hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav sfe 09 aug 2015, 10:34

Om du gör en jigg, hållare, till verktyget som är grönt på din bild så att verktyget går lodrät ner mot ytan som diabolen ligger på? Du har då också möjlighet att göra det gröna verktyget ganska långt, säg 50 cm, och därigenom förbättra precisionen på vinkeln. Andra har nog redan skrivit detta men jag ville bara uttrycka det med andra ord.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 09 aug 2015, 11:00

tack, finns många sätt att lösa det på, alltid kul att få nya tips, ska prova en metod först och se hur de går, lägger upp bilder på färdigt verktyg sen när det är klart.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 09 aug 2015, 12:46

har aldrig behövt testa detta på mina pipor ? :roll: ett alternativ är ju att svarva en jigg i 3 delar med en pressdel och ett mothåll som du planar ner till önskad diabol diameter , tanken är ju att när du stoppat i diabol i jigg och pressar /slagit till med gummiklubba så ska alla diaboler bli lika diameter varje gång , mycket jobb och då hade jag hellre bytt ut pipan till en som funkar med jsb direkt från burk , är ju skytte i längden man vill hålla på med :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 09 aug 2015, 12:55

jo, bäst vore det, men eftersom den skjuter bra med 6.48mm nu, behåller jag den, kommer troligtvis få en sämre pipa ändå kanske, pallar inte hålla på mer, behåller denna, är ju trots allt perfekt krönad i svarv också, gud vet hur den nya kröningen ser ut, har inte tid och ork heller att skicka fram o tillbaks heller.....

Sen tycker jag detta är kul, faktiskt, förstår att de flesta vill ta burken som köps och bara skjuta, jag ser halva nöjert med detta, så länge det går åt rätt håll, och att minska gruppen från 30mm CC till 0mm CC bara genom detta enkla steg får ses bra... är nöjd.

Ska bara göra en liten låda där mina specialskott som är färdiga ska packas ner en och en fint. :)

Däremot lutar det åt en till AT 44 :arrow: :lol: :? jo faktiskt, vet att man borde gå på nåt annat, men gillar som jag sa innan enkelheten med just AT 44,, funderar på en AT 44 Long LW,, får se, ska fundera ett tag till,,,, annars blir det en FX bössa till... får se.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 09 aug 2015, 15:39

ja at44 long går riktigt fint :thumbupp: fick nyss hem min ena at44 uppgraderad till long 5,5 , bt65ans LW pipa och går som en dröm nu , 230cc tub och altaros regulator ger 100 bra skott i 10 joule med den pipan :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 09 aug 2015, 17:08

Låter nice, Hur kröner du dina pipor? med kula/pasta ?
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 09 aug 2015, 21:06

jag svarvar om de alltid efter ett recept som verkar funka bra :)
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 09 aug 2015, 21:23

har även en at44 5,5 enkelskott , med pipa i std längd LW och std 180cc tub . bägge bössorna sätter nu exakt lika träffbilder men den uppgraderade at44-10 med långa bt65 LW pipan och större 230cc tuben klarar av så många fler bra skott på en fyllning :-P mycket nöjd med bössorna som i övrigt är exakt lika ombyggda ......... säljer inte mina bössor så ofta , men hade en riktigt välskjutande at44-10 tillsalu här i höstas med std HATSAN pipa och ett Walter 8-32x56 sikte som blev såld till en forum medlem här :wink: . lämnade 14 dagars prova på och helt nöjd garanti och pengarna åter om den inte va som den köparen ville att en pcp bössa skulle prestera , han ville inte ha pengarna åter efter test :-) men va mycket jobb nerlagt på den från inköp till sälj :|
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Silwer 10 aug 2015, 04:42

6.48mm nåt sån typisk koreansk jaktammo
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 10 aug 2015, 08:29

Hatsan bling 2 skrev:har även en at44 5,5 enkelskott , med pipa i std längd LW och std 180cc tub . bägge bössorna sätter nu exakt lika träffbilder men den uppgraderade at44-10 med långa bt65 LW pipan och större 230cc tuben klarar av så många fler bra skott på en fyllning :-P mycket nöjd med bössorna som i övrigt är exakt lika ombyggda ......... säljer inte mina bössor så ofta , men hade en riktigt välskjutande at44-10 tillsalu här i höstas med std HATSAN pipa och ett Walter 8-32x56 sikte som blev såld till en forum medlem här :wink: . lämnade 14 dagars prova på och helt nöjd garanti och pengarna åter om den inte va som den köparen ville att en pcp bössa skulle prestera , han ville inte ha pengarna åter efter test :-) men va mycket jobb nerlagt på den från inköp till sälj :|


Låter bra, ja du skulle kunna sälja Hatsan bössor med din touch på dom, och lägga till 1000kr extra, hehe,,, dock ingen förtjänst för dig, men glada kunder kanske :Thumbupp:

Behöver jag ha min bt 65 pipa krönad nån gång, kanske du kan hjälpa mig...
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 10 aug 2015, 08:34

Silwer skrev:6.48mm nåt sån typisk koreansk jaktammo


Det är Eunjin kulor, eller sam yang kan de också heta, i kaliber .25, de kulorna är alltid överdimensionerade vid huvudet, alla kulor har ju över dimensionerade kjolar, dock brukar huvudena vara ganska exakt rätt i storlek för kailbern, undantag är ju för kaliber .22 och .177, där finns det mycket ammo att köpa med överdimensionerade huvuden, dock inte så mycket utbud av .25 kaiber tyvärr.........., jag har ett gäng med Eunjin burkar, de skiljer lite i huvudstorlek, allt mellan 6.43 ända upp till 6.55 på vissa, de skjuter ok i min bössa dock.

de är dyra, därav bättre att få JSB ammo som skjuter ok för 1/3 del av priset :)
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 10 aug 2015, 10:45

tja kröningen och en del annat har jag ju redan erbjudigt dej att fixa i svarv , jag va nyfiken om det va det som spökade i din bt65a :roll: att bygga om hatsan bössor åt andra är nog ingen lönsam affär tyvärr på detta forum som du nog redan märkt :-) finns dock en hel del folk här med både at44 och bt65 som är nöjda med sina vapen även om de ligger lågt med det här öppet , har också råkat på hatsan pipor som inte gått att fixa till alls och då har jag haft tur att det ordnat till sej med pipbyte trots att garantin utgått , mycket bra servis från de som hjälpt till med detta :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 10 aug 2015, 10:59

ok, bössan skjuter ok nu, verkade vara den flimsiga stocken som ställde till de värsta med träffbilderna ju, men är det så att den ska svarvas kan jag höra av mig, men som sagt, If it aint broken, dont fix it... Så för nu får bössan vara ifred, ska fixa stocken, styva upp den, samt avtryckaren om jag vågar ge mig på den, hehe.. risk finns att man inte får ihop det :)
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Silwer 10 aug 2015, 11:05

Strunt att de ligger lågt med det, det kliver aldrig fram nån nånsing, det bar pratas och pratas.

Folk uppger om och om igen att kom och visa, visa nånting men nej det görs inte utan i stället ska det gnällas hur synd det är om alla med Hatsan, att de är missförstådda osv.

Jag tror det mer är att många köper Hatsan men det är inte folk som vill veta mer av en diskussion om luftvapen än hur mna ostryper sitt vapen, sen är det slut och goodbye.

Det är inget fel i det, men de6t är inte det samma som, att nån kastat ut folk härifrån pga vilket märke på vapen de gillar, det har alltid handlat om annat isf.

Nu är det öht lågsäsong här hör givetvis till det också, nu har iaf jag här årets första sommar lagom till hösten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 10 aug 2015, 11:08

avtrycket är känsligt men går att få riktigt bra om man vet vad man pysslar med :wink: byt alla fjädrar till samma längd fast med halva trycket och grada av all metall som rör sej är steg 1 :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 10 aug 2015, 11:21

Silwer skrev:Strunt att de ligger lågt med det, det kliver aldrig fram nån nånsing, det bar pratas och pratas.

Folk uppger om och om igen att kom och visa, visa nånting men nej det görs inte utan i stället ska det gnällas hur synd det är om alla med Hatsan, att de är missförstådda osv.

Jag tror det mer är att många köper Hatsan men det är inte folk som vill veta mer av en diskussion om luftvapen än hur mna ostryper sitt vapen, sen är det slut och goodbye.

Det är inget fel i det, men de6t är inte det samma som, att nån kastat ut folk härifrån pga vilket märke på vapen de gillar, det har alltid handlat om annat isf.

Nu är det öht lågsäsong här hör givetvis till det också, nu har iaf jag här årets första sommar lagom till hösten.

jag är ingen tävlings människa silwer , men du är välkommen när som helst så ska jag visa lite som får dej på andra tankar om olika luftvapen märken , är lätt att var och en bli insnöad med sådana här intressen vi har :-)
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 10 aug 2015, 11:29

Silwer skrev:Strunt att de ligger lågt med det, det kliver aldrig fram nån nånsing, det bar pratas och pratas.

Folk uppger om och om igen att kom och visa, visa nånting men nej det görs inte utan i stället ska det gnällas hur synd det är om alla med Hatsan, att de är missförstådda osv.

Jag tror det mer är att många köper Hatsan men det är inte folk som vill veta mer av en diskussion om luftvapen än hur mna ostryper sitt vapen, sen är det slut och goodbye.

Det är inget fel i det, men de6t är inte det samma som, att nån kastat ut folk härifrån pga vilket märke på vapen de gillar, det har alltid handlat om annat isf.

Nu är det öht lågsäsong här hör givetvis till det också, nu har iaf jag här årets första sommar lagom till hösten.


MIn uppfattning och erfarenhet är att Hatsan är klart sämre kvalitetsmässigt och även när det gäller kontroll av sina bössor innan de skickas från fabrik, de tror jag de flesta kan hålla med om, dock gillar jag enkelheten i Hatsans AT 44 i alla fall, den är liten, bra balans i den, men visst en dålig pipa förstör de mesta... Sen kan man ju jämföra med Fx Typhoon som kostar lika mycket, till och med mindre, de kanske är en mycket säkrare/bättre bössa? har klämt på en sådan hos Hurricane, men de första intrycket var inte de bästa, men de skjuter nog bra vad jag hört.

problemet som jag ser det med hatsan, är pipan, hade pipan varit BRA från början så som de flesta andra märken är från fabrik, då hade Hatsan varit en OK bössa pga av många andra saker, men visst, kanske bättre satsa på en bössa där chansen är 9/10 att den är bra direkt istället för att riskera en dålig Hatsan pga av pipna igen,,, visst man kan alltid skicka in osv,, men de är jobbigt moment också, och inte säkert de blir bättre ändå, då kraven för test hos fondprodukter för hur en Hatsan "bör" skjuta är nog inte 12mm på 50 meter direkt, utan mer en tumnagel på 20 meter, och de kan ju alla få till till med 3-4 skott, även om pipan inte är den bästa... jaja, det är som det är, köper jag en Hatsan till, så vet jag vad jag ger mig in på helt Klart, men ska fundera, kanske nästa bössa blir något mindre riskfyllt ändå, får se.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Hatsan bling 2 10 aug 2015, 11:42

at44 är en bra plattform till ett bra luftvapen , men kunde göras bättre direkt från fabrik helt klart , men alla vill produsera och få in pengar , och då blir det lätt så tyvärr i dagens läge :| sedan har den en del grejer som jag föredrar som andra märken inte har . allt är en av vägning vad man köper . att den blir en renodlad tävlingsbössa som betydligt dyrare märken kommer aldrig att inträffa , men att den är sämre än lika dyra eller något dyrare pcp märken är bara bullshit , lite pill på de och du har en bössa du kan träna seriöst luftskytte med ute i väder och vind i många år på 10-50 meter utan problem :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav strongman 10 aug 2015, 12:18

Håller med i de mesta, dock måste jag få säga, att just pipan verkar vara en svaghet hos Hatsans kvalitetskontroll, samt att kraven för vad som går igenom verkar vara rätt mycket sämre jämfört med FX som exempel. Jag kan nog inte säga att Fx Typhoon skulle vara en sämre bössa än Hatsan AT44, snarae tvärtom, dock gillar jag personligen AT44 mer, men det är min egen personliga smak, dock tror jag nog att Typhoonen är ett säkrare köp, för de som vill ha störst chans att det är ok direkt från kartong.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Silwer 10 aug 2015, 13:24

pipan är förmodligen den mest viktiga delen för precisionen på ett vapen.

Sånt går inte att snacka bort.

Sen hurvida Hatsan skiter i sina pipor och bar tillverkar mängd som jag tror är en sak, de erbjuder ju LW som tillval, det sker säkert med blanks som är slagna förstås och boras och ordans för slutmontering hos Hatsan.

Andra tex AA eller Daystate gör så, de får ett slagen pipa de kapar och gör klart Daystate polaerar sin noga invändigt då de tror att de ger förbätringar, så ja allt i form av handpåläggning kostar.

Hatsan vill säkert vräka ut sin skit så länge folk köper, men jag hajar inte poängen med att helt fucka upp LW pipan, var ligger vinsten?

FX Typhoon är öht taget det billigaste FX tillverkar och de rundar säkert en del hörn för priset skull på den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Bara7 10 aug 2015, 19:25

Typhoon klarar av att genomföra FT tävling. Med eller utan licens. Det enda man behöver göra är att hitta rätt diabol, inget annat! Finns med trä- eller plaststock, jag väljer plast alla ggr för då behöver jag inte vara rädd om bössan.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav Nitro 10 aug 2015, 20:04

Bara7 skrev: jag väljer plast alla ggr för då behöver jag inte vara rädd om bössan.

Behöver man inte vara med trä heller om man ser bössan som ett verktyg som är till för att användas.
Det är ingen Stradivarius för 3 miljoner, i min värld är det till för att användas och repor ser jag som ren patina.
Har full förståelse för de som ser sitt vapen lika mycket som ett konstverk, dyrbart smycke och behandlar det därefter.
Sån är inte jag, det ska användas eller så kan det hänga på väggen, vi är alla olika
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: hur få kulan att stå upp 90 grader, vid handknackning.

Inläggav gubbe 10 aug 2015, 20:26

Jag tycker att tråden glidit iväg från ämnet. Det var väl inte olika luftvapenfabrikat tråden skulle handla om? :)

tillbakatillamnet
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Föregående

Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer