Vind, skall jag skjuta?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2021, 17:59

Enligt väderleksrapporten blåser det just nu 4 respektive 10m/s i byarna. Jag tycker mest det blåser 10 m/s mest sådär 90% av tiden.

4,5mm 7,5J på 20m. Vad fan händer då?

Häromveckan skrev jag till dottern att det blåser 16 m/s. -"Det säger mig ingenting", svarade hon.

-"Om man ser undersidan på ormbunkarnas blad, så blåser det", svarade jag. :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 20 jul 2021, 06:55, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (19 jul 2021, 18:40)

Re: Vind, dkall jag skjuta?

Inläggav börne 19 jul 2021, 18:13

Eller när det flyttar en i sidled som det gjorde under inskjutning nu senast på Halmstads tävlingen.

Sköt inte in själv då jag litar på bössfan, men andra sa man inte kunde hålla emot, vet hur det känns då jag upplevt det andra gånger, det ger ytterligare en kul utmaning i skyttet.

Eller som jag sa att man tydligt kände hur vinden drog i bilen på väg dit... 1700kg bil flyttas i sidled. Fan inte konstigt man får hålla ut när 0,5 gram ska in i fallmålet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (19 jul 2021, 18:34), Watchdog (19 jul 2021, 18:40)

Re: Vind, dkall jag skjuta?

Inläggav Nitro 19 jul 2021, 19:06

Luftpangarn skrev:Enligt väderleksrapporten blåser det just nu 4 respektive 10m/s i byarna. Jag tycker mest det blåser 10 m/s mest sådär 90% av tiden.

4,5mm 7,5J på 20m. Vad fan händer då?


Har skjutet en hel del på 25m i olika vind, dock då med 4,5mm och 10J.
Skulle tro att skottet i 10m vindbyar kan driva iväg 4-6 cm med dina förutsättningar.

Mitt tips är att fixa vindvimplar och skjuta med en bössa som går någotsånär rätt under bra förhållande. Prova sen under blåsiga förhållande och sikta i mitten samtidigt som du har full koll på hur vimplarna visar. Då ser du vad som händer med skottet i vinden hur mycket det driver iväg samt åt vilket håll.

Det är väldigt lätt att missa både när vinden lägger sig och när den byter riktning vilket blir katastrof om man då hållt ut 5-7 cm i fel riktning.

Bra vindvimplar är ett måste, börja där :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Watchdog (19 jul 2021, 19:18), Luftpangarn (20 jul 2021, 06:58)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 20 jul 2021, 08:38

Det gick på det stora hela rätt bra igår. Under de förutsättningar jag sköt, missar jag egentligen aldrig, annat än om jag "tokslarvar" - det är inga bommar som förvånar, om man säger så. :lol: Jag satt och sköt på 20m med armbågarna på bordet. (Knappt 7J och 4,5mm)

Av 45 skott slarvade jag bort 3 skott som bommade, så de handlade egentligen inte om hur jag höll mot vinden. I 3 fall missade jag, på grund av hur jag höll i vinden.

Vinden kom rakt från sidan, och det blåste mycket (ovanligt) jämnt, ungefär 11m/s enligt min mening, vilket stödde väderleksrapporten. Något mål blåste omkull, så det blåste verkligen. :-)

Jag höll ut sådär 27mm mot vinden. De tre bommarna tror jag verkligen berodde på att det just vid skottet för någon sekund blåste en aning mindre. Skall man fånga upp det, gäller det verkligen att vara mycket uppmärksam - det var kanske den viktigaste lärdomen.

Summa summarum var det faktiskt ett mycket bra och lärorikt test. Jämn vind, och att jag normalt skall träffa 100%, gjorde ju att jag kunde dra tillförlitlig lärdom.

Att lära sig bedöma hur man skall hålla i med och motvind är nog ännu svårare. (Skjuta uppåt eller neråt, kan nog också vara spännande, he he.)

Eftersom jag dagligen "umgås" med vinden, när jag åker båt och vistas på ön, så tror jag att jag lättare kan bedöma vind, än någon som bor i stad för jämnan. Kanske en liten fördel att använda i skyttet?(Liknande borde gälla den som har öppna fält kring sig där man bor?)

Vimplar är förstås väldigt proffsigt, men blir ju ytterligare saker att ordna med. I vanliga fall, när jag skjuter i svagare, men byigare vind, kollar och lyssnar jag på lövverk och annan vegetation, för att skjuta just när det blåser minst. Det är ju det enklaste sättet att hantera vind, om det går. Vassen i strandkanten, visar tydligt svag vind. Men de är ju litet specialvegetation. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (20 jul 2021, 10:57)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 20 jul 2021, 09:05

Luftpangarn skrev:Att lära sig bedöma hur man skall hålla i med och motvind är nog ännu svårare. (Skjuta uppåt eller neråt, kan nog också vara spännande, he he.)

I medvind håller man under, i motvind över, hur mycket beror ju såklart på hur mycket det blåser på samma sätt som sidvind.

Om man skjuter i vinkel, det får vara lite kraftigare vinklar för att det ska påverka så mäter man avståndet till säg trädet målet sitter på i horisontellt läge, sen håller man eller klickar in sig som om det vore det avståndet. Eller så håller man i underkant mot det man ska träffa. Detta gäller både vid vinkel upp eller vinkel ner.

Jag använder mig av det senare, Sweron som jag gick med under helgens tävling mätte till trädet & vi båda träffade.

Här mätte alltså Sweron till trädet, säg han fick 11 meter, jag mätte till 15mm hitzonen & fick 13 meter om jag minns rätt, vi båda fällde, han höll mitt i men jag höll lite lagom i underkant. Båda varianterna fungerar.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
nha (20 jul 2021, 10:49), Watchdog (20 jul 2021, 10:58), Luftpangarn (20 jul 2021, 11:03)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 20 jul 2021, 11:02

Börne, det där sätter myror i huvudet på mig. :|

Det där med att hålla under, fast man mätt avståndet horisontellt till trädet, när man skjuter uppåt, förstår jag inte hur det kan bli så. :shock: Kulan har ju längre sträcka än avståndet till trädet, att färdas. Och har man mätt in sig på själva målavståndet, borde man väl hålla rakt på?!???

Skjuter man neråt, hade jag gissat att man skall hålla under. Men när jag tänker efter, fattar jag faktiskt inte alls varför det blir så.

Gravitationens verkan kan ju väl inte gärna påverkas av vinkeln upp eller ner?!

Att kulan i motvind tappar hastighet och höjd snabbare, och omvänt i medvind, kan man förstå utan förklaring. Däremot kan det nog vara knepigare att bedöma vindhastigheten, än när det handlar om sidvind.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Sako Finnbear 20 jul 2021, 12:03

Stämmer som Börne säger när det gäller att skjuta i vinkel i höjdled.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 20 jul 2021, 13:29

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att Börne vet & använder sina kunskaper! :thumbupp:

Jag bara inte fattar hur det fungerar. :|
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Nitro 20 jul 2021, 14:12

Luftpangarn skrev:Jag bara inte fattar hur det fungerar. :|

Det är nog inte meningen att man ska fatta allt :lol:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Watchdog (20 jul 2021, 19:40)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 20 jul 2021, 14:43

Orkar inte skriva så tog mig friheten att ta en text som förklarar det hela. Påstår inta att jag fattar det hela, men mina praktiska erfarenheter från diverse FT tävlingar säger att det stämmer.

Text jag hittade på nätet.

När man skjuter neråt eller uppåt så ger det samma resultat. Sträckan som kulbanan färdas påverkas mindre av gravitationen eftersom kulbanan blir kortare i förhållande till horisontalplanet vilket är den sträcka som man normalt skjutit in på och som påverkas mest av gravitationen. Man ska alltså bedöma avståndet som något kortare vid vinklade skott, eftersom det avstånd man mäter är längre än avståndet i horisontalplanet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (20 jul 2021, 19:40), Luftpangarn (21 jul 2021, 07:32)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 20 jul 2021, 14:59

Nitro skrev:
Luftpangarn skrev:Jag bara inte fattar hur det fungerar. :|

Det är nog inte meningen att man ska fatta allt :lol:

Haha... Ja det är enklare att sluta tänka & ta till sig av det folk säger & göra så, det gjorde jag & började träffa vinkelmålen, minns vinkelmålen i Laxå som dom första där jag fick höra talas om att hålla under & fällde.

Tänker på det där fallmålet med 15mm hitzonen i skarp vinkel neråt från skjutvallen där Thorgus var nära att skjuta sig själv i foten :o

Men bästa vinkelmålet är ju ditt i träden på skyttefesten... Ja herre jävlar, gick inte att sitta i nån vettig ställning, ställde mig upp & fällde :smt021

Pilen som visade var målet fanns, annars hade ingen hittat det. Ingen kollar i så skarp vinkel var ett mål är :smt016

Pilen säger inget om vinkeln, den var ännu jävligare än pilens vinkel!!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (20 jul 2021, 19:41)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2021, 07:18

Nitro skrev:
Luftpangarn skrev:Jag bara inte fattar hur det fungerar. :|

Det är nog inte meningen att man ska fatta allt :lol:


Nä, det har du nog rätt i. Det är bara det att när jag var liten tänkte jag att allt går att lära sig och förstå. Och jag har nog aldrig blivit riktigt vuxen på det sättet. :-)

Jag fick mig dock en rejäl tankeställare någon gång i sena tonåren, när min mamma och jag satt och pratade efter middagen. Vet inte hur ämnet kring bilkörning kom upp, men rätt vad det var sa min mamma -"jag har egentligen aldrig fattat det där med växlar och koppling". Men herregud, tänkte jag, och utbrast nåt i stil med "hur sjutton bar du dig då åt att lära dig köra bil?" :shock:

Men hon hade ju helt enkelt lärt sig utantill. Kopplingen hade hon fått känsla för, även om funktionen var något oklar. :roll: Växlar hade något med kugghjul att göra, så mycket hade hon fattat. Och min mamma gillade kugghjul. Hur de griper in i varandra och så. Så när LEGO kom med sina första kugghjul, köpte hon omedelbart sådana till mig. Men fan vet om hon någonsin reflekterade över utväxlingar.

Eller rättare sagt, det gjorde hon faktiskt när hon en gång skulle köpa sig en cykel. Då frågade hon mig faktiskt hur fan växlar egentligen tekniskt fungerar. Och några år före sin död sa hon med uppenbart fundersam min -"Jag har alltid undrat varför det går snabbare att koka saker i en tryckkokare?". Så vid 75 fick hon förklaringen. :-) (Vid tryck kokar vatten vid högre temperatur.) Så det var kanske tur att hon tyckte jag skulle få en ångmaskin när jag var liten. För övrigt den aningen pojkaktiga del i henne som tyckte tyckte det var ok att leka med eld, att jag skulle ha modelljärnväg, köpte smällare åt mig, och föreslog att jag skulle få ett schysst luftgevär! Blev Diana 35!)

Mycket kan ju den som är tekniskt lagd småle åt. Och kanske den aningen fysikkunnige också vet och fattar hur gitarrsträngar och fysiken bakom oktaver funkar. Men jag ger mig fan på att 99% av alla som spelar gitarr, inte har en susning om saken. Ännu färre har nog ens dimmiga föreställningar om vad fan som händer i ett mixerbord. -"Det är nå't elektriskt, som rusar kors och tvärs genom tråden!" som elektricitetsvisan typ lyder. :smt016

Själv åkte jag riktigt på pumpen med matematiken. Och väldigt många, kanske de flesta, lär sig räkna matematik de egentligen inte alls fattar, även om svaret blir rätt. (Skrämmande många varken kan eller förstår ens procenträkning. :shock: Reaskyltar läser de som att ju högre siffra på procenten, desto billigare. Där tar det stopp. Hur många kronor det blir, kan de inte uppskatta. :-( )

Hur funkar det egentligen när man släcker eld? Där fick jag mig en rejäl tankeställare så sent som för bara några år sedan, när jag hjälpte min dotter med kemi. Så först en bit över 50, börjar jag fatta litet mer om eldsläckning. Då blir det verkligen lätt att hålla sig för skratt.

Att man kan kväva eld med en filt eller så, det fattar alla, och på ett kemiskt / fysikaliskt ganska i grunden korrekt sätt. "Utan syre / luft = död" ungefär.

Men så har vi det där med pulversläckare. Så fick jag reda på att de typ är bakpulver det handlar om. -Aha! tänkte jag, och många andra med mig. Värmen i elden gör att pulvret utvecklar en djäkla massa (måste det ju då vara) koldioxid, som kväver elden. Och den förklaringen nämnde jag dessvärre för min kemiläsande dotter. Eventuellt tom med kemisk formel, vilket inte gör saken bättre som förklaring. :oops: Nåja, hon lärde sig i alla fall om bakpulver. Så behöver hon inte stå där och undra, när (om) hon bakar.:lol:

Vet inte varför, men så bara för något år sedan, läste jag om brandsläckare. Där påpekades att de flesta har samma felaktiga uppfattning som jag hade, om hur släckningspulvret funkar. Dess funktion är nämligen som "termisk last". (Om det handlar om kemi eller fysik, eller en kombination, vet jag däremot fortfarande inte.)

Och plötsligen fick jag svaret på en fråga som föll mig in, redan för många decennier sedan, men som hamnade i min "bucket list" över saker jag vill ha reda på innan jag dör. :lol: Hur fan funkar det egentligen när man släcker eld med vatten? Att vattnet på något sätt skulle kväva elden, verkar ju inte helt troligt.

Men nu insåg jag plötsligen att vattnet också funkar som en "termisk last". När vattnet förångas, tar det ju upp värme, och kyler ner det som brinner, så att den kemiska reaktionen upphör. Och plötsligen drog jag mig också till minnes en brandsoldat i TV, som stod framför en brinnande byggnad, och sa något i stil med "det är svårt att komma åt att kyla ner tillräckligt med vattnet". Något som då fick mig att börja undra litet. Men nu förstod jag plötsligen vad han menade.

Och plötsligen fick jag också svaret på en annan fråga ur min "bucket list". Nämligen varför funkar det att blåsa ut ljus? Det borde ju snarare funka som blåsbälgen till brasan?! Den frågan tror jag hamnade i "bucket"-listan tidigt i livet. :-)

Vad lär man sig av detta? Jo, det finns massor av användbar kunskap, där man egentligen inte alls fattar hur det funkar. Hur man släcker eld till exempel. Och visst, jag måste inte veta varför jag skall hålla under, fast jag skjuter uppåt eller neråt. Men det är ändå något som skaver i mig... Fast det är ju bara som jag är. :lol:


PS Historien bakom bakpulvret är verkligen hjärtknipande romantisk. En kemist på 1800-talet och hans fru, älskade båda att äta nybakt bröd till frukost. Det var bara det att hans fru knappt kunde äta något mer än smakbitar av brödet, för hon var allergisk mot jäst. Kemisten ville så gärna lösa detta åt sin kära hustru. Alltså uppfann han bakpulvret!

Och den historien känns nog ärligt talat kanske som värdefullare, än att kunna den kemiska formeln bakom hur bakpulver egentligen funkar. :Hughug:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (21 jul 2021, 09:12)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Rudolf91 21 jul 2021, 13:41

börne skrev:
Nitro skrev:
Luftpangarn skrev:Jag bara inte fattar hur det fungerar. :|

Det är nog inte meningen att man ska fatta allt :lol:

Haha... Ja det är enklare att sluta tänka & ta till sig av det folk säger & göra så, det gjorde jag & började träffa vinkelmålen, minns vinkelmålen i Laxå som dom första där jag fick höra talas om att hålla under & fällde.

Tänker på det där fallmålet med 15mm hitzonen i skarp vinkel neråt från skjutvallen där Thorgus var nära att skjuta sig själv i foten :o

Men bästa vinkelmålet är ju ditt i träden på skyttefesten... Ja herre jävlar, gick inte att sitta i nån vettig ställning, ställde mig upp & fällde :smt021

Pilen som visade var målet fanns, annars hade ingen hittat det. Ingen kollar i så skarp vinkel var ett mål är :smt016

Pilen säger inget om vinkeln, den var ännu jävligare än pilens vinkel!!

För att följa länken så måste du registera dig.




Ahhh vad jag saknar nitros skyttefester. Så in i bänken roligt vi hade det :Hughug:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 21 jul 2021, 14:00

Rudolf91 skrev:Ahhh vad jag saknar nitros skyttefester. Så in i bänken roligt vi hade det :Hughug:

Ja visst var det. Saknar också det

Har ett album från 2016 på google foto.

För att följa länken så måste du registera dig.



Är ju väldigt OT men va fan... det skiter ju jag i :lol:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Rudolf91 (21 jul 2021, 16:19), Watchdog (21 jul 2021, 17:46)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2021, 14:49

börne skrev:Orkar inte skriva så tog mig friheten att ta en text som förklarar det hela. Påstår inta att jag fattar det hela, men mina praktiska erfarenheter från diverse FT tävlingar säger att det stämmer.

Text jag hittade på nätet.

När man skjuter neråt eller uppåt så ger det samma resultat. Sträckan som kulbanan färdas påverkas mindre av gravitationen eftersom kulbanan blir kortare i förhållande till horisontalplanet vilket är den sträcka som man normalt skjutit in på och som påverkas mest av gravitationen. Man ska alltså bedöma avståndet som något kortare vid vinklade skott, eftersom det avstånd man mäter är längre än avståndet i horisontalplanet.


Litet knasigt formulerad förklaring, men jag fattar vad de är ute efter. :)

Så tack Börne! :thumbupp: (Jag lyckades missa ditt inlägg förut. :oops: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (21 jul 2021, 17:47)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Desaleux 21 jul 2021, 16:54

När jag var 15 så hade vi fritt val luftgevär skytte en gång i veckan när jag kommit hem tog jag provade hema med Diana 23 plinka grankottar en 30 meter och uppåt märkte att siktade mitt i tog i kotten fäste hitta på engelska luftvapen forum här senare förklaring sikta här träffa här och olika vinklar avstånd felet blir samma uppåt som neråt vinkel från horisontell varierar lite med avstånd.och vinkel har sätt att det fins vinkel mätare i fild target.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Watchdog (21 jul 2021, 17:47)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 21 jul 2021, 17:24

Luftpangarn skrev:
börne skrev:Orkar inte skriva så tog mig friheten att ta en text som förklarar det hela. Påstår inta att jag fattar det hela, men mina praktiska erfarenheter från diverse FT tävlingar säger att det stämmer.

Text jag hittade på nätet.

När man skjuter neråt eller uppåt så ger det samma resultat. Sträckan som kulbanan färdas påverkas mindre av gravitationen eftersom kulbanan blir kortare i förhållande till horisontalplanet vilket är den sträcka som man normalt skjutit in på och som påverkas mest av gravitationen. Man ska alltså bedöma avståndet som något kortare vid vinklade skott, eftersom det avstånd man mäter är längre än avståndet i horisontalplanet.


Litet knasigt formulerad förklaring, men jag fattar vad de är ute efter. :)

Så tack Börne! :thumbupp: (Jag lyckades missa ditt inlägg förut. :oops: )

Hittade denna nyss... inte kollat hela men verkade som han förklarade vettigt.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (22 jul 2021, 06:25)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav börne 21 jul 2021, 17:30

Desaleux skrev:har sätt att det fins vinkel mätare i fild target.

Jo dom som satsar seriöst & inte bara håller lite under som en annan har nåt i stil med detta.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (21 jul 2021, 17:47), Desaleux (21 jul 2021, 18:59), Luftpangarn (21 jul 2021, 19:01)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Desaleux 21 jul 2021, 19:37

Det här hittade jag för några få år sedan om vinkel grader och avstånd.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Och här vind avdrift lite hum från tidigare inlägg här.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 23 jul 2021, 13:08, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Watchdog (21 jul 2021, 20:01)

Re: Vind, skall jag skjuta?

Inläggav Luftpangarn 22 jul 2021, 06:25

börne skrev:
Hittade denna nyss... inte kollat hela men verkade som han förklarade vettigt.


Den filmen förklarade mycket bra! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer