Poor mans kronograf?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Poor mans kronograf?

Inläggav Helikopter 18 feb 2020, 20:01

Hej,
Jag har sett en del youtube klipp där man jämför effekt mellan olika luftvapen genom att skjuta genom buntar av tidningar. Är den en metod som fungerar som grövre uppskattning av joluen? //Mvh
Helikopter
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 jan 2020, 18:14
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav ahayeah 18 feb 2020, 20:09

Med samma kula ger det väl en ok bild av vilket av de du jämför som är starkast förutsatt att man är noggrann.
Men med tanke på hur billiga chronografer det finns som ändå verkar ge ok resultat så ser jag inte riktigt vitsen. Skulle va om man vill få klick på Youtube men då är det bättre att filma nån stollig katt.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav börne 18 feb 2020, 20:09

Skjuter jag in i en bunt papper med en bössa jag vet ger 10J så kan man ju göra en jäkligt grov uppskattning med en annan bössa med samma diabol & pappersbunt, vet du inte vad din bössa ger så kommer det ju inte säga speciellt mycket.

En kronograf behöver inte kosta så mycket... viewtopic.php?f=6&t=19147
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav Leopold 18 feb 2020, 20:58

Kostnaden för en hyfsad kronograf är såpass låg att man inte behöver fundera. Tro mig... jag har testat diverse "poor man's" alternativ som avhandlats i gamla trådar på forumet, "splattografi"... kolla hur mycket kulan plattas ut mot en fast yta (väldigt osäker metod f ö...). Eller att låta kulan gå genom ett par alufolie som hängts upp på bestämt avstånd, kolla tiden mellan genomslag i dessa via analys i Audacity ... jovisst det går väl hyfsat men oj vad med jobb för vad man behöver använda det till.

Nej detta att kolla projektilhastighet är något man behöver göra ofta och då ska det vara enkelt annars orkar man inte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav atte69 18 feb 2020, 21:46

KOPIERADE ÄLDRE TRÅD ...
Chronograf 240 kr
IP:2.248.119.35
Inläggav Batistuta 26 nov 2019, 19:13

Jag hittade informationen om denna chronograf på ett engelsk forum och där verkar de tycka den fungerar alldeles utmärkt och för detta pris levererat måste det vara en rätt bra deal. Jag köpte en iaf.

För att följa länken så måste du registera dig.



Länk till det engelska forumet För att följa länken så måste du registera dig.



Zoom in (real dimensions: 800 x 800)Bild
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav Marsi 18 feb 2020, 21:54

Fanns ju en app till telefonen också som använde mikrofonen och avstånd till pipa och mål. Jag testade den aldrig, köpte en riktig istället.
Marsi
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav Leopold 18 feb 2020, 22:26

Den där appen till telefonen var riktigt kass tyvärr... testat. Problemet är att det är extremt svårt att få den att trigga på de relevanta händelserna som ska fångas upp via oftast tvivelaktiga inbyggda smartphone-mikar (vilket inte är så konstigt om man tänker efter hur situationen ser ut tekniskt med eko och skit). Möjligen att den kan funka utomhus med pcp-bössor om man har tur och är noga med måttbanden men har inte orkat testa detta... kostar såpass litet att få hyfsad mätutrustning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav Marsi 19 feb 2020, 07:04

Leopold skrev:kostar såpass litet att få hyfsad mätutrustning.


Precis där jag landade. Köpte en combro som man sätter på pipan. Den är alltid med i väskan och det är kanon att enkelt kunna kolla farten om man blir misstänksam över något eller bara vill ha koll. Känns ju gott att veta om man är laglig eller ej.

Skjöt den genom skjutglads kronograf, och det skillde 1 m/s i avläsning, så den verkar mäta som den ska.
Marsi
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav jerico 19 feb 2020, 12:00

Leopold skrev:Den där appen till telefonen var riktigt kass tyvärr... testat. Problemet är att det är extremt svårt att få den att trigga på de relevanta händelserna som ska fångas upp via oftast tvivelaktiga inbyggda smartphone-mikar (vilket inte är så konstigt om man tänker efter hur situationen ser ut tekniskt med eko och skit). Möjligen att den kan funka utomhus med pcp-bössor om man har tur och är noga med måttbanden men har inte orkat testa detta... kostar såpass litet att få hyfsad mätutrustning.


Jag har provat sagda app utomhus med pcp. Jag var noga som @#&©® med att mäta. Den visar hyfsat rätt (beroende på vind?) vid 15 meter men inte 10. Det gällde att ha ett headsett så det inte var telefonens mikrofon som användes.

Den ger en fingervisning men inte mycket mer. Ska man vara säker på resultatet så är en riktig kronograf ett måste.

Men jag tycker att det är kul att du trodde på utomhus när jag var ÖVERTYGAD om att det var inomhus som gällde :-)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 83 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav johning 19 feb 2020, 14:56

Utan att ha ögnat igenom tråden; men det MÅSTE ju finnas någon app/sätt att räkna ut effekten/anslagsenergin.
Något i stil med följande borde ge en ganska bra hint: Ta rätt på kulans vikt och bc. Skjut in ett givet avstånd (Omkr 30m) och skjut sedan på ett avstånd låt säga 50m och mät hur mycket kulan sjunker mellan t ex 30 och 50.
- Jag kör Strelok för långhållsskytte/kikarfält med 6,5an; och den räknar ut anslagsenergin för den som är intresserad. Borde som sagt gå att räkna baklänges och hur man exakt gör på enklaste sätt borde MR Google ha ett bra svar på :)

Annars kan jag rekommendera t ex shooters chrono; funkar bra och begagnat får man tag i en sådan för en femhundring. Jag har mätt den mot Magnetospeed; och det handlar om skillnader på max 10ms (oftast mindre) vid ca 800ms V0 i 6,5an.
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav ahayeah 19 feb 2020, 15:06

Asså den här kronografen dödar marknaden.. Som nån skrev på det engelska forumet där de köpt dem en masse - det räcker att den håller ett år för att det ska va ok.

De flesta där verkar va överens om att den är noggrann och de verkar va riktigt nöjda med den.

Appar och tidningspapper är så långt ifrån vad det här verkar vara. Har inte prövat den själv men ska nog beställa en. Om nån har en länk till en bra säljare i Europa eller Asien son har do. I lager så lägg gärna upp den här. Jag hinner inte söka nu men gör detsamma när jag har tid.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav ahayeah 20 feb 2020, 22:07

Verkar va Kina som gäller just nu för de här budgetkronograferna.
Kan väl va rätt segt att få paketet just nu men alibaba brukar funka helt ok i vanliga fall. Sen är det nån vecka till för att postnord ska sitta på paketet ett tag.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav per1 21 feb 2020, 05:05

Her er en link til "Poor mans cronograph" C.A.R.D. Ballistic Pendulum. Den ble lansert flere ti-år før dagens utgaver så dagens lys.
Ble levert med pendler i .177, .22 og .25 kaliber. Den som vises her er kun for .177 og .22. Forskjellige utgaver ble benyttet under produksjon av luftvåpen i England.
För att följa länken så måste du registera dig.


De finnes 3 bilder ved å scrolle ca. 2/3 av siden.
Fungerer utmerket selv i stearinlys, ingen bytte av batterier, tåler mye stryk og tar vare på prosjektilet på en fornuftig måte :) .

Det var også en "folkelig utgave"; med skudd mot en jernplate der prosjektilet ble skutt flatt mot platen og falt ned ble geværet regnet som egnet for jakt. Avstand var 25 yards, og det ble da benyttet 14,3 grains kuler i kal. .22 og 8 grains i kal. .177.
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Följande användare vill tacka per1 för detta inlägg
Helikopter (21 feb 2020, 08:06)

Re: Poor mans kronograf?

Inläggav Helikopter 21 feb 2020, 08:10

per1 skrev:Her er en link til "Poor mans cronograph" C.A.R.D. Ballistic Pendulum. Den ble lansert flere ti-år før dagens utgaver så dagens lys.
Ble levert med pendler i .177, .22 og .25 kaliber. Den som vises her er kun for .177 og .22. Forskjellige utgaver ble benyttet under produksjon av luftvåpen i England.
För att följa länken så måste du registera dig.


De finnes 3 bilder ved å scrolle ca. 2/3 av siden.
Fungerer utmerket selv i stearinlys, ingen bytte av batterier, tåler mye stryk og tar vare på prosjektilet på en fornuftig måte :) .

Det var også en "folkelig utgave"; med skudd mot en jernplate der prosjektilet ble skutt flatt mot platen og falt ned ble geværet regnet som egnet for jakt. Avstand var 25 yards, og det ble da benyttet 14,3 grains kuler i kal. .22 og 8 grains i kal. .177.


Vad läckert! Nästa byggprojket :-)
Helikopter
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 jan 2020, 18:14
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer