"Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

"Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2021, 02:49

Jaha, äntligen fungerar bilduppladdningen igen. Men jag kan inte se bilderna, så du får orientera själv bland dem.

De här tråden handlar om mina försök att åtminstone få till en burkdödare av denna sanslöst spridande pistol. Vilket väl syns väldigt tydligt på pappersmålet. Det fullt justerbara siktet känns ju litet overkill.
:lol: Som replik är den väldigt trevlig. Allt funkar som på krutförlagan Sig Sauer X-five P226 S. "S" står för sport. Den har längre pipa och justerbart sikte. (Den här pistolen är inte Sig Sauers egna CO2 version.) Men den har bara legat i en låda i tre år, då den ju inte ens dugt att pricka burkar med.

Nu är det ju väldigt vanligt på dessa blow-back CO2 pistoler, att manteln skramlar omkring så löst mot ramen, att man kan använda pistolen som en maracas. Varför man tillverkar med så hysteriskt stora glapp, fattar jag inte riktigt. På denna pistol satt inte ens kornet fast, så till att börja med, fixerade jag det med två droppar sekundlim.

Jag har haft en ide om att lägga litet klackar av epoxy, och fila till, för bättre passning mellan mantel och ram. Men så stötte jag på ett tips på youtube, att man fixa något slags "sekundepoxy" av bikarbonat, som man sedan droppar sekundlim över. Det härdar på 2-3 sekunder, och blir en rejält hård vit plast (?). (Tror inte det är så lyckat att använda bakpulver, för där är bikarbonaten upplandad (med en massa stärkelse?).

För att följa länken så måste du registera dig.



Så jag tejpade till "gjutformar", fyllde dem med bikarbonat, och droppade limmet över. Sedan fick jag fila och fila. Materialet är som sagt mkt hårt. Men friktionen mellan två olika material, är mycket lägre, än lika material, vilket ju är extra bra, om man vill tajta till manteln. Än så länge har jag bara satt dit en klack, men redan nu är spelet otroligt mycket mindre.

Innerpipan skall klämmas fast mot ramen, men kontaktytan hade en grov gjutskarv, samt lappade även den, så att hela pipan skramlade runt. I viss mån håller ytterpipan den på plats, och ytterpipan stödjer sig mot manteln - som ju dock skramlar i både höjd och sidled. :o Efter pågjutning och filning, sitter nu innerpipan fast. Det enda är, att pipan sitter i en gummidel på "foten". Jag klämde dit några o-ringar i något halvhjärtat försök att minska vinglandet. Jag vet inte om jag vågar limma fast pipan i foten, för det kan hända att det måste få finnas litet flexibilitet, om inte innerpipa och mantel helt skall kärva ihop.

Förargligt nog, har jag inte provskjutit än. Men det ser mycket lovande ut.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 21 nov 2021, 21:18, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav vettedax 21 nov 2021, 09:26

Luftpangarn skrev:Det här blir en jätterörig tråd, då jag skriver och laddar upp bilder från olika manicker. :-D

postimage verkar dessutom inte funka just nu :-(

vad menar du.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2021, 10:21

Tyvärr går det inte att ta bort denna tomma post. :|
Senast redigerad av Luftpangarn 21 nov 2021, 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav vettedax 21 nov 2021, 10:26

Luftpangarn skrev:Jag kan fortfarande inte få någon bilduppladdningbb att fungera.Funkar det för någon annan? Den här tråden blir väldigt trist, utan bilder. Om vi nu inte skall fortsätta med någon textbaserad fars... ;-)

det funkar ...prova starta om datorn kanske.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav börne 21 nov 2021, 10:33

Postimage är ju inte den enda... dessutom är Strulimage som jag kallar det värdelöst då det återkommande strular, det har genom åren dessutom sabbat forumet avsevärt när det rätt va det var försvann hundratals eller mer bilder från forumet då deras länkar bara tvärt slutade fungera :x

Våga vägra skiten!!!

Denna använder jag, när man ska välja vilken typ av länk under Inbäddningskoder väljer man BBCode full linked så slipper man klicka på varje bild för att se nåt, vull man tvunget ha små klickbara bilder finns även det.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Strulimage funkar även för min del.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav vettedax 21 nov 2021, 11:19

Vilken bössa ?? var är glappet ??
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Hachiman 21 nov 2021, 18:51

Hej - nu är dina bilder synliga, men det är fortfarande svårt att förstå vad frågan är. Det finns en massa pilar på bilderna, men det borde finnas en förklarande text till varje pil/bild
Vill du ha tips om material som är lämpligt för att "fylla i" slitage? Det är svårt - de flesta pistolkopior är gjorda av ngn form av zinklegering och då är det j-kligt svårt att lägga på riktigt metallmaterial med svets eller lödning - kan gå, men det kräver proffs och jag tror att bitarna är för små/tunna för att klara värmen utan att bara rinna bort.
Fyllnadsmaterial - dvs det som kallas kemisk metall kan läggas på och bearbetas, men de är generellt känsliga för slitage, dvs de håller inte för glidytor eller hakar, däremot går det bra att lägga på lite för att täta sprickor och tom att borra o gänga (om skruven inte ska lossas o dras åt flera gånger)
Själv har jag lite bekymmer på en Umarex Beretta, där bygeln som trycker upp CO2-kapseln har gått av - den är gjuten i zinklegering. Nu är formen hyfsat enkel, så om jag inte lyckas få loss reservdel (Fondprodukter som är generalagent svarar inte på mail) så tror jag mig kunna fixa till den i fräsen och då blir det stål istället.
Men - som sagt - förklara lite mer så kanske du får fler tips
Hachiman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 nov 2021, 14:02
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav vettedax 21 nov 2021, 19:01

Har sett nått liknande fråga nånstans..en kille ville förbättra pistolens glapp..drar mig tillminnes han limmade tillklippta bitar av bladmässing på rätt ställe å det verkade funka.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Hachiman 21 nov 2021, 19:11

vettedax skrev:Har sett nått liknande fråga nånstans..en kille ville förbättra pistolens glapp..drar mig tillminnes han limmade tillklippta bitar av bladmässing på rätt ställe å det verkade funka.

Det var en kreativ lösning - den tål att tänka på. Kan användas på fler sätt - fick lite idéer där...
Hachiman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 nov 2021, 14:02
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav vettedax 21 nov 2021, 19:15

Hachiman skrev:
vettedax skrev:Har sett nått liknande fråga nånstans..en kille ville förbättra pistolens glapp..drar mig tillminnes han limmade tillklippta bitar av bladmässing på rätt ställe å det verkade funka.

Det var en kreativ lösning - den tål att tänka på. Kan användas på fler sätt - fick lite idéer där...

Ja han fick bort mantelns glapp å tillåmed pipans glapp...tror jag såg det på youtube faktiskt..
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2021, 21:30

Mässing har jag inte tyckt är så lyckat, då mässingen är mycket hårdare än zinkgodset pistolen är gjord av. Provade faktiskt med burkaluminium, men den var för tunn. Den här bikarbonat-sekundlims plasten känns faktiskt precis som kemisk metall, men det här härdar ju på några sekunder.

Det är väldigt praktiskt, för har man filat bort litet för mycket, går det ju supersnabbt att gjuta på litet igen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Silwer 21 nov 2021, 21:44

Frågan är, gav det någon förbättring i precision?

Har du bild på före och efter?

Och Jo dessa replikor är mer att se som fungerande i nöd.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Gjuta på metall"" - minska glapp, bättre precision

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2021, 18:25

Idag fick jag tillfälle att provskjuta. Exakt samma förutsättningar som sist, förutom att det var frost och nollgradigt. Men magasin, CO2 kapsel och pistol var hyggligt varma. Verkar i alla fall ha räckt till två magasin / 36 skott.

Det rådet väl ingen tvekan om att spridningen blivit rejält mindre. Tyvärr fick jag också det problem jag fruktade. Nämligen att manteln blivit såpass tight, att den inte orkar studsa tillbaka hels vägen. Vilket väl också är skälet till att dessa pistoler tillverkas med hysteriska glapp. Tror dock man skulle kunna lösa det på annat sätt.

Jag skall nog gjuta på en klack baktiöl på ramen också. Kanske man kan ge litet mer spel för vardera klacken, men ändå rikta manteln vettigt?

En lurig grej med positioneringen av de extra styrande "klackarna", är att manteln faktiskt inte har kontakt med ramen längsmed hela sin längd. Och kollar man nogrannt, sitter min nya "klack" litet för långt bak, för att ha bra kontakt med manteln.

Klacken har för övrigt formen av en "vinge", som sticker ut i 45graders vinkel. På så sätt minskar den såväl spel i sidled, som i höjdled.

Annars tror jag också det vore bra att höja effekten på pistolen. Det mesta skulle gå till blow-back funktionen.

Jag är osäker på om man borde fixa bättre styrning mellan utterpipan och manteln, allra längst fram. Som det är nu, lägger den sig faktiskt i samma läge, efter varje cykel. I alla fall vad mitt ögonmått säger.;-)

Är det någon som har koll på hur blowback kolven / ventilen funkar? Vad händer om jag byter till hårdare hammarfjäder?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer