Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Nitro 17 mar 2019, 21:59

Avalonblower skrev:Nu kanske detta inte är så stor problem med 16J då det är svårt att skada något med en projektil som först har gått igenom ett hård väska.

Men för benchrest och andra tävlingar när man skjuter med kraftfulla vapen så blir naturligtvis saken en annan, men där har man förmodligen mer verklighetsförankrade säkerhetsrutiner.

16J och 27J är de två klasserna i internationell Benchrest.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 21:59

Avalonblower skrev:Nu kanske detta inte är så stor problem med 16J då det är svårt att skada något med en projektil som först har gått igenom ett hård väska.

Precis!

Sedan får man ju bete sig sjukt korkat om man efter sitt skott på sista målet på stationen laddar innan man reser sig upp! Jag lovar att dina medtävlande hade protesterat mot detta!

Ladda gör man bara medan man sitter, står i knä eller står beroende på ställning med pipan mellan stationspinnarna!

Man sätter sig, avståndsbedömer, laddar, skjuter, detta gör man om två eller tre gånger beroende på antal mål, hela tiden med pipan mellan pinnarna som ser till att man riktar pipan i en säker riktning, när sista skottet är skjutet kan man resa sig!

Magasin ska ur efter sista skottet, inga magasin får vara i bössan vid transport, sköter man bara dessa sjukt simpla regler så kan aldrig något hända då bössan aldrig ska vara laddad utom precis när man ska skjuta!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Bara7 18 mar 2019, 09:09

börne skrev:
Avalonblower skrev:Nu kanske detta inte är så stor problem med 16J då det är svårt att skada något med en projektil som först har gått igenom ett hård väska.

Precis!

Sedan får man ju bete sig sjukt korkat om man efter sitt skott på sista målet på stationen laddar innan man reser sig upp! Jag lovar att dina medtävlande hade protesterat mot detta!

Ladda gör man bara medan man sitter, står i knä eller står beroende på ställning med pipan mellan stationspinnarna!

Man sätter sig, avståndsbedömer, laddar, skjuter, detta gör man om två eller tre gånger beroende på antal mål, hela tiden med pipan mellan pinnarna som ser till att man riktar pipan i en säker riktning, när sista skottet är skjutet kan man resa sig!

Magasin ska ur efter sista skottet, inga magasin får vara i bössan vid transport, sköter man bara dessa sjukt simpla regler så kan aldrig något hända då bössan aldrig ska vara laddad utom precis när man ska skjuta!
Ja, teoretiskt skall det vara så.

Men hur vet vi att bössan inte är laddad? Med magasin kan man sätta ett skott i pipan och ändå dra ur magasinet, lika så med singel shooter. Nej, flagga i oavsett, det borde inte finnas undantag. Jag kan förvisa om att skottet går igenom en väska, för jag har provat att skjuta genom min gamla fodrade vapen tygväska gjord med två separata vapenförvaring och skottet slog i längre ut på banan, med .177 och 10-16j.
I och för sig brukar det finnas en blixtlås framför pipan den kan stoppa kulan eller ännu värre ändra riktning på projektilen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Kapten Kamin 18 mar 2019, 11:19

Helt klart en intressant diskussion.
Vi hade liknande frågor på skyttekortsträffen i Stockholm senast. Vad är en "stängd väska"?
Min definition är om något finns framför pipan och omsluter den så räknas den som stängd. Jag personligen drar sällan igen dragkedjan mellan stationerna om det inte regnar. Dock är den alltid stängd just framför mynningen.
Motsatsen blir ju då "öppen bäranordning". Enligt min tolkning när pipan/mynningen är exponerad oavsett om det är en vagga eller vagn.
Själv tror jag inte mer regler behövs, däremot är det vettigt att ta upp inför varje tävling att skjutlaget ska hjälpas åt att hålla koll, speciellt vad gäller magasinvapen. Lätt att glömma att ta ur detta. (singelmatade vapen anser jag inte vara ett problem just mellan stationerna.)
Hur vi eventuellt skulle hantera semiauto-gevär är också något vi behöver fundera på. Det skulle vara ännu svårare. Är sådana ens lämpliga för FT?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Jürgen (18 mar 2019, 18:01)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Bara7 18 mar 2019, 11:51

Inga regler behövs förrän det har hänt en olycka, Jag brukar vilja stoppa sådant innan det händer.

Jag ser ingen skillnad i mellan väska och att ha bössan i höfthöjd med pipan pekandes åt sidan, det är lika otrevligt vilket som att få pipan i sin riktning.

En röd trimmertråd från jula på 50cm där hälften sticker ur bössan borde räcka.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
Luftpangarn (18 mar 2019, 11:54)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Sweron 18 mar 2019, 12:08

Jag är en av dessa skyttar som använder magasin. Jag har vid flera tillfällen upplevt att mina medskyttar verkligen haft koll på mig, och överraskat kommenterat när de sett mig dra bak laddarmen efter avslutad station. Tyvärr måste laddarmen dras bak för att magasinet ska gå att ta loss, och jag förstår att det ser märkligt ut när en skytt till synes laddar om efter avslutat skytte. En eloge till de som varit observanta på mig, det får mig att känna mig trygg på tävlingarna! :Thumbupp:
Trimmertråd i pipan är jag lite tveksam till, eftersom det kan vara ett litet elände att få tråden igenom shroud/stripper.
Kanske dags för mig att ge upp (mitt älskade) magasin...
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav skjutglad 18 mar 2019, 12:12

Regler är till för att följas och om man inte följer reglerna kan allt hända.
Det gäller allt i samhället. Det finns klara tydliga regler om vad som gäller
vid skjutning.

Om vi som skjuter FT inte rör vapnet utan stoppar det i väskan är det omöjligt att
något skall hända. För att något skall hända måste vi dra i laddarmen vad gäller enskottsvapen
och stoppa i ett skott. Detta ser våra skyttekamrater och kommer att protestera mot.
Och framför allt varför skall vi göra detta då vi skjutit klart på stationen?

Magasinsvapen bättre att inte röra vapnet efter man skjutit för även där måste du
göra en mantelrörelse alternativt dra i laddarmen för att det skall kunna hända något.

Låter du det bara vara är det omöjligt att avlossa ett skott.

Har funderat på detta att vi plockar ut magasinet men om någon drar
av misstag laddarmen bakåt och sedan framåt kan ju vapnet laddas
och eftersom vi sedan plockar ut magasinet så har vi laddat vapnet med luft.

Känner att det känns säkrare att bara låta det vara mellan stationerna för då kan ingen
luft aktiveras. Och inget kan hända.
Känner att här är det plats för en regeljustering vad gäller magasinsvapen.
Senast redigerad av skjutglad 18 mar 2019, 12:14, redigerad totalt 1 gång.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1277 gånger i 390 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Nitro (18 mar 2019, 12:29), börne (18 mar 2019, 17:04)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Bara7 18 mar 2019, 12:40

Så länge en människa är inblandad kan allt hända, blackout och råkar ladda igen utan att fundera på det, lathet, tänker på annat. Med stopp oavsett vapentyp kan vi alla känna oss lite säkrare. Shroud eller annat går att komma förbi med rör då kan en bit tråd komma ut ut bägge ändar och alla ser att bössan är oladdad. En enkelpetare vet ingen om den är laddad eller inte och bör därför hanteras som laddad alltid. Jag skall nolla lite senare om det går att göra en enkel tråd för ljuddämpare / shroud som många verkar hänga upp sig på.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav skjutglad 18 mar 2019, 13:17

Bara7 skrev:Så länge en människa är inblandad kan allt hända, blackout och råkar ladda igen utan att fundera på det, lathet, tänker på annat. Med stopp oavsett vapentyp kan vi alla känna oss lite säkrare. Shroud eller annat går att komma förbi med rör då kan en bit tråd komma ut ut bägge ändar och alla ser att bössan är oladdad. En enkelpetare vet ingen om den är laddad eller inte och bör därför hanteras som laddad alltid. Jag skall nolla lite senare om det går att göra en enkel tråd för ljuddämpare / shroud som många verkar hänga upp sig på.


Eftersom allting kan hända så kan man glömma att stoppa i proppen/linan
och då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Det finns inget idiotsäkert sätt om man inte följer reglerna.
Tycker vi har bra säkerhets tänk inom FT och är inte orolig för att det skall
hända något när vi skjuter. Det är ju så också att dina medtävlare är
enligt regelverket skyldiga att övervaka ditt skytte då dom är
indirekta marshalls.(domare)

Det jag kan ha tveksamhet till är magasinsregeln som jag tycker vi kan ta en sväng
i diskussions gruppen..

Kan förstå att det kan vara konstigt att förstå vissa regler om man skjutit krut
innan men har man skjutit mycket luftvapen så blir en del rätt självklart.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1277 gånger i 390 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
börne (18 mar 2019, 13:42)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 18 mar 2019, 13:41

Att stoppa i ett sugrör i airstrippern så att linan går igenom är nog nåt dom flesta klarar utan vidare beskrivning, men inget man vill pilla med efter varje station för att flytta sig 5 meter!

Märkligt att det är dom med minst FT erfarenhet som tycker FT är osäkert!

Allt kan hända, men laddar man efter sista skott kan man även glömma plugg, lina & då är vi där igen som redan nämnts.

Ju mindre vi fipplar med bössorna efter avskjutet skott ju mindre kan hända då bössan saknar ammo!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
skjutglad (18 mar 2019, 13:50), Kapten Kamin (18 mar 2019, 14:09), Sweron (18 mar 2019, 15:05), Jürgen (18 mar 2019, 18:07)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 18 mar 2019, 14:05

Själv vill jag helst avsluta all skjutning, med ”torrskott”, typ 3-4m framför mig, ner i marken. (Innomhus blir det något som kan fånga upp, respektive stoppa rikoschett. ) Är det tillåtet inom FT? Nu har det aldrig hänt, att någon projektil faktiskt flugit iväg. Tyvärr är detta inte alldeles lämpligt med fjäderdrivna vapen. Fast jag undrar hurpass mycket en kula verkligen dämpar mekaniken, när den når ändläget. Hur skadligt är mao detta egentligen?

Däremot lyckades jag för några månader sedan, trycka av en co2 knall - djäklar vad jag hoppade till. Och det är det tredje enormt pinsamma incidenten jag lyckats med, som jag kan komma ihåg. Det som lugnade mig, var att inget hade kunnat hända, om det funnits en kula i. Eftersom jag undantagslöst alltid riktar pipan i ofarlig riktning. I detta fall, hade jag just modifierat ett sikte, och ville provsikta med det tunga magasinet isatt i pistolen. Samt kolla hurpass trögt manteln rörde sig.

Lärdomen är, att flera lager av försiktighet inte skadar. Och några skämt med pipan riktad mot en själv eller andra, är fullständigt uteslutet.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Kapten Kamin 18 mar 2019, 14:10

börne skrev:Ju mindre vi fipplar med bössorna efter avskjutet skott ju mindre kan hända då bössan saknar ammo!

Helt enig.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 18 mar 2019, 17:11

Vad fyller förresten magasinen för roll vid Field Target?

Varför tillåter man överhuvudtaget vapen med magasin, om magasinen kan utgöra en säkerhetsrisk?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 18 mar 2019, 17:16

Luftpangarn skrev:Själv vill jag helst avsluta all skjutning, med ”torrskott”, typ 3-4m framför mig, ner i marken

På en träning så pratas det & händer en massa annat som distraherar & då gör jag detta innan bössan åker ner i väskan, där är det lättare att glömma att en diabol finns i bössan än under en tävling där allt går på en inarbetad rutin, man sätter sig, bedömer avstånd, laddar & skjuter.... sen är det tomt!

Men under en tävling vill inte jag skjuta tomt efter varje station, det innebär 15 eller 25 extra skott beroende på antal stationer & mål & då går det åt en hel del extra luft, då hade jag fått fylla bössan under tävlingen! Har man regulator så kanske skotten räcker men alla har inte detta & med fjädervapen skjuter man helt enkelt inte tomt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (18 mar 2019, 17:20)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 18 mar 2019, 17:27

Avalonblower skrev:Vad fyller förresten magasinen för roll vid Field Target?

Varför tillåter man överhuvudtaget vapen med magasin, om magasinen kan utgöra en säkerhetsrisk?


Beror på att en del skyttar har detta som deras enda vettiga laddningsalternativ.

Vor väldigt tråkigt om vi inte kan hantera detta på en tävling, att folk ska behöva avstå bara för att de råkar ha en magasinmatad bössa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 18 mar 2019, 17:32

Leopold skrev:Vor väldigt tråkigt om vi inte kan hantera detta på en tävling, att folk ska behöva avstå bara för att de råkar ha en magasinmatad bössa.

Nä det vore tråkigt, vi vill ju inte utesluta någon från att vara med & ha kul :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 18 mar 2019, 17:46

Jag håller (som vanligt...) med flera olika åsikter här.

Javisst, det fungerar normalt helt problemfritt vid FT-tävlingar som bla börne påpekar. När man är klar med sin station är bössan normalt tom, oladdad och kan enkelt packas ner i sin väska eller liknande och förflyttas till nästa station. Problemet magasinvapen hanteras via "magasin ur" och därefter borde man egenligen kräva ett tryck på avtryckaren i säker riktning. Har skytten flyttat tillbaka hammaren efter magasinurtagning genom att hålla inne avtryckaren förloras ingen luft och detta "luftskott" blir inget skott alls.

Håller samtidigt med tex Bara7, det är inte bra om man har tvetydigheter som aldrig skulle accepteras inom de flesta krutvapengrenar. Kunde man hitta en väldigt enkel signal att bössan är i ett bevisligen ofarligt tillstånd oavsett fjäder, pcp så vore det fantastiskt bra.

Inspirerad av Bara7 utan att ha sett hans förslag så har jag ett koncept färdigt som lär fungera oavsett bössa: en löst passande plaststång ca 3 dm som är skonsam mot loppet som man proppar vapnet med från mynningen, i frontänden finns det en liten illröd boll av skumplast. Totalvikt av "proppen", prova med 10-20 g.

Skojar inte, inte ironisk på minsta sätt jag menar verkligen att detta kunde vara ett synnerligen enkelt sätt att visa väldigt tydligt att bössan inte är i ett läge där någon kan komma till skada. Skulle någon råka bli påskjuten av denna skumboll i värsta tänkbara scenario av misstag så lär ingenting alls hända, en typisk korkpistol skulle vara betydligt farligare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Larzzon 18 mar 2019, 18:13

Jag hoppas att de som har magasin släpper hammaren efter att de demonterat magasinet?

Ett vapen ska proppas via patronläget och inte via mynningen!
Tyvärr är det inte alla luftvapen som går att proppa på ett smidigt sätt, tex vapen med laddprob eller underspännare eller sidospännare.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 18 mar 2019, 18:22

Leopold skrev:
Avalonblower skrev:Vad fyller förresten magasinen för roll vid Field Target?

Varför tillåter man överhuvudtaget vapen med magasin, om magasinen kan utgöra en säkerhetsrisk?


Beror på att en del skyttar har detta som deras enda vettiga laddningsalternativ.

Vor väldigt tråkigt om vi inte kan hantera detta på en tävling, att folk ska behöva avstå bara för att de råkar ha en magasinmatad bössa.


Fast om vapnet anskaffas (licensvapen här i synnerhet) för ett specifikt syfte och detta syfte är en tävlingsgren där magasin är ett problem, då kan det ju vara högst rimligt att lägga kravet vid ett enkelskottsvapen.

Man köper ju ett tävlingsvapen för att det ska fungera optimalt till den tävlingsformen som motiverar innehavet av vapnet.

Sedan så är det ju ytterst få vapen som inte kan användas utan magasin, adapters finns ju till de flesta modeller då enkelskott är krav på vissa tävlingar exempelvis i England och därmed en marknad som efterfrågar dem.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 18 mar 2019, 18:29

Larzzon skrev:Jag hoppas att de som har magasin släpper hammaren efter att de demonterat magasinet?

Ett vapen ska proppas via patronläget och inte via mynningen!
Tyvärr är det inte alla luftvapen som går att proppa på ett smidigt sätt, tex vapen med laddprob eller underspännare eller sidospännare.


Jo för krutvapen med ett riktigt patronläge är det ju givetvis så. Men det är ju detta som är problemet i fallet många luftvapen - går inte att proppa via "patronläge på vettigt sätt - därav förslaget med en relativt tung propp i mynningen (för att dra ner utgångshastigheten rejält även med en ev bakomliggande kula i loppet) plus en mjuk och stötabsorberande skumboll avpassad för ändamålet. Inte "rocket science" snarare extremt enkelt att fixa om man vill och tycker det är en vettig idé.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Sweron 18 mar 2019, 19:04

Avalonblower skrev:
Leopold skrev:
Avalonblower skrev:Vad fyller förresten magasinen för roll vid Field Target?

Varför tillåter man överhuvudtaget vapen med magasin, om magasinen kan utgöra en säkerhetsrisk?


Beror på att en del skyttar har detta som deras enda vettiga laddningsalternativ.

Vor väldigt tråkigt om vi inte kan hantera detta på en tävling, att folk ska behöva avstå bara för att de råkar ha en magasinmatad bössa.


Fast om vapnet anskaffas (licensvapen här i synnerhet) för ett specifikt syfte och detta syfte är en tävlingsgren där magasin är ett problem, då kan det ju vara högst rimligt att lägga kravet vid ett enkelskottsvapen.

Man köper ju ett tävlingsvapen för att det ska fungera optimalt till den tävlingsformen som motiverar innehavet av vapnet.

Sedan så är det ju ytterst få vapen som inte kan användas utan magasin, adapters finns ju till de flesta modeller då enkelskott är krav på vissa tävlingar exempelvis i England och därmed en marknad som efterfrågar dem.

Nu har jag bara tävlat något år, men min erfarenhet är att många av skyttarna (mig inklusive) inte skaffat sitt gevär med tanke på att bara tävla FT. Skulle vi bara acceptera dedikerade tävlingsgevär så är jag rädd att vi sett en klart decimerad tävlingsgrupp.

Vidare, visst kan man anse att magasinet utgör en säkerhetsrisk, men det gör väl vapnet självt också i högsta grad. Det är därför vi har säkerhetsregler.

Och i fallet med mitt vapen (FX Royale) så fyller magasinet en stor roll för mig, eftersom konstruktionen gör singelmatning ganska ”pilligt”, även med dedikerad singelmatare (endast testat en modell). Så med tanke på att jag vill lägga minimalt med tid på att få diabilden rätt i bössan, så fortsätter jag nog med magasin så längre reglementet så tillåter.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 18 mar 2019, 19:31

Fast det juridiska perspektivet är att vapnets ändamål är specifikt - tar man ut ett vapen för att tävla i en specifik gren så är de enbart för detta ändamålet som vapnet ska innehas.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 18 mar 2019, 19:34

Avalonblower skrev:Fast det juridiska perspektivet är att vapnets ändamål är specifikt - tar man ut ett vapen för att tävla i en specifik gren så är de enbart för detta ändamålet som vapnet ska innehas.


Nej det fungerar inte så. Finns i princip endast två ändamål man söker på, målskytte eller jakt. Alla mina licensvapen är för närvarande för ändamål målskytte. Man söker inte licens för specifika grenar (samma vapen kan användas för ett flertal grenar).

Har man sökt och fått licens för ett visst vapen för ändamål jakt så har man automatiskt även tillstånd att använda vapnet för målskytte, motsatsen gäller däremot inte: man kan inte använda ett vapen med licens för målskytte till jakt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (18 mar 2019, 19:38)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 18 mar 2019, 19:48

Kom på att jag modifierade min propp när den inte passade, så längesedan så hade glömt det!

Fungerar dock fortfarande inte på min fjäderbössa med underspännare & laddlucka.

För att följa länken så måste du registera dig.



Lite krympslang ersatte proppen.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 18 mar 2019, 19:48

Fast det går inte att få ut licens på ett vapen som inte stämmer överens med reglementet för den gren man söker mot.

Jaktskytte är en helt annan licenstyp.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer