Rullskydd för luftflaska

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rullskydd för luftflaska

Inläggav dundersmurfen 23 aug 2021, 19:02

Jag tänkte sy två öglor på vardera av två spännremmar, men det visade sig att min mor är lika ovillig att låna ut sina verktyg som vilken man som helst..
Så hon sydde. För hand... tack mamma! :mrgreen:
För att följa länken så måste du registera dig.



Därefter kombinerade jag remmarna med två bitar avloppsör och åstadkom denna anordning:
För att följa länken så måste du registera dig.


Sömmarna ligger uppåt, mot flaskan.

Vari man kan placera sin luftflaska liggande så att den inte rullar omkring och ställer till elände i bagageutrymmet (och potentiellt hela fordonet, högtrycksluft är inte att leka med).
För att följa länken så måste du registera dig.




Luftflaskan är i det här fallet en "knubb-åtta" med nominellt 171 mm ytterdiameter.
Jag använde 40 mm avloppsrör i polypropylen, inköpt på Jula, (För att följa länken så måste du registera dig.

) och två spännremmar 25 mm x 1,5 m (För att följa länken så måste du registera dig.

).
Total materialkostnad blev 89,80 SEK (jag räknar inte sytråden).

För min kombination av flaska och rör, det vill säga 171 mm respektive 40 mm diameter, blev det bra med 120 mm mellan sömmarna för öglorna. Flaskan bottnar inte riktigt mot underlaget som det är nu, men jag gissar att remmarna kommer att töja sig en smula med tiden. Öglorna sys med fördel så att de är nästan för snäva för att gå över rören, då sitter anordningen ihop utan hjälp, Jag fick kämpa några minuter med en av mina öglor, men den töjde sig så mycket att det löste sig.

1,5 m spännremmar är onödigt långt men 75 cm hade blivit för kort. 1 m jämt hade nog varit precis lagom, men det hade de inte på Jula när jag var där.

EDIT: jag ska villigt erkänna att jag tog en hel del inspiration från Best Fittings Universal Cylinder Anti-Roll Cradle som börne nämner nedan.
Senast redigerad av dundersmurfen 23 aug 2021, 19:59, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2020, 13:27
Ort: LINKÖPING
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LGR

Följande användare vill tacka dundersmurfen för detta inlägg
Stinsen (24 aug 2021, 07:30)

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav börne 23 aug 2021, 19:43

Finns att köpa för dom som saknas sömnadskunskap... Jag själv t.e.x :-)

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag byggde en flaskhållare till skuffen som man enkelt slänger ihop av lite MDF sen ligger flaskan stilla även med lite fart i svängarna på väg till skjutbanan :smt021

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav börne 23 aug 2021, 19:46

dundersmurfen skrev:1,5 m spännremmar är onödigt långt men 75 cm hade blivit för kort. 1 m jämt hade nog varit precis lagom, men det hade de inte på Jula när jag var där.

Är ju enkelt att klippa i rätt längd av den längre modellen, elda lite på ändarna så fransas dom inte upp.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav dundersmurfen 23 aug 2021, 19:52

börne skrev:
dundersmurfen skrev:1,5 m spännremmar är onödigt långt men 75 cm hade blivit för kort. 1 m jämt hade nog varit precis lagom, men det hade de inte på Jula när jag var där.

Är ju enkelt att klippa i rätt längd av den längre modellen, elda lite på ändarna så fransas dom inte upp.

Javisst. Jag ville ha lite marginaler också, en av idéerna jag hade först bestod i att sy öglorna av bandets överlängd och sen sy på dem utanpå bandet runt flaskan. Fördelen med det skulle vara mindre belastning på sömmarna. Det återstår att se hur den nuvarande varianten håller, så jag lever med de lösa ändarna tills vidare. De närmaste veckorna ska flaskan ändå iväg på kontroll, provtryckning och sånt.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2020, 13:27
Ort: LINKÖPING
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LGR

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav Puttaren 24 aug 2021, 08:43

dundersmurfen skrev:Jag tänkte sy två öglor på vardera av två spännremmar, men det visade sig att min mor är lika ovillig att låna ut sina verktyg som vilken man som helst..
Så hon sydde. För hand... tack mamma! :mrgreen:
För att följa länken så måste du registera dig.



Därefter kombinerade jag remmarna med två bitar avloppsör och åstadkom denna anordning:
För att följa länken så måste du registera dig.


Sömmarna ligger uppåt, mot flaskan.

Vari man kan placera sin luftflaska liggande så att den inte rullar omkring och ställer till elände i bagageutrymmet (och potentiellt hela fordonet, högtrycksluft är inte att leka med).
För att följa länken så måste du registera dig.




Luftflaskan är i det här fallet en "knubb-åtta" med nominellt 171 mm ytterdiameter.
Jag använde 40 mm avloppsrör i polypropylen, inköpt på Jula, (För att följa länken så måste du registera dig.

) och två spännremmar 25 mm x 1,5 m (För att följa länken så måste du registera dig.

).
Total materialkostnad blev 89,80 SEK (jag räknar inte sytråden).

För min kombination av flaska och rör, det vill säga 171 mm respektive 40 mm diameter, blev det bra med 120 mm mellan sömmarna för öglorna. Flaskan bottnar inte riktigt mot underlaget som det är nu, men jag gissar att remmarna kommer att töja sig en smula med tiden. Öglorna sys med fördel så att de är nästan för snäva för att gå över rören, då sitter anordningen ihop utan hjälp, Jag fick kämpa några minuter med en av mina öglor, men den töjde sig så mycket att det löste sig.

1,5 m spännremmar är onödigt långt men 75 cm hade blivit för kort. 1 m jämt hade nog varit precis lagom, men det hade de inte på Jula när jag var där.

EDIT: jag ska villigt erkänna att jag tog en hel del inspiration från Best Fittings Universal Cylinder Anti-Roll Cradle som börne nämner nedan.

Tack för tips. Det här ska jag ta tag i.

Ett kompletterande tips är att borra hål i rören på båda sidor om spännbanden och dra ett buntband igenom så att spännbanden inte "halkar" på rören. Gissar att de sitter tajt i början, men efter hand är kanske risken att de glider iväg?
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav dundersmurfen 24 aug 2021, 20:12

Puttaren skrev:Ett kompletterande tips är att borra hål i rören på båda sidor om spännbanden och dra ett buntband igenom så att spännbanden inte "halkar" på rören. Gissar att de sitter tajt i början, men efter hand är kanske risken att de glider iväg?

Jag funderade på att göra det, men valde att avstå och istället sy öglorna så tight att de hänger kvar utan hjälp. Framtiden får utvisa om jag behöver göra något mer åt det. I så fall lutar det nog åt att sätta en ring av grov krympslang på vardera sidan om remmarna, alternativt några strategiskt placerade klickar kontaktlim eller gummiförstärkt CA.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2020, 13:27
Ort: LINKÖPING
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LGR

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav Silwer 25 aug 2021, 04:13

Gargammel kommer.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rullskydd för luftflaska

Inläggav Leopold 25 aug 2021, 20:22

Bra tips! Dock har jag nästan alltid så mycket prylar i bagaget så en luftflaska sitter bra förankrad och inbäddad ändå när man är ute och åker till tävlingar osv.

En av de absolut enklaste förankringarna om det till äventyrs skulle vara rätt tomt där bak är frontstödet för bänkat skytte, en grunka typ sandsäck som man kan sätta under halsen på flaskan. Sitter bra nog kan jag tycka och hindrar effektivt rörelser.

Men håller helt med om att högtrycksluft på flaska inte ska kunna skramla omkring i bilen, klart obra :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer