Köpråd luftpistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpråd luftpistol

Inläggav joel123 14 sep 2021, 14:10

Goddagens,

Jag söker tips på vettiga "Single stroke pneumatic" pistoler, upp till runt 2-2500krs pris.

Hittade detta forum i jakten på ny luftpistol och tänkte be om köpråd.
Jag är absolut nybörjare och kan inte mkt alls på ämnet.
Jag köpte en Hatsan model 25 i sommras som är rätt kul att skjuta med men känns som precisionen är lite sådär. Vore kul men en pistol man kan sätta kikarsikte på också för längre distanser, finns förvisso sån 11mm(?)spår på den Hatsan (jag får dock spåren till 13mm när jag mäter??) men med tveksamma precisionen kanske det är bättre köpa nå nytt.

Vill helst inte ha kolsyra eller PCP, vilket om ja förstår de rätt kräver lite extragrejer för att fylla lufttank. Så jag tittat mest på fjäder-pistoler men såg här på forumet att det ofta rekomenderas tex HW40 som är med luft istället för fjäder och "singel-stroke".

Vill dock helst inte ha en pistol som ser ut som den gör, som en kopia av nå riktigt pistol liksom. Det kanske alla gör mer eller mindre men endå. Om jag förstått det rätt är både HW70 och HW70-black arrow med fjäder.
joel123
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021, 17:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Köpråd luftpistol

Inläggav Springer 14 sep 2021, 15:46

Jag har följande luftpistoler och för pengen du nämner så är HW40 svårslagen vad gäller precision och avtryck.
HW40
HW75
Sig Sauer Precision Super Target ASP
Zoraki HP-01

Visst är det mer känsla i HW75 och Sig då de är helt i metall men då kostar det därefter.
Min Zoraki HP-01 är en Gen 1 så avtrycket är inte i närheten av HW40 men givetvis mer kraft i Zorakin.
Har inte haft möjlighet att skjuta en Zoraki Hp-01 Gen2 så jag kan inte uttala mig om den.

Lycka till med valet av pistol.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915