Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Leopold 14 sep 2022, 23:01

Halloj alla pistolentusiaster! Nu blev jag sugen igen efter några års stiltje på pistolfronten, var en sväng på pistolklubben och körde en runda Mil snabb idag- skitkul! Första pistolskyttet för mig på åratal. Men oj vad det behövs mängdträning pistol och när jag kom hem plockade jag fram denna gamla klenod från typ 70-talet.

Jag håller envist fast vid min gamle FWB 100, en SSP dvs single stroke pneumatic... ja jag vet att det är betydligt enklare med pcp men nu gör jag så här i dagsläget.

Problemet är att den inte bygger tryck så jag antar packningen är läck. Provade att smörja upp den litet med FWB spezialgleitfett men ingen framgång. Frågan är om någon av er har idéer hur man fixar detta, var man hittar reservdelar och instruktioner.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Tempest 15 sep 2022, 16:11

Har du kollat på Youtube? Det borde finnas nåt där.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Leopold (15 sep 2022, 20:19)

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav börne 15 sep 2022, 17:05

Här brukar ju finnas en massa till FWB... För att följa länken så måste du registera dig.



Dock står det att onlinebutiken är stängd fram till den 28 september 2022 på grund av helgdagar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18786
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Leopold (15 sep 2022, 20:19)

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Leopold 15 sep 2022, 20:15

Jo jag har snokat runt litet nu. Hittade en packningssats på För att följa länken så måste du registera dig.



Litet instruktioner på tuben och i forum, verkar litet småbökigt men det ska nog gå:
För att följa länken så måste du registera dig.




Inte exakt samma symtom men liknande procedur antar jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Leopold 28 sep 2023, 19:45

Har varit litet seg med detta men nu är det fixat. Tog ca 30 min allt som allt, första gången och är ett bevis i sig att FWB har extremt genomtänkta servicevänliga konstruktioner på dessa gamla pistoler. Skulle jag göra det igen så max 7-10 min.

Haft en packningssats från länken ovan sedan länge... men igår fick jag tummen ur och servade puffran som led av noll kompression.

YT-videon är rätt ok som start, visar hur man byter ventilpackningen som består av två delar: en blå plastdel och en inre liten konisk mässingsbussning. Viktigt få på dem i rätt ordning såklart, även att man rensar ur sätet för dessa komponenter med en tops eller något så det nya kommer på plats enkelt.

Lätt att byta med verktygen jag visar på bild nedan, notera tandläkarverktyget som jag fick gratis av tandläkaren sist det skulle skrapas tandsten :-) Superbra för att pillra med luftvapen, o-ringar etc. Detta var iofs inte exakt mitt problem men lika bra att byta när man ändå är där och rotar.

YT-videon visar inte hur man byter de övriga två komponenterna i satsen: packningen för kolven i kompressionscylindern, samt den lilla o-ringen som sitter på laddtappen.

Laddtappens o-ring lirkar man loss med tex tandläkarverktyget eller en krokig nål, lätt att få den nya på plats.

Kompressionskolvens tätning var inte mycket svårare (det var som sagt detta som var mitt huvudproblem, noll kompression).

Bara att lossa de två stjärnskruvarna fram på kompressionsenheten, kolla hur de två halvmåneformade brickorna ska sitta.

Sedan tar man isär hela härligheten, torkar rent med en trasa på kolv etc, inne i kompressionscylindern.

Byter kolvtätningen, var noga med att den sitter på rätt håll så att tätningens läpp ligger i kompressionsriktningen. Bara att bända loss den gamla och klicka dit den nya.

Återmontering med FWB Spezial Gleitfett, vågar inte använda något annat pga risk för detonation med "vanliga" fetter plus att jag vet att det är just detta fett man ska ha för detta ändamål.

När kolven och det härket som den sitter fast i ska sättas tillbaka i kompressionscylindern får man joxa litet med laddarmen så att man kan återmontera de två halvmåneformade brickorna som de satt från början, funktionen är helt enkelt att vara ett stopp framåt så de låser i slitsar i kompressionscylindern.

De verktyg som användes, plus detta magiska fett man måste ha:

För att följa länken så måste du registera dig.



De gamla packningarna, noteras att ventilpackningen bröts sönder eller redan var sprucken så det var välbehövligt byte.

För att följa länken så måste du registera dig.



En sprängskiss. Delarna som byts ut, 4 packningar/oringar/bussningar, markerade i gult. Skruvar och grejer som monteras bort har jag försökt visa i ordningen de demonteras (blå bläckpenna) men kolla gärna YT-videon för det mesta av vad som denna lilla operation handlar om. Det är verkligen superenkelt alltihop!

Det är inte ofta man stöter på prylar som är gjorda för att vara lättservade men här har vi ett skolexempel!

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Leopold 28 sep 2023, 22:16

För forummedlemmar som inte känner till FWB 100, här är några bilder på min.

Jag har gjort litet kolvmodifieringar med sån där plast man bakar i ugnen. Jag använde Fimo Soft, någon brun nyans plus svart för att få litet liv i skapelsen.

Grundläggande textur & form fick jag av att helt enkelt greppa med näven om denna plastmassa. Sedan gick jag litet berserk med dremel baserat på texturen i en gammal rökpipa i briar-rot som jag gillade...

Men faktum är att den litet kaotiska ytstrukturen fungerar mycket bra på svettiga nävar när man ska till att prestera :-)

Ni ser litet sandpappers grip-tape också och kompletterar detta syfte.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sökes litet råd om renovering packning FWB 100

Inläggav Leopold 08 okt 2023, 23:01

Litet uppföljning på detta lilla projekt.

Som sagt, det blev väl i princip en total återställning till originalprestanda bara genom detta enkla byte av packningar.

Har fått litet revival på pistolskytte på sistone och denna gamla puffra hjälper mycket! Otroligt lättladdad, stora skillnaden mot modernare pcp ligger i vapenvikten något hekto tyngre och att fwb100 är en smula framtung i jämförelse. Skäms inte ett skvatt att använda denna vid div träningar och tävling.

Folk pangade med dessa pistoler på VM typ 1985 eller så med fenomenala resultat.

Har lagt litet energi på att få till greppet perfekt, se tex den gamla tråden viewtopic.php?f=3&t=8099&p=106873

Nu ska jag överföra detta på en annan av mina älsklingspuffror, Unique DES 69-U (.22 LR). Vet inte varför jag inte gjort dessa Dremel-moddar tidigare men nu jävlar är det dags! Det är främst en mod vid tummen på Uniquen som blivit så otroligt uppenbar i jämförelse med som det är på fwb100 - perfekt.

Kanske borde blivit en ny tråd, om att arbeta om pistolkolvar.

Men det är detta jag menar.

Som det ser ut på i min mening välformad tumhylla på fwb 100:

För att följa länken så måste du registera dig.



Och som det ser ut på samma ställe på min Unique, markerat vad jag ska kapa av så att tummen verkligen kan vila bra där vilket inte är läget idag:

För att följa länken så måste du registera dig.



När det gäller pistoler: "the devil is in the details"... greppet är extremt viktigt och man får inte dra sig för att karva i dessa iofs väldigt tjusigt skulpterade träbitar om möjligheten finns.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12790
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer