Träna muskler för pistol skytte?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav SWEcerb 01 sep 2023, 09:01

Hej på er.
Som säkert nån märker är jag bra på att ställe frågor här.
Nån som har bra tips på styrketräning av muskler som gynnar skyttet? Jag tränar endel på gym och har en bra tränad kropp. Men går säkert koncentrera lite träning till skyttet. Handleden måste ju vara bra att träna, den tränar jag genom snurra på en stäng med en vikt.

Tips tack om nån har.

Ha en fin dag damer o herrar!
Senast redigerad av SWEcerb 01 sep 2023, 09:02, redigerad totalt 1 gång.
Hämmerli AP20
Artemis PP700s-a
Artemis CP-2
SWEcerb
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2023, 12:41
Ort: Vestby i Norge
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Vestby pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli AP20

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Martin 01 sep 2023, 09:50

Skaffa en lagom stor gjutjärnsstekpanna, ca 1,5 kg. När jag började med pistolskytte fick jag det tipset av instruktören, och så länge jag höll mig till hans tips att träna lyft och håll med pannan så var mina resultat sedan på banan betydligt bättre än innan, eller som nu när jag inte gör det...

Det går ju såkart lika bra med en pistol, men stekpannan kan man ju lyfta varsomhelst utan obehag för andra.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Luftpangarn (01 sep 2023, 11:24), SWEcerb (02 sep 2023, 07:25)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Luftpangarn 01 sep 2023, 12:19

Kul ide med stekpanna som specialhantel! :-) Men tillför det verkligen något jämfört med vanlig styrketräning med tex vanlig hantel (eller vattenfylld flaska)? Jag menar, det är ju armmusklerna som är det viktiga, för själva musklerna i handled och fingrar tränar man nog alldeles tillräckligt i vardagen, så det räcker för pistolskytte?! Det är ju liksom inte så att man kramar kådan ur kolven när man skjuter. (eller oljan ur plasten eller nå't) :lol: Tvärtom vill man ju bara hålla precis tillräckligt hårt - det gäller ju även krutskytte.

Det blir kanske en aningen annorlunda vid dynamiskt skytte / IPSC, med kraftiga krutvapen? Typ en 1911 .45 vill man ju ha styr på, även i konstiga skjutställningar. :wink: Bara skjuta en sådan sådär tycker jag däremot inte är någon grej, annat än att det känns cool att tamejfan bränna av en liten kanon i näven. :Thumbupp: ***

Jag fick ett litet rus i kroppen för varje skott jag sköt med en sådan. :thumbupp: (Jag fick låna en ett par månader i USA. Det var någon tävlingsmodell med justerbart sikte, och förmodligen särskilt små toleranser på tex manteln. För jag blev positivt överraskad av precisionen.)

Men med IPSC lär man ju verkligen vilja träna hela kroppen hur som helst. :wink: Attans synd det inte fanns för luftvapen, som idag, när jag var liten för 50 år sedan. Ser ju sjukt kul ut! (Kolla länk nedan!*) Men nu finns inte en chans för mina höfter etc hänger med. De får införa en klass för gubbar med käpp och rullator, typ, så jag kan vara med. :lol:

Lika viktigt som styrka är andning, sedan allt annat, menar jag. Men jag har aldrig fått professionell instruktion, så mina åsikter är bara en glad amatörs. Och gevär är det enda jag faktiskt tävlat med. (Slaglås svartkrut, så det är dessutom en långsammare avfyrningsprocess än vanliga gevär - men djäkligt mycket snabbare än flintlås, och hjullås har jag bara sett en gång - DET går fan inte snabbt! :-) Trodde aldrig jag skulle få se ett hjullås in action. Fascinerande teknik.)



* ISPC med softair vapen är stort i Sydostasiaen, där det är snudd på omöjligt för privatpersoner att få licens på krutvapen. Men tävlingsformen har numera spritt sig till tom Finland, och kanske till Sverige?! För att följa länken så måste du registera dig.

Kolla hans extremt distinkta snabba armrörelser att hitta rikt / skjutposition. (OBS! Detta är inga skämtartiklar till softair vapen. De är djävligt seriösa pickor, och vad jag fattar brukar de kosta sådär 5'000 eller så. Inget som klickar, strular eller strör skott, om man säger. Min Umarex UX Race Gun är den enda semi automatiska CO2 picka jag hittat med tillnärmelsevis OK precision. Men den är ett riktigt B-vapen för marknaden den är designad för - Airsoft IPSC. Kankse nya långpipiga Airsoft IPSC Glockmodellen är ännu bättre?)

Djäkligt schyssta banor i videon! Roligt nog sköt jag med min UX Race Gun mot en Champagnekork i sjön i går, när jag satt i min solstol på min flytbrygga, som guppade rätt bra i svallvågorna efter en båt. Avstånd ca 10-15m, öppna riktmedel.

Jag blev rätt paff över att jag träffade såpass bra (1 av 3 fullträff). Jag insåg att åtminstone jag, sysslar väldigt mycket med "ultratiming" av att trycka av. Annars hade detta inte varit möjligt. Visst, jag stödde ena armbågen mot solstolens ena armbågsstöd - men va' fan - hela djävla bryggan for ju omkring! (Liknande finns i videon nedan, med gungande plattform, fast det gungade fan så mycket mer för mig. :wink: :lol: )

*** Fast kanske en gång med S&W .357 magnum var ännu mer minnesvärt. Två killar stod på Kaknäsbanan i Stockholm, när jag som var på promenad med flickvännen, gick fram och fråga om jag möjligen fick skjuta några skott? Visst sa han, en aningen självsäkert. Han blev en aningen lång i ansiktet, och utbrast förvånat -"Det där var ju inte illa!" när han såg resultatet. Han kunde iofs inte veta att det inte var första gången jag höll i en revolver. Fast han borde kanske ha misstänkt något, med tanke på mina frågor?

Fast den mest bestående delen i minnet är faktiskt hur in i helskotta bra denna original S&W funkande i double action. Jag blev helt fascinerad. Trycket var verkligen som en varm kniv genom smör!
Senast redigerad av Luftpangarn 01 sep 2023, 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav jerico 01 sep 2023, 13:55

Det ger mycket att träna med en skruvdragare. Det är pistolgrepp på en sådan så du tränar axeln i "rätt vinkel".

Lyft skruvdragaren och sikta på något i 5 sekunder till att börja med. Repetera 10-15 gånger.

Öka sedan sikttiden med 5 sekunder i taget.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 83 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (01 sep 2023, 14:26), SWEcerb (02 sep 2023, 07:27)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Luftpangarn 01 sep 2023, 14:29

jerico skrev:Det ger mycket att träna med en skruvdragare. Det är pistolgrepp på en sådan så du tränar axeln i "rätt vinkel".

Lyft skruvdragaren och sikta på något i 5 sekunder till att börja med. Repetera 10-15 gånger.

Öka sedan sikttiden med 5 sekunder i taget.


Det där är en djävligt begåvad ide!!! :arrow: Nu vet jag vad jag skall ha min skruvdragare till alla dagar jag inte fixar ihop något!!! Tack! Jag tror fan det på riktigt kan hjälpa. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
SWEcerb (02 sep 2023, 07:28)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Martin 01 sep 2023, 15:21

Luftpangarn skrev:
jerico skrev:Det ger mycket att träna med en skruvdragare. Det är pistolgrepp på en sådan så du tränar axeln i "rätt vinkel".

Lyft skruvdragaren och sikta på något i 5 sekunder till att börja med. Repetera 10-15 gånger.

Öka sedan sikttiden med 5 sekunder i taget.


Det där är en djävligt begåvad ide!!! :arrow: Nu vet jag vad jag skall ha min skruvdragare till alla dagar jag inte fixar ihop något!!! Tack! Jag tror fan det på riktigt kan hjälpa. :)

Kan bara instämma. Mycket bra ide!

Tanken med pannan var väl att det har de flesta, och den väger ungefär som en laddad pistol.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Luftpangarn (01 sep 2023, 20:21)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav PLUTTE 01 sep 2023, 16:21

Skitbra idé om skruvdragare:-) Den videon om airsoft var riktigt nice , om inte annat så perfekt för inomhus träning för de som skjuter krut :-)
PLUTTE
 
Inlägg: 1456
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Följande användare vill tacka PLUTTE för detta inlägg
Luftpangarn (01 sep 2023, 20:07)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Megaklant 01 sep 2023, 18:36

Jag gjorde en trä modell av min revolver där jag satte dit en 4" spik som avtryckare.
Sedan tränade jag på att trycka hårt på avtryckaren samtidigt som jag var helt avslappnad i resten av handen och höll handen stilla utan att skaka.
Till slut blev jag tvungen att byta spiken ganska ofta då jag krökte den med mitt pekfinger.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Följande användare vill tacka Megaklant för detta inlägg
jerico (01 sep 2023, 19:17)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Chris 01 sep 2023, 21:34

undrar ju verkligen varför man inte tränar med den pistolen man tänker skjuta med?
obehag för andra? om jag står där med en stekpanna i pistolställning eller en skruvdragare kan jag tycka att det är mycket mer obehaglig för oskådare.... eller hur?
dessutom brukarjag ju inte träna utanför mitt hem... står i skjutställning med en stekpanna eller akkudragare i ett köpcentrum skulle säkerligen uppskattas med polisinkallning direkt.... :D
Senast redigerad av Chris 01 sep 2023, 21:34, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Luftpangarn 02 sep 2023, 09:10

Chris skrev:... dessutom brukarjag ju inte träna utanför mitt hem... står i skjutställning med en stekpanna eller akkudragare i ett köpcentrum skulle säkerligen uppskattas med polisinkallning direkt.... :D


-Onekligen... :smt016

Apropos lite konstig och kanske inte helt "meningsfull" träning, så kolla på 5:55 i videon jag länkade. Den banan tycks gå ut på att man skall skjuta den med "fel" hand! Oerhört frustrerande grej... :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav SWEcerb 02 sep 2023, 11:39

Tack för uppfinningsrika förslag :)
Steka pannkakor i gjutjärn och slänga upp dom i luften de ska vändas.
Så stå brett isär med benen och skruva skruvdragare med rakarm.
Hämmerli AP20
Artemis PP700s-a
Artemis CP-2
SWEcerb
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2023, 12:41
Ort: Vestby i Norge
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Vestby pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli AP20

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav börne 02 sep 2023, 14:57

Martin skrev:Skaffa en lagom stor gjutjärnsstekpanna, ca 1,5 kg.

Hur liten stekpanna har du Martin :shock:

Min gjutjärnspanna är ju ordentligt jobbig att hålla för länge i "pistolställning".

Kollade på Skeppshults sida... Vikt 3,25 kg.

Håller med om att träna med pistolen måste ju ändå vara det bästa, man kan ju enkelt stå där man inte syns, man behöver ju inte stå på altanen/balkongen & vifta med vapnet i fråga.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18786
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav dorro 02 sep 2023, 15:30

Om man som "SWEcerb" tränar på gym och är i någorlunda trim så är det väl ändå överkurs att träna styrka särskilt för skjutarmen.
Då är det mer givande att sätta upp en lämplig tavla hemma och torrträna avfyring.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Följande användare vill tacka dorro för detta inlägg
Luftpangarn (03 sep 2023, 12:29), SWEcerb (05 sep 2023, 10:40)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Luftpangarn 03 sep 2023, 12:42

dorro skrev:Om man som "SWEcerb" tränar på gym och är i någorlunda trim så är det väl ändå överkurs att träna styrka särskilt för skjutarmen.
Då är det mer givande att sätta upp en lämplig tavla hemma och torrträna avfyring.


Mycket, mycket bra kommentar och råd! Att bara sitta / stå och torrskjuta ger en djäkla massa mer än folk tror! För dessutom tror jag att i kombination med faktiskt skytte, anar man faktiskt rätt väl vart farao kulan skulle ha tagit, om det varit ett riktigt skott.

Dessutom måste man lära känna varje vapen individuellt. Och då är faktiskt "torrträning" djävligt bra början, särskilt vad gäller olika tryckens egenskaper. Det är tom bara dumt tidsslöseri att först börja utforska trycket på skjutbanan - allra helst om det handlar om ett rekylfritt vapen!

Men man kan utforska mycket om optimala grepp och annat också. Fast flickvänner / fruar kanske inte riktigt begriper, så vissa restriktioner kanske gäller i verkligheten... :lol: Fast dra med dem till skjutbanan eller nå't, så anar de väldigt snabbt vad det handlar om. Och jag har fan inte träffat (sic) en person som ogillat att skjuta, när de väl fått en puffra i handen. :wink: :)


P.S. Jag har ett häftstift i tapeten jag använer som siktmål. Tyvärr är en av mitt livs 3 vådaskott på 50 år just ett skott i tapeten och väggen just där. :oops: Vilket bara understryker regeln att alltid betrakta ett vapen som laddat, och aldrig skall riktas i farlig riktning. (Följer man det, kan i princip inga olyckor hända. bara sagt för nybörjare. Min pappa inskärpte regeln när jag var 7år, och när han var säker på att jag begripit, fick jag hantera vapen hur jag ville självständigt.) Hade jag inte följt regeln, hade jag fått köpa ny TV, för det finns frestande mer eller mindre rörliga mål där... :lol: :smt016 (OBS! Jag är snudd på pacifist. Jag är tom för klemig att deltaga i jakt. :oops: Jag är en renodlad skyttegalning. Också hyggligt bra på att träffa grejor, tror jag. :-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
SWEcerb (05 sep 2023, 10:40)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav jerico 03 sep 2023, 18:29

Jo torrträning är mycket mycket bra att hålla på med. Med torrträning lär man sig vart på pekfingret avtryckaren ska vara.

Däremot envisas jag fortfarande att träna med skruvdragare bara för att säkerställa att musklerna orkar en hel match.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 83 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (03 sep 2023, 18:43)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Martin 03 sep 2023, 20:37

börne skrev:
Martin skrev:Skaffa en lagom stor gjutjärnsstekpanna, ca 1,5 kg.

Hur liten stekpanna har du Martin :shock:

Min gjutjärnspanna är ju ordentligt jobbig att hålla för länge i "pistolställning".

Kollade på Skeppshults sida... Vikt 3,25 kg.

Håller med om att träna med pistolen måste ju ändå vara det bästa, man kan ju enkelt stå där man inte syns, man behöver ju inte stå på altanen/balkongen & vifta med vapnet i fråga.
Har flera, vara en väger ca 1.5 kg.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Martin 03 sep 2023, 20:41

Chris skrev:undrar ju verkligen varför man inte tränar med den pistolen man tänker skjuta med?
obehag för andra? om jag står där med en stekpanna i pistolställning eller en skruvdragare kan jag tycka att det är mycket mer obehaglig för oskådare.... eller hur?
dessutom brukarjag ju inte träna utanför mitt hem... står i skjutställning med en stekpanna eller akkudragare i ett köpcentrum skulle säkerligen uppskattas med polisinkallning direkt.... :D
Min sambo är inte bekväm runt vapen, så för hennes skull var det ett enkelt val. Dessutom hade jag ingen egen pang då när jag fick tipset, det var under kursens gång.

Tror nog de flesta som själva inte är vana runt vapen känner sig betydligt bättre tillfreds med nån som håller upp en stekpanna eller skruvdragare än en pistol.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Luftpangarn (03 sep 2023, 21:02)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Chris 04 sep 2023, 06:31

Martin skrev:
Chris skrev:undrar ju verkligen varför man inte tränar med den pistolen man tänker skjuta med?
obehag för andra? om jag står där med en stekpanna i pistolställning eller en skruvdragare kan jag tycka att det är mycket mer obehaglig för oskådare.... eller hur?
dessutom brukarjag ju inte träna utanför mitt hem... står i skjutställning med en stekpanna eller akkudragare i ett köpcentrum skulle säkerligen uppskattas med polisinkallning direkt.... :D
Min sambo är inte bekväm runt vapen, så för hennes skull var det ett enkelt val. Dessutom hade jag ingen egen pang då när jag fick tipset, det var under kursens gång.

Tror nog de flesta som själva inte är vana runt vapen känner sig betydligt bättre tillfreds med nån som håller upp en stekpanna eller skruvdragare än en pistol.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


ju visst... alla gör som de kan/vill/får ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav SWEcerb 05 sep 2023, 10:42

Då är torr träning nästa hobby :) frugan tycker jag lägger alldeles för mycket tid på detta innan. Nu kommer jag frugan och pistol ligga o se på tv framöver.
Hämmerli AP20
Artemis PP700s-a
Artemis CP-2
SWEcerb
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2023, 12:41
Ort: Vestby i Norge
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Vestby pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli AP20

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav Leopold 07 sep 2023, 22:33

Torrträning säkert bra men jag föredrar riktigt skytte i alla lägen.

Sitter nu med scenariot att fixa nästa femårslicens på min kära Unique DES 69/U. Verkligen gillar denna puffra, köpte den svinbilligt på auktion för ca 1200 spänn. Vill *inte* bli av med denna gamla klenod!

Kan väl sammanfatta det som att synen är det som komplicerar, jag har nått 60+ i detta läge och bara att konstatera att linserna inne i ögat inte längre ackommoderar till olika avstånd som de gjorde förr. De verkar ha fixfokus numera.

Nåväl. Går hyfsat med läsglasögon i lämplig förstoringsgrad plus en justerbar iris. Fixade just ena delen av kompetensprovet igår, 6 av 6 i en C30 målfigur tre ggr på 25m. Inte svårt alls faktiskt, detta gick som en dans.

Nu är det bara några ytterligare 46:or (egentligen bara 45:or) som ska fixas så är licensen klar för ytterligare 5 år. Jag fixar det inga problem.

___
Kan ju tillägga att jag just idag plockade fram min gamla Zoraki HP-01 som jag ställt in så den är ungefär som min Unique i avtrycksvikt, balans osv. Visst en helt annan siktlinje men inte så viktigt. Verkligen kul att jobba litet med denna, här 10 meter då såklart men jag ser träningen som väldigt värdefull. Min fina gamla FWB 100 SSP hade tyvärr packat ihop totalt vad gäller packningarna, nya har levererats och ska installeras alldeles strax... men Zorakin levererar utan problem, skoj!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
SWEcerb (08 sep 2023, 11:17), jerico (08 sep 2023, 14:12)

Re: Träna muskler för pistol skytte?

Inläggav SWEcerb 27 okt 2023, 21:14

Kom över denna videon
För att följa länken så måste du registera dig.

Hämmerli AP20
Artemis PP700s-a
Artemis CP-2
SWEcerb
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2023, 12:41
Ort: Vestby i Norge
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Vestby pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli AP20


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer