Bli en bättre skytt?

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bli en bättre skytt?

Inläggav N73r 17 jun 2015, 00:17

Vad är det man ska tänka på vid skytte? Hållning, grepp, andning o.s.v för att få så bra träffbilder som möjligt?

Har inte tid (nystartad firma, barn,ny köpt hus o.s.v) att gå med i en förening och lära mig den vägen, utan är mest i trädgården och skjuter lite då och då. Men vill bli en bättre skytt!
Tycker det är löjligt roligt och har hållt på lite till och från i 20 år. Men nu vill jag se förbättringar och behöver lite tips!
Vet att det finns endel forum medlemmar som är riktigt bra skyttar
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav dreg 17 jun 2015, 04:55

Hej.
Som du nämnt själv:
Greppet, får absolut inte vara för löst men samtidigt inte så hårt att avfyrar fingret inte kan jobba på ett avslappnat sätt, se till att avfyrarfingret inte ligger mot greppet
Andningen, andas med stödet inte bröstet, vissa vill ha fulla lungor under finriktningen andra nästan helt tomma, jag föredrar att göra en halv utandning innan finriktningen för att sedan helt hålla andan genom skottet.
Stancen, ska vara så avslappnad som möjligt, balansen ska ligga mitt mellan fötterna med något framskjuten höft, armbågen bör vila på höftbenet eller strax däröver. Du måste testa dig fram till vad som passar just dig bäst. Den bakre foten flyttar du antingen åt höger eller vänster för att få grovriktning.
Utöver det:
Avtryck. Krama inte trycka, rycka, snärta. Antingen omedveten avfyrning eller kontrollerad, det är en smaksak. Men du bör använda samma teknik vid varje skott inte switcha mellan teknikerna.
Efterriktning. Talar väl sitt tydliga språk.
Efteranalys. Varför missade jag?
Göra omtag om något inte känns rätt.
Hellre ett välplacerat skott än tio dåliga, om du förstår.
Koncentration.
Lite styrketräning mage, axlar är aldrig fel. (Bra att ha en stadig torso)
Sätta upp nåbara resultat för sig själv.
Sätter man upp mål man aldrig når är det lätt att bössan hamnar på hyllan efter ett tag.
Svingen om du ska skjuta på rörliga mål.

Du nämner en av det viktigaste faktorerna i början av ditt andra stycke.....TID!
Det är svårt att bli en riktigt bra precisionsskytt om man inte är villig att lägga ner tid.
Det handlar om repetition och väldigt mycket om känsla.
Att kunna göra samma moment på samma sätt med samma genomförande skott efter skott efter skott.
Övning, övning, övning :D

Ber om ursäkt för ett jä.... långt inlägg.

Lycka till med ditt skytte och ha en bra sommar!
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
RilleE (17 jun 2015, 22:22)

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav Leopold 17 jun 2015, 10:33

Det man måste träna på beror ju även mycket på vad det är för skyttegren och skjutställning. Inom FT tex så förekommer stående, knästående och mest sittande, då får man träna på att bli stabil i dessa, träna grepp och avfyrningsteknik enligt ovanstående. Liggande är tillåtet också men inte många använder det, gissar att man kan ha en fördel över sittande men det kräver verkligen att man tränat detta ordentligt annars är man rökt.

När skjutställningarna börjar sitta någorlunda så är det vinden som är det absolut svåraste och samtidigt mest utmanande inom de skytteformer vi bedriver mest på detta forum, FT, BR och andra utomhusgrenar.

I FT är det extra svårigheter att man har skiftande terräng och osäkra referenser. Det tar lång tid att börja begripa hur vinden sköljer över vallar, svackor osv, lära sig tyda de små tecknen i gräs och buskage på strömmarna och virvlarna i lufthavet och genomskåda hur de förmodligen kommer att bära iväg med kulan. Man kan aldrig bli fullärd men man kan förbättra sig hela tiden om man är uppmärksam.

Det kan alltså driva iväg en hel del även uppåt och neråt och det gäller i viss mån även inom BR trots platt terräng... men man sitter ju oftast under tak i en byggnad som är ett terränghinder och tavlorna är upphängda på någon typ av vindfång som påverkar, och det finns oftast terränghinder på sidorna om skjutplatsen.

I BR slipper man visserligen att vara osäker på avståndet till målet plus att man har en massa standardiserade vindflaggor att gå på men å andra sidan är precisionskraven betydligt högre uppskruvade än inom FT. Så det är svårt på sitt eget sätt och premierar delvis andra förmågor hos skytten och egenskaper i utrustningen.

Lycka till!

PS. Sedan tillkommer givetvis att ha stenkoll på utrustningen och ammunition, känna sitt sikte och hur det beter sig under olika förhållanden... allt måste stämma samtidigt för att skottet ska sitta där det var tänkt!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav hegge 17 jun 2015, 16:50

Det finns lite instruktioner på internet om du söker, här är bla för stående precisionsskytte. Dock med diopter och korthållsbössa. Du kan få lite tips och välja det som passar, jag själv håller tex jägarfattning ist med främre hand och anpassar ställning för att kunna öva på sving.

För att följa länken så måste du registera dig.

hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav Batistuta 17 jun 2015, 18:58

En rätt viktig fråga i sammanhanget är om du skjuter fjäder eller semirekyl/PCP?
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav sfe 17 jun 2015, 19:11

Är lite tveksam till att jag skall våga skriva det här "tipset" men jag kör på. Anser ni erfarna att jag har fullständigt fel får ni skriva det här och jag lovar att jag inte kommer att argumentera emot. Mina erfarenheter på området är enbart självupplevda under 1 1/2 år, utan lärare eller instruktör annat än de tips jag fått här från forumet och från några andra ställen på nätet.
Jag har, än så länge, 2 luftpistoler: FWB65 och S&W79G. FWB:n behöver jag inte skriva nåt om, för alla vet redan vad det är. Det är S&W det handlar om.
S&W 79G är en ganska enkel och billigt tillverkad pistol. Med några små modifieringar fungerar den ändå ganska OK men nåt som det är svårt att komma ifrån är den dåliga avtryckaren. Konstruktionen är den enklaste man kan tänka sig med en hammare som slår framifrån och bakåt och hakar upp direkt mot avtryckaren utan några som helst hävstänger eller leder däremellan. När man trycker av vrids avtryckaren så att ytan som hammaren hakat upp emot åker ner under hammaren, hammaren lossar och slår till ventilen. Avtrycket har ingen som helst tryckpunkt, är ganska långt och har ett stort "overtravel". Efter att jag slipat och polerat glidytorna har jag fått bort skrapigheten och det hackiga i rörelsen nästan helt och en liten inlimmad gummikloss har tagit bort det mesta av "overtravel" (Vad heter detta på svenska?) Återstår det långa trycket utan tryckpunkt som inte är lika lätt att modifiera. Man vet liksom aldrig riktigt när skottet kommer. Det jag koncentrerar mig på numera är att trycka hela den långa vägen i ett svep utan att rubba pistolens inriktning.
Vart vill jag komma med detta då?
Jo, jag upplever det som att skjutning med min S&W 79G ger en mycket intensiv träning på just avtryckstekniken och jag känner fortfarande, efter ett år, att jag förbättrar mig markant.
Känslan förstärks ytterligare när jag efter en längre tids skjutning med S&W skiftar till FWB och FWB:n känns då så fantastiskt lätt att skjuta med. (Dock märks inte resultatet av min träning lika uppenbart på tavlan med FWB eftersom den inte kräver samma precision i avtryckandet som S&W för att få i alla fall en någorlunda träff.)

Mitt tips för att träna avtryck är alltså att träna med ett vapen som rent mekaniskt skjuter OK men som har ett avtryck som som ligger långt ifrån matchklass. Vad jag har förstått finns det en hel del såna på marknaden. Exempelvis lär JULA:s billiga underspännare gå att få att funka OK rent mekanisk (Om man inte haft otur med exet.) men avtryckaren går knappt att få mer än acceptabel trots mycket jobb.

Vad säger ni erfarna?
Träna med en "dålig" bössa så man verkligen ser tydligt när man gör fel och när man gör rätt?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav Leopold 17 jun 2015, 19:27

Mja. Håller inte riktigt med om att det skulle vara bra att träna med helt oförutsägbara värdelösa avtryck. Däremot kan man träna med diverse vapen (inkl pistoler) som har bra avtryck men helt olika avtrycksvikt. Kroppen kan anpassa sig till det utan problem.

Tex har jag några riktigt bra pistoler, en luftpistol (drygt 500g avtrycksvikt) och en .22 LR semiauto sportpistol (drygt 1000g avtrycksvikt): båda dessa funkar utmärkt för att träna in den intuitiva avtryckskänslan som jag behöver för att hantera de ca 80 g avtrycksvikten som min FTP900 ligger på. Det är avtryckskvaliteten som spelar roll, inte avtrycksvikten.

Sedan är det en annan sak att jag upptäckte i helgen att 80g avtrycksvikt förmodligen är en smula för litet för mig när tävlingsnerverna sätter in i stående... fick en prematur avfyrning där och skänkte bort en poäng :-)

Men poängen är att avtryck måste vara förutsägbara och av hög kvalitet om man ska kunna få en bra läreffekt. Som jag tycker då.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav sfe 17 jun 2015, 19:43

Absolut! "Practise makes perfect". "It's all about reps", -Arnold Schwarzenegger.

Men det vi vill uppnå, och det vi här diskuterar och frågar efter, är hur man bäst utnyttjar träningstiden. Olika metoder att träna, eller "repetera" om vi skall använda det uttrycket, är olika effektiva beroende på - ja, en massa saker. Vissa träningsmetoder kan i vissa sammanhang vara rent kontraproduktiva (och nu pratar jag inte bara skytte utan väldigt generellt om allt i livet man kan vilja bli bättre på).

Det här är ingen kritik av ditt inlägg, Sir Ville, utan ett slags förtydligande av.......???? Nej, nu blev jag snurrig och ambivalent.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bli en bättre skytt?

Inläggav PALLE_H 17 jun 2015, 20:39

Jag skulle vilja påpeka vikten av att hålla bössan i rätt lodrät vinkel,och då såklart att man har centrerat skikarsiktet rätt! :smt037 :smt020
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer