Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Inläggav Luftpangarn 18 apr 2021, 23:02

Jag bedriver experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner. Att få en Sodastreamtub med 425g CO2 fylld, kostar sådär 25-30kr. Det ger en marginalkostnad på sisådär 1kr / 12g CO2, teoretiskt sett. Nu lär man aldrig få ut 35 kapslar. Men jämfört 12g kapselpris mellan 3-10kr, lär marginalkostnaden hursomhelst bli lägre.

Och sodastreamtuber kan man köpa på fler ställen än 12g CO2 kapslar. Snart sagt varje mack och butik byt-säljer sodastreamtuber, vilket inte gäller småkapslarna. Och det är nog snarast huvudargumentet för denna lösning, inte så mycket att spara pengar.

Det finns en massa kinesiska tillverkare av återfyllningsbara patroner - men de avviker i storlek från engångskapslarna! Jag fattar inte hur kineserna tänker, men de återfyllningsbara versionerna är så gott som alltid flera millimeter för långa. Tjockleken överskrids inte sällan också. Påfyllningsventilen i bakändan, sticker ut på en del varianter, så att gasen sticker ut bakvägen vid montering, har en annan person som testat denna lösning klagat på. Sedan måste nosventilen funka också...

En tillverkare visar tom sin patron monterad i en kolsyrerevolver, men med de dimensionerna, är det rimligen ren tur om deras patron verkligen funkar i ett visst kolsyrevapen.

Och man måste hitta en fylladapter till sodastreamtuben. Det verkar vara den svåraste biten, för det blir en hel del spill. Med kolsyreis på handsken. :-) Det lutar åt att jag måste ta fram en lösning själv. Vad de plastnosar som finns, egentligen är avsedda för, fattar jag inte alls.

Försök 1 blev en katastrof. Jag skruvade på påfyllningsadaptern på sodastreamtuben för långsamt, och hade inte tagit på mig en skyddande handske mot frysskador på huden, så jag höll en tub i högra handen, som våldsamt sprutade ut ett moln av CO2. Innan jag hann få på en handske, hade all gas strömmat ur sodastreamtuben. :lol:

Försök 2 med en nyfylld sodastreamtub, blev bättre. Dock blev jag inte klok på hur många gram som jag verkligen lyckades få i en patron. Till slut verkade vågen visa att jag faktiskt fick i 12-13g. Fast det var var nog en glädjesiffra. Men jag kunde testa att stoppa i patronen i min Colt SAA, och skjuta en hel del. Nu ger den revolvern så många skott, att det hann bli mörkt, och jag tröttnade, efter sådär 70 skott. Det brukar gå att få ut bortåt 120 skott + litet skräpskott på slutet.

Försök 3 och 4 blev rätt bra. Patronerna hade legat i frysen före fyllning. Vågen antydde att jag fick i 12-13 gram. Jag provade i min nya bygelrepeater, som använder 2st patroner. Nu är det lurigt att veta hur mycket man skall dra åt. För patronernas ventil är mjukare än punkteringsblecken på vanliga patroner.

Jag lyssnade efter ljudet när gasen laddade i gevärets gastub. Men på något sätt verkar jag bara ha halvöppnat patronerna, för jag fick bara ut hälften så många skott som jag borde.

Eftersom patronernas ventiler stänger, när man plockar ur dem, kunde jag kontrollväga dem, och det visade sig finnas en hel del gas kvar. Så jag laddade dem i geväret igen, fast denna gång en och en, och sköt slut på den kvarvarande gasen. Antalet skott blev mycket bra.

Däremot att återfylla dem igen, verkar bara ha givit sådär 9-10g. Det stämmer med vad jag läst om svårigheterna att bulkfylla QB78. Det är uppenbarligen viktigt att patronerna är mycket kalla, för att få i så mycket som möjligt.

Jag testade litet olika plastnosar på fylladaptern, från en tub butangas för cigarettändare. Men ingen variant funkade. Fortfarande blir det rätt mycket spill, när man skall hälla i den flytande gasen. Jag måste ordna någon lösning. Sodastreamtuben måste hållas lodrätt, för att gasen skall rinna mer i patronerna. (Ren butangas för cigarettändare, använder jag för inomhuskörning av mina ånglok. Utomhus är det propaninblandning som gäller, för högre gastryck vid lägre omgivningstemperatur.)

Vad priset i butik för en sådan här lösning skulle kunna bli, är svårt att uppskatta. Jag gissar typ 150kr/ patron + 300kr för fylladaptern. Plus kostnad för sodastreamtub 150kr. Totalkostnaden blir någonting i stil med en PCP-fotpump. Men en bekvämare lösning, mer i stil med dykartuber för PCP. Frågan är hur många som skulle vara intresserade? Vi får väl se, om jag tycker det är värt att fixa ihop något att sälja.

Forstsättning följer.



(En sedelärande historia om beställningar från Kina: En kompis blev misstänksam, trots "quality control", och åkte själv att granska ett parti manchesterbyxor på plats i Hong Kong. Halva byxbenen hade fällen åt fel håll. Ser helt sjukt ut, är uppenbart, och fullständigt osäljbart. Men "QC"-personen hade fått pengar... Men just nu testar jag om det åtminstone finns något som tekniskt kan funka. "QC" och annat skit, blir nästa eventuella steg. :wink: )
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Inläggav dagevert 19 apr 2021, 08:22

Kult at du tester og forteller oss, jeg har sett litt på de der!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Luftpangarn (19 apr 2021, 08:30)

Re: Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Inläggav Gordon 19 apr 2021, 09:16

Jag kan gärna bidra med den erfarenhet som jag har då jag redan gjort din resa... För att fylla en patron måste du först ha förvarat patronen i frysen så att den är rejält kall och sodastreamflaskan i en hink med varmvatten så att den är mins 40°.

När du fyller så fyller du i vätskeform dvs Sodastreamsflaskan upp och ner...

Mitt problem med dessa återfyllningsbara patroner är att de inte tätar innan de öppnar... (Verkar ju inte vara fallet i ditt fall)

Man stoppar ju in patronen som vanligt skruvar i locket i botten på magasinet och till skillnad mot en icke återfyllningsbar patron som tätar innan det går hål på patronen så läcker allt ut innan... Jag provade att skimsa med några brickor men det blev inget bra...

Lösningen blev att jag borrade ett hål i ändpluggen och innan fyllning så förvarade jag hela magasinet med den tomma återfyllningsbara patronen monterad i frysen, jag hade dessutom tagit bort ventilen i framkant då den ändå inte gör någon nytta.

Därefter fyllde jag patronen på plats i magasinet... men det är ett jäkla bök, dessutom är det bara det första laddningen i magasinet som skjuter någorlunda korrekt

Jag kommer istället göra en adapter till magasinet och skjuta med slang från en flaska...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Luftpangarn (19 apr 2021, 09:20)

Re: Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Inläggav Luftpangarn 19 apr 2021, 09:51

Ja Gordon, dina erfarenheter visar på möjliga problem.

Helt uppenbart, är alla dessa kinesiska patroner inte tillverkade på samma sätt. Enbart att längderna varierar, indikerar ju detta. Det är följaktligen mycket möjligt att nosventilerna skiljer sig åt. Att de öppnar olika tidigt, när nosventilen trycks in. (Som för övrigt är ett rör, med konisk försänkning, att ta emot vapnets punkteringsnål / rör.

Man kan också tänka sig, att en del vapen har ett punkteringsrör, som sticker ut ovanligt långt, jämfört tätningspackningen i sätet för patronen.

Att stoppa in ett helt magasin med monterad patron, är ju bara möjligt på en mycket begränsad mängd vapen, som har magasin med CO2 patronen i.

Jag tror inte man behöver fullt så extrema temperaturskillnader mellan patronen och sodastreamtuben. Om patronerna ligger en kvart-halvtimme i frysfacket på ett kylskåp, räcker det om sodastreamtuben håller sådär tjugo grader. Säger min magkänsla, baserad på att fylla modellånglok med butan, eller butan/propanblandningar. Jag vill minnas (ej bombsäker) att drivgaser för softairvapen, just är butan, dvs cigarettändargas. Tror det gäller drivgas för små sprutpistoler för modellbyggare, och hårsprej mm också.

Ett knep, är att fylla litet, sedan trycka ur litet gas, och fylla färdigt. Det brukar ge bättre fyllning. Skall testa det också.

Jag måste köpa nytt batteri till min våg, för den indikerar dåligt batteri. Och då vete f-n om den visar rätt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Försök 5: Experiment med återfyllbara 12g CO2 patroner.

Inläggav Luftpangarn 20 apr 2021, 09:41

Försök 5 igår, förklarade mina tidigare underliga resultat med "Legends Cowboy" bygelrepetern.

Men mest positiva resultatet, var att det är uppenbart att åtminstone just dessa CO2 patroner har en nosventil, som inte öppnar, innan den tryckts in en bra bit. Till skillnad från Gordons patroner ovan.

Igår drog jag i locket på gevärets tub ända in i botten. eller i alla fall 8 varv. Med vanliga engångspatroner kan man dra åt 9 varv, utan några CO2 patroner alls i geväret. Där bottnar helt enkel lockets gänga.

Ändå har flera användare klagat på att båda patronerna inte alls punkteras, utan bara en av dem. Det hände mig de första gångerna också. Locket är så trögt, att man faktiskt blir orolig att skada något. Så när man hör pyset vid punktering, känns det inget vidare att veva på mera.

Ett tips från internet, är att lägga en bricka eller ett mynt, mellan patronerna. Skall testa med en gammal svensk 25-öring anno 1957 idag. (Säjer kanske litet om hur gammal denna pojke med kobojsgevär är. :lol: )

För igår tömdes ena patronen helt på 10g CO2, vilket var vad jag fick i de kalla patronerna, enligt min litet virriga våg. Jag väger givetvis flera gånger, och bedömer rimligt värde. (Det gav för övrigt 60 + 0 halvkassa skott. Geväret beter sig nämligen så. Plötsligen vill det inte skjuta iväg diabolen, och då skall man avbryta helt.) Den andra patronen var fortfarande helt "orörd" med samma 10g gas kvar.

Det tidigare mycket märkliga resultatet, där båda patronerna bara var delvis tömda, och att jag sedan kunde fortsätta skjuta dem, när jag laddade dem en och en, tror jag har en begriplig förklaring.

Nosventilerna är förstås fjädrande. Och de öppnar bara i bottenläge. Samt att locket på geväret uppenbarligen inte riktigt alltid punkterar vanliga engångspatroner. Och dessutom kanske jag inte drog åt locket ända i botten.

När jag hörde ett pys, slutade jag dra åt. Delvis av slumpskäl, var det nog bara ena patronen som öppnade, och gav pysljudet. Därefter "svävade" de två patronerna, med fjädrande nosventiler i båda ändar, likt järnvägsbuffertar.

Repeaterrörelsen med bygelrepeatern, är en ganska vildsint fysisk rörelse. Så än den ena, än den andra patronen tömdes på litet gas. (Jag repeterar genom att rikta geväret rakt upp i luften, och dra ut bygeln. Vitsen är att patronhylsan kastas mot min bringa, så den inte far iväg så långt.)

Får se vad vidare försök ger. Inte minst någon fingervisning om hur många gånger jag kan fylla "12g" patronerna från sodastreamtuben. Tyvärr blir resultatet just nu väldigt sisådär, med kanske några hundra procents fel. :o :-) För utan vettig tätning mellan patronernas påfyllningsventil, och röret på fyllningsadaptern, sprutar det gas och kolsyreis åt alla håll. :-(

Men redan nu, med kass tätning, så har jag fått ut sådär 7-10 patroner med 9-10g fyllning. ( = 80% fyllning, vilket är förväntat resultat.) De flesta som köper patroner i Sverige, betalar i snitt 7kr/st. 7stx7kr=49kr. Fyllningen av sodastreamtuben kostade 29kr. Tveklöst billigare alltså.

Fortsättning följer!
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer