Diana 75

Diana fakta och här postar ni era Diana relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 75

Inläggav Micke 26 maj 2008, 18:42

Diana 75

För att följa länken så måste du registera dig.


"klistrad faktatråd"


Hallå! Jag har lite funderingar och frågor på en Diana Mod.75 jag hittade på en auktion för 1700kr i helgen. Den är tillverkad i Oktober 1978 och har serienummer 013466.

Jag kunde bara inte låta bli att köpa den för att den var så häftig, och man kunde se och känna att det var en ordentlig grunka med tysk precision.

Jag hade dock inga högre förhoppningar om att den skulle funka, och givetvis var det så...det blev inget tryck tillräckligt för att putta ut kulan, och vidare hade kulan på baksidan blivit bemängd med något som jag identifierade som torrt vapenfett, när jag puttade ut den backvägen. Misstänker att den samlat damm i minst 10år, varvid fett och packningar torkat ihop totalt.

Ok, jag snackade med den lokala vapenförsäljaren i trakten, som föreslog att jag skulle skicka den för renovering. Misstänker dock att priset för detta vida kommer att överstiga kostnaden jag köpte den för. Vidare kollade jag på nätet, och kunde då hitta några tappra tyskar som försökt att själva renovera en sådan här och "gått bet", p.g.a. både avsaknad av specialverktyg och att det tydligen är en grymt komplicerad manick.

Alltså, jag är inte snål, men att fixa den är ju en ren utmaning...för en tekniker, så jag beställde packningar och fjädrar av vapenhandlaren. Jag tänkte tillverka det/de specialverktyg som behövs. Ritningar på verktyg finns i manualen.

Så, käre forummedlem...två frågor:
1. Några goda råd eller egna erfarenheter?
2. När man ändå har manicken nerskruvad tänkte jag byta fjädrar... Kollade på nätet om det fanns några vassare att skruva in för att få bättre V0, men gick bet. Finns det inga vassare fjädrar till denna modell att tillgå? Verkar ju finnas titan (heter "export feder"), för i princip alla andra Dianamodeller, men inte denna. (Kom dock fram till att det är samma fjädrar i mod. 60,66 och 75.)


Tacksam för svar


/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav G0LI4T 26 maj 2008, 20:15

Hej Micke och välkommen till forumet.

Grattis till din "nya" bössa.

Precis som du säger är D75an en riktigt välbyggd bössa.
Högsta kvalitet skjutmässigt, och match kvalite rakt igenom.

Först lite fakta runt bössan:

D75 fanns i många modeller:
Model 75, 75HV, 75K, 75S, 75U, 75TO1 och alla är match vapen.

Den börjades tillverkas 1977 och sista modellen slutades tillverkas 1999
Din modell är en Diana 75 tillverkades 1977-83

Kaliber .177,
176.78 mps och ska inte trimmas, för då förlorar dom helt sin precition.


Något du defenitivt kommer behöva är en sprängskiss.
Bössan är inte lättmeckad, men absolut ingen omöjlighet att serva/renovera.

Innan du monterar ner den tycker jag att du ska testa den med match kulor.
Dessa bössor är byggda för att hålla, och är den inte en gammal klubb bössa kanske du inte behöver riva den.
Dom är lite av evighetsmaskiner.
Skuter den jämna serier med match kulor, så skulle jag låta den vara.
Min skjuter jag hål i hål serier med på 10 meter och den är en oskruvad 78a.

Här har du en sprängskiss:
För att följa länken så måste du registera dig.



Här är en länk med bilder och mer info. om Diana 75:
För att följa länken så måste du registera dig.



Kuriosa:
För att följa länken så måste du registera dig.





MVH
Golle
Senast redigerad av G0LI4T 26 okt 2008, 18:17, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 26 maj 2008, 20:22

Ok, tack för dina råd! Ska köra lugnt och metodiskt, jag har redan insett att det är a och o i historien att tampas med den här grunkan.

Har beställt alla originaldelarna och sedan får vi se hur det slutar...jag blev dock lite avskräckt av att ha kollat på sidan För att följa länken så måste du registera dig.

och de som provat skruva ner och ihop själva. Verkade mest so de givit upp och skickat en påse till fabriken...en lyckades även skjuta sönder sina glasögon...

Men vad faen...honour to the brave!


/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav G0LI4T 26 maj 2008, 20:30

Som du kanske sätt så har vi ännu inte lagt upp någon fakta tråd för Diana 75.

Ta gärna lite bilder på bössan, och gärna när den är i delar.

Vi tar tacksamt imot all info vi kan hitta/få om dessa klenoder ;)

Kul att du hittat hit ialla fall och lycka till med din renovering.

MVH
Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 26 maj 2008, 20:39

Tack Golle,

Tack för informationen! Jag har snokat lite i på tyska sidor eftersom jag kan tyska (har bott där en 8-9 år), och har hittat en massa information (kolla länken till Silwer). Jag är dock ganska övertygad om att "manicken" stått och totalt torkat ihop, att det är lika bra att skruva ner den i molekyler och fixa.

Jag tror inte det är en gammal klubb-bössa, snarare att någon haft den och sedan lagt ned skytteintresset och därefter har den fått stå och samla damm och torkat ihop. Alltså, jag kan inget om luftgevär, men när den spottar något torrt skit som ser ut som 10 år gammalt vapenfett, kan man bara gissa i vilken kondition packningarna måste vara....

Det sitter ett uselt kikarsikte på den som jag ska byta ut. Kan du rekommendera något? (Om jag nu lyckas få ihop den...)


/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav G0LI4T 26 maj 2008, 20:53

Fick du med dioptern till den så är det de bästa alternativet.

Bössan är gjord för tavelskytte på 10 meter så hela konstruktionen är optimerad för det.

På längre avstånd så gör den inte alls bra ifrån sig.
(Den är för svag helt enkelt)

Så ett kikarsikte på den känns overkill, när man skjuter hål i hål med orginal dioptern på 10m.

Testa att droppa i lite symaskins olja i den när den är uppspänd, och låt den stå uppställd över natten.
Det har skrämt liv i bössor som stått i garderober i årtionden ;)
Men troligtvis är det som du säger delar av torkade packningar och tort fett som lossnat när du spänt upp den efter dess dvala.....

Ska du skjuta på längre avstånd, men gillar matchbösse typen, så skulle du kränga iväg Dianan till en samlare och inhandla en FWB 300s istället.
Ungefär samma peng. (1000-2000 beroende på skick)
FWB300s kan du optimera till drygt 10J, och den med en bra kikare är en svårslagen fjäderpang. 10-40m klarar den gallant.
(Enkelt fjäderbyte och en gummi packning, + lite fett, sen är man hemma med en av dom bästa matchbössorna som gjorts)
Senast redigerad av G0LI4T 26 maj 2008, 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 26 maj 2008, 21:06

OK Goli4T

Nix, det var ingen Diopter med, bara den runda grunkan ovanpå pipen som dessutom skymmer det usla kikarsiktet.

Jag ska fundera på att byta pangpinne senare kanske. Men nu vill jag bara fixa upp den jag hittade, för jag tycker den förtjänar ett bättre öde än metallåtervinningen.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav G0LI4T 26 maj 2008, 21:13

Det va synd... en diopter är ingen billig historia.. tyvärr.
Och näst intill omöjlig att få tag på orginal.

Men det possitiva med din bössa är ju att den är rekylfri, så vilket kikarsikte som helst med ett kortfokus (10-30m ) funkar.
(annars äter ju dom flesta fjäderbössor kikarsikten, pga den udda fjäderrekylen)

Glöm inte att ta fram kameran ... vi väntar nyfiket på detalj bilder Smile

Golle
Senast redigerad av G0LI4T 26 maj 2008, 21:14, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Silwer 26 maj 2008, 21:14

Vad har du för förstoring då?

Ofta ser man inte kornet längre om man zoomar lite.

Jag har samma problem med min 300s att kornet visserligen går att ta bort men då lämnas en del av pipan helt bar vilket ser rent bedrövligt ut, har inte hittat nån som vill göra en mainick som döljer detta ännu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Micke 26 maj 2008, 21:25

Det där så kallade kikarsiktet är av märket Weaver modell B4, och är tillverkat i El Paso.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Silwer 26 maj 2008, 21:52

Weaver är lite ålderdomligt men har bra rykten för sina fästen osv.

Problemet kan vara att det är pllax justerat på 100m.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Micke 26 maj 2008, 22:30

Hmm, jag är inte riktigt med i matchen. Alltså, sidledes har man ju inget parallaxfel, och höjdledes är det väl bara att skruva in (ner/upp) krysset på det avstånd man vill skjuta på. Eller?

Men varför har man inte kikarsikten med streckplattor eller något liknande? Finns det något annat än bara ett sketet kors? I lumpen och på 70-talet brukade jag panga 10.5cm kanon på flera km, och då var det himla bra dels att inte ha en tråd genom målet, och dessutom kunna mäta felet man sköt med till nästa skott. Om man t.ex. drog första skottet 2m till vänster p.g.a. kraftig sidvind kunde man både se och mäta det snabbt och kompensera för det till nästa skott.
Finns det inget liknande för gevär?
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Silwer 26 maj 2008, 22:33

Luftvapensikten har justerbar parralaxjustering.
Problemet med ett studsarsikte är at de ofta är inställda på 100m, och då kommer träffpunkten för dig variera beroende från vilken vinkel du tittar in i okularet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav G0LI4T 27 maj 2008, 00:01

En kikare av bra kvalite kan fungera bra även på kortare avstånd.
Optiken är då så bra att du endast får mindre optiska fel, under det minimiavstånd kikaren är justerat för.
Normalt på kilare utan justeringsmöjligeter är parralaxen justerad till runt 100m.

Det kan vara svårt att behålla skärpan på "korset" på billigare optik utan justeringsmöjligheter om du ställer fokus på kortare avstånd än den sträcka kikaren är justerad för..
Målet är i fokus, men "korset" ser suddigt ut.

Så, om du nu ska panga med en bössa som är avsedd för 10m skytte, så köp en kikare som kan justera parralaxen ända ner till under 10m.

Du behöver inte vara orolig för att bössan ska paja kikaren, då din bössa är näst intill rekylfri.
Och efter som du endå inte kommer få bra träffbilder på längre avstånd, så behöver du ingen värsting kikare heller.

Ta en titt på Gamo, Hawke, leapers dom är riktigt billiga (600-1000) och avsedda för luftgevär.
(om du köper av en luftvapen handlare, som har de modeller som är avsedda flr just luftvapen.)
Lägger du på lite (1400-2000) så finns det betydligt bättre kikare, men de behövs knappast på 10m skytte.... Om du inte ska skjuta på sena kvällar i dåligt ljus..

Jag skulle nog satsa på nått enkelt, till att börja med.
tex:
För att följa länken så måste du registera dig.


Den kan du justeran ända ner till ca 6 meter.
Tror jag skulle fungera gallant på din bössa.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 27 maj 2008, 10:20

OK, tack för alla goda råd, tips och kunskap! Ska klura på det där med kikarsikte när det blir dags. Jag väntar nog med det till dess manicken är skjut och spelklar, d.v.s. efter genomgång.

Tog lite bilder på den, eftersom ni ville se sådana.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Som ni ser är det lite skrapat längst fram på pipan och siktet, samt några mindre repor i stocken på vänster sida ovanför avtryckaren, men f.ö. verkar den rätt ok.
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Martin 27 maj 2008, 11:43

Micke skrev:Nix, det var ingen Diopter med, bara den runda grunkan ovanpå pipen som dessutom skymmer det usla kikarsiktet.
Men jag har för mig att det främre siktet lätt kan tas bort på Diana 75, det skall bara vara att dra av..? Sitter bara "fast" med o-ringar mot pipan.

Edit: Efter att ha studerat sprängskissen får jag nog ta tillbaka ovanstående. Det var den grunkan som klämmer åt runt främre siktet som gick att dra av, hjälper inte dig direkt.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Inläggav Micke 27 maj 2008, 12:49

Hej Lindfors!

Jäpp, det ska bara vara att dra bort den. Kollade i manualen, sidan 7. Jag provade manuellt, men den satt fast ordentligt. Ska kanske prova med verktyg senare.
Själva kornhållaren sitter med en pinne som man måste slå ur. Sedan ska man banka bort den.

Vill någon som vill ha en kopia av manualen förresten?
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Stillfors 27 maj 2008, 22:17

Silwer skrev:Vad har du för förstoring då?

Ofta ser man inte kornet längre om man zoomar lite.

Jag har samma problem med min 300s att kornet visserligen går att ta bort men då lämnas en del av pipan helt bar vilket ser rent bedrövligt ut, har inte hittat nån som vill göra en mainick som döljer detta ännu.


Denna fungerar på FWB 300, den borde passa även på 300s. Jag ska svarva en liknande i aluminium till min FWB 300 för att slippa extravikten.

För att följa länken så måste du registera dig.

Stillfors
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav G0LI4T 29 maj 2008, 17:41

Micke skrev:
Vill någon som vill ha en kopia av manualen förresten?



Ja tack, vore trevligt om du kunde scanna den.
Jag har som ett bibliotek av sprängskisser och manualer.
man e lite av en samlare av allt möjligt onödigt ;)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 29 maj 2008, 22:27

OK, jag hittade den kompletta manualen på en tysk site. Som du vet håller jag på att skruva ner bössan i molekyler, och håller på att följa den tyska originalmanualen.

Fjädrar (3st) och packningar (3st) kostade 7 hundra från den lokala vapenhandlaren.

Jag har kommit så långt att jag har mekat ner all mekanik förutom själva luftgeväret, alltså avtryckare och hela den komplicerade säkringsmekanismen är klart.
Nu är prylen den, att jag hittat en rad med knasigheter i originalmanualen, och därför beslöt jag att skriva en egen manual till hur man demonterar manicken på svenska. Kanske för framtida eget bruk eller någon annan. Jag har skrivit tusentals instruktioner/manualer i jobbet, och under åren, så man blir lite sur när man ser missade prylar och direkta felaktigheter. På ett ställe riskerar man t.o.m. att skada bössan allvarligt om man följer instruktionerna blint. Demonteringsinstruktionen är klar om några dagar. Sedan får vi se med hopskruvningsanvisningen.

Jag återkommer med bilder m.m. senare.

Men nu är frågan - hur skickar jag en ZIP-fil till dig? (Som innehåller hela manualen scannad av någon i Tyskland.)

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Airrifles 30 maj 2008, 16:51

De instruktionerna är jag helt klart intresserad att ta del av.
Airrifles
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 07 feb 2008, 12:01
Ort: Öland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav Daniel 30 maj 2008, 23:37

det finns fler file hosting websidor ute på nätet du kan ladda upp filerna eller filen på,

här är ett alternativ, Gratis

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Micke 31 maj 2008, 21:21

Ok, här kommer lite uppdatering. Nu är demonteringsinstruktionen klar. Det blev lite korrektioner, tillägg m.m. gentemot origanaltexten.

Jobbar på att skruva ihop manicken. Har nu lyckats få ihop själva mekaniken med fjädrar, men gjorde en dundertabbe.
I funderingarna på hur jag skulle kunna fixa en hopspännare av fjädrarna (3), struntade jag i originalmanualen, och tryckte in kolven och fjäder. Lycklig över att ha gjort detta lade jag in de två kugghjulen...skruvade fast och trodde allt var klart. Sedan kollade jag originalmanualen, som påtalade att kugghjulen ska in precis när bakre kolven är 0.3mm från bakkanten. Hade ju jag struntat i...och tryckt in kolven betydligt längre.
Jaha, det var bara att släppa lös fjäderpaketet och börja om...
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Rapport...

Inläggav Micke 02 jun 2008, 23:29

Eftersom ni är så intresserade av hur det går med renoveringen, kan jag berätta följande:

Jag gjorde som manualen beskrev, och när jag sedan dragit in fjädrar och hela baletten, monterade jag på spännarmen. När jag sedan spände denna kändes det "metalliskt" och med någon form av motstånd. Faen vet var det var, och jag trodde att fjädern hamnat snett. Kanske var det så. I alla fall, jag demonterade hela baletten igen och gjorde på ett annat sätt, d.v.s. jag drog ut bägge kolvarna och verifierade att fjädermeknismen verkligen kom rätt, och plockade ihop manicken igen. Det var ett himla strul, och helt klart är att man inte bara kan förlita sig på ett handverktyg för att få ihop mekanismen. Man orkar inte hålla den, inte ens om man är två, varav en håller fjädrarna och den andra fixar till kugghjulen..
I brist på proffsverktyg gjorde jag en konstruktion med (läs oh häpna), en del av en IKEA klädhängare, det egentillverkade verktyget, och ett dammsugarrör. Dessa och geväret satte jag i "spänn" mellan ett hörn och en vägg.
En del pul var det att få in kugghjulen när den bakre kolven var 0.3mm från bakstycket, men det gick (svordomar, ont i tummarna, och envishet).
När jag nu spänner fjädrarna skänns det bara mjuk rörelse, skönt och som en seger för envishetens och hjärnans seger över materien...
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav G0LI4T 03 jun 2008, 09:26

Skamm den som ger sig ;)

Ska bli kul å höra om ditt gevärs framtida "öde".

Att börja med en 75a, som första objekt är klart utmanande :)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Nästa

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer