Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav tkr930 17 okt 2012, 11:26

Hej!

Darrningar brukar jag få efter ca 6 serier. För att minska dessa sätter jag fast kolven på sin exakta position och kramar den för kung och forsterland, dvs allt vad jag orkar i ca 5 sekunder. Minskar sedan kraften något och lägger slutligen ner vapnet och låter handen vila i ca 1 minut. Vid serierna som sedan skjuts efter en sådan "övning" håller jag vapnet med mer kraft än jag brukar i de första sex .

Brukar också få i mig sötsaker under tävlingar tex 1 st Bounty som är så att säga färdigdoserat. Chokladen aktiverar endorfiner som gör att kroppen får en kick som man blir glad av. Jag har också märkt att mina bästa serier skjuter jag direkt efter mat, lunch eller middag spelar ingen roll.

Observera att ovanstående är politiskt inkorrekta men funkar för mig. Och ju mer politiskt inkorrekt något är, desto större anledning att testa :)
Senast redigerad av tkr930 17 okt 2012, 11:33, redigerad totalt 1 gång.
tkr930
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 sep 2012, 18:47
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 17 okt 2012, 13:19

Intressanta knep och teorier att prova! Det där med mat är en viktig faktor, märkt själv att jag skjuter pistol som en kratta om jag är hungrig men inte särskilt bra om jag är proppmätt heller. Säkert litet individuellt också men tack för uppslagen om saker att experimentera med :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Frank69 18 okt 2012, 10:15

Jag läste lite i handledningen inför provet på skyttekort.
Där fanns det användbara tips för hur man får stabilt och exakt skytte.
Kan rek att ladda hem o studera:
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Frank69 20 jan 2013, 11:11

Här finns också lite skyttetips! :smt020

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 08 apr 2019, 12:37

Gammal tråd men men :) någon som har testat dricka en öl innan träning som vet om det verkligen hjälper?
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Henno3 08 apr 2019, 22:33

Darkdreams skrev:Gammal tråd men men :) någon som har testat dricka en öl innan träning som vet om det verkligen hjälper?


Nej, men avstått kaffe 6 timmar innan skytte med mycket gott resultat!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Chris 08 apr 2019, 22:51

Henno3 skrev:Nej, men avstått kaffe 6 timmar innan skytte med mycket gott resultat!!

kan faktiskt finnas ett liv utan skytte.... men inget utan kaffe i minst 6 timmar :D
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 09 apr 2019, 06:55

Avstå kaffe i 6 timmar vet i fan om jag hade klarat :D knappt man överlever natten utan kaffe ju och då sover jag max 5 timmar
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Gordon 09 apr 2019, 10:15

Personligen skakar jag alltid de två till fyra inledande serierna vilket jag tolkar som att det tar tid att komma i rätt mode så att säga. Detta går säker att byta ut mot någon form av inledande meditation...

Greppet är för mig absolut avgörande, håller jag i en standardkolv darrar jag som ett asplöv. Anledningen till detta är att min handställning gör att jag måste korrigera en sådan pistol väsentligt i sidled och då blir det förstås fler muskler som ska kordineras. Vet att detta är basic, basic.

Ställ dig i lämplig skjut ställning lyft pistolen med helt avslappnad hand samtidigt som du blundar. Titta.. Stämmer inte bakre klykan med kornet så ska kolven justeras helst både i sidled och höjdled (Vet att det bara är ett fåtal pistoler hanterar höjdled, det är ingen slump att jag valt en MG2:a). När detta är gjort används minimalt med muskler och pistolen ligger "sight on" i avslappnat handläge. (Detta gör man förstås bara inledningsvis)

Nästa steg är att man inför varje skjutning justerar armen så att den hamnar i ett avslappnat läge, detta gör man med hjälp av fötterna. Blundar lyfter pistolen tittar och justerar fotställningen så att siktet hamnar mitt i målet utan sidjustering. Här har jag ett litet knep Jag har glasögon och dessa har på mitt siktöga försetts med en svart tejpbit med ett litet hål i, förutom det faktum att du får ett längre siktdjup så "tvingas" du till samma ställning på grund av hålet.

Ska förövrigt hämta min nya pistol idag...

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Luftpangarn 09 apr 2019, 19:17

Gordon skrev:Ställ dig i lämplig skjut ställning lyft pistolen med helt avslappnad hand samtidigt som du blundar. Titta.. Stämmer inte bakre klykan med kornet så ska kolven justeras helst både i sidled och höjdled (Vet att det bara är ett fåtal pistoler hanterar höjdled, det är ingen slump att jag valt en MG2:a). När detta är gjort används minimalt med muskler och pistolen ligger "sight on" i avslappnat handläge. (Detta gör man förstås bara inledningsvis)

Nästa steg är att man inför varje skjutning justerar armen så att den hamnar i ett avslappnat läge, detta gör man med hjälp av fötterna. Blundar lyfter pistolen tittar och justerar fotställningen så att siktet hamnar mitt i målet utan sidjustering.
Mvh // Gordon


Finns det kolvar som går att justera i sid och höjdled? Eller har jag missförstått dig? (Att stödplattan längst ner på kolven, går att justera på tävlingskolvar, är ju normalt.)

Jag känner mig riktigt dum att skriva följande, för jag har alltid trott att alla gör så här;

Klart att man börjar med att hitta bekvämast stabila ställning. Men efter det skruvar jag siktet tills jag bedömer att pistolen / geväret träffar där det skall. Jag har alltid tolkat det som, att min siktesinställning då helt enkelt kompenserar för mitt "standardbeteende" under avfyrning. Men avgörande för att det skall funka, är förståss att man hela tiden gör likadant.

Har jag missat något fundamentalt?!?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Gordon 09 apr 2019, 20:10

Hmm titta på följande video 2.20minuter in så ser du vad jag menar.

För att följa länken så måste du registera dig.

.

Det finns inga rätt eller fel och jag är inte på något sätt någon expert men för mig är det rätt väg. Vi pratade inte om att ställa in siktet utan om darrningar. Ju fler muskler som du behöver använda för att komma i läge desto mer "darrar" man.

Pistolen vill ju dra åt det läge som kroppen är mest avslappnad i vilket självklart då blir fel om detta inte är just "line of sight"

Jag tränar mot en vit dörr och svart täcklapp på ca 5meter. Man ser direkt vad skon klämmer...

Både min MG2e och min Steyr LP5 går att justera på detta viset... Fusk absolut, tillåtet Japp !
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Luftpangarn (09 apr 2019, 22:09), Leopold (10 apr 2019, 20:06)

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 10 apr 2019, 20:38

Ja många sätt finns där fan :D men för dom som undrar 2 öl innan funkar.

Jag är alltid skakig som fan och har alltid varit på grund av sne rygg med klämda närver och 2 öl innan en runda i källaren så rörde sig siktet minimalt :roll:
Senast redigerad av Darkdreams 10 apr 2019, 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav börne 10 apr 2019, 20:44

Darkdreams skrev:Ja många sätt finns där fan :D men för dom som undrar 2 öl innan funkar.

Funkar ju om man står hemma & tränar, på en skjutbana så hade du åkt ut med huvudet före!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 10 apr 2019, 21:03

börne skrev:
Darkdreams skrev:Ja många sätt finns där fan :D men för dom som undrar 2 öl innan funkar.

Funkar ju om man står hemma & tränar, på en skjutbana så hade du åkt ut med huvudet före!


Självklart! Även om där inte finns någon lag när det gäller alkohol så hör vapen och sprit inte i hoppa. Samma med jakt där dom kan va pissfulla med väldigt hög kalibriga vapen

Men som träning hemma med luft där man kan göra det som en korn/siktes träning för att märka sina övriga brister som avtryck och utesluta fel i just siktet så kan jag rekommendera att prova :-)

Själv hitta jag att jag rikta ca 1mm upp precis vid avtryck vilket kan förklara en samling runt 7an kl 11 vid enstaka avtryck
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Skyddsjägarn 10 apr 2019, 21:07

Jag skulle vilja påstå att balansen på pistolen är viktig, när jag tävlade i standardpistol hade jag mycke framvikt på pistolen för att lugna ned svängningarna, dom försvinner inte men vikten gör att dom blir långsammare. Hade en benelli 22:a/Skyddsjägarn
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 10 apr 2019, 21:15

Skyddsjägarn skrev:Jag skulle vilja påstå att balansen på pistolen är viktig, när jag tävlade i standardpistol hade jag mycke framvikt på pistolen för att lugna ned svängningarna, dom försvinner inte men vikten gör att dom blir långsammare. Hade en benelli 22:a/Skyddsjägarn


Ja det är nog a och o
Där efter är det viktigt med ett bra och bekvämt grepp, måste man spänna handen för hårt så kommer man till slut inte kunna hålla den stoppa hur man än gör just den kvällen

Ett av mina problem med krut är att jag är vänster skytt och den ända vänster pistol och där är kolven rent för liten så jag håller den både klämt och hårt så vad jag än gör så kan jag inte hålla handen stilla efter 3 serier.

Men nästa gång blir det pistolgrepp eller revolver för att slippa just det problemet
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Darkdreams 10 apr 2019, 21:21

Men sen är det nog endast träning som hjälper och det med till att hålla en vikt som träning mot pistolens vikt är jag lite skeptiskt till då jag jobbar mycket med hammare och 5-20kg slägga med samma arm som jag skjuter och det har inte hjälpt på 10år för min del

Och jag är plåtslagare så jag sitter väldigt mycket och svingar en hammare
Darkdreams
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 mar 2019, 19:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer