Allmän tuning av fjäderskjutare!

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 21 jun 2020, 11:40

Silwer skrev:Kom igen och förklara varför detta skulle var allmänt?

Det tar bort ljud då fjädern inte har kontakt med insidan av pistongen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 21 jun 2020, 11:45

Buttler skrev:Tack igen Börne!

Nu har jag inte det geväret ännu, det beräknas komma på måndag.. när man tittar i första filmen så ser man att det är en fjäderguide Installerad redan men det verkar inte finnas någon topphatt till fjädern. Har sett att på olika tuningskitt som finns så ingår det en topphatt. Kan man köpa bara en topphatt och sätta dit på befintlig fjäder? Och hur mycket påverkar den i så fall när det gäller att få bort Twangen?

Det styr upp fjädern bättre.

Oftast är det bättre passform på eftermarknadsprylar, original styrningar kan vara rätt slappa i toleranserna. Detta kit använde jag tidigare... För att följa länken så måste du registera dig.



Kör med Vortek kit nu som är uppbyggt på ett annat sätt där man inte behöver andra guider då det är inbyggt i det fjäderkitet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Buttler 21 jun 2020, 18:37

Jag har tittat på Tinbums kit. Det kan bli en sån på sikt men först tänkte jag kolla hur långt jag kan komma med egentillverkade grejer.
I kitet som du har länkat till följer det med 2 plast/silikon brickor ser det ut som. Jag misstänker att de ska tryckas in i pistongen så de dämpar slaget från fjädern?
Hittade de här brickorna och tänker att något liknande kanske kan man använda innan man trycker dit sleeven och fjädern?
För att följa länken så måste du registera dig.

Buttler
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 21 jun 2020, 18:40

Buttler skrev:Jag misstänker att de ska tryckas in i pistongen så de dämpar slaget från fjädern?

Dom är inte i silikon & är inte till för att dämpa slaget... dämpa slaget gör diabolen då det bildas en luftkudde medan diabolen trycks ut genom pipan. Skjuter du utan diabol dånar pistongen rakt in i komptubens gavel med en jävla fart vilket inte är riktigt bra. Brickorna är i samma material som styrningarna & dom tunar man farten med, fler brickor mer fart, mindre mindre fart.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Buttler 21 jun 2020, 20:00

Okej, så lite man kan :) tack då vet jag det.
Buttler
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Desaleux 22 jun 2020, 05:35

Avtryckare har en viss betydelse att den belastnings glider av och inte är för hårt tryck ett värde jag tycker är lagom hårt 8 hekto med rent belastnings släpp och allt för lätt kan beroende på mekanism vara osäkert i upp hak på enkel hak mekanism bör den inte vara så är den gjort för det mer avancerad mekanism då går det ha lite lättare gram på ett. en avtryckare som går belastnings hackigt stör avfyrningen sedan är visa ställbara medan andra enkla är modifierings puts men det kan bli helt fel om det ändras hak vinklar och upp haks yta minskas är konst att inte göra det osäkert på jakt efter lätt tryck på avtryckaren på enkla upp haks mekanismer.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Marsi 22 jun 2020, 05:36

Man sätter in brickor framför också som man ska smörja, misstänker att de ska vara glidlagring som låter fädern vrida lite på sig.

På min HW hade fjöderndarna grova repor som kändes som att de kunde greppa/ repa, så jag polerade dem så att i inga kanter stack upp. Vet inte om det hjälper, men man passar ju på och ser över allt när man har det nedplockat.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 22 jun 2020, 06:56

Marsi skrev:Man sätter in brickor framför också som man ska smörja, misstänker att de ska vara glidlagring som låter fädern vrida lite på sig.

På min HW hade fjöderndarna grova repor som kändes som att de kunde greppa/ repa, så jag polerade dem så att i inga kanter stack upp. Vet inte om det hjälper, men man passar ju på och ser över allt när man har det nedplockat.

Jo jag brukar också smörja mellan tophat & bricka. Sett vlssa som monterat lager framför tophat & bakre styrning, finns ju väldigt tunna sådana.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Buttler 22 jun 2020, 14:01

Förutom att man styr kraften/ hastigheten genom att montera dit brickor, har dessa någon funktion som påverkar skjutkänslan/mindre twang/dämpar rekylen?
Var kan man köpa de här brickorna Som du har lagt upp Börne?
Sedan undrar jag om man kan få tag på endast den främre styrningen/tophaten nånstans? Tittade på Hurricanes sida men hittade ingen där!
Buttler
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 22 jun 2020, 14:20

Närmsta välsorterade järnhandel. Helst som handlar med industrier då dom väl har lättare för att ordna allt sånt.

Men Googla axiallager & se om du hittar nåt i rätt dimension på nätet. Men det duger fint med brickorna som följer med kitet med lite fett mellan. Det man är ute efter är att få bort dom vridande krafterna från fjädern.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Buttler 22 jun 2020, 14:29

Tack Börne!
Spelar det någon roll vilket material brickorna är tillverkade av? Eller funkar det med vanliga metallbrickor med fett emellan de?
Buttler
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Buttler 22 jun 2020, 14:30

Undrar också i vilken ordning ska sleeve och brickor monteras? Ska man lägga i brickorna först, sedan sleeve och sen fjädern?
Buttler
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Följande användare vill tacka Buttler för detta inlägg
Festman (25 sep 2021, 21:57)

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 22 jun 2020, 15:46

Sleeven först, den klipper du hajtandad i den inre änden, viker in flikarna så att brickorna klämmer fast sleeven, sen kommer den ingenstans.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav börne 22 jun 2020, 16:05

Buttler skrev:Tack Börne!
Spelar det någon roll vilket material brickorna är tillverkade av? Eller funkar det med vanliga metallbrickor med fett emellan de?

Jag har acetalbrickor... För att följa länken så måste du registera dig.

i diverse tjocklekar jag svarvat till själv för att kunna justera farten. Föredrar detta framför metall.

Men för din del om du inte kan fixa själv eller vill köpa färdigt kit, fixa en sleeve i PET. I med ett par brickor, lite molyfett mellan brickorna som "lagring" & testa. Man måste inte ha värsta kiten för att det ska lira bra, man måste ju även börja nånstans.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav G-son 24 sep 2021, 22:22

atte69 skrev:Det säljs ju även under namnet .. bromsrengörning / brakeclean.. det är ju trikloretylen så ett litet varningens finger med upprepad hudkontakt. (Det är väldigt lätt för huden att ta upp).

Gammal diskussion, men i alla fall. Trikloretylen har varit förbjudet (av EU?) i konsumentprodukter sedan 20-25 år, så vi bör inte hitta det i något på butikshyllan. Möjligt att industrin fortfarande får använda det, där lämplig ersättare inte finns. Men använder man en riktigt gammal burk av något rengöringsmedel så finns det ju en viss risk att det innehåller ingredienser som inte längre går köpa.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Allmän tuning av fjäderskjutare!

Inläggav Luftpangarn 25 sep 2021, 16:02

Piscovery skrev:Jag har kört en del delar till fjädervapen i ultraljudstvätt med en gnutta diskmedel.


Diesel är bra bad i ultraljudstvätten. Körde en förgasare typ en halvtimme hos båtmotorverkstaden. (Vi hade tid för en fika.) Han hade testat sig genom olika varianter. Tror vi körde typ 60 grader värme. Delarna blev spegelblanka.

Spraya diskmedelsvatten på ytan, när man monterar plastdekaler, tillåter finjustering av position och att stryka ur luftbubblor. (Bra smörjmedel vid montering av tjuriga rör och slangar, når man inte vill förorena med fett/olja, men det visste ni nog redan?)

Alla oljelika tunnflytande vätskor löser tjockt fett. Känns fingrarna feta efter kontakt, är man rätt ute. Har inte testat terpentin, men det funkar nog också. Med fotogen och diesel vet man vad man får, inga tillsatser man inte har koll på, och man brukar ha det hemma.

När jag var liten, och skulle rengöra och avfetta grejor i grovvasken, lånade jag mammas tvättpulver, som ju råkade stå bredvid. :-) Visade sig grymt effektivt. (Skurborste, diskborste, tandborste olika svampar, tycker jag ofta är bättre än tygtrasor.)

Men för mig är det inte vettigt att fullständigt avfetta något, om det skall fettas in igen. Men vill man totalt avfetta grejer, är också bensin (vit från medicinlådan, eller vanlig), T doja, glykol, aceton (utan oljetillsats) bra. Sedan har jag mer exotiska grejor hemma, men de är överdrivet hälsovådliga.

WD40 och 5-56 har praktiska sprejburkar att ha till hands i verrktygslådan, men fan vet vad de innehåller. WD40 har ju numera ett uppfällbart sprejrör också. Inga fler småsnuttar röda plaströr, som ligger varsomhelst - alltid på fel ställe i alla fall. :-(


P.S. Gammalt mögligt trä, brukar jag dränka i klorin, och spola rent med vattenslang. Sedan först dränka in det helt torra träet med tunn blandning av terpentin och linolja, sedan efter att det torkat, "limma ihop" de gråa spruckna träet med outspädd linolja. På det sättet har jag räddat urgamla fina fönsterbågar och dörrar, som ingen tror går att rädda. Jag blir bara ledsen, när folk byter ut gamla fönster.

Hänger / häftar man upp en gardin av PET mellan ytter och innerglas, får man ett extra kallras, så det blir vips treglasfönster av de antika fönstren. (Normal beror dessutom halva värmeförlusten av dålig tätning kring fönsterkarmen mot husväggen
.)

Gammaldags fönsterkitt av krita och linolja, kan man kitta sprickor med, om man vill, men det har jag inte testat själv. Är fönstren hundra år gamla, så är det inget fel att det syns, tycker jag. Så man skall inte slita loss stickor ur träet, enligt min filosofi.

Gjorde samma sak med hela fasaderna på en helt grånad husfasad. Stålborstning av hela fasaden höll på att ta knäcken på mig. Jävlar vad träningsvärk jag fick. :lol:

Sedan hinkvis med klorin - hustvätt är bara dyrt larv. Klorin är inte giftigt, och bryts ner mycket snabbt. Därefter gick det åt hinkvis med linolja. Egentligen var nog grundfärg (finns i gult) + två lager gul oljefärg snudd på onödigt, för den härdade linoljan var ju rena lacklagret. (Normalt skall man måla "vått i vått" linolja och grundfärg, men då handlar det ju bara om extra vidhäftning för färgen.)

Folk trodde jag byggt ett nytt hus, för den grånade byggnaden hade smält in i skogen några decennier tidigare, och varit osynlig. :-) Efter 20 år, känns det fortfarande som att färgen typ håller ihop huset. :Thumbupp:

(På den tiden jobbade jag på Alcro Beckers marknadsavdelning, så rejäl personalrabatt var ju inte fel. :) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (25 sep 2021, 17:44), Stinsen (25 sep 2021, 19:10)

Föregående

Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer