Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Inläggav Luftpangarn 05 mar 2022, 10:46

Jag har just köpt Umarex Smith & Wesson m29 revolvern med räfflad pipa. Revovern har just kommit ut, och finns bara i begränsade mängder hos handlare i Tyskland (I tex USA inte alls). Jag slog till, för efter Corona funkar ju leveranser från andra sidan jordklotet inge vidare tillförlitligt. Och nu slår invasionskriget mot Ukraina till, så fan vet om revolvern går att köpa i typ april maj/maj.

Tyvärr är det som bäst fortfarande bara +8 ute. CO2 funkar som bäst 40 skott, med litet uppvärmd kolsyrepatron (rätt nära värmepumpen). Pickan vågar jag inte värma extra, med hänsyn till gummipackningar och plastkolv. (Enda plastdelarna.)

Så litet innomhusskytte skulle kännas litet roligare, än att bara sitta och sikta och torrklicka mot diverse. (Putin på TV väcker inte precis pacifistiska känslor hos mig. Dock litet stort mål att sikta på.) Så slog det mig, att det skulle kännas kul att skjuta pilar mot piltavla. Särskilt innomhus.

Med CO2 revolvrarnas låga effekt under 3J, borde det kunna funka bra mot vanlig piltavla. Verkar ju vara ovanligt lämpligt innomhus. För totala skyttenoviser, är väl ringtavlan på baksidan lämplig. Träffytan är ju enorm! :-) Vilket man ju kunde testa med besökande vänner. Kan man tom enkelt ta med till någon!

Jag har testat metallpilarna med ett Slavia 618, som jag gissar har sådär 6-7J effekt. De borrade in sig så djupt i piltavlan på kort avstånd, att man fick bända ur dem med hovtång. Inte vettigt.

Jag har ju sådana där klassiska metallpilar med fjäderbuska bak. Men de vill jag förstås inte skjuta genom en räfflad pipa.

Dock är dessa pilar inte för långa att ladda i patronhylsorna för S&W och Coltrevolvrarna (samma hylasa), och säkert många andra sådana patronhylsor.

Men nuförtiden finns det luftvapenpilar av plast, med metallspets. Cabom säljer sådana. Det är bara det att jag köpt ett par diaboler från dem, som knappt alls fungerade. Så jag jag är lagom road av att betala porto, om de flyger precis hursomhelst. (Har ju just handlat allt annat jag behöver hos Schneider i Tyskland.)

Är det någon här som testat dessa pilar? :?

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2023
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Inläggav lga 08 mar 2022, 10:25

Jovars.

Kring de gamla stålpilarna så skall man aldrig skjuta dom i en räfflad pipa eftersom det fördärvar pipan, och försämrar precisionen vart eftersom räfflingen slits ner.

Fördelen med dessa plastpilar är att då de har plast runt om sig, så kan man faktiskt skjuta dessa ur räfflade pipor utan att riskera sådant slitage. Dock bör man nog aldrig skjuta en pil igenom pipan, mer än 1 gång eftersom räfflingen sliter ner kanten runt om och precisionen i skotten minskar därför även om det finns plast kvar för att inte skada pipan för ytterligare skott med samma pil.

Precisionen är väl sådär... En JSB RS Exact går tusan så mycket mer precis i mitt FWB300s gevär i varje fall. Men för plinkning eller 'dart' kan det nog fungera hyfsat i en luftpistol. Som förtydligande: med pil kanske man håller sig inom en 5kronas radie på 10 meter. Medans med JSB blir det nästan hål i hål (eller i varjefall inom en 10 mm gruppering).

MEN med det sagt. Detta är såpass roligt att det har faktiskt fått mig att fundera på att skaffa något fjäderdrivet luftgevär med oräfflad pipa och tillräckligt stort utrymme för att ladda dessa pilar. Något tips på sådant (och förlåt om jag kidnappar tråden till detta)?

Mvh LGA
Senast redigerad av lga 08 mar 2022, 17:26, redigerad totalt 3 gånger.
lga
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 aug 2019, 08:49
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Örgryte
Luftvapen favorit: FWB 300S

Följande användare vill tacka lga för detta inlägg
Luftpangarn (09 mar 2022, 01:15)

Re: Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Inläggav cankiller 09 mar 2022, 07:33

Disse pile må være fine i et Legends cowboy rifle eller hur ?
cankiller
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 okt 2017, 08:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Aalborg jægerklub
Luftvapen favorit: Weihrauch

Följande användare vill tacka cankiller för detta inlägg
Luftpangarn (09 mar 2022, 16:37)

Re: Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Inläggav Luftpangarn 09 mar 2022, 09:03

Du kidnappar ju inte alls tråden Iga! :)

Ingen tror nog att luftgervärspilar, som åtminstone jag först lärde känna i tivolistånd, kan mäta sig med en diabol, vad gäller precision. Men på korta avstånd, typ 5m eller mindre, kan de väl kanske användas för underhållning?! Kanske man tom kan spela dart med en luftpistol och pilar? :)

Vad synd att de valt en plast som slits så hårt.

Ett oräfflat gevär som definitivt har tillräckligt bra precision för att leka med pilar, är Umarex bygelrepeter "Cowboy Rifle". Det har en spridning på 10mm per 10m med diaboler och rundkulor. (Jag skjuter bara förkopprade blyrundkulor med mitt, s.k. "Smart BB's". Precisionen blir oväntat nog inte bättre med diaboler. (Jag skjuter på 20-30m.) Geväret är kolsyredrivet, med 12g kapslar. En kapsel ger 60-70 skott.

Hylsorna man laddar med, är tillräckligt långa för att pilarna skall gå att använda. Därmed kan man även använda alla de andra Umarexvapnen som använder dessa hylsor. Colt SAA varianterna har god precision, och riktigt ok trycken.

Nu senast har Umarex kommit med "Dirty Harry" Smith & Wesson .44 magnum revolvern. Trycket är hårt i single action, och brutalt i double action. Jag vet dock inte om jag skall behålla revolvern. På första exemplaret pajade avtryckarmekanismen. På mitt nuvarande exemplar sitter inte pipan riktigt fast. Värre är dock, att Umarex verkar göra ett tillverkningsfel på en liten fjädrande spärr som skall minska skramlet på trumman. Kanske inte alla exemplar är tillverkade på det sättet? Å andra sidan funkar revolvern hur som helst - trumman blir nämligen stabil under avfyrningsförloppet.

Crosmans Remington 1875 skulle också funka bra. Den är jag nöjd med. Fast mycket hårdare trycke. än Colt SAA, så man kommer aldrig träffa lika bra. I mina händer blir spridningen sådär 1,5-2ggr Coltens.

Men alla revolvrarna har den kroniska svagheten, att pipan mycket ofta börjar vicka i infästningen. Är lätt att åtgärda med att man klämmer in en remsa från en läskburk, men ändå. (Samma fabrik på alla revolvrarna.)

Tja, jag beställer väl två burkar pilar. De skadar inte pipan, och verkar i alla fall funka tillräckligt bra för att testa. Och det var ju det jag ville ha svar på. Så tack för ditt svar! :)

EDIT: Missade att du vill ha ett fjäderdrivet gevär. Med slätborrad pipa känner jag inte till något. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2023
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapenpilar av plast, erfarenheter?

Inläggav lga 18 mar 2022, 13:50

Tackar för svaret Luftpangarn. Får fundera en stund kring val av pistol eller gevär till detta.

MEN pilarna är ganska underhållande, även om jag får rekommendera en bra tång om du skjuter med 10J på under 20m. Men det är väl den enda 'downside' som dessa pilar har. :lol:

De sätter sig bra i betongväggar också med 10J gevär... vilket man kanske inte vill testa. :-)
lga
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 aug 2019, 08:49
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Örgryte
Luftvapen favorit: FWB 300S


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer