Köpråd luftpistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpråd luftpistol

Inläggav joel123 14 sep 2021, 14:10

Goddagens,

Jag söker tips på vettiga "Single stroke pneumatic" pistoler, upp till runt 2-2500krs pris.

Hittade detta forum i jakten på ny luftpistol och tänkte be om köpråd.
Jag är absolut nybörjare och kan inte mkt alls på ämnet.
Jag köpte en Hatsan model 25 i sommras som är rätt kul att skjuta med men känns som precisionen är lite sådär. Vore kul men en pistol man kan sätta kikarsikte på också för längre distanser, finns förvisso sån 11mm(?)spår på den Hatsan (jag får dock spåren till 13mm när jag mäter??) men med tveksamma precisionen kanske det är bättre köpa nå nytt.

Vill helst inte ha kolsyra eller PCP, vilket om ja förstår de rätt kräver lite extragrejer för att fylla lufttank. Så jag tittat mest på fjäder-pistoler men såg här på forumet att det ofta rekomenderas tex HW40 som är med luft istället för fjäder och "singel-stroke".

Vill dock helst inte ha en pistol som ser ut som den gör, som en kopia av nå riktigt pistol liksom. Det kanske alla gör mer eller mindre men endå. Om jag förstått det rätt är både HW70 och HW70-black arrow med fjäder.
joel123
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021, 17:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Springer 14 sep 2021, 15:46

Jag har följande luftpistoler och för pengen du nämner så är HW40 svårslagen vad gäller precision och avtryck.
HW40
HW75
Sig Sauer Precision Super Target ASP
Zoraki HP-01

Visst är det mer känsla i HW75 och Sig då de är helt i metall men då kostar det därefter.
Min Zoraki HP-01 är en Gen 1 så avtrycket är inte i närheten av HW40 men givetvis mer kraft i Zorakin.
Har inte haft möjlighet att skjuta en Zoraki Hp-01 Gen2 så jag kan inte uttala mig om den.

Lycka till med valet av pistol.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Springer för detta inlägg
joel123 (16 sep 2021, 17:37), Luftpangarn (22 mar 2022, 04:57)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav underljudsförbud 14 sep 2021, 16:35

bästa fjäderpistol jag haft , är en elgamo falcon

titta på en fin beg sådan om det dyker upp TS :wink:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav dundersmurfen 14 sep 2021, 19:38

Jag har en Gamo Compact, som skjuter åtminstone lika bra som jag... det vill säga det är inte pistolen som är den begränsande faktorn.
Dock gäller det nog att ha lite tur när man köper, en bekant har också en Compact som dock skjuter betydligt sämre. Jag har inte engagerat mig i att försöka reda ut vad som är fel med den.

Compacten ger ingen hög utgångshastiget, vilket för mig är en fördel - det betyder nämligen att jag kan träna på ungefär 6,5 meter hemma i lägenheten utan att störa grannarna :smt031

Det är också ganska gott om Compacter på begagnatmarknaden. Priserna har gått uppåt det senaste året, men man ska kunna köpa sig ett exemplar i gott skick med orörd kolv för 1500 SEK utan att behöva vänta en evighet. Nypriset ligger runt 2500 SEK hos diverse återförsäljare i Sverige (se För att följa länken så måste du registera dig.

), de verkar dock vara slut i lager på de ställen jag kollade nu. Det är mycket sånt verkar det, just luftvapen är dock det första område som kina-strulet drabbar mig på privat (tala inte om brist på elektronik-komponenter).
Senast redigerad av dundersmurfen 14 sep 2021, 19:41, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2020, 13:27
Ort: LINKÖPING
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LGR

Följande användare vill tacka dundersmurfen för detta inlägg
joel123 (16 sep 2021, 17:37)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav atte69 14 sep 2021, 20:40

underljudsförbud skrev:bästa fjäderpistol jag haft , är en elgamo falcon

titta på en fin beg sådan om det dyker upp TS :wink:


har en falcon ,, det är ju egentligen ett gevär som dom kortat pipan på samt satt på pistolgrepp ,, att kalla det för presisionsvapen ,, tja allt e ju vad man utgår ifrån , kul men ,,nja
klumpig tingest ,, med ohanterlig rekyl pga utförande enligt mitt tycke ,, typisk hobbexpicka
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav underljudsförbud 15 sep 2021, 09:51

atte69 skrev:
underljudsförbud skrev:bästa fjäderpistol jag haft , är en elgamo falcon

titta på en fin beg sådan om det dyker upp TS :wink:


har en falcon ,, det är ju egentligen ett gevär som dom kortat pipan på samt satt på pistolgrepp ,, att kalla det för presisionsvapen ,, tja allt e ju vad man utgår ifrån , kul men ,,nja
klumpig tingest ,, med ohanterlig rekyl pga utförande enligt mitt tycke ,, typisk hobbexpicka


va min första och enda fjäderluftpistol en gång i tiden , garanterar att jag va en stolt ägare på bussen hem som 14 åring och nyköpt luftpistol på intersport , med en redig falcon i byxlinningen :-) ingen reagerade på nått sådant på den tiden .
nu är det lite andra tider tyvärr :|

gillade att den va robust , underspännare och rätt ok sikten direkt ur lådan

saknar en ännu i dag ! vart den tog vägen kommer jag tyvärr inte i håg , kan ha bytt ägare när jag rensade allt som kunde säljas bort , för att kunna få i hop slantarna till ny tung sporthoj som 17 åring :smt022

är din tillsalu ?
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Luftpangarn (16 sep 2021, 15:15)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav joel123 16 sep 2021, 14:09

Tackar för alla tips, zorakin (v2) verkar ju intressant, finns en tråd här i forumet där den får mkt bra betyg av många. Även Gamo compact verkar bra, men tycks sakna möjlighet att montera annat sikte. Får klura lite till och se om det blir en hw40 eller en zoraki.
joel123
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021, 17:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Pushbutton 17 sep 2021, 08:30

Vad sägs om en Baikal IZH-46M?
Singel stroke pneumatisk. Bra precision och mekanik. Original lite för stor kolv. Meningen att man ska slipa ner men annars finns nya alternativ.
Har en själv som tyvärr används för lite men underbar när den kommer fram! :-)
Pushbutton
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 jul 2012, 14:02
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Virserum/Järnforsen

Följande användare vill tacka Pushbutton för detta inlägg
joel123 (17 sep 2021, 16:03)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav joel123 17 sep 2021, 16:05

Pushbutton skrev:Vad sägs om en Baikal IZH-46M?
Singel stroke pneumatisk. Bra precision och mekanik. Original lite för stor kolv. Meningen att man ska slipa ner men annars finns nya alternativ.
Har en själv som tyvärr används för lite men underbar när den kommer fram! :-)



Den ser ju onekligen riktigt nice ut! Lite väl pricey och verkar vara out of stock överallt men det verkar dom flesta vara... Ska hålla ett öga efter den iallafall.. Så nu har jag 3 val att klura på. Tack!
joel123
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021, 17:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Henno3 17 sep 2021, 21:25

Instämmer i att Baikal IZH-46m är riktigt bra och prisvärd om man finner den begagnad. Hade ett Rink-grepp till den, och den var som sagt riktigt bra med det greppet!
100-serien hos Feinwerkbau är riktig kvalitet också. Vad gäller budgeten så är det nog just mod 100 du får leta efter.
Spana på eGun.de.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
joel123 (24 sep 2021, 10:04)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Leopold 17 sep 2021, 23:16

Jag skaffade en FWB mod 100 för ett antal år sedan. Innan dess körde jag en hel del med Zoraki i första modellen, det gick ganska bra och gav ett gott träningsutbyte.

Avtrycket i FWB mod 100 är enormt mycket bättre dock. Det ställs in typiskt på 0,5 kilo avtrycksvikt, oerhört fint avtryck. Till detta läggs en låg siktlinje, möjligheter att justera siktets bredd, en fantastiskt fin precision på allt. Tror jag betalade ca 2.500 begagnat, ett bra pris. Enkel att underhålla bara att applicera litet FWB-fett ibland så tätningarna håller sig i form.

De största skillnaderna i denna gamla SSP mot moderna PCP-pistoler ligger i att den är en smula tyngre, är framtung och att det tar en del energi att ladda i längden… inte jobbigt alls men man har en nackdel i match mot en modern PCP FWB /Steyr. /Morini och liknande.

För att träna pistolskytte är den fantastiskt bra, skit samma att den inte är det ultimata tävlingsredskapet idag.

viewtopic.php?f=34&t=15883&p=289146&hilit=fwb100#p289146

___
Så här ser den ut idag, litet ”grip tape” på strategiska ställen och mer bearbetad kolv så den passar handen perfekt.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Stinsen (18 sep 2021, 06:23), joel123 (24 sep 2021, 10:04)

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav joel123 15 okt 2021, 21:21

Inväntar en 'superlön' nästa månad och siktet är inställt på en zoraki hp-01 gen 2 också har jag kikat på kikarsikten och lutar åt Walther 2x20 SFP No. 8 som enligt vad jag förstått är gjort för pistoler (svårt att hitta sikten för annat än gevär??)". Snirklar också på att smälla till med ett billigt lasersikte samtidigt att sätta på skenan "undertill", tänker de kan va kul använda till bakgårdsplinkande efter nån bir. men jag har svårt att hitta ordentliga specifikationer för att kunna välja fästen, är det 22mm "rails"(?) både ovan- och undertill så att säga?? Och är det någon som tycker det är en dum set-up att lägga 3-4k på som nybörjare som söker mångsidighet så hojta med bättre alternativ tack! :D trevlig helg!
joel123
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021, 17:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Silwer 18 okt 2021, 14:52

Köp en beg FWB100 tex.

Bättre än allt du kan köpa nytt idag i SSP.

Visst jag kunde nämnt fler men de har blivit dyrare då få finns i Sverige tyvärr de börjar bli gamla, de tyska gick ur produktion iom 90talet.

Jag har en Walther SSP LP1 mycket bra, men som sagt inte så vanlig och finns i fler versioner med exakt samma namn, inte för att det just är nåt fel på de äldre i sig.

Den ryska Baikal SSP kan vara nåt, klunsugt handtag och mycket sämre yttre kvalitet än de tyska tävlingspistolerna men funkar ju.

Vill man ha en SSP ställ in sig på begagnat och köp fullängds pistol i första hand att skjuta tavla med sög en HW40 är inte i närheten trots att den är helt ok.

Varför jag valde SSP beror på att jag var less på kolsyredrivna vapen då de ändrar sig i effekt utomhus, om man skjuter inomhus är de helt ok då i tävlingsversion.
Och PCP kändes överdrivet att betala för, jag hobbyskjuter ju bara.

Men priserna har gått upp och det är nog främst FWB som finns i landet i ett antal exemplar, men tävlingsluftpistoler är alltid ovanligare på marknaden än tävlingsluftgevör, del is kanske att folk väljer behålla dem eller/och luftpistol skytte är fruktansvärt mycket svårare än luftgevär.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
joel123 (26 okt 2021, 15:02)


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Sponsorer