Effektsvaga CO2 vapen JSB Match Light Weight 4,48mm

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Effektsvaga CO2 vapen JSB Match Light Weight 4,48mm

Inläggav Luftpangarn 26 apr 2020, 12:47

Bara ett litet förslag, om du har en Colt SAA CO2 eller liknande.

Det slog mig då jag provsköt mitt första exemplar av pickan, att med den låga effekt revolvern har, kanske det inte är så optimalt att bokstavligen slösa energi redan i pipan, genom att trycka en "oversize" 4,52 diabol genom pipan. Så lätt kula som möjligt, vill man helst också ha.

Den här typen av vapen har ju i grunden inte den precision, att det precis handlar om vilken ring man träffar på en tavla. Så avvägningarna kanske kan se litet annorlunda ut, jämfört vapen med större möjlig precision. Högre hastighet för mindre vindkänslighet, räckvidd - och inte minst vilken anslagskraft man får på burkarna! :-)

Första exemplaret av revolvern, hade lös pipa, så i samband med att jag väntade på ett nytt exemplar av revolvern, tänkte jag att jag borde beställa ammo med 4,5mm eller mindre dimension. Många är ju ganska nöjda med BB versionerna, och då talar vi ju bara 4,42mm.

Uppenbarligen har JSB tänkt i samma banor ( :lol: ), för de har just en diabol avsedd för effektsvaga pistoler. Fast lättare än JSB Exact RS 4,52 är den inte.

Andra exemplaret av revolvern sköt spikrakt och rätt i höjd! Skitglad hann jag dra iväg 300 skott mot små pillerburkar (4,5cm dia) på 10m. Med det exemplaret berodde det absolut inte på vapnet, om man missade burkarna. Tyvärr lossnade pipan efter de där 300 skotten. :cry:

Så jag hann aldrig till att testa tavelskytte, för med detta exemplar av pickan, vore det i alla fall inte meningslöst att undersöka exakt spridning. Fondprodukters tekniker menade att den nog skulle bli lika bra efter reparation. Dessutom byter de tydligen ut vissa delar i mekanismen, som fått uppdaterad design.

Min magkänsla hann i alla fall bli, att det blev bättre "klös" med JSB Match Light Weight 4,48mm 0,475g, än med JSB Exact RS 4,52mm 0,475g, eller RWS CO2 Target 4,50mm 0,450g.

Av nyfikenhet testade jag också om Match Light kulan skulle klicka färre gånger än RWS CO2 Target i min Sig Sauer 320P. Kanske en minimalt bättre? (Magasinet rymmer 30 diaboler.) Litet mindre spridning verkar den däremot ge?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Effektsvaga CO2 vapen JSB Match Light Weight 4,48mm

Inläggav sfe 28 apr 2020, 08:49

Till just Umarex SAA är ett beprövat koncept att "kalibrera" kulorna före användning. Man trycker kulorna genom en patron till revolvern och ger dom därigenom en passande storlek på kjolen. Kan göra stor skillnad på skjutresultatet. Vi skrev en hel del om detta här på forumet för några år sedan.
Dom tidiga varianterna av Umarex SAA kunde också må bra av att patronerna tejpades med aluminiumtejp så att dom passade lite mer "snug" i trumman. Har jag fattat det hela rätt så uppdaterade Umarex måtten på patronerna efter något år så att dom på nyare pistoler passar bättre.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Effektsvaga CO2 vapen JSB Match Light Weight 4,48mm

Inläggav Luftpangarn 28 apr 2020, 19:36

Jo sfe, jag lusläste gamla tråden. Och just tipsen att trycka kulorna genom patronerna först, bidrog starkt till min fundering kring mindre kaliber från början. Blir ju mera skoj pang per tidsenhet. :-)

Jag tror inte jag fått uppdaterade patroner. De är rätt skramliga - fast jag har förståss inget att jämföra med. (På en krutdriven, får man ju ta i bestämt, för att få ur tomhylsorna. :) )

Vi får se hur pickan beter sig när den varit på reparation. :roll: Som den var, var det som att komma hem till allt skoj jag hade med min svartkrutsrevolver i USA i min ungdom. (Slaglås 1851 Colt Navy .36, fast någon italiensk nyproduktion. Kan förklara varför denna CO2 picka har lika bra precision. :-) )

En aning smörjde jag gummipackningarna i bakkant på patronerna, för att möjligen täta bättre mot ramen?

(Kolven är på tok för liten, så jag skjuter (modern?) tvåhandsfattning. Vänster pekfinger framför varbygeln & vänstra tummen bakpå vänstra skinkan av "rumpan".)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Effektsvaga CO2 vapen JSB Match Light Weight 4,48mm

Inläggav sfe 29 apr 2020, 08:37

Jo, jag upplever också kolven som för liten. Hela pistolen passar mig för övrigt ganska dåligt. Har jag inte precis rätt ljusförhållande när jag skjuter så hamnar kulorna lite var som helst. Kolven är dessutom mycket hal i mina torra händer.
Då tycker jag att min Gletcher NGT funkar mycket bättre. Bättre sikte, bättre balans och bättre grepp (trots att den kolven är slankare än på SAA). NGT känns dessutom mer seriös i handen än Umarex SAA som jag tycker ger lite "knallpulverkänsla".
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer