Diana 75

Diana fakta och här postar ni era Diana relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Diana 75

Inläggav Tomaz 24 mar 2010, 15:53

ls skrev:Ligger en diana 75 i ny skick i kartonng på traderra nu

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var väl den bössan som lämnades in till en vapenhandlare i GBG för service och kom tillbaka med diverse verktygsmärken...?
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Diana 75

Inläggav Nisse 24 mar 2010, 20:49

Tomaz skrev:
ls skrev:Ligger en diana 75 i ny skick i kartonng på traderra nu

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var väl den bössan som lämnades in till en vapenhandlare i GBG för service och kom tillbaka med diverse verktygsmärken...?

Är inte säker på det då jag vet att han har haft en till innan....
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Diana 75

Inläggav Tomaz 24 mar 2010, 21:00

Aha...Tragiskt hur som helst med den bössan.
Denna på Tradera ser ju jättefin ut i alla fall.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Diana 75

Inläggav Nisse 24 mar 2010, 22:27

Det är den... skjuter fint gör den med.. :)
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Diana 75

Inläggav Micke 25 mar 2010, 19:51

Ja, dessa bössor parkerar kulorna ovanpå varandra. Jag håller dem för fullt likvärdiga med FWB300S, men de är inte så "plåtiga" och det bara puffar till lite. Mekaniken på FWB är det inget fel på men den glider i stocken, vilket är lite "rackligt".
Men Diana 75 är tung. Personligen föredrar jag den Diana 60 jag har eftersom jag tycker 75:an är lite för tung och klumpig för ett luftgevär.
Kolla gärna på tavlan Nisse har från fabriken på Tradera. Inte ens Tomaz borde ha något att anmärka på den träffbilden.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Nisse 25 mar 2010, 22:20

Micke skrev:Ja, dessa bössor parkerar kulorna ovanpå varandra. Jag håller dem för fullt likvärdiga med FWB300S, men de är inte så "plåtiga" och det bara puffar till lite. Mekaniken på FWB är det inget fel på men den glider i stocken, vilket är lite "rackligt".
Men Diana 75 är tung. Personligen föredrar jag den Diana 60 jag har eftersom jag tycker 75:an är lite för tung och klumpig för ett luftgevär.
Kolla gärna på tavlan Nisse har från fabriken på Tradera. Inte ens Tomaz borde ha något att anmärka på den träffbilden.

/ Micke

Behöver inte titta på tavlan.. jag har skjutit med bössan och vet att den skjuter som en dröm....
Tyvärr så har någon bjudit mer än dom 2500 som jaghade som tak :(
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Diana 75

Inläggav Micke 25 mar 2010, 22:51

På egun ligger dessa bössor i samma prisnivå som FWB300S, och det går ca tre FWB300S på varje Diana 75.

Men prylen är den, att det säljs ett antal Diana 75 med sunkigt tryck eller defekta. Eftersom dessa bössor är så svårskruvade, och en renovering kostar 1500-2000kr, är dessa bössor undervärderade rent statistiskt.

Medianpriset är 170 Euro, men som en bössa i detta fall, med alla tillbehör och en T01:a renoverad, uppskattar jag priset till cirka det dubbla. Allt under 3.000kr betraktar jag som ett fynd.
Hade jag varit samlare hade 5000 inte varit något överpris.

Nisse: Du är en klok budgivare dock. Man bestämmer sitt maxpris och håller det. Det är ingen tävling.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 24 apr 2011, 17:09

Jag samlar ju statistik från egun.de nere i Tyskland, på auktionspriser på en del gamla fjäderpangare, och en typ är just Diana 75. För Er som inte känner till det är egun sannolikt den största auktionssiten i världen för luftpangare.

Jag har nu samlat statistik från egun i ganska precis 3 år, och under denna tid har det sålts 500 Diana modell 75, alltså knappt en säljs varannan dag.

Generellt kan man säga att priset ligger något över det för FWB300S, men det är ganska stora variationer. I synnerhet dras priset ner av att en del Diana 75 säljs som ”defekta”. Detta innebär vanligtvis att packningarna inte är bytta, eller att någon sabbat bössan (alltså kuggkransar eller kuggar) vid ett reparationsförsök. Att skicka bort dessa för renovering till Dianafabriken kostar ca 1800kr (utan transport), och därför provar många att renovera dem själva, och ofta med mindre lyckat resultat, och diverse skador som följd.
Medelpriset har alltså sjunkit ca 10 Euro under tre år.
De som begärt ett pris men inte sålt till detta pris är inte med i statistiken. Generellt kan man säga att saker som klistermärken, föreningsbössor, och ”no international shipping”, påverkar priset negativt, emedan originalkartong, manual, väska och tillbehör drar upp priset. Huruvida det är en bössa för vänster eller högerskyttar verkar inte påverka priset.
För att följa länken så måste du registera dig.


Y-axeln är alltså försäljningspriset i Euro.

Genomsnittspriset är 176 Euro, och medianpriset är 170 Euro. Genomsnittliga antalet bud per gevär är 50.
Hela statistiken finns att ladda ner som XL-fil under "Downloads", "Mickes Egunstatistik"

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Föregående

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer