AT44 nermontering

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

AT44 nermontering

Inläggav jerico 04 jul 2019, 21:13

Hej på er!

Jag har kommit på att denna bössa kan förtjäna en liten egen tråd med bilder på hur man tar isär den. Den är byggd i Turkiet för lägsta möjliga peng det märks! Det som är trevligt är att om man är lite full i fan och villig att göra något själv så kan man få ut en hel del ur den för rimliga pengar. Jag kommer ge mina bedömningar på vad jag tycker och de erfarenheter jag har fått av både den jag har och den min kompis har. Det som är värt att tänka på är att han har den "gamla" modellen som man inte kan justera utan isärtagning.


Dagens fotomodell är en AT44 QE i 4.5mm

För att följa länken så måste du registera dig.



Vi börjar med att ta bort tuben. BÖRJA ALDRIG SKRUVA ISÄR BÖSSAN UTAN ATT TA UR TUBEN! Det kan bli väl spännande...


För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan vänder vi på härligheten så vi får henne på rygg :D
Det är tre (3) skruvar som ska lossas för att få bort stocken.

Här ser man "spärrhålet" för att justera hammarvikten. De äldre modellerna har INTE det här hålet men det går att borra.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.





När skruvarna är lossade och kolven ligger "ur vägen" så ser vi underlådan eller vad vi ska kalla det för. Det är här som tuben fästs och hammarvikten går och avtryckaren sitter.

För att följa länken så måste du registera dig.



Nu vänder vi på det hela igen. Var försiktig med sprintarna till avtryckaren. Det blir gärna lite spännande första gången man ska montera ihop ett avtryck om man inte har monterat isär det frivilligt.

Det sitter två skruvar som håller ihop "överdelen" och "underdelen". Använd en (bra) 2.5mm insexnyckel för att lossa dom (jag har krökt en när jag sruvade isär bössan första gången). Börja med den i magasinbrunnen. När skruvarna är lossade (Du behöver INTE plocka ur skruvarna) så lyfter du överdelen RAKT upp.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.





Här är en liten gaffel som var ett mysterium för mig fram till ett par timmar sedan... Tyvärr så bestämde sig min kamera för att INTE samarbeta med mig...

För att följa länken så måste du registera dig.




I framkant där tubfästet sitter så har du transferporten. Lyft ur den försiktigt. Det sitter en liten o-ring i var ände av den. De brukar sitta kvar i "andra änden" så att säga.

För att följa länken så måste du registera dig.




Nu vänder vi på det hela. Använd en 10 mm ringnyckel för att lossa "kolvfästet"

För att följa länken så måste du registera dig.





Nu kan du ta ur tubfästet.

För att följa länken så måste du registera dig.




Sedan sitter det en liten skruv som förhindrar hammarvikten att röra sig för långt. Den sitter som berget första gången man vill ha lös den. Bra skruvmejsel som passar perfekt minskar risken för att man ska förvandla skruven till en krater. Går skruven sönder så är det bara att vålda lös den. Borra ett nytt hål på samma avstånd från kanten och gänga om.

För att följa länken så måste du registera dig.




Nu så är det bara att ta ur hammarvikten med tillhörande fjäder.

För att följa länken så måste du registera dig.





Lyft ur fjädern och knacka ut den lilla distanshylsan

För att följa länken så måste du registera dig.




I framkant på hammarvikten så finns det ett hål. Trä in något som du inte är rädd om men som är stryktåligt. Trä in en 4 mm insexnyckel till justerskruven. Ta i så det smakar björnskit i munnen för att lossa den turkiska gänglåsningen. (glömde ta bild på detta men det borde ge sig)

Kasta skruven! Det är en vanlig stoppskruv m8x20 men det funkar med m8x15 till m8x25 i nödfall.

För att följa länken så måste du registera dig.




Linda gängtape på stoppskruven innan den skruvas in lagom så den tar gängor. Skruva INTE in den längre. Du kommer få prova med kronograf för att få till hastigheten. Om du inte använder gängtape så måste du ha någon annan gänglåsning. Annars så kommer skruven att skruva in sig själv när du skjuter och då sjunker hastigheten lite i taget och du kommer bli GALEN på att träffläget ändrar sig hela tiden...

För att följa länken så måste du registera dig.




Stoppa sedan i distansen och fjädern. Var noga med att få ner distansen rakt så den bottnar. Annars kommer du inte åt att justera skruven. Trä in hammarvikten och skruva tillbaka spärrskruven. Trä sedan in tubfästet.

För att följa länken så måste du registera dig.



Nu gäller det att du är försiktig med det hela. Passa in transferporten först och främst.

För att följa länken så måste du registera dig.



Tryck ner den så den kommer RAKT utan att skada O-ringen som ska vara i botten. Skruva sedan tillbaka kolvfästet med 10 mm ringnyckel.
Du vill ha dit transferporten innan den skruvas fast för annars riskerar du att det inte linjerar. Efter det här steget så är det "bara" att göra tvärt om mot när du skruvade isär bössan.


Och de som tror att det är en "enkel" bössa att trimma. Det är ju "BARA" att byta ventilpinne till en fullfart. GLÖM DET! Glöm det fort! Ventilpinnarna har lite olika längd på "utsticket".

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har en fullfarts pinne eftersom jag hade 7 joule i bössan först och blev skitsur på att det "inte funka". När jag satte i den så hade jag MINDRE fart i bössan. Nu när det går att justera och det funkar smärtfritt så har jag provat igen. Med original pinnen så har jag 204m/s vid pipan och med fullfartspinnen så har jag 170m/s. Tänk på det! De är byggda på billigt sätt och har vida toleranser men det går att få till så de funkar fint. Träffsäkerheten i bössan är något som klagas på här på forat men det är inget jag har märkt. Min skjuter mycket bättre än vad jag klarar av att prestera.

Är du beredd att meka så är det en kul bössa att ha men den är inte problemfri.


EDIT!

Jag har gjort en bits för att lossa brickan i lufttuben som håller ventilpinnen.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av jerico 06 jul 2019, 11:59, redigerad totalt 1 gång.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Clumber (04 jul 2019, 21:47), Luftpangarn (04 jul 2019, 21:48), gubbe (05 jul 2019, 05:39), Leopold (05 jul 2019, 08:05), Batistuta (05 jul 2019, 16:15), thinzun (09 jul 2019, 01:25)

Re: AT44 nermontering

Inläggav Air 05 jul 2019, 07:38

Tack bra beskrivning har två AT44 som är 6-7år gamla de ser likvärdiga ut invändigt.
Den i beskrivningen ser ganska ny ut med den kolvmodellen??.
De är byggda som en tank mycket grovt blir tunga men fuktionellt mina var med 7-7.5J
vid köp.Hatsan har olika ventilpinnar som har dykt upp genom åren.Skillnad i längd midjemått.
Slipade midjan själv man kan även polera upp det lösa ventilsätet i plast för att uppnå 10J.
Som alltid gäller det att ha tur med dagens pipa får man ett dåligt ex så sänker det hela geväret.
Har LW på min ena monterad i deras traktorverkstad den skjuter bra den andra är en Hatsan
pipa den skjuter ok tillräckligt bra för att man inte ska bli arg.
Det roliga är att de har öppna riktmedel blev lite sugen på en sån som är i beskrivningen ovan. :thumbupp:
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: AT44 nermontering

Inläggav Silwer 05 jul 2019, 10:43

Ursprunget på AT44 är Webley Raider, ok det gjordes ändringar, man kan ta loss tuben och sånt, annars är produkten ett PCP från 90talet.
Hatsan köpte hela företaget och har använt flertalet av Webleys lösningar, Hatsan 125 fjäderpuffran förvånas väl ingen att det ör wn snikbygd Webley patriot tex
Sen har givet vissa ändringar gjorts, men inget fantastiskt.

Nu menar jag inte att allt gammalt är dåligt, ibland kan man undra om utvecklungen går åt rätt håll

Men luftbesparingar smartare ventilsystem på nya pcp imponerar.
Senast redigerad av Silwer 05 jul 2019, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AT44 nermontering

Inläggav Silwer 05 jul 2019, 10:50

Quattrotrycket var klarkonstruerat hos Webley men var ännu inte i deras vapen, detta tog Hatsan tag i som vi vet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AT44 nermontering

Inläggav Air 05 jul 2019, 12:46

Kan nog tycka att AT44 är ett ok gevär de nyare produkterna från Hatsan lockar inte
ett dugg.Som skrivits ovan nyare är inte alltid bättre.Quattrotrycket är användbart
går lätt att ställa in så inte mycket att klaga där fint arv från Webley.
Synd att priserna är för höga här i Sverige gör att man drar sig för att handla även om
övriga PCP har skjutit i höjden.Samtidigt har inställningsmöjligheter med rattar överallt
blivit norm.Ser ingen användning av det har man ställt in allt sitter man inte o ändrar.
Likadant med amo vet man vad som går bäst skjuter man det.Men smaken är olika
tur det.Ett gevär i samma prisklass är FX Typhoon/T12 som även om det med är en äldre
konstruktion bjuder på såå mycket mer av allt för ungf.samma peng.
Men utan öppna riktmedel. :-P
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: AT44 nermontering

Inläggav Silwer 05 jul 2019, 12:58

Håller med priserna på Hatsan höjs för mycket i Sverige, tyvärr har Fondprodukter monopol här.

Priserna är lägre än säg FX och de har ofta satt priserna sp, iavsett grundoris.

Jag har tagit upp det förr men det var då inte populärt att öht duskutera varför just ett märke inte just bara fpr svensk moms och säg femhundringen i pålägg på en billig.

Obegripligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AT44 nermontering

Inläggav skånepåg 05 jul 2019, 13:56

tycker överlag just AT-44 är en bra bössa, enkel fungerande konstruktion i ur och skur, alla kan fixa och mecka med den typ, enkel att förstå sig på. En allmän gedigen konstruktion, Synd bara att alla hatsans pipor förstörs i fabriken nu för tiden, kröningen i ändan på pipan är nerdremlad av en klant med en brutal slipsten som inte vet ett smack om detta, även deras LW pipor åker på samma behandling USCHH att förstöra en annars så pass OK luftvapen med detta klanteri.

Ta en närbild på din kröning så ska du se.... har aldrig sett en enda hatsan med en bra kröning, och de kommer nog inte ske heller..

För ett år sedan och senare så förstörde de "bara " yttre kröningen, den går ju att fixa till själv, nu förtiden dremlar de ca 1-2 cm ner i räfflorna också, hur i helv%%¤#¤ kan man göra detta????????

Har du tur har de bara slipat ner lite på ytan, har du otur har de tagot borta halva räfflingen koniskt i slutet 1cm ner i pipan, att den fortfarande kanske skjuter OK för en hatsan är en sak, men så ska de inte se ut oavsett..

De jag menar är: varför förstöra hela bössan med att slipa ner och pipan, de kan väl ge fan i att överhuvudtaget ge sig på det, låt den vara som den är, om de ändå inte reder att fasa en kant..

Jag ska lägga in en bild på en hatsan at-44 på kröningen, denna är ca 1 månad gammal, så ska ni få se....
så synd.....
Senast redigerad av skånepåg 05 jul 2019, 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: AT44 nermontering

Inläggav skånepåg 05 jul 2019, 14:01

man kan ju undra varför de krönar pipor på "fel" sätt?
Senast redigerad av skånepåg 31 jul 2019, 18:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: AT44 nermontering

Inläggav Silwer 05 jul 2019, 17:13

Jo jag har sett att helt ok LW pipor monterats och ser ut som skit, skrämmande särskilt som kröningen spg ut som nån tagit chucken från en borrmaskin och rivit runt några varv.

Fanns i en tråd här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer