Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav Luftpangarn 24 okt 2021, 11:21

Här är ett inlägg / tråd, som ytterst kunnigt och experimentellt, visar att det kan vara en ide att tuna ner sitt CO2 vapen. För på så sätt kan man göra vapnet mindre temperaturkänsligt. Man får ut fler skott, med mindre varierande effekt vid olika temperaturer.

I tråden tolkar jag det dessutom som att det jag tycker mig erfara, nämligen att det främst är mängden CO2 man öser på, som kyler vapnet, och ändrar antal skott / effekt. Utomhustemperaturen har relativt sett mindre betydelse.

För att följa länken så måste du registera dig.



Intressanta jämförelser med PCP görs också.

(Och vintertid, när väl pipan blivit nerkyld av CO2 expansionen, så hjälper det inte mycket att byta gaspatron. Det är ju expansionen i pipan man vill åt.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (25 okt 2021, 08:24)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav underljudsförbud 26 okt 2021, 13:07

en lösning är att köra bulk tank med slang , stabilare tryck under längre tid / skytte

en 20lb flaska räcker länge och kyls inte så fort även i kallt väder :wink:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Luftpangarn (26 okt 2021, 13:29)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav Luftpangarn 26 okt 2021, 13:35

underljudsförbud skrev:en lösning är att köra bulk tank med slang , stabilare tryck under längre tid / skytte

en 20lb flaska räcker länge och kyls inte så fort även i kallt väder :wink:


Har du prövat detta? För i sådant fall har jag fel om att nedkylningen av pipan är problemet.

En smuta OT: Senaste inlägget i GTA tråden angående transferportens optimala storlek, kanske har generell giltighet? Alltså även för luft?
"For pellets, about 75-80% of the caliber are optimum for the exhaust, transfer and barrel ports.... They flow well, and allow you to reduce the hammer strike to balance the velocity over the temperature range of your choice.... Don't forget to check the area around the bolt probe in the chamber, and the area around the valve stem in the valve throat.... and make sure they are at least as big as the port area in the exhaust, transfer and barrel ports.... Going about 10% larger for the chamber and throat is a good idea...."
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav underljudsförbud 26 okt 2021, 17:14

Luftpangarn skrev:
underljudsförbud skrev:en lösning är att köra bulk tank med slang , stabilare tryck under längre tid / skytte

en 20lb flaska räcker länge och kyls inte så fort även i kallt väder :wink:


Har du prövat detta? För i sådant fall har jag fel om att nedkylningen av pipan är problemet.

En smuta OT: Senaste inlägget i GTA tråden angående transferportens optimala storlek, kanske har generell giltighet? Alltså även för luft?
"For pellets, about 75-80% of the caliber are optimum for the exhaust, transfer and barrel ports.... They flow well, and allow you to reduce the hammer strike to balance the velocity over the temperature range of your choice.... Don't forget to check the area around the bolt probe in the chamber, and the area around the valve stem in the valve throat.... and make sure they are at least as big as the port area in the exhaust, transfer and barrel ports.... Going about 10% larger for the chamber and throat is a good idea...."



ja jag har haft bulk drivning , på några olika co2 vapen , testat med flaskor från 20lb - 3 liter , lätt att fylla de från sodastreem patroner med rätt adapter , så väl beprövat , de 12 gram patronerna är ett elände igentligen för seriös plinkning :)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav Luftpangarn 26 okt 2021, 18:31

underljudsförbud skrev: ja jag har haft bulk drivning , på några olika co2 vapen , testat med flaskor från 20lb - 3 liter , lätt att fylla de från sodastreem patroner med rätt adapter , så väl beprövat , de 12 gram patronerna är ett elände igentligen för seriös plinkning :)


Vad intressant! Var det just för att få en mindre temperaturkänslig större volym, som du valde att inte driva direkt från sodastreamtuben?

Själv har jag varit inne på att fylla gevärets tub från sodastreamtub*. Det fungerar, men vad jag läst är det svårt att få i så mycket. Men på dig låter det som att det är enkelt för dig att fylla om CO2:n?


*På QB78, Umarex Hämmerli 850, samt nu kanske även Umarex bygelrepetern, då alla dessa bara tömmer (fyller) ut gasen från 12grammarna i tuben när de punkteras. (Jag har även skaffat fyllbara 12g patroner, men den fylladapter jag hittat, passar inte riktigt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav underljudsförbud 26 okt 2021, 19:06

Luftpangarn skrev:
underljudsförbud skrev: ja jag har haft bulk drivning , på några olika co2 vapen , testat med flaskor från 20lb - 3 liter , lätt att fylla de från sodastreem patroner med rätt adapter , så väl beprövat , de 12 gram patronerna är ett elände igentligen för seriös plinkning :)


Vad intressant! Var det just för att få en mindre temperaturkänslig större volym, som du valde att inte driva direkt från sodastreamtuben?

Själv har jag varit inne på att fylla gevärets tub från sodastreamtub*. Det fungerar, men vad jag läst är det svårt att få i så mycket. Men på dig låter det som att det är enkelt för dig att fylla om CO2:n?


*På QB78, Umarex Hämmerli 850, samt nu kanske även Umarex bygelrepetern, då alla dessa bara tömmer (fyller) ut gasen från 12grammarna i tuben när de punkteras. (Jag har även skaffat fyllbara 12g patroner, men den fylladapter jag hittat, passar inte riktigt.


jo man använder bulk tank främst för att få ett stabilt tryck med co2 och många skott , stoppar du tanken i frysen en timme före fyllning så får du i det som va tänkt , kontrollväg på en våg efter bara så du inte överfyllt din tub , sedan är det bara att panga , med snabbkopplingar på slangen så är det smidigt att frakta och förvara :)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Luftpangarn (26 okt 2021, 21:01)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav underljudsförbud 26 okt 2021, 19:12

har alltid kört med 10 joule på mina co2 vapen och skytte , inte kul med de 12 gram patronerna , när trycket faller efter 5 skott haha :-)

bulktank har sina fördelar helt klart om man väljer att panga med co2 , sedan att gasen har sina begränsningar om den skulle användas i ett livensvapen med hög effekt , är en annan historia , där passar luft bättre alla dagar :)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Luftpangarn (26 okt 2021, 21:01)

Re: Tuna kraft vs jämt tryck vid olika temperaturer CO2

Inläggav underljudsförbud 26 okt 2021, 19:17

tror det kraftigaste co2 vapen jag testat , låg på 20 joule typ , va 5,5 och fart 210m/sek rätt exakt , omöjligt att få upp farten högre med den drivningen , o-avsätt piplängd och modd :-)


så om någon har andra erfarenheter om detta , vore kul att få höra i så fall :roll: :thumbupp:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer