Vilda Western revolvrar precision

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 21 feb 2021, 11:04

Att bedöma skicket på en antik slaglåsrevolver är ungefär som på en modern revolver,pipspel bör vara under 0.25 mm anser jag, dock godkänner sssf reglementet 0.7mm.
Pipan kan vara backad om pangen i övrigt är sliten.
På Remington ser man det på matarsidan av cylindern. Matarurtagen ska vara skarpa och siffrorna fullt läsbara.

För att följa länken så måste du registera dig.


På Colt är det övergångsstället mellan stommen och pipan, den ska vara rak och hårfin, pipan ska sitta stumt på centrumaxeln utan att kilen är i tryckt, axeln skall vara rak inte böjd uppåt. Man kan fuska med pipspel med hjälp av värme och skruvstycke. Det ska heller inte ligga någon bricka i uttaget för matarkransen. Låsstiften för uttaget i hanen mellan nipplarna ska vara kvar .
För att följa länken så måste du registera dig.


För övrigt är det allmäna intrycket som gäller. Nr riktig förstås ,dokumentation historik förhöjer priset .
För att följa länken så måste du registera dig.


Lite rost får man nog förvänta sig,speciellt i pipan och trumman. Dock ingen gravrost. Kika in i kammrarna, en del har glömts bort i någon byrålåda med laddningar i många år. Ta tid med inspektionen, ca 20000 kr snyter man ju inte ur näsan varje dag. Men det är nog inte någon dåligt investering. Dessutom omfattas de inte av vapenlagen så de kan gå vidare till barnen.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka karlssson för detta inlägg
börne (21 feb 2021, 11:20), Nitro (21 feb 2021, 11:50), jerico (21 feb 2021, 12:24), Watchdog (21 feb 2021, 13:00), Luftpangarn (21 feb 2021, 13:09), Silwer (21 feb 2021, 15:30)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 15:20

Mao var det främst en sak angående hur tålig revolvern var som innebar att man ineslöt trumman, inte att de föll i bitar av att skjuta med normalt, misstänkte det.

Sen är ju siktet inget vidare med bara en skåra i den spända hanen framför att ha ett uttag i delen ovanför trumman.

Det här i get jag har råd att hålla på med, men då det handlar äldre licensfria vapen är man junintresserad av det och det är alltid bra att höra hur det fungerar jämte mig försöka läsa sig till det då givetvis åsikter ju finns i allt.

Jag menar en ok Colt av typen faller sönder på några hundra skott skulle ju bli helt tokigt med tanke på priserna på vapnen, det var därför jag blev lite fundersam mest.
Sen har väl folk olika upplevelser såklart men i USA är en del vanskligt man läser vad de laddat ned och vad det är för kaliber mm då de bygger ihop delar av främst replikor ofta som ju klart skiljer i kvalitet.

Att inget går att träffa med dem tycker jag verkade osannolikt, jag tycker det jag sett motsvarar ungefär vad man kan förvänta sig.

Det handlar ju inte om en modern revolver .38 tex som faktiskt är samma kaliber som .36 var.

Army .44an har ju längre trumma och ändå är det väldigt närbesläktade, där är det ju mer krut och tyngre kula ändå.

Såklart att Colt SAA och liknande gjorde skillnad, då blev de ju lätta att ladda iaf, men då faller vi ju från ämnet i tråden då inte för användas utan licens iaf.

Tack för infon, intressant.

Kopian jag har är av 1951 Navy, glömde att de ju fanns fler, den blev ju mer lik Armyn senare.
Namnet har ju inte riktigt med flottan att göra, främst är det väl det skeppslag de har på trumman som avses.
Senast redigerad av Silwer 21 feb 2021, 15:29, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Luftpangarn 21 feb 2021, 17:24

Tack karlssson! Det är intressant och lärorikt att läsa vad du skriver.

Jag har senare undrat vad det var för fabrikat på den Colt Navy kopian jag hade 1981/82. För det kanske / troligen finns fler än Umberti och Pietta som tillverkar? För de betraktas ju verkligen inte som skrot.

Och att slaglåscoltarna faktiskt fortsatte tillverkas, har jag just läst, även sedan 1873 patronvarianterna lanserades, talar väl för att de inte var dåliga vapen.

Och framför allt, om du inte tycker de är rappliga, så måste det vara något skumt med mina erfarenheter. Det var bara det, att en person som hjälpte mig tillrätta i USA, gav mig intrycket att det var en brist i Coltens konstruktion - fast han kanske bara inte ville säga till mig att jag köpt ett skitvapen?!? :-) När han visade sin nytillverkade Remington New Army som alternativ, kanske han ville knuffa mig mot litet bättre kvalitet? (Jag har för mig att den var av rostfritt stål? Fin var den i alla fall.)

Nåja, jag hade kul med att plinka burkar i en kohage efter skolan i veckorna med min Colt Navy, och när jag följde med på tävlingar, fick jag ju låna juste vapen. :thumbupp:

Får man skjuta svartkrutsrevolver på sin egna tomt hur som helst? (Bortsett från aspekten grannsämja, alltså. Men det är inget större problem 9 månader om året. :wink: )

Dock, blir det en ny revolver, blir det inte en tvådelad Coltmodell. Bränt barn skyr elden! :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 17:45

Det fanns fler iaf, en del har minskat, Colt lät ju några använda namnet på kopiorna och vissa fuskade med det även senare när den tillverkningen var avslutad.

Colt stämde och det fick tas bort tidigt 80tal, den kopian jag har står det kvar på trumman på Colt Patented, senare hade vissa vara parentes stod kvar osv.

Så det hör med italienska kopior var nåt USA ville ha, och ett tag gjordes nog bra jobb med rent manuellt, troligen hade de tillverkar italienska vapen på samma manuella sätt i Italien och därför blev det just därifrån de flesta kommer, några finns ännu såg man ju även som bara replika som inte går att skjuta med.

ASM hette de som gjorde den jag har, inget toppmöten, men femhundra var den värd.

Nu är det ju inte som att skjuta med dem, men det spinner lite mer på intresset med en stålreplika då man får en uppfattning av vapnet iaf.

Vore kul att ha en riktig men jag får nöja mig med att se på.
Dels skulle jag väl hela ha en vara för att jävlas med myndigheterna på nåt sätt, men frågan om jag skulle använda den just nånting, mycket pyssel.

Gamla knallskottare i stål är ju också en sån sak, licensfri till 1986 om man var 18år, sen försvann de, det byggdes ju om särskilt då 6mm modellerna av Colt SAA.
Hobbex sålde dem med fö.
Jag varven 9mm knall, tysk tillverkning, den ska förbli som den är.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 21 feb 2021, 19:01

Luftpangarn:Skytte ska idag hållas på godkänd skjutbana. Blyregler, kulfång och försäkringar. Bäst att tillhöra klubb.
Silver: Dåtidens av Colt godkända kopior tillverkades i Belgien och märktes Brevette. En Colttillverkning startade i England. Döptes ,Colt London. Samma kvalitet. Colt Open top revolvrar Är inte lika robusta som top strap revolvrar. Men defenitivt inget "junk".
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka karlssson för detta inlägg
Watchdog (21 feb 2021, 19:11)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 19:29

Ok kan ha tagit fel där, läste dock att även runt 50tal att nån italiensk firma fick använda namnet lagligt, sen använde flera det olagligt som sagt och det blev en stämning helt enkelt och det
Kan stå felstavat på dem för att kringgå det hela bla, finns nån hemsida om det.

Tydligen var jag trycket hårt från USA att få de hör tillverkade, det fanns inte i Europa på samma sätt alls, söker kan efter dem hittar man främst skjutbara replikor har jag märkt, dock visade ju sidan för att replikor finns ännu utan pipa.

Kvaliteten sjönk läste jag och därför gick tex ASM under för sådär 20 år sen.
Jag var mest nyfiken på det hela så jag inriktade mig på just Italien dör det tycks sprutat ut replikor som sagt jag förr.

Nåväl en äkta är ju nåt annat såklart, det är ju främst att de är snygga vapen och kända som just Colt tas upp över andra märken som ju fanns.
Och iom Peacemakern ändrades ju mycket, Colt var väl en riktig envis gringubbe ned som slog är alla håll som många tidiga uppfinnare från särskilt USA, för junifta car på gång ned samma sak men slits ner eller utnyttjades av säg Marconi tex som inte förtjänar sin plats.
Rullgravering kom ju ungefär tidsmässigt exakt ned Navy 1951, och det klart folk tyckte det var snyggt då gravyr ju annars vore ett hejdlöst jobb för hand, så han förstod ju att utnyttja saker som juninte hade påverkan på produkten mer än kosmetiskt.
Senast redigerad av Silwer 21 feb 2021, 19:34, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 19:54

Jag kan ha blandat ihop det med att det tidigt gjordes italienska kopior som via en snubbe i USA presenterades som äkta, och folk gick på det.

Tydligen var annars lätt att identifiera saker på dem som inte stämde med original, de var väl heller inte så noga som i modern tid då heller.

Hittar inte sugen som berättar hur det gick till, det hör var just efter WW2 det började tillverkar replikor i Italien från flera källor.

Så det är möjligt att Colt aldrig lät ASM tex använda namnet, de gjorde det ändå ungefär som Kina idag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 20:28

Tom FWB bygde kopior, Ruger med, rena vilda västern i det dör förr:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Siratsia 23 feb 2021, 20:31

Oj. Jo jag har en Remington New Model Army kaliber 44 av antik modell, helt försilvrad. Så sjukt kul att panga med!

Precisionen är helt outstanding. Från början är dessa att börja panga på en 70-100 meter på slagfältet så på 25 meter träffar man en meter eller en halv för högt. Man får byta korn helt enkelt och fila sparsamt. Jag har bytt nipplar för att spara slitage på originalen. Bytte också fjäder för att få ett mycket finare avtryck.
Tävlingarna med dessa är 13 skott på 25 meter, på pistoltavla. Man räknar bort de tre sämsta trädfarna. De bästa verkar då kunna skjuta på 98-99 poäng.

Jag har skjutit ett par hundra skott och kan få till serier på 90-93 poäng utan allt för stor ansträngning.

Super kul och häftig pang-pang! Kladdigt och mycket rök men het ok! Det är inget snabbskytte här vi talar om och man behöver tid på sig när man sysslar med detta. Men det är vi ju vana vid som skjuter med luft också!

Precicionen varierar såklart från picka till picka, men mycket går att fixa med kunnig vapensmed. Några är bara magiska, och en del är förtappade till evig felträff.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Luftpangarn (23 feb 2021, 21:03)

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer