FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Inläggav Ivarsson 01 jun 2021, 08:46

Min FX Typhoon (4,5 mm 10 Joule) skjuter fin-fint och jag får ut en hel massa skott på en fyllning så jag har egentligen ingen anledning att röra så mycket en skruv på bössan. Ibland så sätter dock klåfingrigheten in och man tänker att det kanske ändå kan bli en liten smula bättre.

Jag har mätt upp bössans karaktäristik och skjuter jag på toppen av "Bell Curve" med en hastighetsspridning på 4% av v(max) så får jag ut drygt 120 skott på en fyllning. Jag fyller då till 193 bar och efter de 120 skotten är jag nere på 11 bar. Mycket bekvämt!

På sistone har jag stört mig på att det ska fyllas till just 193 bar. Manometern på pumpen är inte jättelätt att läsa av så det hade varit väldigt mycket enklare att fylla till 200 jämnt (ja, jag är anal med siffror). Eftersom jag har lite marginal till 10 Joule så har jag börjat fundera på att spänna hammarfjädern en liten aning så att övre delen av tryckintervallet träffar 200 bar.

Frågor:

Är det bara att rotera "Hammer Spring Adjuster" medsols för att öka fjäderspänningen? I så fall ungefär hur mycket för denna lilla justering? Det är både tidsödande och mödosamt att mäta upp bössan så det hade varit bra att ha koll på ett ungefär.

Är dessa delar på något vis limmade eller loctiteade för att försvåra mixtrande med de licensfria gevären. Jag har som sagt inte rört en skruv på min Tyhoon.

Är jag precis dum i huvudet som ens överväger detta? Jag hade ju kunnat lägga tiden på att skjuta istället...

Bössans karaktäristik:

För att följa länken så måste du registera dig.



Tacksam för tips, råd och synpunkter!
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Re: FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Inläggav börne 01 jun 2021, 16:08

Men hur mycket eller lite skiljer träffläget om du låter allt vara som det är & fyller till 200 bar? Det handlar bara om 7 bar.

Jag brukar inte bry mig så mycket om jag bara plinkar, då fyller jag tävlingsbössan med 20 bar mer tryck än när jag tävlar då den går ruggigt jämnt mellan 170 - 100 bar.

Plinkar jag fyller jag till 190 bar som är max på den bössan & det är ingen jättestor skillnad, det tar liiite lägre dom första skotten.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Inläggav Ivarsson 01 jun 2021, 16:20

Skillnaden i träffläge när jag fyller till 200 istället för 193 är avsevärt mindre än mitt eget vingel. Ska jag se skillnaden så måste jag palla upp mig med stöd både fram och bak och det är inte så jag använder bössan. Kurvan är dock ganska brant i det intervallet så uppemot en centimeter på 14 meters håll handlar det om.

Hela idén är som sagt sprungen ut nyfikenhet och klåfingrighet.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Re: FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Inläggav dagevert 03 jun 2021, 07:21

For å forlenge "platået" kan det kanskje være et forsøk verdt å redusere transferporten ørlite?
Har du lest noen av pcp tuning-trådene til Robert Sterne?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: FX Typhoon, justera hammarfjäder.

Inläggav Ivarsson 03 jun 2021, 09:39

Jag har läst en hel del om PCP-tuning och laborerat el del själv. Något av Robert Sterne tror jag inta att jag har läst, men efter lite snabbgooglande så är det tydligt att det han har skrivit en massa intressant. Tack för det tipset!

Jag är egentligen inte ute efter att dra ut min kurva eller platå, jag får mer än väl ut tillräckligt många skott. Tanken är snarare att flytta upp den lite i tryck och acceptera att man får ut något färre skott.

Bössan fungerar alldeles på tok för bra för att jag ska vara sugen på att riva den och börja mixtra. Jag tänkte att man kanske kan justera den där hammarfjädern på ett enkelt sätt utifrån om man bara lyfter bössan ur stocken.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer