BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav Trixter 01 sep 2020, 15:15

En vecka höll min BSA Challenger innan den gav upp och vägrade hålla tätt. Lite trist men XXL var jävligt schyssta och gav mig pengarna tillbaka omedelbums utan knussel.
Så hamnade man åter igen i köpångesten. Vad fasen ska jag köpa istället?!?
Det slutade med att jag beställde en Weihrauch HW75 från Tyskland. Efter alla lovord om Weihrauch på detta forum tänkte jag att detta måste jag ju testa.
Har skickat kopia på körkortet som åldersverifiering så nu är det bara att sitta som på spetskulor och vänta på leverans. :)
Trixter
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 aug 2020, 06:41
Ort: Skinnskatteberg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW75

Re: BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav atte69 01 sep 2020, 15:42

Grattis.. Den lär du inte bli missnöjd med.
Äger ingen sådan själv men har testat den.
Gött vapen..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Trixter (01 sep 2020, 15:48)

Re: BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav Silwer 01 sep 2020, 21:04

Den är väldigt dyr imo, men är bättre det är klart, trycket är ju klart bättre också.

Du ville ju ha en mer krutpistolsliknande luftpistol och då är den väl rätt annars är den allt för dyr jämfört begagnade matchpistoler.

Det är väl vad jag har att invända, att HW bygde nånting halvvägs i mina ögon, men då tänker jag match 10m.


Jag fick väldig kritik angående vad jag sa om Gamo Compact, kanske hade jag aningen rätt.
Senast redigerad av Silwer 01 sep 2020, 21:07, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav Trixter 02 sep 2020, 06:46

Håller med om att priset sved lite men hos tysken var den ändå lite snällare prissatt med ungefär 3.200:-. En fördel med detta greppet jmf med Challenger/Compact är att min vänsterhänte son troligen kommer gilla det lite bättre! :oops: Missade den lilla detaljen när jag köpte den förra.

Var hittar du begagnade SSP-matchpickor? Har inte hittat någon varken på denna sidas köp/sälj eller blocket men jag letar antagligen på fel ställen.

Jag kritiserade aldrig din kritik om Compacten utan att dina svar inte berörde diskussionens ämne, som var hur jag enklast och bäst kunde anpassa greppet. Personligen hade jag inga problem med den (förutom att den gick sönder) men det kan också bero på att jag inte har erfarenhet av någon annan pistol. :)
Trixter
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 aug 2020, 06:41
Ort: Skinnskatteberg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW75

Re: BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav Silwer 02 sep 2020, 15:06

Nej, det var väl andra som inte tyckte jag skulle nämna erfarenheterna, men strunt i det.

Prisnedsättningen gör ju HW75an bättre, de har tagit lite väl betalt för dem tidigare.

Den är klart värd de pengarna över Compacten.

Nej jag vet att matchpistoler begagnade inte finns i samma utsträckning som matchgevären och vill man ha nåt NU och så är det ju ibland så är det ju inte lätt.

En del säljs väl på Tradera eller Blocket, eller på den tyska vapenauktions sugen egun.de.

Men alltså jag tror nog den här kommer hålla, även min Compakt gick ju sönder lite väl lätt och jag anser att de borde se över den, den är över 30år gammal idag och folk måste ha haft åsikter om dem.

HW75 har ett riktigt hyggligt trycke med så man slipper klämma av skotten, sånt är inte bra när man målskjuter med pistol.

Tom den enklare hw40 är bra där men har ju inte en riktig kolv vilket är viktig sak nummer två i pistolmålskytte.

Lycka till och hoppas inte just otur ska drabba dig på nåt sätt igen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Trixter (03 sep 2020, 08:26)

Re: BSA Challenger -> Weihrauch HW75

Inläggav Trixter 03 sep 2020, 08:34

Tack för lyckönskningen.

Ja, det ska bli spännande att känna skillnaden i trycket. Har ju som jag nämnt också precis börjat med krutpistol och skjuter där med klubbens klubbvapen. Senast jag var där så fick jag prova en annan skytts Morini... JÄVLAR vilken skillnad. Dock sköt jag som en kråka med den. Väldigt mycket känsligare pistol. :)
Trixter
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 aug 2020, 06:41
Ort: Skinnskatteberg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW75


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer