3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.fl.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.fl.

Inläggav Luftpangarn 16 feb 2021, 13:56

Hej!

Jag är väldigt sugen på att köpa Umarex bygelrepeater i Winchester stil - "BB" versionen, som laddas med "patroner", som sedan helt förbildsriktigt skjuts virvlande ur lådan, vid varje repertion.

Nu tänker jag, att det närmast är oundvikligt, att man inte kommer återfinna alla hylsor, alla gånger... Eftersom originalen kostar sådär 20kr/st, kan det ju nästan bli lika dyrt som krutskytte. ;-F Så jag fick idén att det kanske går att 3D printa hylsor?

Vilka material klarar vanliga hemmaprintrar? Det enda jag känt på (PLA?), är stenhårt oflexibelt och skört. Fördelen med det, är väl att man kanske tom kan brotscha "loppet" innuti patronhylsan. Hos "Shapeways" kan man printa något som är som seg nylon, typ det plasthjul under hurtsar / verktygslådor har.

Nackdelen är kanske att hylskanten blir för skör och bryts av, när gevärets repeatermekanism skall dra ur hylsan ur patronläget?

Sedan behöver Umarex patroner en tätande utstickande parti i bakkant, runt diabolen, ungefär som tändsatsen. På original, är det en mjuk silikonpackning / rörbit. Den tätar mot CO2 utsläppet mot patronhylsan med diabolen. Men med litet begåvad design, och en aningen segt material, borde man kunna fixa en aningen flexibel utstickande tätning?!

Eller kanske man kan spreja baksidan på patronerna med "plasti-dip"-gummi. Men hulskanten måste hålla!

Ni som kan 3D print, vad tänker ni?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav jerico 16 feb 2021, 17:40

PETG ska funka rakt av påstår en kompis. Du kan få öka värmen lite men det bör du märka ganska fort om du skriver ut en test bit. Vill du ha något som är mer flexibilitet så har kjell.com ett flexibilitet fillament. Men då behöver du öka till 240 grader och minska lagerhöjden lite. Det är nog svårt däremot att få det tätt mot en diabol...

Jag tror på PETG då det är hyfsat böjbart innan det går sönder.

Du får nog prova och se vad som händer.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (16 feb 2021, 17:56)

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav Nitro 16 feb 2021, 18:53

Är det inte så att man ska fylla patronerna med luft.
Trycket har jag ingen aning om men det rör sig nog om ganska högt tryck om det nu är så.

Då kommer nästa fråga och det är ifall 3D printat materiel i tunna hylsor klarar detta tryck.

Nä jag ser nu att de drivs med CO2 på Tobbes sida. 295:- för ett 10 pack tja...
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav Luftpangarn 16 feb 2021, 19:47

Nej, nej Nitro! Det är mekaniskt sett bara rörstumpar, som man sätter in en diabol eller BB-kula i ena ändan på. Det som komplicera saken, är att i Umarex modeller, kräver en mjuk tätning på "hylsorna" dvs rörbitarna, runt hålet för diabolen.

Crosman har valt att lägga tätningen i vapnet i stället. Vilket skulle göra 3D printning mycket enkelt.

I båda fall gäller dock, att hylsinsidans "rör" faktiskt utgör de första 40mm av loppet. Så det måste man ha med i tankarna.
Senast redigerad av Luftpangarn 11 mar 2021, 16:06, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Wallace (16 feb 2021, 20:02)

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav Luftpangarn 16 feb 2021, 19:56

Jerico, om "PETG" är likt PET i läskflskor, är et nog ett lovande marerial! Skriver man ut en mycket tunn flexibel tallrik med hål, längst bak, kanske det kunde fungera? Om kanten på patronhylsan funkar att dra ur hylsan med, i en Winchestermekanism, är nästa fråga.
Senast redigerad av Luftpangarn 11 mar 2021, 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav börne 16 feb 2021, 20:40

Overview
PETG is a Glycol Modified version of Polyethylene Terephthalate (PET), which is commonly used to manufacture water bottles. It is a semi-rigid material with good impact resistance, but it has a slightly softer surface which makes it prone to wear. The material also benefits from great thermal characteristics, allowing the plastic to cool efficiently with almost negligible warpage. There are several variations of this material in the market including PETG, PETE, and PETT. The tips in this article will apply to all of these PET-based filaments.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (16 feb 2021, 22:34)

Re: 3D printa patronhylsor f. Colt / Repeater / Remington m.

Inläggav Luftpangarn 11 mar 2021, 22:30

Nu har jag verkligen skaffat en Umarex bygelrepeater. Och projektet att 3D printa patronhylsor har verkligen aktualiserats, för djäklar vad hylsorna yr åt alla håll! :lol: Det kommer att bli svinn på dessa. Ganska mycket svinn, för det är otroligt kul att mata på med bössan! :Thumbupp:

Första frågan man ställer sig, är förstås om det är ekonomiskt lönsamt att antingen printa själv, eller låta tex Shapeways printa? Köpehylsorna är mycket bra, men kostar ju 20kr/st.

Är det någon annan här som kanske har en Colt SAA eller bygelrepeater, och som också är intresserad, och kan rita en 3D-modell?

Det är ingen avancerad modell, men jag kan inte rita någonting alls på dator. Jag har två alternativa designförslag för att lösa tätningen bak. Antingen gör man precis som Umarex, och stoppar i en slangbit bak. Litet bökigt dock att kapa så att det jämnt sticker ut sådär 0,4mm.

Alternativt kanske litet listigt enkelt vore att printa en liten kupol, med hål på toppen, som kan pressas ner ett par tiondelar av vapnets CO2 munstycke. (Och naturligtvis måste man stoppa diabolen genom och förbi kupoltaket, så diabolen hamnar i början på patronens lopp.) Borde ge litet sämre tätning, men kanske oväsentligt litet?

Sedan kanske man helt enkelt borde ta en rövare, och testa hur det funkar helt utan packning? Särskilt i bygelrepeatern finns nog ganska goda förutsättningar att få det att funka. Dels kläms patronens nos fast in i en gummipackning i början av gevärspipan, och i bakändan med ett rörformat CO2 munstycke. Dels finns ganska mycket utrymme för att strunta i lägre effektivitet, då bössan är byggd att leverera sådär 6,5J.

Eftersom det ju brukar bli ränder för varje lager, vad jag sett, så tänker jag att man kanske helst vill printa hylsorna på längden om det går, så att ränderna blir längsgående i hylsans lopp. Alternativet att efterarbeta med borr eller brotsch vet jag inte hur knepigt det är, om materialet inte är helt stumt.

Strunta att jag skrivit in dimensioner i bilderna, bilderna är tänkta att beskriva förutsättningar för kompatibilitet, vilket folk ofta undrar över.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer