Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav gubbe 11 jan 2020, 08:40

Silwer skrev:Egentlugen var tråden mest lystig när jag läste den, de flesra borde kunna räkna ut svaret.


Håller inte med.
Jag avstod att svara på grund av att jag inte vet svaret.
Har gamla askar ammo som förvarats ungefär på samma sätt, några är som nya, andra kritvita av oxid eller vad det är. :roll:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Silwer 12 jan 2020, 03:42

Det går inte, förvaring påverkar mycket.

Det funns säket 100 år gamla duaboler som gpr att skjuta, de är givet inte bra tillverkade jämfört med moderna men skulle fungera.

Hittar man aken full med vitärgade duaboler är de förstlrda.

Men hur lång tid det tar kan du se är omöjlugt att svara på, du kan givet inte beräkna det heller.

Om rädslan är att köpa upp mycket ammo och sen lagra, kör på, låter du dem vara förslutna och har dem i uppvärmd lokal i ett vapenskåp elker ammoskåp tex håller de så länge du är intresserad av dem.

Tom äppnade burkar hpller om de inte bluvit tex blöta i år efter år, bly är inte säskilt känsligt helt enkelt.

Om de är som en hopsmält hög om 400 år käns som struntsamma flör mig, burken kanske rostar bort haha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Silwer 12 jan 2020, 03:53

gubbe skrev:
Silwer skrev:Egentlugen var tråden mest lystig när jag läste den, de flesra borde kunna räkna ut svaret.


Håller inte med.
Jag avstod att svara på grund av att jag inte vet svaret.
Har gamla askar ammo som förvarats ungefär på samma sätt, några är som nya, andra kritvita av oxid eller vad det är. :roll:


Och dessa har du haft lagrade på samma sätt?

Har de blivit våta isf ändras ju allt, men bara lagrad är bly bly.

Jag har öht aldrig sett det själv, öppnar jag de förslutna burkar som stått i mott ammoskåp i 15-30 år alla kommer se ut som bly ännu och kmmer inte vara vita.

Häller du ut dom i skogen är det klart de ärgar rätt fort, de innesluts av oxid, därav min åsikt att blyförgiftning är trams i det här fallet, de kapslas i av oxid bara, farlugt kan väl dock blydamm vara om man skjuter inomhus.
Sen måste man inte fylla skog och sjö med diaboler, det mesta fångar man väl upp.

Kortsiktigt över våra liv kan vi spara en burk utan problem torrt och uppvärmt, viktigast är väl doch torrt, det är fukten som ger sig på dem.

Men frågan har inget exakt svar, vilket jag ju menade med att "de flesta borde kunna räkna ut detta själva".

Du visste svaret tex, men svarade inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Lillsven 12 jan 2020, 07:42

Okej. Jag anser dock inte att frågor som inte har ett exakt svar är dumma att ställa. Jag har trots det i dina ögon lustiga fått flertalet bra svar som hjälpte mig. Jag tycker du ska tänka över hur du kommenterar.
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Silwer 12 jan 2020, 08:09

Nej det tycker jag inte heller, ta det inte fel.

Jag tyvåcker man kan fråga allt i åmnet.

Feler var att jag skrev "räkna ut" som ju lter som att man verklugen kan räkna ut det, när jag menade motsatsen med det.

Förstår inte ilskan riktigt, folk kan inte svaret, men kan skruva hur du ska göra för bästa hållbarhet uaf.

Jag sitter inte och är arg eller liknande jag tänkte bara just att de flesta vet svaret för det är det folk inte vet exakt,.

Får be om ursäkt om du tig det som ett hån mot dig, min tanke var mer att här kan ingen svara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Lillsven 12 jan 2020, 11:22

Utmärkt då är allt bra!
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav G-son 03 maj 2020, 19:59

När kostade en ask RWS 5,50? Arvegods så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dom. Märkningen på lådan säger 22:e december 2001 och ursprungliga ägaren brukade märka upp det mesta noga, men 5,50 känns lite billigt för den tiden - om det handlar om svenska kronor.
Hur som helst, jag tog bort förseglingstejpen på en av dom och innehållet är i utmärkt skick. Det enda dåliga är klistret på tejpen. Den kvartsfulla öppnade asken vid pistolen har däremot börjat oxidera.

För att följa länken så måste du registera dig.

G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Sako Finnbear 03 maj 2020, 20:04

Känns inte som att det priset är S.e.k om nu datum och årtal stämmer?
Senast redigerad av Sako Finnbear 03 maj 2020, 20:04, redigerad totalt 1 gång.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav ahayeah 03 maj 2020, 20:34

Edit. Såg fel på burkarna...
Senast redigerad av ahayeah 03 maj 2020, 20:37, redigerad totalt 1 gång.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav börne 03 maj 2020, 21:04

Sökte på RWS & man hittar ju bilder på dom burkarna & från auktioner där det bara står vintage så antagligen äldre än 2001.

En burk ammo kostar 80kr idag, det var nog et tag sedan dom kostade 5.50kr.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Desaleux 04 maj 2020, 07:24

Burkarna RWS maisterkugeln är från 70 talet vi hade sådana på skolan fritt val luftgevärs skytte dom är 4.51 mm i standard mått i 4.5 mm innan tolerans burkarna kom burkarna ser tidigare annorlunda ut och senare också annorlunda och priset 5.50 skr talar för 70 talet.
Senast redigerad av Desaleux 04 maj 2020, 07:27, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav G-son 04 maj 2020, 11:34

Burkarna "hör ihop" med en FWB modell 65 som är tillverkad omkring 1969 enligt serienummerlistan jag hittat. Allt kommer från någon som sysslade mycket med krutskytte i många år, luftpistolsskytte sysslade han inte mycket med (möjligen långt före min tid) men det skulle vara fullt rimligt att han köpt pistolen ny eller lätt begagnad, och under ungefär samma period köpt en rejäl mängd ammunition.

Lånade pistolen några år i mitten av 90-talet, och om jag minns rätt så är det samma öppnade ammunitionsburk med 5.50-prislapp i pistollådan idag som det var på den tiden - och det talar ju för att datumet på lådan snarare handlar om när grejerna packades ner, inte när dom köptes.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Luftpangarn 04 maj 2020, 11:35

Enkla svaret är att ammunitionen - bly och blyfri - skall förvaras över +13 och med lägre luftfuktighet än 60%. Vilket kan uppnås genom att innomhustemperaturen är sådär 5-6-7 grader över utomhustemperaturen.

Har man otur, kan det gå åt helskotta i alla fall, pga att metallerna inte varit helt rena från början. Så skjut slut, det är liksom inga "årgångsviner". Särskilt olämpligt är det att förvara bly i ekträtunnor. (Sant!)


Här kommer det långa svaret, för den som är metallurgiskt intresserad;

Inom tre områden, nämligen som modelljärnvägare, som också sysslat mycket med gjutning, samt små ångpannor med mässingarmaturer, och även att själva pannan ibland görs av mässing. Där har jag stött på tre processer som förstör våra kära leksaker.

Nämligen blypest, tennpest, zinkpest, och vad gäller mässing så kallad på tyska "entzinkung" - ungefär att mässingen "blöder" zink, och vittrar sönder.

BLYPEST
Blypest är förstås mest relevant beträffande luftvapenammunition. Så här skriver Riksantikvarieämbetet om samlingar av blyföremål;

"Bly är en blank metall, men i sin oxiderade form har
bly en matt grå yta, så det kan vara svårt att se om
ett objekt innehåller bly. Det är därför viktigt att ha
kunskap om vilka objekt som kan innehålla bly.
Objekt av bly som förvaras i låga temperaturer
(under 12°C) eller i skåp av ek kan drabbas av en
process som ibland benämns som ”blypest”. De
oxidations- och reduktionsprodukter (blykarbonat
och blyoxid) som uppstår visar sig som ett vitaktigt
pulver som lätt faller av. En vägg målad med blyvitt
(blykarbonat) kan också avge små blypartiklar i
damm." ( För att följa länken så måste du registera dig.

)

Jag vill minnas att hög luftfuktighet - över 65% kan orsaka blypest. Så fort innomhustemperaturen inte är +5 grader över utomhustemperaturen, vill jag minnas att luftfuktigheten stiger över 60%, och tex verktygen börjar rosta. Varma sommardagar är faktiskt mest problematiska, vilket man kanske inte tänker på.

TENNPEST
Tennpest kanske kommer bli relevant för de nya blyfria ammunitionstyperna? Tennpest är inte en oxidationsprocess, utan en materialomvandling, som sker under +13.
"När smält tenn får stelna bildas den metall vi känner till, silvervit och glänsande. Den kallas vitt tenn eller β-tenn och om den är helt ren är den stabil ned till +13 °C. Vid lägre temperaturer sker en förändring i atomstrukturen. De metalliska egenskaperna försvinner och istället bildas α-tenn, ett grått, kristallint pulver, som inte leder ström och som är sprött snarare än formbart. Processen går långsamt eftersom atomerna har begränsad rörlighet vid de här låga temperaturerna. Men så småningom bildas gråaktiga, upphöjda fläckar på metallytan. Det är α-tennet som har lägre täthet än metallen och därför kräver mera utrymme.

Uppkomsten av tennpest påverkas av flera faktorer. Temperaturen inverkar kraftigt och över nollpunkten är processen mycket långsam. Fortfarande vid ­-50 °C tar det flera veckor innan angreppen är märkbara. Tillsats av olika legeringsämnen som bly, koppar eller antimon sänker omvandlingstemperaturen och gör metallen mer stabil. Å andra sidan kan mekanisk åverkan eller vibrationer påskynda processen. Och eftersom kontakt med grått tennpulver initierar omvandlingen kan tennpesten faktiskt smitta från ett angripet föremål till ett friskt. Att det gråa tennet uppträder som bölder på metallytan har väl bidragit till att begreppet tennpest fått fäste.

Har man väl fått sitt tennföremål angripet av tennpest finns inte mycket att göra. Det kan vara klokt att försiktigt putsa bort α-tennet så angreppet åtminstone avstannar för en tid. Få tillbaka det metalliska β-tennet kan man inte med mindre än att man smälter om hela föremålet och jag är rädd att det inte skulle vara populärt hos Antikrundans experter."
( För att följa länken så måste du registera dig.

)

ZINKPEST
Pressgjutgods av zink vittrar sönder - tex leksaksbilar coh modelljärnvägshjul etc, om metallen inte är helt ren. Att modelljärnvägare gråter blod över modellånglok som bara vittrar sönder, ja metallen tom spricker upp och sväller och bågnar. Böja tillbaka går absolut inte, eftersom volymen på det angripna ökat och dessutom blivit sprödare. Man får helt enkelt köra sina gamla urverkslok på vingliga hjul.

Även förgasare av kinesisk ursprung kan uppvisa denna förvittring, kan jag intyga. (Jag tejpade en gjutform på skiten, och gjöt dit kemisk metall. Sedan sprack insuget av kinesisk "gummi"-kvalitet, dvs något slags plastfejk. Lagade jag med självgummerande tejp. Nu skall jag tejpa en avgaskrök... )

Zinkpest är ingen oxidationsprocess, utan är en förändring av kristallstrukturen pga att zinkmaterialet är förorenat med bly.
( För att följa länken så måste du registera dig.

)

ZAMAK
En högkvalitativ zinklegering är ZAMAK, akronymn för Zink, Aluminium, Magnesium, Koppar. Den korroderar inte, och drabbas heller inte av zinkpest.

Jag misstänker starkt att våra vapenrepliker är pressgjutna just i någon ZAMAK-legering. Ramen på Weirauchs finkalibriga revolvrar är gjutna i zinklegering, och de använder nog högst sannolikt en ZAMAK-variant.

ZAMAK är mycket tacksamt att ytbehandla på olika sätt.
( För att följa länken så måste du registera dig.

)


"ENTZINKUNG" (Ty) av mässing - vet ej svensk term.
Modellångpannor blir billigare av mässing, än ren koppar. Men det gäller att välja mässinglegering nogrant, för annars "blöder" mässingen ut zink i vattnet, och metallen brister. Legeringen skall innehålla mindre än 20% zink, och används då för vattenledningar etc. Alternativt kan tydligen armaturerna göras av brons, som folk påstår är mindre känsligt. Verkar onödigt, och dessutom finns så många varianter av bronslegeringar, varav en del sannolikt är mycket olämpliga.
(Tyska Wikipedia För att följa länken så måste du registera dig.

)

(I järnvägarnas gryning, byggdes det faktiskt lokpannor av koppar. Men vanligen verkliga livet är förståss pannorna nästan alltid av stål, och måste undersökas med jämna mellanrum, för att till sist skrotas av säkerhetsskäl. Ofta blir det dödsstöten för drift av gamla ånglok, då det förståss kostar rejält med pengar att bygga en ny ångpanna.

Australiensiska modellångloksbyggare är mindre konservativa än Engelsmännen (som nybyggare plägar vara, på alla områden, tycker jag det verkar :-) ) och experimenterar med rostfritt i de litet större modellångpannorna. Det är dock en het debatt kring säkerheten, bla därför att det tydligen är litet knepigt för amatörer att svetsa.)


Nu har jag precis just fått SMS från macken, så jag skall bums åka och hämta ett paket med ZAMAK - en Remington 1875! :-P :Thumbupp: (Litet blybulor också - för den fria fraktens skull. :wink: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
XY1 (04 maj 2020, 12:16), Nitro (04 maj 2020, 15:21), jerico (04 maj 2020, 15:42), XXL (04 maj 2020, 15:43)

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav jerico 04 maj 2020, 15:42

Stort tack för intressant läsning :)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (04 maj 2020, 18:54)

Re: Hur lång är hållbarheten på luftammunition?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 19:41

Pest? Det ör oxidation.

Rost vilket allt utom guld kan drabbas av, när det gäller diaboler i bly blir de omgivna a en vitaktig pulverluk ande oxidation som även aluminium blir.

Men NÄR är omöjlugt att avgöra, förvaring och förslutning är väldigt påverkande.

Sen vet jag inte hur gammal ammo man vill använda ned, modern jan ju klart cara böttre tillverkade i en del fall.

Jag har viiss brittusk ammo frpn tidigt 90tal till sent 80tal för att vapnen i te funjar ned nåmetrusk tysk ammo, inte ett skit fel på dem.

Flrvarade tort och varnt igen klistrade men vissa vara stpngda.

Ser de här ok ut så skjut, nåmen samlarvärde finns väl just inte även om jag gillar de gamla burjåkåkarna mycket mer ön de skittråkigt åa moderna ned klister märjåken på.

Har fö nån sån burk som visas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer