Mycket billig svarv

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Nitro 11 okt 2020, 00:05

Jo en svarv hade nog många velat ha.
Precis som med luftvapen och som med mycket annat så är det syftet som styr vad man vill inhandla och har möjlighet till.
I dagsläget ligger inte en svarv på min prio ett lista även om den tillhör bra att ha lista.
Så jag får tillsvidare nöja mig med den typ av vimplar jag kan göra i nuläget.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Bara7 13 okt 2020, 18:26

Jag har en Emco 8 svarv och den gör allt jag vill, men visst tar det tid, utan den hade jag inte kunnat göra något av de delar jag önskat.

Sedan har jag fil och dremel också. Gjorde remfäste till min Sauer 200 STR i helgen och sköt på morgonen dagen efter, så visst fungerar det med 10 delar per tag.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Luftpangarn 13 okt 2020, 20:42

Bara7 skrev:Jag har en Emco 8 svarv och den gör allt jag vill, men visst tar det tid, utan den hade jag inte kunnat göra något av de delar jag önskat.

Sedan har jag fil och dremel också. Gjorde remfäste till min Sauer 200 STR i helgen och sköt på morgonen dagen efter, så visst fungerar det med 10 delar per tag.


Vi har varit inne på detta förut här i forumet. Emco 8 är en mycket fin liten svarv. Den gissar jag har bättre kvalitet / precision på huvudspindeln, än det som i praktiken har ersatt den. Nämligen kinessvarven "C-3" (om jag kommer ihåg rätt). Eventuellt - men det tror jag inte - finns den med olika bra lagring i huvudspindeln.

Fast för våra behov, funkar kinessvarvarna med marginal bra.

Med en hobbysvarv kollar man inte handböckerna angående maximal metallavverkning per minut. Man får ta sig tid, och ta de skär svarven klarar.

Med tex min svarv, handlar det om 0,20 mm skärdjup i stål. Jag har inte ens ett val - sista skäret måste vara typ 0,12 mm. Annars tar det inte. Allting bara hpppar omkring annars. Så ytan blir vad jag kan fixa med det skärdjupet. Men det ger användbara ståldelar i alla fall - om inte ytnoggranhet är avgörande.

Men visst, jag hatar att svarva allt utom mässing. Med mässing kan sista skäret vara hårfint - kanske typ 0,07 mm, eller faktiskt ännu mindre. med spännhylsor.. De där sista hundradelarna kör man på känsla, och tolkar man sig fram till, snarare än mäter.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Chris 14 okt 2020, 00:02

jag skulle har en sån liten svarv för att tillverka tx fjäderstyrningar/guider av Delrin/Pom.
då lämpar sig den bra till.
har jag sett på en kompis i tyskland som har en sån och gör fina fjäderstyrningar med.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Mycket billig svarv

Inläggav dagevert 14 okt 2020, 07:12

Chris skrev:jag skulle har en sån liten svarv för att tillverka tx fjäderstyrningar/guider av Delrin/Pom.
då lämpar sig den bra till.
har jag sett på en kompis i tyskland som har en sån och gör fina fjäderstyrningar med.


Jepp, det fungerer den nok bra til om du er litt fin på hånden.
Men så kommer det en dag der du har lyst til å gjenge en pipe for demper/kompensator, lage en munningsvekt, en løpshylse, eller kanskje tilpasse en ny pipe til en børse... Og da angrer du på at du ikke la inn noen flere kroner og kjøpte noe som kunne håndtere disse oppgavene.

En sånn benk kommer fort på noen tusen etter frakt og MVA. Kanskje rundt 3500-4000 etter alt?
Man må fort ut med det dobbelte for en brukt dreiebenk som kan håndtere større arbeider, men mulighetene det gir er MYE større.

Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre bra hobbyarbeide på en slik benk, men at man bør tenke seg om to ganger før man handler, og tenke nøye igjennom hvilke oppgaver man kan komme til å ha behov for å utføre før man handler noe som skaper frustrasjon på grunn av liten kapasitet og enkel funksjon. Det er sjelden billig å handle to ganger..
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Mycket billig svarv

Inläggav NiclasC 14 okt 2020, 09:18

Luftpangarn skrev:
Bara7 skrev:
Med tex min svarv, handlar det om 0,20 mm skärdjup i stål. Jag har inte ens ett val - sista skäret måste vara typ 0,12 mm. Annars tar det inte. Allting bara hpppar omkring annars. Så ytan blir vad jag kan fixa med det skärdjupet. Men det ger användbara ståldelar i alla fall - om inte ytnoggranhet är avgörande.

Men visst, jag hatar att svarva allt utom mässing. Med mässing kan sista skäret vara hårfint - kanske typ 0,07 mm, eller faktiskt ännu mindre. med spännhylsor.. De där sista hundradelarna kör man på känsla, och tolkar man sig fram till, snarare än mäter.


Blir lite fundersam vad du menar här...Av vilken anledning kan du inte ta mindre skär än 0.07mm?
Då du nämner spännhylsor tänker jag att du kanske pratar om rundgångsnoggrannheten i själva uppspänningen?

En vanlig missuppfattning är att just det sistnämnda skulle ha nåt med maximal precision i delarna att göra. INGEN typ att självcentrerande uppspänning går att lita på när det gäller rundgång. Det måste man alltid kolla och oftast lösa med individuella backar och indikatorklocka eller genom att på andra sätt att hålla delvis bearbetade delar.
NiclasC
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 apr 2015, 19:50
Ort: Piteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW97kt

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Gordon 14 okt 2020, 09:43

Min erfarenhet från min svarv CJ18a är att problemet ligger i vilket stål man använder... Att kunna slipa ett stål med rätt vinkel för avsett material är absolut avgörande...

Sedan kan jag kanske ge ett litet tips... Jag har alltid haft problem med att kapa av materialet. Kör svarven baklänges slipa stålet så att det skär från detta håll så går det hur bra som helst...

Visst är det så att en minisvarv inte skär som en industrimaskin men vad sjuttsingen gör det... Ska vi räkna tid så vinner minisvarven ändå för det är få som har en sådan pjäs hemma. Först ska du sätta dig i bilen, åka till verkstaden larma av fixa städa och åka hem... Du kan ta många skär på den tiden ;-)

Ha det // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Beangan 14 okt 2020, 16:23

Slipa stål? Idag är det såpass billigt med HM skär att det verkligen inte är lönt att bråka med sådant. Små svarvar vill ha slipade skär med väldigt positiva vinklar, och gärna så liten radie som möjligt. Jag rör inte HSS för vanlig svarvning, sålänge det inte är något formverktyg med specifik radie jag vill ha fram.

Ebay är en bra källa för alla möjliga varianter av skär och hållare till dessa.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Mycket billig svarv

Inläggav marhol 14 okt 2020, 16:41

Gordon skrev:Kör svarven baklänges slipa stålet så att det skär från detta håll så går det hur bra som helst...


Nu vet inte jag vad du har för svarv men normalt sett så vill man ju ha skärkrafterna neråt i en svarv. Att köra bakvänt borde vara som att be om ostabilitet och vibrationer eftersom man ju lyfter släden upp från bädden.

Men funkar det så funkar det, passa dig för kladdig och förrädisk aluminium bara :mrgreen:
:)
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Gordon 14 okt 2020, 17:17

Det kan tyckas så men vad fel du tänker....

När du skär på ett traditionellt sätt så "hugger" stålet nedåt in i godset och stålet och ämnet riskerar att bli förstört. I min svarv var det mer eller mindre omöjligt att kapa ett ämne och gjorde du det så fick man mata så försiktigt.. Jag tog för det mesta ut ämnet och kapade det med kapen.
(Detta problemet är säker obefintligt på stora stöddiga maskiner men inte på minisvarvar)

När du vänder på riktningen så fungerar det precis som på en aktersnurra som går på grund stålet studsar bara utåt omärkligt utan att något händer... Bara att mata på och du kan veva på rätt duktigt

Prova så får du se....
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Gordon 14 okt 2020, 17:22

Beangan skrev:Slipa stål? Idag är det såpass billigt med HM skär att det verkligen inte är lönt att bråka med sådant. Små svarvar vill ha slipade skär med väldigt positiva vinklar, och gärna så liten radie som möjligt. Jag rör inte HSS för vanlig svarvning, sålänge det inte är något formverktyg med specifik radie jag vill ha fram.

Ebay är en bra källa för alla möjliga varianter av skär och hållare till dessa.


Det gjorde jag också... men när du väl har lärt dig att slipa så märker du hur överlägset detta är, åtminstonde gentemot billiga Ebayprylar.. Det är åtminstone min erfarenhet.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Beangan 14 okt 2020, 17:52

Då har du inte köpt vettiga saker. Riktiga skär kör ifrån HSS oavsett hur du slipar det
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Mycket billig svarv

Inläggav marhol 14 okt 2020, 18:49

Gordon skrev:Det kan tyckas så men vad fel du tänker....

Nja... att man vill ha skärkrafterna neråt är nog inget feltänk.


Gordon skrev:När du vänder på riktningen så fungerar det precis som på en aktersnurra som går på grund stålet studsar bara utåt

Ja det bekräftar ju precis det jag påstår, att något lyfter :)

Men skit samma, fungerar det så kör på :thumbupp: Jag brukar själv få fixa och greja på alla möjliga och enligt skolboken felaktiga sätt för att få till grejerna i svarven. Det tror jag dom flesta som svarvar dagligen känner igen :-P
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Gordon 14 okt 2020, 19:07

Bara ett förtydligande Vi pratar om små hobbysvarvar... Jag tror dessutom att min svarv inte tillhör det nedersta skiktet men den är långt ifrån en proffsmaskin...

Ni har förmodligen riktiga grejor då blir detta förstås tokigt...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Mycket billig svarv

Inläggav dagevert 14 okt 2020, 19:56

Beangan skrev:Då har du inte köpt vettiga saker. Riktiga skär kör ifrån HSS oavsett hur du slipar det


Nja. Jeg har en eldre benk, som e regnet som "riktige saker", og den er nok mykere enn store moderne benker. Det er en kjent sak blant folk som bruker eldre benker med mindre stivhet og lavere hastighet enn moderne store maskiner at det er enklere å få gode kutt med skarpe HSS skjær enn moderne inserts.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Luftpangarn 15 okt 2020, 17:22

"Minsta möjliga skärdjup" är väldigt påtagligt ett problem för just mini-hobby-svarvar. Det beror på att svarven har så mycket glapp och flex i spindel och laxsspår för slider, att om man tar ett för grunt skär, tar inte skäreggen tag i arbetsstycket. Utan i stället, fjädrar arbetsstycket ut från skärverktyget, och undgår i huvudsak skärande spånande.

Skäret åker i stället skridskor på en flexande bearbetningsyta. Så man får liksom litet vadsomhelst resultat. Det enda man kan vara säker på, är att ytan är sämre än det man utgick ifrån, typ. :o

Med tillräckligt skärdjup, antar jag att arbetsstycket matar in skäret? (Jag vet inte, jag bara ser vad som händer praktiskt.)

Att jag upplever att jag kan skära ännu finare snitt med hylsschuck, jämfört vanlig 3-backsschuck, kan jag inte riktigt teoretiskt förklara.

Men spännhylsschucken har väldigt mindre diameter och massa, jämfört 3-backsschucken. Så omedelbart när man startar, märker man att svarven löper vansinnigt lugnare. Dvs med mindre vibrationer. (Innan jag hade spännhylsschucken, spände jag ibland upp små axlar / pinnar i en bra borrschuck i huvudspindeln. Det gav också väldigt bra resultat.)

Knepet med uppochnervänt stål för avstickning visas fint här För att följa länken så måste du registera dig.



Själv har jag en passande planka att skydda bädden med, och så drar jag fram bågfilen... :-) Våra hobbysvarvar är helt enkelt inte lämpade för denna praktik. :-(


Två enkla tips jag önskar alla gröngölingar fick, vore; 1) Alla självcentrerande chuckar ger ocentrerade resultat = lär dig hur du jobbar med det! 2) Alla matarskruvar har glapp. Man måste alltid skjuta glappet framför sig, om man vill använda mätskalor.

Med de två tipsen, tror jag man sätter en sten i rullning, som får en att fatta hur avancerat det är att få dessa maskiner att leverera!


P.S. Jag hatar aluminiumkladd, så det materialet är närmast portat hos mig. Tror jag läst att kylning med T-sprit skall hjälpa. Förutom att jag inte sprutar kylning i min svarv, låter det dessutom brandfarligt?!

P.P.S. Bästa tipsen för användning av gängtappar, är;

1) Att borra betydligt större kärnhål, än rekommenderat. Gängan är pyramidformad. Om du kapar en bit på höjden, försvinner väldigt litet av volymen metall som bildar resten av pyramiden = du förlorar oerhört litet i hållfasthet. (Nu slapp du läsa den överambitiösa artikeln i Model Engineer. :-) )

2) KÖP SKÄRPASTA! Tipset kom från övertrollet i prototypverkstaden på Svensk Konstruktionstjänst. En man som slipade borrstål på fri hand... :wink: Det är rena miraklet när man borrar och gängar. En "dutt" med bomullstopsen, och borren skär i rostfritt, som vore det en varm kniv genom smör! -Ligger numera alltid även i min borrmaskinsväska!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (15 okt 2020, 18:20)

Re: Mycket billig svarv

Inläggav börne 15 okt 2020, 18:01

T-röd fungerar kanon till aluminium, ha aldrig lyckats elda upp svarven.

Var dock nära en gång, men inte p.g.a. T-röd.

Det var nåt jäkla kärnkrafts superduper blandning till material en kund kom in med som vi skulle modifiera lite. Såg ut som rostfritt men var hårt & konstigt att bearbeta. Körde rejält med kylning men ändå så lyckades spånorna i spånkorgen ta eld när det rätt va det var kom en liten gnista när jag fumlade med kylningen så den skulle hamna rätt. Det var magnesium i materialet fick vi reda på efter att spånorna tog eld & det brann så in i helvete, pulver i hela svarvavdelningen på jobbet :o

Synd den inte brann upp för jag vill ha en ny :-) Det positiva var att saneringsfirman städade allt, aldrig varit så rent som när dom städade under natten :thumbupp:

RTD Rocol är bra skit för rostfritt, köp klorfri. Finns både flytande & som pasta.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Beangan 15 okt 2020, 21:50

dagevert skrev:Nja. Jeg har en eldre benk, som e regnet som "riktige saker", og den er nok mykere enn store moderne benker. Det er en kjent sak blant folk som bruker eldre benker med mindre stivhet og lavere hastighet enn moderne store maskiner at det er enklere å få gode kutt med skarpe HSS skjær enn moderne inserts.


Jag har en Myford ML7, den är om något en äldre mindre svarv med gamla glidlager (vitmetall, babbit) och där kör jag till mer eller mindre allt, HM.

Dessa är vad jag använder som mest, sandvik eller TaeguTec
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Mycket billig svarv

Inläggav JohanIdk 16 okt 2020, 08:42

För att följa länken så måste du registera dig.


Bästa jag någonsin lagt pengar på. Myford ML7
Användarvisningsbild
JohanIdk
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jul 2020, 17:04
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 14 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Luftpangarn 16 okt 2020, 12:07

JohanIdk skrev:Bästa jag någonsin lagt pengar på. Myford ML7


He he, där har du definitivt lämnat budgetklassen! :-) Å andra sidan, tar man hand om den, så behåller den nog sitt värde!

(Med reservation för att antalet köpare i Sverige är så litet, att priset kan variera kraftigt från tid till annan. Så man kan behöva tid, för att få rätt pris vid försäljning i Sverige. Men det blir å andra sidan kanske aldrig aktuellt för dig! :wink: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Mycket billig svarv

Inläggav börne 16 okt 2020, 14:52

Luftpangarn skrev:(Med reservation för att antalet köpare i Sverige är så litet, att priset kan variera kraftigt från tid till annan.

Jag tror dessa är rätt lättsålda som begagnade om dom är i bra skick, dock ren spekulation men dom borde i alla fall vara rätt eftertraktade då dom inte är billiga nya eller att köpa som en renoverad av Myford.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Desaleux 13 nov 2020, 21:00

Jag har en Braun&Scharp från slutet av 1800 talet dom togs ursprungligen in för ASEA min tillverkade modellmotorn Centra innan bror köpte den här en bild på exakt samma som min fräs och svarv.
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Siratsia 10 dec 2020, 17:25

Finns mycket kunskap här.
Jag kikar just på metall svar i klassen 20-25K och låtar åt

A: Metallsvarvar BL250 700G & BL250 700 Digital
B: ED400FDDIG Holzmann Metallsvarv

Användningsområde är prototypbygge på hobbynivå, delar för luftvapen, RC-bil, mm. Gängning intressant så auto-matning nödvändig (om jag kan lära mig det utan att bli knäpp(are) ^^)

Så dubbavstånd 50-60cm är mer än ok för mig. Har idag en enkel Proxxon 150/e men den känns svag och opålitlig, svårt få material, skär och släde rakt och kanske mer för smycken o mini-saker. En ventilpinne o lite annat går väl göra med lite tur o tålmodigt utövande, men inbillar mig att med en lite större maskin blir allt mycket bättre och lite enklare =}.

Någon som har erfarenhet / åsikt av nämnda ”billiga” maskiner? I det pris-spannet? Eller rekommenderar annat? (Just nu är inte beg. intressant då det är svårare att finna. Oftast)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Luftpangarn 10 dec 2020, 18:13

Lägg in länkar, så är det lättare att svara = fler svar. (Tex sitter jag just nu på mobilen, så det är alldeles för stökigt att kopiera text och genomföra sökningar.)

Generellt är Sverige en liten marknad. Marknaden för hobby- och prototypsvarvar, är närmast mikroskopisk. Av dessa skäl, är just i Sverige, begagnatmarknaden osedvanligt lämplig, att undersöka, enligt min mening.

Procxonsvarven har jag aldrig förstått mig på. Den är varken fågel eller fisk. På tok för dyr, jämfört andra hobbysvarvar. Alldeles för klen och dålig kapacitet storleksmässigt. Vill man ha precision, är det inte rätt svarv heller. Proxxon säljer på varumärke och distribution, snarare än produktegenskaper. Hårda ord, men det är min mening.


Dubbavstånd äter man upp på nolltid. Skruva på en chuck på huvudspindeln, och borrschuck i dubbdockan, så blir 50-60cm dubbavstånd ganska trångt. Har du sedan kort matning i dubbdockan, får du hjärnblödning varje gång den måste lossas, för större borrdjup, eller verktygsbyten. Saknar dubbdockan snabblåsning mot bädden, blir lyckan fyllständig, och kanske garnerad med blodiga knogar.

Köp alltid det största du har möjlighet till. (Med undantag för urmakarsvarvar. Dom e liksom inte större än symaskiner.)
Senast redigerad av Luftpangarn 10 dec 2020, 19:00, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Mycket billig svarv

Inläggav Siratsia 10 dec 2020, 18:50

Självklart! Tänkte jag klistrade in läkar men det var det ju inte =}

Hoppas dessa funkar;


För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer