HW 35 E presentation och tuning!

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW 35 E presentation och tuning!

Inläggav Batistuta 02 jul 2018, 23:11

HW 35 E (Exportversion) Silver Edition
Köpt på För att följa länken så måste du registera dig.


Pris 4280:- svenska riksdaler inklusive frakt

Valnöt :Drool:
För att följa länken så måste du registera dig.


Precis på den tyska gränsen :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.



Relativt kass plinkingkikare 4x32 visserligen klar och fin optik men ingen parallax. Parallaxfel är nog lätt hänt med denna på lite längre avstånd, tyckte mig märka det redan på 20 meter.
För att följa länken så måste du registera dig.



20 meter sittande med stöd och en plinkingkikare :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Första snabba recensionen är KVALITET :smt021

Det som behöver åtgärdas efter ca 100 skotts testande är ett lite hårt och något släpande trycke. Det märktes först när jag ställde mig upp. Sedan är det lite av det vanliga fjäderskramlet som lätt åtgärdas med en sleeve. Förmodligen blir det nya styrningar också och någon liten bricka för att komma upp i 10 j. Annars är det bara klick och smack det känns som kvalitet rätt igenom. 4000:- pix!

Dags att plocka ner bössan i sina molekyler efter han fått anpassa sig till Sverigeluften :)

Den är lätt att plocka ner och allt fungerar som en HW80, HW 97 med skruvat bakstycke. Bakstycket på denna satt stenhårt jag fick tom värma lite med gasolen. Resten var inga problem. Första delen på Daniels guide från en HW 97 är samma sak viewtopic.php?f=53&t=878

Jag började med trycket och justerade släpet, den lilla torxskruven (T9) Skruva in den för mindre släp. Jag fettade sedan in den på vanligt vis med molly. Det blev perfekt! Guide viewtopic.php?f=53&t=14593

Sedan var det dags att bestämma sig för vilken typ av tuning jag skulle ha. Jag tittade runt på de olika tuningsiterna men allt är dyrt och Tinbum hade inte rätt storlek på sina guider för min 7,5 joules fjäder så det fick bli en hemmatuning ala pettersson.

Tre val hade jag tänkt fram.
1. Originalfjäder plus sleeve och en krympslang på orginalguiden. Tyvärr hittade jag inte tillräcklig tjock plast för att jag skulle vara nöjd med sleeven.
2. En lite längre fjäder än original men övrigt samma mått då slapp jag att lägga brickor för att komma upp i rätt fart. Men det blev ju samma sak här med sleeven som i alternativ 1.
3. Jag hade en gammal HW50 Vortek 16 joules tuning som jag inte använde längre. Fjädern var lika lång som original men lite tjockare fjäder. Nu passade plasten till sleeven bättre :) Bakguiden och tophaten till Vortek-kittet tog jag bort eftersom jag ville ha en sleeve i pistongen och minska fjäderns längd.
För att följa länken så måste du registera dig.



Dags att gå till verket.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Sleeven klar, testas utan någon smörja!


Ett nytt problem uppenbarade sig, originalstyrningen var lite för tjock så jag fick ta bort 4 tiondelar med borrmaskinen som svarv och lite smärgelduk. Passning är nu 1 tiondel större än innerdiametern på fjädern.
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu ihop med allt och prova. Det blev perfekt. Inget skrammel och fjäderljud bara ett rappt doff och trycket blev helt perfekt det med som en glasstav, mycket nöjd nu :Thumbupp: Farten ligger precis över gränsen så jag får kollapsa ett fjädervarv så blir det nog exakt.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
gubbe (03 jul 2018, 05:38), 1qaz1qaz (03 jul 2018, 14:50), börne (03 jul 2018, 16:31), Larzzon (03 jul 2018, 16:44)

Re: HW 35 E presentation och tuning!

Inläggav Air 03 jul 2018, 12:48

Jättefin Hw35 så jäkla fint att de tillverkar en klassiker fortfarande.
Gott att se någon pyssla ihop delarna invändigt själv utan färdiga tuningkits.
Blir oftast bättre med. :thumbupp:
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Batistuta (03 jul 2018, 15:01)

Re: HW 35 E presentation och tuning!

Inläggav 1qaz1qaz 03 jul 2018, 14:50

Fint jobb du har gjort med den
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Följande användare vill tacka 1qaz1qaz för detta inlägg
Batistuta (03 jul 2018, 15:01)


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer