Val av kaliber och ammo.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Val av kaliber och ammo.

Inläggav Luftpangarn 18 maj 2020, 09:35

Tipset häromdagen av poho ingår i en serie. Det här avsnittet är mer grundläggande och lättare att förstå;

För att följa länken så måste du registera dig.



Mycket intressant att han avlivar tanken att tyngre kula alltid medför lägre vindkänslighet. Men också förklarar hur uppfattningen lever vidare, eftersom det finns en sådan tendens, även om det inte är vikten som är orsaken.

Jag skall se om den, men kontentan just nu för mig, är att välja projektil enligt 1) Bäst precision 2) Bäst BC-värde.

Nu spelar det förstås roll hur bra vapnet i sig är, men också givetvis samspelet projektil och vapnet.

Jag funderar litet på hur det spelar in, att han dels inte behöver bry sig om effektgränser, dels att hans intresse snarare ligger på målavstånd över 100m. (Som jag tolkar det.) BC-värdet ändrar sig med utgångshastigheten, men frågan jag ställer mig är hur mycket? Är det en linjär förändring?

Följande tabell bygger på FX Impact skjuten med max effekt;
För att följa länken så måste du registera dig.



Litet nöjd blir jag att jag just köpt hem RWS hobby .22 att jämföra med JSB RS. (Tips i annan tråd (kaliber?) + de går i .177 mkt bra i min Röhm Trainer pistol, vilket jag tolkar som jämn kvalitet.) De är också lättare än JSB RS, vilket borde vara bra i 10J?

Planerade avsnittet "14" som just skall behandla vindkänslighet, har han ännu inte producerat. Jag ser med spänning fram mot det!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Val av kaliber och ammo.

Inläggav börne 18 maj 2020, 11:05

Luftpangarn skrev:Mycket intressant att han avlivar tanken att tyngre kula alltid medför lägre vindkänslighet!

Det har man lärt sig på skjutbanan för längesedan. Man får som vanligt jämföra olika diaboler i olika situationer & hitta den bästa kombinationen av diabol/pipa på dom avstånd man skjuter & den fart man skjuter då BC ju även ändras med farten.

Som alltid, ett evigt testande. :lol:

Egentligen skulle man nördat ner sig så pass så när man tävlar skulle man ha en diabol för vindstilla dagar (som visserligen är mycket sällsynta) & en för blåsiga, en för korta avstånd & en för långa osv. Men då börjar det bli lite väl dåraktigt & ta bort glädjen med att skjuta :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Val av kaliber och ammo.

Inläggav skånepåg 18 maj 2020, 13:10

de senaste avsnittet där han pratar om FX fabriken där han testa olika pipor med olika twistrate o slugs med olika hastigheter, så tycker jag han pratar en del om att en diabol kan bli ostabil lättare om den avviker från en viss form, speciellt på längre avstånd, och det är därför slugs är överlägsna där då de i princip kan skjutas med hög hastighet och bra spinrate utan att drabbas av att kulan spårar ut efter 50 meter och speciellt 100 meter.

Ju högre BC (oftast) desto mer tappar man stabiliteten/utseendet från den "vanliga" diabolen, han pratar om mellantinget jsb monster som kräver mer hastighet för att stabilisera sig, ganska invecklat detta.

De jag inte blir klok på är hur slugs kan skjutas långsamt med bra precision trots deras form, medans tvärtom att skjuta diaboler för snabbt oftast bidrar till katastrof.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Val av kaliber och ammo.

Inläggav Luftpangarn 18 maj 2020, 15:13

Ha ha Börne! Håller med om att det verkar extremt, fast fiskare har ju ofta med sig värsta dragsortimentet! Så om man är tillräckligt skicklig, kanske det inte alls vore så himla orimligt att beväpna sig med en matris kulor för olika vind och avstånd.

Facken för vindstilla kan man nog slopa, som du antyder. :-)

Som du skriver, är det prova som gäller! Det var också min slutsats efter förra filmrekomendationen. Och som jag skrev då, är kanske för mig största poängen, att inte ha någon förutfattad mening om vilken kultyp som funkar bäst.

Det är nog kanske ännu mer motiverat, om man som jag, INTE är så skicklig. Skjuta ett gäng tavlor, under jämförbara fysiska och PSYKISKA förutsättningar För mig som inte är stabilt skicklig, är det sista kanske extra viktigt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer