HDR 50

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: HDR 50

Inläggav Luftpangarn 10 mar 2021, 13:06

Att fixa till en diabol verkar handla mer om tjockleken på magasinstrumman, att döma av bilder?! Tjockleken = längd på projektil = verkar motsvara diametern, då tänkt för rundkulor.

En galen ide, är att trycka ner knäckformar av aluminium i gjutformen, och bara gjuta en kort spets, med aluminiumkjol efter. Använder man en dorn (pinne) med stopp, som bara går till ett visst djup, kanske man kan fixa lika tunga nosar. Fyller man kjolen med byggskum, får man en hanterbar "diabol". Satans mycket jobb dock. :lol:

En annan galen ide, är att fixa en stabiliserande "draksvans" av tråd - fast utan flätor! :-)

Skjuta burkar med .50 kaliber borde ge rejäl burkstuds! :thumbupp: Är ju skälet till att jag tycker .22 är roligare än .177 och enda skälet att jag överhuvud taget skulle överväga grövre kalibrar.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 10 mar 2021, 17:19

Luftpangarn skrev:Att fixa till en diabol verkar handla mer om tjockleken på magasinstrumman, att döma av bilder?! Tjockleken = längd på projektil = verkar motsvara diametern, då tänkt för rundkulor.

En galen ide, är att trycka ner knäckformar av aluminium i gjutformen, och bara gjuta en kort spets, med aluminiumkjol efter. Använder man en dorn (pinne) med stopp, som bara går till ett visst djup, kanske man kan fixa lika tunga nosar. Fyller man kjolen med byggskum, får man en hanterbar "diabol". Satans mycket jobb dock. :lol:

En annan galen ide, är att fixa en stabiliserande "draksvans" av tråd - fast utan flätor! :-)

Skjuta burkar med .50 kaliber borde ge rejäl burkstuds! :thumbupp: Är ju skälet till att jag tycker .22 är roligare än .177 och enda skälet att jag överhuvud taget skulle överväga grövre kalibrar.


Jag har inte själv försökt göra egna varken kulor eller typ diaboler till den.
Ligger mycket på Youtube om det men är mer till deras modell som liknar ett avsågat hagelgevär.

Jo beroende på vilken ammo och modifieringar så kan du skjuta rakt igenom en konservburk på 10 meter.
Gummikulorna kan vara vanskliga då de kan studsa iväg lite hur som.

Jag hade ju .177 som barn till luftpistolen, så när man blev äldre så fick det bli .25 istället.
Är väl just det att plinka på lite alla möjliga saker man kan hitta som jag tycker är kul och spinnern jag gjorde snurrar inte runt för en vanlig diabol i .177.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Föregående

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer