Vobblande kulor

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vobblande kulor

Inläggav poho 14 maj 2020, 18:33

Ett inslag jag hittade på youtube där dom spekulerar om varför vissa kulor börjar vobbla.

För att följa länken så måste du registera dig.

poho
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 apr 2012, 11:28
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 178 gång
Tackad: 236 gånger i 100 inlägg
Skytteklubb: Msg

Re: Vobblande kulor

Inläggav Desaleux 14 maj 2020, 20:07

De första balanserande kulorna tog Lee enfild 303 fram svenska försvaret kopierade 42 kulan tekniken.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vobblande kulor

Inläggav Batistuta 14 maj 2020, 20:26

poho skrev:Ett inslag jag hittade på youtube där dom spekulerar om varför vissa kulor börjar vobbla.

För att följa länken så måste du registera dig.


Väldigt intressant och mycket att ta in :smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Vobblande kulor

Inläggav Desaleux 15 maj 2020, 21:47

Öpen källa på vapen historikerna gota de är där jag läst det om Lee enfilen kulor var balanserade torped kulor som de sköt längre med en vanliga torpedkulor nu är det krut men prosjektil kula är jo även i luftvapen nästan samma och subbsonik har de ju skrivits i teknik tidningar om också.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vobblande kulor

Inläggav Luftpangarn 15 maj 2020, 23:37

Ytterst intressant utläggning! Men så är jag akademiskt lagd, så detta faller mig i smaken.

Praktiskt sett, innebär väl bara detta att man som vanligt, måste utforska just sitt egna vapen, och ammunitionsalternativ, på just de avstånd man är intresserad av att skjuta.

Poängen med denna hans undersökning, är att göra en mer ödmjuk. Och göra en mer öppen för att "religioner" inte är så smart. Att sakerna är så komplicerade, att man måste vara extremt öppen i sinnet, och ifrågasättande beträffande vad manb tror är "rätt".

Just nu upplever vi en epidemi av Covid-19 sjuka. Enda seriösa utvärderingen av behandlingar, är så kallade "dubbelblinda". Det innebär att varken behandlande läkare eller patient, vet om de fick sockerpiller, eller något annat.

För tror man på en behandling - eller i våra fall en viss kula - så tolkar man resultaten till fördel för vad man tror på.

Dubbelblinda studier är liksom litet väl extremt för vår hobby. Men man kan försöka vara så djävla självkritisk man kann. Och det tycker jag i och för sig att folk här är! :thumbupp:


Okej, nu drar jag mina crazy reflexioner...

-Vad sägs om att täppa till diabolens aerodynamiskt olycksaliga (?) hålrum bakom kjolen, med något som inte kraftigt påverkar tyngdpunkten? Typ plastskum eller dylikt.

-Vända "ut-och -in" på slug-liknande ammunition. Dvs ha bly ytterhölje, men lätt plastkärna? Typ vända ut och in av en "Prometheus"-kula?
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 16 maj 2020, 10:36, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vobblande kulor

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 03:57

Dock är duabolen unik, formen i sig är stabiliserande den behöver inte hög rotation såsom en kula gör.

Därför är den kvar 100 år senare.

Olycksalug? För vem?

Det är enbart de som nu laborerar med slugskulor numera detta för hög kvarhållande kraft långt ut från pipan, men med krav att man måste skjuta ned högre kraft med från början, och vad jag tror pipor för ändamålet som just roterar slugsen rejält.

Diabolen i sig som den ör och för inte allt för långa avstånd ich effekter, vill jag se den som slår, den är inte olycksalig alls för tex de flesta om de skjuter 10J.

Vinden ställer till en del ha, men vobbel knappast med duaboler iaf, de är självkorrigerarande som en pil ungefär.

De går dock inte att skjuta i mycket hög utåpngshastighet så vikt och kaluber måste ständigt höjas för mer effekt, nen även om det gick skulle det dra enormt med luft för att få fram effekten från komprimerad luft.

Tvingad över ljudhastighet går duaboler i spiralbana och man kan knappt träffa nåt särskilt exakt, detta ser givet vissa som nackdel om de vill ha samna kaliber kvar eller absolut vill ha hög v0 och flack kulbana, dör duger inte duabolen längre utan man fpr byta kaliber eller kulvikt tills gränsen men då sjunker åter v0 väl under ljudfart igen.

Att inte folk klurat så mycket på det beror väl på att luftvapen som öht klarar detta inte varit ned så länge.

Som sagt inget är nytt i det hör och ÄR inte ett problem om man inte vill tex skjuta i hög fart eller mycket långt, dörför överger en del duabolen, men det ör inget cel på diaboler.
Fördelen var att de var stabila tom i slätborrade pipor jämfört rundkulor, så snart när de kom sköt man dubbelt så långt och lika tätt som förr ändå.
Och de diabolerna hade vi tyckt varit skräp.
Senast redigerad av Silwer 16 maj 2020, 04:37, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (16 maj 2020, 05:17)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Sponsorer