Polera - milda polerpastor?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Polera - milda polerpastor?

Inläggav Luftpangarn 30 nov 2020, 11:42

Jag har fått litet "dimmor" i förnicklingen på min Remington 1875. Enligt Pyramid Air, är nickelytan inte något elektrolytisk plätering, utan snarast ett slags pulverlackning. Exakt vad det har för praktiska konsekvenser kan jag ju undra. Kanske är nickellagret inte lika tåligt? Kanske det snarast handlar om något slags "nickelfärg", i stället för ett renodlat metallager av nickel?

Därför vill jag prova absolut mildaste polerteknik till att börja med, och sedan kanske "gå upp i slipstyrka".

Mildast borde väl vara enbart filttrissa på min Dremel? Sedan kanske tandkräm? Sedan börjar jag tveka. Har något set från Biltema med "dremelartade" verktyg, där två slippastor medföljer. Har aldrig testat dem. Autosol är väl ganska mycket slipande? :roll: "Rubbing" har jag hört talas om för billack. Vad skall jag i sådant fall leta efter?

Tänkte att det inte skadar att fråga er, innan jag sätter igång att experimentera. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav atte69 30 nov 2020, 12:58

Jag hade nog börjat med bilvax utan dremmel.
(Vanlig polertrasa) . Det är nog den mildaste behandling jag kan komma på rakt av. .
Att torrpolera med höghastighetsverktyg ger ofta upphov till oönskad färgskiftning som är svår att få till.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Luftpangarn (30 nov 2020, 13:01)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav börne 30 nov 2020, 17:21

1 Bilvax.

2 Bilvax med polish.

3 Polish.

4 Sen olika steg av rubbing, från fin till grov.

I den ordningen hade jag testat. Bilvårdsprodukter är rätt snälla. Skrubba din billack med Autosol ska du får se :lol: Allt finns på Feltema även om det inte är några favorit produkter, men till detta duger det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (30 nov 2020, 17:34)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Tempest 30 nov 2020, 17:34

Jag hade patinerat revolvern så att den ser autentisk ut, då gör det inget om den får nån liten fläck.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Luftpangarn 30 nov 2020, 20:40

Tempest skrev:Jag hade patinerat revolvern så att den ser autentisk ut, då gör det inget om den får nån liten fläck.


Inte för att det känns lockande, men "åt vilket håll" tycker du att att kunde patinera nickelfinish?

För en tillkommande sak att fundera på, är kolvsidorna. Då de är kritvita. Patinera själva resten av revolvern, utan hänsyn till det, kan nog bli underligt.

Att tillverka egna kolvsidor, är hart när omöjligt på Remington 1875 varianten, då vissa delar bör ha 1,5mm tjocklek. Öser man på som fan, kan man komma undan med 3mm. Inte lätt att ordna ens i tätt hårdträ, som valnöt. (Samma problem på Colt SAA.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Tempest 30 nov 2020, 21:52

Jag skulle tänka mig att matta ner lite med en disksvamp eller nåt liknande, men om man vill att den ska se ut som den gjorde på 1800-talet så kan den ju poleras upp lite. Jag har sett en förnicklad liten .22 revolver från tidigt 1900-tal som använts till att bland annat avliva fällt vilt vid jakt och den hade en underbar patina efter många års bruk, jag fick lämna in den till Polisen under vapenamnestin eftersom den hade hittats i en närståendes släktings dödsbo och saknade licens.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Luftpangarn 30 nov 2020, 21:58

Varför inte utsträcka vapenlagar och vapenamnestier till vikingasvärd? Så vi kan förstöra litet mer kulturhistoria, när vi ändå håller på!?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav zpiff 30 nov 2020, 22:20

Jag reagerar på detta "utan snarast ett slags pulverlackning" Så det är en färg som är pulvermålad och sedan antagligen fixerad med värme (Har pulvermålat metall på ett sommarjobb typ 35 år sedan...)

Jag skulle undvika att starta med en slipande produkt, utan se om vax eller annat kan påverka glansen. I sista hand skulle jag försöka med något polerande, efter som det rör sig om pulverlack och man slipat, då går det inte att backa processen.

I ett sista läge får man se om det går att få en annan finich, men om man gör den metallren, så är frågan vilken metall eller plast man hittar?

Så mitt råd är ta det försiktigt, mycket försiktigt!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (01 dec 2020, 03:09)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Tempest 30 nov 2020, 22:21

Det var ju en bra lösning på ett problem, olaga vapeninnehav är ett allvarligt brott och tack vare amnestin slapp jag begå vapenbrott.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Luftpangarn 01 dec 2020, 03:58

Tack för tipsen! Det får bli bilvax till att börja med. Metallen under, är faktisk först något slags mässingsartad "grundfärg", och sedan torde det vara zinkgjutgods, med attans trist grå färg, om man slipar sig igenom ytbeläggningarna. :o

OT - men det var jag som började. :oops:
Tempest skrev:Det var ju en bra lösning på ett problem, olaga vapeninnehav är ett allvarligt brott och tack vare amnestin slapp jag begå vapenbrott.


Jag förstår mycket väl problematiken, och vad jag förstår, ser man inte genom fingrarna på saken, bara för att det är arvegods, och man inte har koll och inte förstår vad man gör. (Vilket du dock insåg. I det läget fyller amnestierna en funktion. Så det var väl bra att du hjälpte släktingen.)

Särskilt en mycket gammal .22 revolver, som kanske "hängt med i evigheter" på väggen, kan man ju väl annars uppfatta som något harmlöst, närmast startpistol / knallpulverpicka. De var kanske licensfria då de köptes?

Det är i alla fall litet sorgligt. Därav liknelsen med vikingasvärd.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Desaleux 01 dec 2020, 19:52

Tandkräm är ett lätt polermedel men brukar användas till matsilver men silver förvaras bäst i luft tätt plast påse för att förhindra luft oxid men de går nog bra använda tandkräm till anat som polermedel jag polerade klockglas på armbandsur.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Polera - milda polerpastor?

Inläggav Luftpangarn 03 feb 2021, 12:11

Jag bestämde mig för att det är ett bra vinterpyssel att ta tag i min fuktskadade, dimmiga lack / förnickling på min Remington 1875. Så jag köpte Biltemas "metallpolish" på tub. Den är bara ett slags djuprengöring.

För om man kan lita på innehållsförteckningen, så består den enbart av "alifatiska kolväten", (typ fotogen, tror jag), tvål och "nonjoniska tensider" - vilket bara är litet annan sorts 'tvättmedel' än tvål - samt konserveringsmedel. Inga slipmedel alltså. (nonjonisk tensid = Litet mer vardagligt uttryckt håller de molekyler och partiklar "svävande" i tvättmedia som vatten - eller i detta fall "fotogen" - om jag kommer ihåg rätt, och det verkar stämma med wikipedias beskrivning. För att följa länken så måste du registera dig.

) Hela blandningen väldigt likt maskintvättmedel för kläder - som dock fungerar utmärkt på grisiga motordelar, upptäckte jag som ung. :-)

Hursomhelst funkar medlet bra på min revolver, där ju "krom"-ytbeläggningen tydligen bara är färg. Förmodligen funkar det även på "blånering" och "antikfinish" på dessa vapen av högkvalitativt "zinkgods" ("Zamak"), utan att skada.

Vid närmare eftertanke, skulle nog ultraljudstvätt i diesel, kunna fungera lika bra som på mina förgasare, som blir spegelblanka.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer