Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Inläggav Chirith 02 maj 2021, 04:52

Hej allihopa!

Har ett problem med min FX och tror säkert att någon här har varit med om något liknande innan.
Var på banan igår och skulle skjuta in sikte. Laddade magget, gjorde mantelrörelse, sköt och laddade om. Sedan var bössan helt död. Mantelrörelsen känns annorlunda, liksom inget motstånd alls då jag drar tillbaka den.

Någon tanke?

/ L

Edit: bytt ämnesnamn.
Senast redigerad av Chirith 04 maj 2021, 08:11, redigerad totalt 2 gånger.
Chirith
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 20:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Dream

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav börne 02 maj 2021, 06:44

På felbeskrivningen låter det som att du antagligen fått samma problem som jag råkat ut för ett par gånger på min Dreamline Bullpup. Sjukt irriterande.

På min hade trigger sear fastnat i hammaren. Detta hände när jag skulle ladda, på mitt ena magasin visade det sig att skruven inte var spänd så diabolerna kantrade i magasinet & det blev tvärsopp & då man skjuter fram laddhandtaget i tron om att det inte ska ta stopp blir där väl nån omvänd kraft bössfan inte uppskattar. Fixade det & allt fungerade, men nästa gång på banan hände det igen när jag stoppade i det felaktiga magasinet. När vi då såg att diabolerna låg lite snett i magasinet så kände jag på skruven i magasinet & den var lös, när den var spänd så har det inte strulat mer. Igår sköt jag 200 diaboler men med en Carm Magazine singel shot adapter utan något strul. Så i mitt fall hände detta när det tog tvärstopp då diabolen hamnade snett & skulle föras in i loppet.

Det är nr 30 som fastnade i nr 46 på min... För att följa länken så måste du registera dig.



Hur du river avtrycket ser man i denna video. Vid 3:44 tar han bort trigger sear som var mitt problem, jag behövde dock inte ta bort den utan jag lyckades pilla loss den med en liten mejsel väldigt försiktigt. Lossade även hammarjusteringen längst bak så jag kunde pressa lite på hammaren när jag pillade på trigger sear. Det var inget svårt, men beror ju dock på vilken vana man har att skruva.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav Chirith 02 maj 2021, 07:49

Tjena!

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag tyckte diabolen efter "jammet" såg sne och konstig ut. Skall kolla magget och riva avtryckaren enligt videon. Jag återkommer!

Story tack för svaret!

/ L

börne skrev:På felbeskrivningen låter det som att du antagligen fått samma problem som jag råkat ut för ett par gånger på min Dreamline Bullpup. Sjukt irriterande.

På min hade trigger sear fastnat i hammaren. Detta hände när jag skulle ladda, på mitt ena magasin visade det sig att skruven inte var spänd så diabolerna kantrade i magasinet & det blev tvärsopp & då man skjuter fram laddhandtaget i tron om att det inte ska ta stopp blir där väl nån omvänd kraft bössfan inte uppskattar. Fixade det & allt fungerade, men nästa gång på banan hände det igen när jag stoppade i det felaktiga magasinet. När vi då såg att diabolerna låg lite snett i magasinet så kände jag på skruven i magasinet & den var lös, när den var spänd så har det inte strulat mer. Igår sköt jag 200 diaboler men med en Carm Magazine singel shot adapter utan något strul. Så i mitt fall hände detta när det tog tvärstopp då diabolen hamnade snett & skulle föras in i loppet.

Det är nr 30 som fastnade i nr 46 på min... För att följa länken så måste du registera dig.



Hur du river avtrycket ser man i denna video. Vid 3:44 tar han bort trigger sear som var mitt problem, jag behövde dock inte ta bort den utan jag lyckades pilla loss den med en liten mejsel väldigt försiktigt. Lossade även hammarjusteringen längst bak så jag kunde pressa lite på hammaren när jag pillade på trigger sear. Det var inget svårt, men beror ju dock på vilken vana man har att skruva.

Chirith
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 20:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Dream

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav Chirith 03 maj 2021, 14:26

Okej, det visade sig att det var trigger sear som fastnat. Dock så fastande den igen.. Och igen.. Så jag ska se om det är så att det är något fel på just den.
För att följa länken så måste du registera dig.

Chirith
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 20:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Dream

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav Wixo 03 maj 2021, 15:09

Verkar vara ett fel som är relativt vanligt, hittade den här videon där dom fixar just det problemet när jag själv höll på att kolla up om FX var något att ha: För att följa länken så måste du registera dig.


Vad jag förstått så är Biathlon MKII en dreamline i grunden.
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Följande användare vill tacka Wixo för detta inlägg
börne (03 maj 2021, 16:11)

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav börne 03 maj 2021, 16:13

Wixo skrev:Verkar vara ett fel som är relativt vanligt, hittade den här videon där dom fixar just det problemet när jag själv höll på att kolla up om FX var något att ha: För att följa länken så måste du registera dig.


Vad jag förstått så är Biathlon MKII en dreamline i grunden.

Lysande... Händer det igen för mig så ska jag definitivt testa detta :thumbupp:

Men varför i helvete fixar inte FX detta om det det nu är vanligt förekommande & så pass enkelt :twisted:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav börne 03 maj 2021, 17:10

När man ser detta på din sear så ska jag vid tillfälle ta bort min & polera ytorna, skandal att dom monterar sån skit i sina dyra gevär :thumbner:

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav börne 03 maj 2021, 17:36

Tycker dock inte det ser ut som exakt samma sear på Biathlonen som på Dreamlinen, lite suddigt i videon.

Ger jag mig på den får det bli en polering av alla kanter först så dom är jämna & fina innan man tar bort en massa material.

Min fungerar ju än så länge, 400 - 500 diaboler har skjutits sedan den sist strulade.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav chaosborn 03 maj 2021, 18:21

börne skrev:När man ser detta på din sear så ska jag vid tillfälle ta bort min & polera ytorna, skandal att dom monterar sån skit i sina dyra gevär :thumbner:

För att följa länken så måste du registera dig.



Ja det såg ju inte så proffsigt ut, åter igen så svalnar mitt intresse för ett fx :-(
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav jerico 03 maj 2021, 22:03

Och nu undrar jag varför Hatsan har så dåligt ryckte (fniss)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav Clumber 03 maj 2021, 22:09

börne skrev:När man ser detta på din sear så ska jag vid tillfälle ta bort min & polera ytorna, skandal att dom monterar sån skit i sina dyra gevär :thumbner:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det kanske är en Hatsan som ni köpt :lol: :smt037
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Död FX Dreamline Tac.

Inläggav Chirith 04 maj 2021, 07:29

Haha. Har fått en ersättare till den där. Får se om det hjälper. Men ja, det kändes inte riktigt rätt med den vassa kanten mitt på. Skall jämföra med ersättaren och se skillnaden.
Chirith
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 20:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Dream

Re: Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Inläggav Chirith 06 maj 2021, 16:42

Fick en ersättare av säljaren, fungerade klockrent. Var aningen mindre än den som satt i bössan vilket gjorde att jag justerade safetyn något för att slippa problem.
Chirith
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 20:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Dream

Re: Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Inläggav Desaleux 06 maj 2021, 20:38

Den är suddig i 100% men klar i 50% zoom youtub för lite upplösning på film inspelet.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Inläggav Yxudden 02 jun 2021, 17:13

Chirith skrev:Fick en ersättare av säljaren, fungerade klockrent. Var aningen mindre än den som satt i bössan vilket gjorde att jag justerade safetyn något för att slippa problem.


God kväll,

Vad menar du med att du justerade safetyn?

Hade nyligen samma problem som du och har även jag bytt till den mindre vippan.

Med vänlig hälsning
Yxudden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2021, 06:02
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Problem med låst avtryckare - FX Dreamline Tac.

Inläggav börne 02 jun 2021, 17:49

Verkar vara standard på dessa... hade ju samma fel, men har inte behövt byta trigger sear & skjutit över 1000 skott sedan dess, riktigt kass av FX faktiskt :thumbner:

Men dock låste den sig igen efter lördagens skytte när jag råkade komma åt säkringen när jag rengjorde bössan & sen spände upp bössan för att torka under laddarmen... hela bössan var ju full med pollen. Då låste den sig igen. Står i bruksen att man bara ska använda säkringen när bössan är uppspänd. Är det alltså säkringen som låser avtrycket även när det strulat utan att man använt säkringen, eller så kommer man kanske åt säkringen utan att tänka på det & det är då det låser fast trigger sear eller vippa som en del säger, tycker säkringen går alldeles för lätt, borde vara mer tydligt klick eller nåt.

Jag löste det i alla fall så länge genom att trycka ner en bit svart lite stabilare skumplast så jag inte kan råka säkra skiten utan att veta om det igen :twisted:

Jag vet... En riktigt jävla tattarlösning, men skumplasten är ju bara nertryckt mellan kolv & systemet för att fylla utrymmet så inte säkringen går att röra, så är ju bara att dra ut skiten om man skulle vilja, går inte att råka säkra den nu i alla fall :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer