Krico Luftgevär

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Krico Luftgevär

Inläggav Desaleux 11 maj 2020, 17:05

Hitad lite info på nätet tog bara bilder men det står adress i kanten på bilderna att läsa på historiken krico luftvgevär tog ett tag lista ut mekanismen arbetar sätt fungerar på av bilder sprängskiss hur den aktiverar låser och lös gör och fungerar . Men det är historia att Krico byggt luftgevär en gång i tiden saknas vist här.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Silwer 12 maj 2020, 03:29

Tja ingen vet allt, jag har senaste månaderna hittat vapenmideller jag aldrg sett, det bara är så.

De sålde trolugen inte här just, verkar som Anschutz haft nåt ned Krico att göra och dessa verkar spålts hör då några 335 har setts.

De är nämlugen samma vapen men här hette de inte Krico som i öststatsländer märker jag vissa typ Krico LG1 är en gammal luftbössa som bara tycks finnas som Krico.

De bygde krutvapen tills efter ww2 sen fick de tillstånd som i princip samtliga kända tyska luftvapenmärken att bgga småkalibriga vapen och luftvapen, Tyskland fick inte sätta igång en vapenindustri då igen.

Trots det har de bygt en hel del annat än luftvapen, det är en gammal tillverkare men lyftgevären kom in efter kriget, rydlugen måste de bygt de ej matchbaserade vapnen åt Anschutz de är identiska just 3xx serievapnen utom lg380 som är Anchutz egna.

Man ser en hel del sånt, Anschuts köpte Steyr och i början med kolsyredrivna Steyr-Pusch som de heter är det enorma likheter med Anschutz egna vapen, men här i Sverige visste nog få vad det var då, iaf inte luftvapen, krutpistoler och sånt var ju känt.

Jag hittade en Norica(Umarexmärkt) äldre sidospännare kallad Europa, tydlugen nåt Norica byggt själva men med hjälp av Umarex innan dessa köpte upp alla småtillverkare och namn, de var själva små tillverkare, de finns med båda märkningarna.

Visst hela märken är svårare att missa men har ingen sett en och skrivit här vet ingen, nu har vi så lätt att hitta info jämfört med förr kan jag direkt säga.

Den tyska marknaden sen eftet ww2 har mängder med märken, vissa gamla tom inom luftvapentillverkning som Diana nåmen de flesta startar just där igen.

Falke tex överlevde kort tid trits hög kvalitet, många har dock köpts upp av andra tyska mårken men nytjas ändå sen, men Bavaria BSF tex köpte HW och använde vissa av deras vapen men märket dog i mitten av 80talet.

Det var såklart förbudet att bygga grovkalibriga vapen som gav att.22lr och liknande kantantöndare, skrömskottsvaoen finns massor av HW där, luftvaoen, slaktbultar och liknande bygdes ned tillstånd

Kul för oss idag att gräva i men de hade väl inte så roligt ett tag såklart men 10m match blev en HIT det är då klart, även här under 50tal, utan det hade vi nog inte haft mycket alls, några sporters kanske.
Italuen bygde svartkrutskopior i rasande mängd till USA och luftpistler många som deras match .22 pistoler dvs kortare.
De tycks tagit den marknadsdelen.

Walther tycks varit störst utan tvekan först sen kom FWB in stenhårt och sålde massor, i Sverige klart största tillverkaren.

Walther lG55 är rena standardbössan här från 50talet LGV av äldre sort med, sen FWB 300 och 300S.

Visst har man sett HW55, Anschutz 250, Diana Giss men inte i närheten så många.
Ändå fanns fler man inte såg alls.
OBS räknar matchvapen nu, särskilt senare blev sportervapen det vi hade de lite äldre ån mig små Dianor nytt hade vi ifta soanskt som el Gamo, folk blev tokiga i sido eller underspännare, helst från UK.
Senast redigerad av Silwer 12 maj 2020, 03:47, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Desaleux 12 maj 2020, 07:16

krico luft vapen togs nog inte alls in i här men de som finns på de tyska sidorna är oftast mycket dåligt skick såg bara en bra skick men den hade bränn märke på kolven för 70 € finn en del som inte togs in i här och efter kriget var tillverkning inriktad på få i gång något i Tyskland av de som tilläts.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Silwer 12 maj 2020, 09:45

Nej här är ju Krico krutbössor av god kvalitet, det är jag ingen expert på, vet inget men där vet jag att de haft mycket gott rykte.

Till salu har jag mest sett väldigt gamla, men i Polen och liknande länder ser de ut som Anschutzmärkta vapnen men märkta Krico snurklugt på brutblocket.

Varför de först calde Webley Omegas piplps flr 335 mk1 men Walther LGV låset flr MK2 vet jag inte, man kan tycka det inte borde soela nn roll de har inga pipmantlar eller något.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Desaleux 12 maj 2020, 15:16

kollade Auctronia.de var 21 bud på en krico lg 1 saknade skruv sikte och var bränd märke på kolv annars bra kollade ebey en remington 1200 luftgevär från usa hade piplås typ omega.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Silwer 12 maj 2020, 16:50

Jo men tydlugen är den där gamla ett samlarvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krico Luftgevär

Inläggav Desaleux 13 maj 2020, 05:28

Mekanismen på krico fungerar på samma grund teknik som weihrauch och walter och anschutz trycket med vinkel gångjärns låsning via pistong hak pinnen och med gungbräda till avtryckar frigörar upp haket fast uppåt mot Hw men jag gillar den här grund lösningen som krico har på sitt men för trycket med fjäder slinga var nog en material spar valde ej plåt avtryckare som Dianas direkt hade nog inte plåt stansning till det och fick till grund funka på ett så.
Senast redigerad av Desaleux 22 maj 2020, 17:00, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder


Återgå till Allmänt / Övriga märken

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer