Alternativa sikten till crosman

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 07 dec 2022, 15:08

Vad finns det för bakre sikten som funkar med steel breech på crosman 13xx? Lpa mim är ju bra men ohyggligt dyra (kostar nästan lika mycket som pistolen själv) och verkar vara mycket svåra att få tag på just nu. Jag tycker att det borde finnas en massa alternativ men efter flera dagars googlande så verkar jag ha fel... Konstigt tycker jag när det gäller en så gammal och välkänd plattform.

Säg att jag har fel och hjälp en novis!
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav zpiff 07 dec 2022, 21:11

Försök söka på pistolsikten generellt, eller på typ aliexpress...
Finns också möjligheten att gå över till rödpunkt, det gjorde jag.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 07 dec 2022, 21:53

Vet du några som passar? Jag har läst att steel breech inte håller något standardmått, stämmer det?
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Tempest 08 dec 2022, 06:03

Bakre siktet på Julas kinabössa är monterat i kilspåret och borde passa.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 08 dec 2022, 08:16

Åhå, menar du det här? För att följa länken så måste du registera dig.

Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Tempest 08 dec 2022, 09:09

Nej, underspännaren.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 08 dec 2022, 10:58

Ja nu såg jag att det på bilderna bara var kikarsikte men texten skriver att det även ingår mikrometersikte. Intressant! Jag får åka dit och titta på det, tack för tipset!
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Siratsia 10 dec 2022, 22:00

Lpa mim Är bäst. Passar förvisso andra krutisar ( Walther Q5 Steel frame 9mm champion etc) om jag inte missminner mig, men med det sagt är utbudet smalt som jag fattat det, märkligt nog.
På min ena har jag ett extremt anpassningsbart rear sight jag köpte från Englund medan de var i eu….. ska ta reda på mer om det i jul när jag är på landet igen.
Kört mycket 3D printade sikten men rearsights vlev aldrig bra. Däremot har jag bra frontsight-lösningar.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 03 jan 2023, 12:32

Siratsia skrev:Lpa mim Är bäst. Passar förvisso andra krutisar ( Walther Q5 Steel frame 9mm champion etc) om jag inte missminner mig, men med det sagt är utbudet smalt som jag fattat det, märkligt nog.
På min ena har jag ett extremt anpassningsbart rear sight jag köpte från Englund medan de var i eu….. ska ta reda på mer om det i jul när jag är på landet igen.
Kört mycket 3D printade sikten men rearsights vlev aldrig bra. Däremot har jag bra frontsight-lösningar.


Jag har ett lpa mim på min ena 1322, det är bra men dyrt och lite meckigt att få tag på. Jag har lite span på Julabössan men känner inte riktigt för att köpa en bössa för 799 för att plocka siktet från. Det är konstigt att det finns så få varianter, iaf om man inte beställer direkt från USA.

Jag är nyfiken på vad det är för sikte du har på landet, uppdatera gärna med info :)
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luftpangarn 04 jan 2023, 20:17

På Tradera ligger just nu ett Lpa sikte med utrop 750kr. Finns inga bud på det, så det lär nog gå för det priset. För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 05 jan 2023, 17:13

Luftpangarn skrev:På Tradera ligger just nu ett Lpa sikte med utrop 750kr. Finns inga bud på det, så det lär nog gå för det priset. För att följa länken så måste du registera dig.



Tack för tipset!!
Jag såg det innan men blev osäker på om det passar till crosmans steel breech? Jag tänkte att lpa-siktet till crosman var 'custom' -gjort men det kanske funkar med vilket dovetail-sikte som helst?
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luftpangarn 05 jan 2023, 19:10

Så långt har jag inte tänkt efter. Reagerade bara på "LPA sikte" när jag kollade Tradera. Siktet har tydligen tidigare använts på en 1911A.

När jag kollar bilder på Steel breech till Crosman 13xx, verkar det både finnas tvärgående kilspår längst bak, och längsgående 11mm?

Det finns dock ytterligare en sak att tänka på, och det är förstås att sikte och korn måste sitta i någorlunda rätt höjd i förhållande till varandra.

Du skulle ju alltid kunna skriva till LPA, och fråga om det finns färdigt för Crosman 13xx Steel Breech. För att följa länken så måste du registera dig.



En av de saker jag verkligen gillar med min Umarex UX Race Gun, är att de följer med två uppsättningar fullt justerbara sikten, ett enkelt svart, ett fiberoptiskt (kornet är fiberoptiskt), förutom ett rödpunktssikte. Allt för 149 Euro! Du skulle kunna köpa den, och sälja vidare allt utom ena siktet!? Vill du, kan vi mäta dimensionerna, och kolla om det kanske passar? (Annars kanske du vill behålla den, för det är en kanon halvautomatisk pistol, med otrolig precision för att vara ett BB-vapen.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav zpiff 05 jan 2023, 23:16

Skulle snarare skicka ett mail till Crosman om man undrar, killgissningar är ofta både kreativa och fel...De som tillverkar breechen borde veta vad som passar.

Har ett Crosmanbreech själv på en, samt en RJ Machine på en annan.
Men nyfiken på möjlighet till öppna riktmedel, idag så är det kikare på crosmanbreechen och rödpunkt på RJ.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 07 jan 2023, 15:36

Luftpangarn skrev:Så långt har jag inte tänkt efter. Reagerade bara på "LPA sikte" när jag kollade Tradera. Siktet har tydligen tidigare använts på en 1911A.

När jag kollar bilder på Steel breech till Crosman 13xx, verkar det både finnas tvärgående kilspår längst bak, och längsgående 11mm?

Det finns dock ytterligare en sak att tänka på, och det är förstås att sikte och korn måste sitta i någorlunda rätt höjd i förhållande till varandra.

Du skulle ju alltid kunna skriva till LPA, och fråga om det finns färdigt för Crosman 13xx Steel Breech. För att följa länken så måste du registera dig.



En av de saker jag verkligen gillar med min Umarex UX Race Gun, är att de följer med två uppsättningar fullt justerbara sikten, ett enkelt svart, ett fiberoptiskt (kornet är fiberoptiskt), förutom ett rödpunktssikte. Allt för 149 Euro! Du skulle kunna köpa den, och sälja vidare allt utom ena siktet!? Vill du, kan vi mäta dimensionerna, och kolla om det kanske passar? (Annars kanske du vill behålla den, för det är en kanon halvautomatisk pistol, med otrolig precision för att vara ett BB-vapen.)


Det verkar vara en riktigt festlig pistol, hade jag inte redan haft för många luftvapen så hade jag varit mycket frestad ;)
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luftpangarn 08 jan 2023, 07:11

Luften_är_fri skrev:
Luftpangarn skrev:...Du skulle kunna köpa den, och sälja vidare allt utom ena siktet!? Vill du, kan vi mäta dimensionerna, och kolla om det kanske passar? (Annars kanske du vill behålla den, för det är en kanon halvautomatisk pistol, med otrolig precision för att vara ett BB-vapen.)


Det verkar vara en riktigt festlig pistol, hade jag inte redan haft för många luftvapen så hade jag varit mycket frestad ;)


Jo, det är vi nog många som känner igen oss i. Luftvapen handlar ju inte om så mycket pengar, så samlingen förökar sig lätt som vore det frågan om kaniner eller nå't. :-) Somliga bejakar det, andra försöker (!) begränsa sig. :lol: Åtminstone för närvarande, försöker jag inta en attityd att det skall skilja hyggligt mycket i skjutupplevelse för att "det skall vara ok" med en puffra till. Jag har tex en Colt SAA med räfflad 7,5" pipa. Då anser jag inte att en slätborrad pipa eller kortare pipa motiverar ytterligare inköp. (Höll jag också på med att skjuta från höften ur hölster, ja då vore det annorlunda.)

Hur som haver, det var därför jag föreslog att du kunde köpa UX Race Gun, ta ena siktet, och direkt sälja vidare. Köper du billigt tex i Tyskland av Versandhaus Schneider, och säljer vidare på Tradera, kan du i stort sett klara dig undan med portokostnaden från Tyskland, och bli ett sikte rikare, är min bedömning, baserat på erfarenhet.

Jag är alltså inte intresserad av att sälja min pistol eller något av de öppna siktena, om du möjligen missförstod mig på det sättet. Rödpunktssiktet lutar jag åt att sälja, pga att mina ögon förargligt nog tyvärr inte ger någon cirkelrund prick, och i stället köpa ett kikarsikte för pistol. Pistolen har precision för mer än plinkning på små burkar och kottar, när siktet är monterat på picatinybryggan, så det är motiverat med riktigt bra riktmedel.

Nu får man ju bara någon hundring eller så för ett så enkelt rödpunktssikte, men det täcker ju i alla fall litet portokostnader, i stället för att ligga oanvänt i någon byrålåda. :lol:

Förargligt det där med mina ögon och rödpunktssikten. Det var delvis ett skäl att köpa UX Race Gun, även om det viktigaste var att det enligt allmän mening är den enda semiautomatiska luftpistol som finns med anständig precision, dvs duger för mer än burkplinkning.

Men nu blir misslyckandet med rödpunktssikte en ingång till att pröva kikarsikte på pistol. Något som jag hittills tyckt varit en osedvanligt töntig ide. Men kan man titta på en "TV-ruta", kan man ju lika gärna titta genom ett runt okular. Se där vad man kan ändra sig! :-) Fattas bara att jag kan tänka mig använda ett lasersikte... Fast ärligt talat, för att justera andra riktmedel, skulle det ju kunna vara bra!

UX Race Gun har exceptionell precision av två konstruktionsskäl. Dels sitter pipan fast både i ramen och har stöd även vid mynningen, dels monteras rödpunktssiktet (eller kikarsiktet) fast på en brygga över manteln, som sitter fastskruvad i ramen. Siktet och pipan sitter alltså fast monterade i relation till varandra. Inte som på andra halvautomatiska pistoler, där korn och sikte sitter på en mantel som skramlar omkring löst i förhållande till själva egentliga (inner)pipan. På pistoler med möjlighet till "field strip" brukar dessutom tillkomma, att pipan sitter glappt mot ramen. Undra på att man inte statistiskt tillförlitligt kan skjuta på mindre grejer än colaburkar, och på nära håll.

På kortare avstånd spelar det faktiskt inte så stor roll att det handlar om slät pipa och underdimensionerade rundkulor. Det verkar folks erfarenheter av Smith & Wesson .357 magnum (fullt justerbart sikte) och Colt SAA (korn och skåra) i olika versioner visa rätt entydigt. Mina erfarenheter av att skjuta antingen diaboler eller rundkulor i min slätpipiga "Umarex Cowboy Rifle" bygelrepeater tyder på samma sak. Där blir spridningen tom en aningen större om man använder diaboler - inte bara enligt min erfarenhet! :shock:

OBS! Jag påstår inte att man inte generellt får bättre precision med räfflad pipa och diaboler, allt annat lika. Och min UX Race Gun kan inte konstruktionsmässigt mäta sig med min Röhm Twinmaster "pistol" i precision. Men det är egentligen konstruktionsmässigt faktiskt r en revolver med 8-skotts rondellmagasin. Och i double action är trycket så tungt, att slutresultatet inte blir bättre än med den halvautomatiska UX Race Gun. Men i single action är Röhm Twinmaster en semi-tävlinsgpistol med riktig kolv med justerbart handlovsstöd som slår en UX Race Gun med hästlängder. (Och det mesta annat oxå.)
Båda har utmärkta fullt justerbara sikten, men i slutändan spelar mycket annat också in.

Ja det blev litet utsvävande OT, men det handlar fortfarande om sikten, pistoler och precision.

P.S. Förkopprade blyrundkulor tillverkas med extremt mycket jämnare kvalitet/storlek än stålkulor och annat, så jag föredrar dem.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativa sikten till crosman

Inläggav Luften_är_fri 10 jan 2023, 16:57

Du säljer verkligen in race gun bra :) får definitivt ta mig en funderare på den, frågan är bara vad frugan säger... ;)
Luften_är_fri
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2022, 22:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer