:57

Nitro skrev:Men som nämnts tidigare så handlar det troligtvis inte om svårighetsgraden utan brist på intresse eller annat från en del som har synpunkter då de inte dyker upp på dessa engagemang.

Sant...

Kom ju ett par ungdomar förra tävlingen i Halmstad, dom hade frågat om det gick bra att dyka upp under dagen & testa lite, dom ville inte tävla. Dom gick med varsitt skjutlag en stund & vad jag förstod så tyckte dom det var en härlig upplevelse att bara kunna dyka upp & bli så väl omhändertagna mitt under en tävling, det är nog rätt unikt.

Riktigt kul när nya vågar dyka upp... Bravo FT Sverige som tar hand om nya på detta viset :arrow:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 04 sep 2021, 21:16

Men jag läser ju hur flera omgångar genomförs, under samma dag?

Och Silwer, jag är rätt trött på dina bittra och negativa inlägg.

Alla, kom med konstruktiva ideer! I stället för gnäll om få deltagare.

För grundiden med HFT / FT är kanon! Plinkning, fast litet mer organiserat än burkskytte.

När jag tänker som mest elakt och konspiratoriskt, känns det som att FT gänget inte alls innerst inne vill ha fler deltagande. Utan vill att det skall vara en extrem specialskyttegren, där man får visa sina extrema riggar. -"Jag har en formel-1 Kom inte här och tro något!" Mycket elakt uttryckt. Men betänk vad för signaler man skickar.
Senast redigerad av Luftpangarn 04 sep 2021, 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Stinsen 04 sep 2021, 21:26

Kan man helt enkelt inte ha en hft klass som skjuter på samma mål och avstånd för dem som är intresserade av det?
Jag tror att det kan vara en bra inkörsport för såna som mig och många jag känner.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (04 sep 2021, 21:30)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 04 sep 2021, 21:32

Stinsen skrev:Kan man helt enkelt inte ha en hft klass som skjuter på samma mål och avstånd för dem som är intresserade av det?
Jag tror att det kan vara en bra inkörsport för såna som mig och många jag känner.


Det är liksomrätt precis min tanke Stinsen. :) Men HFT kör litet större mål. FT mål rakt av kan bli litet knäckande, med 12ggr förstoring.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (04 sep 2021, 21:32)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 04 sep 2021, 21:41

Det får ju inte bli så att burkplinkning hemmavid känns roligare. Själv kör jag 43mm vita plast medicinburkar på sådär 25meter med öppna riktmedel. Det är rätt utmanande, men också mycket kul. Har dock inte kollat i år, Verkar som kanske ssynen blivit sämre än förra året. :-( )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 04 sep 2021, 23:11

Luftpangarn skrev:Men jag läser ju hur flera omgångar genomförs, under samma dag?

Det stämmer, senaste tävlingarna har det körts ett upplägg där halva tävlingen skjuts på morgonen, sedan är det lunchuppehåll sedan fortsätter tävlingen igen. Den enkla anledningen är att man då bara behöver lägga en bana med 25st mål & den går man två varv & man får ut sina 50 mål.

Vi som skjuter FT vill ju såklart skjuta våra 50 mål, ska man blanda in en annan skyttegren samma dag blir det en låååång dag.

Vad gäller ditt mest elaka och konspiratoriska tankesätt.

Detta har diskuterats under flera år vid flera tillfällen, ingen ser ner på nån som kommer med en enklare fjäderpang, det finns dessutom en klass för 10J fjäderpangar, hade vi inte välkomnat dessa hade vi väl inte haft denna klass!?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Nitro 04 sep 2021, 23:14

Luftpangarn skrev:När jag tänker som mest elakt och konspiratoriskt, känns det som att FT gänget inte alls innerst inne vill ha fler deltagande. Utan vill att det skall vara en extrem specialskyttegren, där man får visa sina extrema riggar. -"Jag har en formel-1 Kom inte här och tro något!" Mycket elakt uttryckt. Men betänk vad för signaler man skickar.


Jag har under alla år med FT aldrig hört/upplevt att någon klankat ner på andras val av utrustning.
Då bör samma respekt finnas på andra hållet att man har förståelse och respekt för dem som vill plöja ner en del slantar i sin utrustning för att eventuellt nå bättre resultat.

Ärligt talat så kan jag bli irriterad på dem som stör sig på vad andra väljer att spendera sina slantar på.
Alla har vi olika intresse, sen om det är sommarstuga, husvagn, båt, resor, frimärke, modell järnväg, pool eller en FT rigg, tja det måste väl ändå vara upp till var och en.
Ska man behöva ha dåligt samvete för att man köpt ett dyrt sikte t.ex.

Jag sover gott om nätterna trots att jag har flera dyra sikten och bössor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (04 sep 2021, 23:20), Rudolf91 (05 sep 2021, 07:01), Luftpangarn (06 sep 2021, 00:14)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 04 sep 2021, 23:31

Nitro skrev:Jag har under alla år med FT aldrig hört/upplevt att någon klankat ner på andras val av utrustning.
Då bör samma respekt finnas på andra hållet att man har förståelse och respekt för dem som vill plöja ner en del slantar i sin utrustning för att eventuellt nå bättre resultat.

Ärligt talat så kan jag bli irriterad på dem som stör sig på vad andra väljer att spendera sina slantar på.

Håller helt med dig Nitro.

Ärligt talat sjukt störigt med dessa ”påhopp” eller va vi nu ska kalla det som dyker upp med jämna mellanrum. FT är en internationell skyttesport med regler. Inom all sport där utrustning används köper folk dyra prylar för att kunna prestera som bäst.

En gemensam sak bland alla dessa ”påhopp” genom åren är att det ställs krav på att det är vi som arrangerar FT tävlingar som ska ordna tävlingar som passar alla, personligen är jag med & arrangerar FT tävlingar då det är det jag tycker är kul.


Men som sagts åtskilliga gånger FT går bra att skjuta även med enklare prylar om man inte vill satsa på toppplaceringar utan skjuta för det är kul, det blir såklart svårare men dom flesta av oss började så. Min första kikare va en Leapers 3-12, hade skitkul första året.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Stinsen 05 sep 2021, 06:22

Jag har alltid känt mig väldigt välkommen av FT skyttarna här på forumet i iallafall.
Sen är nog sporten i sig lite avskräckande med en all denna specialutrustning.

Känsla jag har är att man visst gärna kan komma och vara med, men att man nog borde ha lite andra grejer med tiden för att hänga med.
Därav min tanken med en klass med lite mer "standard" gevär man plockar från hyllan, men om det fungerar i praktiken vet jag inte mycket om.
Senast redigerad av Stinsen 05 sep 2021, 07:52, redigerad totalt 1 gång.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (06 sep 2021, 00:15)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav skjutglad 05 sep 2021, 09:06

Man kan ju skjuta debutantklass 1 år och det blir normalt 6-7 tävlingar (inte corona år)
som man kan prova på. efter det vet man kanske lite mer om det är roligt eller man vill skjuta något annat.
Problemet är att även om du arrangerar en HFT tävling så kommer inte mer än ett par stycken.
Och arbeta 2 dagar för att bygga en bana för ett par tävlande det fungerar inte.

Gubbe arrangerade en sån för något år sedan tror det var 1 kanske 2 som dök upp.
förutom FT skyttar.

Tyvärr är det mycket snack på detta forum men lite verkstad. Och inget ont i det.

Man tycker det vore roligt. men när man skall sätta sig i bilen och åka 20 mil enkel resa
så nä jag ligger nog kvar och petar navelludd i stället.

Jag har varit medlem här sedan 2010 och tyvärr tror jag många med mig som arrangerar tävlingar
håller med. Sedan kommer nya medlemmar in och kan man inte göra si eller så för att få fart på saker.
Jo det kan man men ingen kommer och skjuter oavsett.
Det enda som fungerar och folk kommer till och där vi har lite återväxt med nya skyttar är FT.

Men tar någon och arrangerar HFT tävlingar så är jag den första att heja på.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
börne (05 sep 2021, 09:20), gubbe (05 sep 2021, 20:08)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 05 sep 2021, 09:47

skjutglad skrev:Gubbe arrangerade en sån för något år sedan tror det var 1 kanske 2 som dök upp.
förutom FT skyttar.

Var precis på väg att skriva det du skriver Skjutglad. Var är alla ni som vill ha enklare tävlingar vid dom tillfälle arrangören lagt ner extra jobb med att lägga ut extra mål på närmre avstånd? Det har dom gjort bara för er men ni uteblir.

Även nu senast i Halmstad hade ju ni lagt en enklare bana för debutanterna med ett extra mål på dom svårare stationerna som var placerat närmre. Blev ju ingen direkt anstormning av nyfikna direkt. Det positiva var dom två som kom förbi utom tävlan & testade några stationer.

Stinsen, nu är du relativt ny här på forumet & har inte sett att det har gjorts försök förut, som sagt man blir rätt ledsen när ingen kommer men trots det ser man dessa trådar med jämna mellanrum där det undras varför det inte kan ordnas enklare banor.

Tyvärr måste FT banorna ha en viss svårighetsgrad om inte alla erfarna skyttar som sysslat med detta under flera år ska skjuta fullt, en perfekt bana ska va så pass svår att den drar ut startfältet, alla ska ju såklart helst träffa nåt men ingen ska klara av att skjuta fullt. Vi vet att banorna är svåra för en helt ny skytt, det löser man idag på det viset att debutanterna får ju 1 poäng bara man träffar målet & 2 poäng vid fällning. Då har man hela frontfigurens yta att träffa, vilket ju är en markant större yta än hitzonen.

Hoppas du vågar dig iväg på en FT tävling Stinsen, du kommer bli väl bemött :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Stinsen 05 sep 2021, 11:08

Jag förstår att man tröttnar om det har gjorts försök tidigare utan att det ger nåt..

Jag hoppas att kunna komma iväg till tävlingen Hemmeslöv arrangerar I oktober.
Hur ser det ut annars skjutglad, har ni nån träning igång man kunde komma och besöka?
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
börne (05 sep 2021, 13:10), skjutglad (05 sep 2021, 15:51)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Silwer 05 sep 2021, 12:15

Här måste jag gå med "FT gänget" det är inte hinder och jag kan inte skriva nåt extremt possitivt då det är som jag och de skriver, det var provats att folk bara kan dyka upp om de vill.
Men det var inte fungerat i nån stor skala.

För min del ser jag inte varför du tror folk ljuger och vill vara mot dig bara för att du tror det skulle fungera.

Gör ett försök vet jag, ordna en träff helt enkelt och se om du får gensvar, det är väl bättre isf?
HFT som det är du verkar som jag skrev.

Jaktstig är ingen nedvärdering utan att folk just i te måste fälla målet 1p plåttröff 2p fällning, det kan ingå skuggor och dylikt med, man har sitt sikte i fast förstoring typ 10x och man får berömma avståndet till målet med blicken utan siktet, sen får man skruva in det på pllx en utan att titta genom siktet och sen skjuter man.

Det gör att fler kan delta ön i HFT regler, man ska inte hitta på vad Haft är utan det är en riktig tävlingsport med regler klara.

Man gör ju hur man vill men tycker ändå att sitta och gissa hur det varit och att folk hindras från att annordna skytte med luftgevär är fel, visst FT är ingen lätt sak det är just vad de är i form av sport.
Klart det drar iväg i utrustning, släpp det, det behövs inte att ändra FT skyttet.

Det är ju sanningen inte elakt eller negativt?

Som sagt ordna nånting och se, det har försökts bla av en tidigare medlem som var moderator här och forumet var mycket mer välbesökt ändå sökningen de som faktiskt inte befann sig långt ifrån platsen men hade gällt upp.

Och som de säger har de försökt även senare, och en del lättsammare har annordnare med innan Coronan.

Men då fanns du inte här, dvs du driver nåt de som varit här ett bra tag hört förr.
Som sagt annordna nånting, ni tycks ju vara några stycken, måste inte alls ha nåt med FT folket att göra.

Jag hoppas du lyckas.
Senast redigerad av Silwer 05 sep 2021, 12:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (05 sep 2021, 13:13)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav chaosborn 05 sep 2021, 12:36

Nej det är ingen lätt sak att samla ihop folk.

Vet själv med mig att om jag skulle börjat med tex FT så är det inte många tävlingar man kommit iväg på.

De brukar ha en typ städdag i min förening där jag bor en gång per år, på 10 år har jag jobbat varenda gång de haft en sådan dag.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Silwer 05 sep 2021, 12:56

Och visst man får ju komma med ett enkelare vapen och sikte mm och delta, ingen hindrar så länge effekt osv är korrekt.

Saken är att de här riggarna det pratas om att folk har är väldigt specialiserade för just FT skytte.
Det är deras intresse och beroende på plånbok har de samlar vad de bör ha för att det ska fungera.
Vissa har ju faktiskt inte den dyraste utrustningen utan ombygda natchvapen vilket jag ofta har undrat varför folk inte skaffar och gör om, eller lite billigare modeller av gevär med stockar som funkar för FT.
Siktena är mycket viktiga i sammanhanget vill jag lova, kort fokusdjup för att kunna avgöra avståndet.
Justerbara hamsters som inte direkt är en brädlapp undertill.

Men i princip hindras juningen att delta om allt det jag tycker är krångel är ok.

Jag har också tänkt att FT borde byggas underifrån, men det är helt enkelt inte tillräckligt många som vill delta oavsett, men man kan ju inte ändra tävlingsformen och utrustningen i sig nu.

Mao lönar det sig inte att tycka nåt om det utan isf försöka bygga nåt annat där fler tex rekylerande bössor osv kan delta, måste inte ens vara fallmål.

Lagarna gör det inte lätt tyvärr, men antingen får man ta det eller så får man väl ha rymligt samvete, men det går inte på FT tävlingar att dyka upp så.

Personligen ser jag inte det superlöjluga med sög ett gäng sommskjuter på burkar och grejor i en innebörden tävling på skoj, men jag märker att det inte riktigt duger för herr Luftpangarn.
Jag vill gärna se hur herrn vill ändra FT skyttet och få in HfT i det mm.

Jag antar man får höra om det då det kommer kläckas idéer nu och inte bara gnäll.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 05 sep 2021, 13:25

Här är en tråd om just HFT från 2018 jag startade då det var diskussion även då om hur billigt det måste vara jämfört med FT.

Kolla den & se om ni tycker HFT verkar billigt i jämförelse. Kom ihåg att en FT bössa inte behöver kosta skjortan den heller.

viewtopic.php?f=6&t=18456&hilit=HFT
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silwer (05 sep 2021, 15:29)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav skjutglad 05 sep 2021, 15:58

Stinsen skrev:Jag förstår att man tröttnar om det har gjorts försök tidigare utan att det ger nåt..

Jag hoppas att kunna komma iväg till tävlingen Hemmeslöv arrangerar I oktober.
Hur ser det ut annars skjutglad, har ni nån träning igång man kunde komma och besöka?


Blev ett tack tryckte för fel knapp.

Jo vi håller på att bygga upp en FT verksamhet och vi har idag 4 stationer men kommer
nästa år att ha 10 stationer med 2 mål på varje. Då blir det en ordentlig träning.
Vi skall försöka ha träning mitt i veckan och söndag em.
Dock har det varit på grund av coronan inte något organiserat utan bara
pratat löst om att åka upp och träffas och skjuta lite.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Sponsorer