Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav skånepåg 07 okt 2020, 13:26

Ibland har jag märkt jag skulle vilja slipa ett rör eller stång i exakt 90 grader, inte 89.9 grader som jag själv klarar med fil/slippar och en vinkelhake, hur gör man, finns de något vettigt alternativ för någon 1000 lapp ?

Rondellslip skull funka, men hur bra är de, kompisens från Biltema felar någon grad på alla håll och även om du ställer in den så noga du kan med vikelhaks linjaler så är de så pass svajig att man inte kan lita på de färdiga resultatet ändå.

Tips?

De rör sig bara om den sista lilla finishen, man sågar ju och filar själv lätt inom en felmarginal på 1 grad, men skull vilja ha den sista hjälpen med något verktyg i slutändan, Material: ja allat från plast till metall, inga stora rör/stänger, utan max 20-30mm rör och 10mm stänger typ.

Min ide var en helt plan stålplatta, sedan ett verktyg ovanpå det där man lägger röret i en vagga med lager så man kan snurra röret för hand lätt, givetvis lager med bra tolerans, sedan i ändan har man en stålplatta i exakt 90 grader emot röret där man kan fästa ett fint sandpappar på, sedan rullar man röret för hand och pressar plattan med sandpappret lätt emot..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Freerider 07 okt 2020, 18:16

Fungerar det inte med en disk sander?

För att följa länken så måste du registera dig.

Freerider
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 08 jan 2016, 22:04
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 54 gånger i 29 inlägg

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Luftpangarn 07 okt 2020, 20:58

Hur du än resonerar, lär du hamna i att det enda vettiga alternativet, är att hitta en lokal mekanisk verkstad, som kan fixa din rörstump. Erbjud "bidrag till kaffekassan" = kodord för 'utan kvitto'. Fast det är inte säkert att det kostar så mycket, ens med kvitto. Understryk, att du inte har bråttom - att de kan ta det när de har tid, och ringa när det är färdigt. Brukar inte ta så himla många dagar i alla fall. :wink:

En ytterligare fördel är, att du med största sannolikhet inte behöver fixa utgångsmaterial.

Enda skälet att gå vägen att vilja tillverka själv, är om dimensionerna är oklara från början, och du behöver kunna bearbeta i prövosteg.

Om det är så, är en begagnad svarv det enda vettiga.

Alla andra lösningar kommer bli väldigt kassa, i förhållande till kostnad. Vi snackar 1000-2000kr för ganska beige resultat. Maskinskruvstycke och pelarborr och diverse varianter...

Problemet är att hitta en begagnad svarv i Sverige, som inte är jättestor. Typ 1,5m lång och väger minst 80kg, gissningsvis. Men det kan man få för 3 tusen spänn. En splitter nu hobbysvarv kostar sisådär 7 tusen. (Finns en variant jag inte hittar just nu, som kostar sådär 5 tusen.)

Men som sagt, skall du bara ha 3 rörstumpar om året - vänd dig till en mekanisk verkstad!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Gordon 07 okt 2020, 21:28

Du får nog berätta vad du ska ha dessa rör till för att jag ska kunna ge ett förslag... Själv har jag en kallsåg där jag kan ställa in vilken vinkel jag vill...

Vanlig girsåg eller girlåda är ju annars brukligt.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav atte69 07 okt 2020, 21:36

gäller det rör funkar ju en rörkap, men utan att veta användningsområde så .ja?
en planslip(roterande skiva) med V-fixering av ämnet .. va vet ja .duger till det mesta om man inte ska bygga rymdraketer, eller .de duger nog till det med efter vad jag såg när jag var på kennedy space center ,, hobbysnickeri!!!!
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav börne 07 okt 2020, 21:50

Luftpangarn skrev:"bidrag till kaffekassan"

Det är inte uppskattat när det kommer nån & tror dom ska få nåt gjort "gratis". Kaffe & kakor det finns det ändå, en påse bullar räcker inte långt när man ska ut & leta rätt på nån skrotbit för man står ju inte & kapar i en helt ny 6 meters längda till nåt projekt, sen kapa det, sätta upp det i svarven, fixa fram rätt stål osv osv, en timme springer iväg så jäkla fort om det inte bara är nåt sjukt simpelt som ioförsig det är att plana till ett rör, men många bäckar små om det är nåt mer krävande så springer tiden iväg snabbt.

Oftast har dom ingen jävla aning om hur man ska skissa upp nåt, man får en lapp som är helt obegriplig, eller så står dom & gaggar i en halvtimme om deras ofta rätt ointressanta projekt utan att egentligen komma till skott med vad dom behöver hjälp med, oftast gamla gubbar för det var väl vanligare förr att man gick runt med en bullpåse på byn & fick saker gjorda. Redan där börjar man bli stressad för att man inte gör det man egentligen ska.

Nä en påse bullar fungerade nog bättre förr när tempot inte var sånt att allt skulle varit färdigt igår eller helst i förgår :o

Kommer man med en tydlig skiss eller helst ritning, talar om exakt vad det är dom vill ha hjälp med, ta det när ni kan osv. Betalar vad det kommer kosta är det inga problem att hjälpa nån privatperson. Men första frågan brukar bli om det finns att köpa, ibland gör det ju det & dom blir ofta förvånade att den saken som skulle kosta 1000kr att köpa kommer att kosta 2000kr om vi ska göra den då det är dyrt att bara tillverka en av nåt.

Men ett rätt litet problem då det är rätt sällan det kommer in nån som vill ha nåt gjort för en påse bullar idag, det är oftare den senare sorten som mailar eller ringer i förväg & har en ordentlig skiss med sig. Sen om det är värt att ta sig på dom jobben det får man se från gång till gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav dagevert 07 okt 2020, 21:51

Du kan lage et verktøy som stikkes inn i røret, og har flere skjær rundt, og drives med en handholdt drill.
Litt som et kroningsverktøy for riflepiper.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Luftpangarn 07 okt 2020, 22:13

Det ligger en del i det Börne säger. Men jag har fått häpnadsväckande bra svets- och lödjobb, samt förnickling, för några hundralappar! :) (Kanelbullarna kanske bara är fåniga - det är bara det att jag inte sällan haft bilen full med choklad, och det har alltid uppskattats.)

Jag har alltid fått en massa frågor, där de vill ta reda på vad jag förväntar mig. Min erfarenhet, är att man bör ange vilken noggrannhet man väntar sig. De är proffs, så "hobbytoleranser" finns liksom inte. Normala toleranser för hobbyarbeten kan väl vara typ +-0,2mm. Säg det i sådant fall, så blir de lugna.

En tydlig skiss / ritning, skapar förstås också trygghet. Om man nu inte står bredvid, när de löser saken.
Sedan skall man vara öppen för att proffsen ställer frågor och kommer med förslag - så tänk igenom exakt VAD du faktiskt vill uppnå - inte exakt HUR det skall göras! -För det kan proffsen bättre!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Luftpangarn 09 okt 2020, 16:03

Hittade just länken till en extremt billig svarv, som borde lösa dina önskemål. Den kostar 230 Pund.

peatol.com
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav skånepåg 09 okt 2020, 17:49

som exempel, om man kapar ett kolfiberrör med bågfil eller dremel, även om du filar med vinkel hake kommer de bli ojämnt, hur får man ändan 90 grader exakt? Jo ett billigt rörkap skulle funka kanske ? men funkar de på kolfibervävs rör?

Svarven verkar intressant.. ska kolla in den oavsett

De enda sättet jag kommer på nu så här på rak arm vore att slipa för hand mot en plan yta med fint sandpapper och mäta mot höjden med en längre vinkelhake, då borde de bli ganska rakt,, om man tänker sig röret är 12mm och 35cm långt och man på den höjden kan slipa så vinkelhaken felar på säg 0.5mm i toppen, då måste vinkeln nere vid vara ganska exakt 90 grader.. då krävs de ju endast en plan yta av något slag, sten/stålplatta?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav börne 09 okt 2020, 17:58

Ett enkelt sätt att få till ett rakt snitt på ett rör är att ta nåt & rulla det runt röret så det möter exakt, tejpa ihop ändarna så det sitter tight. Det blir då exakt i vinkel om du gör det noga. Sen kan du fila & kolla mot din mall. Borde fungera bra på ett kolfiber rör, dom är väl riktigt runda & jämna.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Luftpangarn 09 okt 2020, 17:59

skånepåg skrev:som exempel, om man kapar ett kolfiberrör med bågfil eller dremel, även om du filar med vinkel hake kommer de bli ojämnt, hur får man ändan 90 grader exakt? Jo ett billigt rörkap skulle funka kanske ? men funkar de på kolfibervävs rör?

Svarven verkar intressant.. ska kolla in den oavsett

De enda sättet jag kommer på nu så här på rak arm vore att slipa för hand mot en plan yta med fint sandpapper och mäta mot höjden med en längre vinkelhake, då borde de bli ganska rakt,, om man tänker sig röret är 12mm och 35cm långt och man på den höjden kan slipa så vinkelhaken felar på säg 0.5mm i toppen, då måste vinkeln nere vid vara ganska exakt 90 grader.. då krävs de ju endast en plan yta av något slag, sten/stålplatta?


Jag tänkte även på det sista förslaget.Problemet är att spänna in olika diametrar. Man får borra en djkla massa alternativa hål att spänna in rörstumpar i.Sedan kommer man ju slipa den vinkelrätareferensytan också, så efter sådär 6-7 hålmåste man göra en ny jigg.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav börne 09 okt 2020, 18:30

Luftpangarn skrev:Jag tänkte även på det sista förslaget.

Tänkte du på mitt förslag!?

Då missuppfattade du, man spänner & tejpar fast ett papper eller slippapper för ett stryktåligare alternativ på det röret man ska kapa rakt. När du spänner det & ser att kanten är perfekt är det rakt.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav Luftpangarn 09 okt 2020, 19:09

börne skrev:Ett enkelt sätt att få till ett rakt snitt på ett rör är att ta nåt & rulla det runt röret så det möter exakt, tejpa ihop ändarna så det sitter tight. Det blir då exakt i vinkel om du gör det noga. Sen kan du fila & kolla mot din mall. Borde fungera bra på ett kolfiber rör, dom är väl riktigt runda & jämna.

För att följa länken så måste du registera dig.

är :mrgreen:
k

Jag har prövat din idé Börne, säkert några gånger. Det funkar generellt bra - men inte om man verkligen är noggrann med vinkel och längd.

Den kombon ger jag mig fortfarande inte på!

Det är extremt krävande att både uppfylla en viss vinkel och längd rent teoretiskt, anpassat till våra maskiners "skalor".

Man kan inte lära sig rätt sätt att använda skärande maskiner på en kaffetast.

Den som tror, attman kan spotta ur sig grejor, bara för att man köper en svarv, kommer bara bli olycklig. Svarven är ett verktyg - som man måste lära sig använda!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Slipa rör och stänger 90 grader, hur ?

Inläggav börne 09 okt 2020, 19:29

Nu skulle han ju bara fila till ett kolfiber rör plant, kan inte va så svårt kan jag tycka men jag jobbar ju med att få till passformen på diverse bitar så ska kanske inte uttala mig om gemene mans kunskaper i sådant. Det fungerar bra att rulla ett papper runt för att se så det är i vinkel. Är det så sjukt noga att det måste vara 100% i vinkel får han nog skaffa sig en svarv eller fräs. Sen får ju inte dessa maskiner vara helt kass med en chuck som kastar eller liknande för då blir det inte heller rakt. Indikatorklocka så man kan se så biten är 100% osv.

Jo att man inte kan saker direkt är inget nytt... har hållit på att svarva & fräsa sedan 1991 & man lär sig nya trix hela tiden.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Sponsorer