Artemis CP1 tuning light

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Artemis CP1 tuning light

Inläggav Anders78 11 jun 2021, 06:22

Hej

Jag har nyligen köpte en artemis Cp1. Första intrycket är att den är väldigt fin för de 899 jag gav för den. Jag har tävlingsskjutit en gång i tiden och hade då bla morini och pardini så jag har inga illusioner om att tävlingsskjuta med den här, utan bara lite trevligt trädgårdsskytte mot tavlor och burkar. Jag har även ett fwb300 som är helt underbar.
För några år sen köpte jag en crosman 2300T som jag upptäckte var förvånansvärt lättskjuten. Jag kunde prestera 47-48 poängare på 10m. Jag sålde den tyvärr för andra inköp. Jag hade velat haft en igen men de är lite dyra så därför provar jag en artemis.
Jag kände direkt att ett triggerstopp var nr 1 att fixa så det är gjort. Nu är frågan om man med enkla medel kan fixa trycket så det blir bättre? Jag är inte ute efter någon tuning bortom all sans utan bara enkla ingrepp för att öka skjutbarheten. På min crosman räckte det med att byta en avtryckarfjäder så gjorde det underverk. Jag har letat efter trådar men hittar bara folk som vill öka kraften.
Har någon några tips?

Mvh Anders
För att följa länken så måste du registera dig.



Då det varit sparsamt med tips om hur man ökar skjutbarheten bestämde jag mig för att försöka på egen hand. Jag började med en djupdykning i mekanismens uppbyggnad vilket inte var någon vidare komplicerad historia. Länken mellan avtryckaren och hammaren ( heter den så?) var mycket rå och fick en omgång med finaste sandpappret/ putsduken.
Sen upptäckte jag en liten skruv i avtryckarens övre del, vilken verkar vara för att justera släpet. Den skruvade jag ut till hälften.
Fjädern som sitter i länkarmen var liten och hård, jag tog en fjäder från en bläckpenna och klippte ner till drygt hälften och snurrade änden lika smal som originalfjädern och passade in den.
Sen var det bara att skruva ihop den och blindavfyra. Ett helt annat avtryck! Mjukt, kort och hyfsat distinkt. Det är inte matchpistoltryck men med tanke på priset blev jag imponerad. Det tog ca 20 minuter och nu återstår bara ett riktigt skjuttest för att se hur den presterar.

Ni som har en artemis, vad har den för precision?

Mvh Anders
Anders78
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jun 2021, 16:52
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch HW30s

Följande användare vill tacka Anders78 för detta inlägg
Luftpangarn (27 jun 2021, 12:37), Stinsen (27 jun 2021, 13:00)

Re: Artemis CP1 tuning light

Inläggav Stinsen 27 jun 2021, 12:22

Jag har en cp2 och måste att säga att den funkar väldigt bra relativt priset.

Här är en träffbild med korta pipan på.


För att följa länken så måste du registera dig.

Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: Artemis CP1 tuning light

Inläggav Luftpangarn 27 jun 2021, 12:38

Det var ju verkligen bra tips Anders78! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer