Crosman 1008 4,5mm (Recension)

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 1008 4,5mm (Recension)

Inläggav Superbee 26 mar 2008, 16:31

Ja, vem har inte en crosman 1008 som ligger och skräpar i garderoben?
Detta är mitt första försök till recension, jag hoppas den av er mottages som ett gott initiativ från min sida.

Denna pistol inköptes för ca 7 år sen, syftet var att "plinka burkar" för lite pengar.

Detta duger pistolen gott till då den har ett magasin som rymmer 8 diabolokulor. Matningen av detta är dessvärre ett riktigt aber då man gärna glömmer bort hur många skott man har kvar och skall öppna för att kontrollera, så "frivarvar" gärna magasinet vilket resulterar i att matningen hoppar över ett skott.

Precisionen lämnar väl en hel del att önska, likaså kraften känns i vekaste laget i förhållande till hur mkt co2 den bränner av.
Detta kanske bottnar i att pipan är mkt kort och konstruktionen kring den och magasinet är "något otät".

Jag har sett olika uppgifter om utgångshastighet på denna pistol, allt från
105-143 m/s, men jag skulle nog tro att det lägre värdet är det sanna.
Med en helt ny och fräsch kolsyrepatron och "varmt väder" så klarar den med nöd att penetrera en tom Colaburk på 10 meters håll med en vanlig klassisk platt diabolokula.

Rent finishmässigt så får man väl säga att den spelar i den lägsta ligan, plastigare pistol får man nog leta efter. Däremot så är pistolen faktist "still going strong" så funktionskvalitén är jag klart nöjd med.

+
relativt billig
Magasin för diabolokulor (gör att man har möjligheten att skjuta spets)
God kvalité

-
Mkt plastig
Dålig precision och kraft
Drar förhållandevis mkt CO2


Sammanfattningsvis:
Crosman 1008 är en mkt enkel och relativt billig pistol som lämpar sig för t.ex. burkskytte 5-10m och annat "lekskytte".
Nuförtiden verkar det finnas bättre och roligare alternativ i samma prisklass.
Nypris för ett "kit" med kolsyrepatroner och annat ca 700-900 beroende.

Bild inlagd av Admin

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Daniel 26 mar 2008, 17:05

Recensioner gillas skarpt på det här forumet då dom akn användas som riktmedel. Samtidigt är dom inte skriva av någon handlare som vill promota just den här prylen etc

Tack för recensionen den var mycket intressant att läsa
recensionen fick en 5 i betyg av mig, hadde fått mycket högre ifall du haft egna bilder på pistolen :-)

:smt035
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Crosman 1008 4,5mm (Recension)

Inläggav beeshooter 30 mar 2010, 19:10

Crosman 1008, 4.5. Kommentar.

av beeshooter

Förstår inte varför jag missat recensionen av denna amerikanska klassiker. Håller helt med Superbee, i alla avseenden. Mitt ex bör vara av samma årgång, köptes via postorder, alltså innan Jula etablerade en filial i Sisjön, söder om Göteborg, gissningsvis minst 10 år sedan, någon form av extraerbjudande med kupong och allt.

Magasinet har definitivt en tendens att hoppa över en kula. Precision... vad är det, något som man bara kan glömma. Ett pling, plongvapen.

En nackdel, som säkert kan förklaras på den totala avsaknaden av vapenvård, är läckande kolsyrepatroner. Den håller inte tätt, en nyinsatt patron var alldeles tom dagen därpå.

Men, som Superbee säger, den fungerar faktiskt. Och en fördel till; är det enda luftvapen som jag fått min sambo intresserad av att skjuta med; pang, pang pang!!!

beeshooter
beeshooter
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 15 maj 2008, 15:10
Ort: Kullavik
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 1008 4,5mm (Recension)

Inläggav folo 11 maj 2010, 10:34

Är själv ägare av en ganska precis 7 år gammal Crosman 1008 och kan inte göra annat än att instämma med varenda punkt i recensionen.

Angående utgångshastighet är min enligt manualen specad till 430FPS (130 m/s).

Vad jag vill lägga till är att avtrycket, i alla fall på mitt (omodifierade) exemplar, är totalt värdelöst. Sköt med det länge och fick en chock och insåg hur dåligt det var när jag provsköt min brors klassiska Walther Model 53.
folo
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 apr 2010, 18:54
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 1008 4,5mm (Recension)

Inläggav Superbee 20 jul 2013, 14:22

Kan nu efter ytterligare 5 år säga att pistolen används och är still going strong!

Angående avtrycket, det kan vara det sämsta som någonsin gjorts.

Skjuter man DA så är det som att krama ett gummiband och skjutet man singel action är trycket löst och rappligt för att bli stenhårt och kärvande innan avfyring :)

Jag har dock insett att det även går att skjuya rundkulor med den vilket ytterligare försämrar precisionen...aaaaah denna klassiket :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer