Luftpistol till nybörjad ungdom

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Fillifjonkan 20 aug 2020, 19:08

God kväll!

Söker tips och råd om hur jag ska tänka kring köp av luftpistol till min snart 11åriga son.

Själv är jag helt novis i detta ämne och förstår inte hälften i alla forum jag försökt söka information..

Min son har alltid tyckt att prickskytte på tavla är väldigt intressant. Han har provat 2 ggr och är överraskande nog ganska duktig.
Så nu inför stundande 11årsdag tänkte jag att åldern var lagom.

Hur ska jag tänka? Gäller skjuta prick på tavla
Fjäder, kolsyra, luft?
Värt eller ovärt med Rekyl?

Vill inte att han ska bli besviken pga mitt ev dåliga val.
Tacksam för svar
Fillifjonkan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 aug 2020, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Silwer 20 aug 2020, 19:35

Rekylfritt absolut, sen beror det på hur mycket han är beredd att göra per skott.

En SSP dvs ett pumpvapen kräver ju just det per skott.

Co2 kräver ju inte det och inomhus som enskottare tex är det väl enklare.
Frågan är dock vad som duger i vapenväg.

Det är ju lite väl pådrag att köpa en flångny PCP repeater tex imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Tempest 20 aug 2020, 20:23

CP1 borde funka bra, man kan både skjuta enkelskott och med magasin, Jula har en för 999 kr, magasin tillkommer för 250 kr st. CP1 är nog den bästa kolsyrepistolen i budgetklassen för tillfället, man får mycket för pengarna.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav bebbe 20 aug 2020, 21:04

Jag håller med om att CP1 är mycket pistol för pengarna. Men tycker personligen att greppet är i biffigaste laget för en 11 åring.

Är dock svårt där.

Beror lite hur mycket man vill lägga.


Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Luftpangarn 20 aug 2020, 21:39

Jag kan bara instämma med föregående. CP-1 (i Sverige under varumärket Artemis), skjuter skitbra för pengarna. Och din son verkar intresserad av att "träffa rätt" = dvs han är mera intresserad av själva skyttet, än häftiga pistoler.

Ett alternativ dock, som jag tyvärr inte har erfarenhet av, kan vara (Artemis) CP-400 För att följa länken så måste du registera dig.



Själva grundkonstruktionen är rätt tänkt. Och magasinstypen är extremt strulfri.

Idag skulle jag testa den som första pistol.

Fast jag har inte fattat om den bara har "Double Action" = man spänner hanen med tryckaren för varje skott. Den ansträngningen vrider pistolen, så precisionen blir sämre. Men man kan ösa på skott... :-) Jag tror den enbart har DA.

Single action kräver att man spänner hanen manuellt före varje skott. (Som de klassiska westernrevolvrarna.) Det ger alltid större precision. Men, det går inte så snabbt att vräka iväg kulor.

PS CO2 fungerar ner till ungefär +8C. Sedan får man skjuta innomhus. :wink: Luftdrivna vapen har inte den begränsningen, men måste spännas eller pumpas upp. Pumphistorien för PCP (= ladda tryckluftstank i vapnet), tror jag både är för tråkig och dyr, att börja med.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Grönberg 21 aug 2020, 06:18

Börja med att ta kontakt med nån pistolskytteförening. De flesta pistolskytteföreningarna har luftpistol på programmet och det finns möjlighet för ungdomar att låna pistoler att testa. Man brukar låta barn börja med att skjuta sittande med stöd för att lära sig avfyringstekniken som är A och O inom pistolskytte. Om jag skulle köpa en luftpistol till mitt barn skulle jag satsa på en riktig matchpistol från t.ex. FWB, Steyr, Walther eller liknande. Det är enormt stor skillnad mellan riktiga matchpistoler och "plinkingpistoler", de går överhuvudtaget inte att jämföra. Matchpistolerna är dessutom lätt säljbara om han skulle tröttna.
Grönberg
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 apr 2014, 06:05
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav börne 21 aug 2020, 07:06

Luftpangarn skrev:Pumphistorien för PCP (= ladda tryckluftstank i vapnet), tror jag både är för tråkig och dyr, att börja med.

Tråkig... Njae en PCP pistol fyller du ju snabbt även med PCP pump, sen kan du mata på ett tag, vad är så skoj med att pysa & ha sig med co2 patroner undrar jag. Har du sen en dykflaska tar det bara sekunder.

För dyrt är ju relativt till vilken budget man har, en del vill/kan lägga stålar på saker.


Men ett tips till trådskaparen.

Det krävs en budget om man ska kunna ge bra tips, snackar vi billiga plinkingprylar som saknar precision eller PCP match pistol. Det rör sig om 500kr - 25000kr & allt där i mellan.


För en rimlig peng om man inte är sugen på matchpistoler så hade jag kollat på denna. Dom är riktigt trevliga.

För att följa länken så måste du registera dig.



Dock måste den spännas upp på detta sätt inför varje skott för att fylla luft i komptuben, men du har fin precision för priset.

För att följa länken så måste du registera dig.



En så kallad BB gun som skjuter stålrundkulor går bort då det är burkdödare på sin höjd, man kan träffa tavlan men man vet inte var. Det finns relativt dyra sådana, har en själv för 2000kr men det är vad det är, burkdödare.

Dom kan säkert vara lockande för en 11 åring, ofta repliker på riktiga pistoler & revolvrar men ska han skjuta lite mer seriöst på tavla får man ha nåt annat.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav sfe 21 aug 2020, 08:35

Jag sällar mig till de som säger "CP-1". Den är billig och skjuter förvånadsvärt bra för priset. Greppet kan vara lite stort för små händer men det är av trä och går att fila ner till önskad storlek. Skulle sen intresset hålla i sig så går det att uppgradera till dyrare prylar när han når nivån att han tycker sig klara mer än vad CP-1:an presterar.
Själv har jag en med "högerbult" men ser inget som helst problem att hantera laddningen med vänsterhanden på höger sidan av pistolen. Efter ett litet tag tänker man inte på det.

Skulle intressent falna har pistolen bara kostat en tusing och lär väl ändå inte vara helt värdelös som begagnad.
Magasin eller inte? Eftersom det inte är en halvautomat utan en "bolt action" (Vad heter det på svenska?) så saknar det betydelse så länge den tilltänkta magasinpistolen också har möjlighet till enkelskottsladdning utan att använda magasinet.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Luftpangarn 21 aug 2020, 21:41

Jag tror att Sfe har "litet fel". Han har FEL åsikt. :-) ( Fast kan man ha fel åsikt? :wink: )

Jag har en vänsterbolt CP-1. (Jag är högerhänt.) Jag uppskattar att inte behöva släppa greppet om kolven mellan skott. Nu verkar Sfe fixa det i alla fall, men undras just om en 11-åring grejar det? Rätt knepigt handhavande, tänker jag.

Men om viktigast är en välskjutande pistol, så satsa på CP-1 oavsett höger eller vänsterutförande.

(Sfe - "repeater" heter det väl? Manuell omladdningsrörelse, men nästa skott matas upp "automatiskt" ur magasinet, under denna rörelse. Det normala för jaktgevär väl? Eller kanske halvautomat, som "spottar upp" nästa skott, och spänner an för det nya skottet. Jag vet inte, jag jagar inte. Halvautomat verkar vettigast ur djuskyddsynpunkt.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav börne 21 aug 2020, 21:51

sfe skrev:"bolt action" Vad heter det på svenska?

Luftpangarn skrev:"repeater" heter det väl?

Repeter på Svenska.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav XXL 21 aug 2020, 22:07

Det finns ingen vettig översättning av "bolt action" till svenska.

Wikipedia:
Repetergevär är ett gevär försett med ett magasin innehållande flera patroner men som efter varje avfyrat skott måste laddas om (repeteras) genom någon typ av manuellt handgrepp.

Bolt action inkluderar inkluderar enkelskott medan repeter även innefattar t ex bygelrepeter och "pump action".
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav PLUTTE 22 aug 2020, 07:16

Cylinderrepeter heter det på svenska,.
Senast redigerad av PLUTTE 22 aug 2020, 07:17, redigerad totalt 1 gång.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Desaleux 22 aug 2020, 08:01

Bultrepeter förekommer också att man kallar det för systemet omladdning.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Silwer 22 aug 2020, 14:02

SSP är skitbra imo men för en vuxen främst, pistolen blir väl tyngre med pumparmen men precisionen är som det bästa av idag.

Det hänger på skytten, det handlar ju om enskottare ändå för tavla nästan alltid, en pumpning är inte hela världen, i gen yttre drivkälla behövs någonsin.

Men nu var det ju inte en vuxen och då håller jag med om co2 helt, ett är ekonomiskt och fungerar särskilt inomhus.
Rekylfritt gäller som sagt.
Senast redigerad av Silwer 22 aug 2020, 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistol till nybörjad ungdom

Inläggav Silwer 22 aug 2020, 14:06

Bolt tycker jag funkar helt k som beskrivning, man får ta att vissa saker får engelska namn då det alltid används och alla invigda begriper vad man menar.

Helt enkelt handtaget längst bak för matningen med en kula som knopp.

Lite långsamt men fullt fungerande, kanske inte så vanligt idag på luftpistoler men har väl hängt med den amerikanska Crossman främst.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer