Hatsan M25 eller Artemis CP1

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav galoschen 31 maj 2020, 12:16

Jag hade väntat mig att 2240 skulle låta som fan, men det var inte så farligt (har iofs inget att jämföra med).
Och 10J... Nja vette tusan om jag tycker att den var särskilt kraftfull. Men återigen, det enda jag har att jämföra med är när jag sköt olika luftgevär för 30år sen, och det minns jag ju knappt :) Minns mest bara att det var askul.

Och kul hade vi igår också! Tack för alla svaren här!

För att följa länken så måste du registera dig.

galoschen
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 maj 2020, 21:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav Siratsia 31 maj 2020, 14:44

Utomhus upplevs inte smällen så högt.
Inne är lite vörre.
Fick möjlighet att testskjuta en 2240 med dömpare för en .22lr och den blev i princip tyst. Smällen inkulfånget var avsevärt mer störande^^
Ingen av mina 2240 har jag fått till 10j på out-of-box. Testat med fartreglering för att spänna hammarfjädern men blev nog max 9j och mer gas gick åt och upplevde ojämnare precision så nöjt mig med de 7,5-8j jag verkar ha.

Kraften kanske upplevs mindre med en .22 jämfört med en .177 då man i vissa material tycker sig se djupare penetration med den mindre kulan. Också är att en .177 transporterar sig lite snabbare och kan upplevas kraftigare/snörtigare.
(Men vad som är ”bättre” mm finns redan miljarder trådar om på forumet så det bör inte ta här ;-) ).

Men för dom pengarna är det en fantastisk sak! Och som sagt; många roliga uppdates/mods finns det till den.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav Luftpangarn 31 maj 2020, 17:14

galoschen skrev:Har snabbt kommit fram till att burkar är roligare än måltavla.

Jag tror jag skall skriva tråden om hur plinkning kan användas högst seriöst som skicklighetsmått.

Skruvkorkar på läskfladkor motsvarar väl "det svarta" ringarna på en GEVÄRStavla. botten på liggande läsk o ölburkar är också bra! Tooma ammoburkar med litet sten/sand står upp.

Liggande små vita medicinburkar är mellansteg. De har seg plast, så de skräpar inte (heller) ner.

Ha så djäkla kul!!! :-D
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Siratsia (31 maj 2020, 18:35)

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav Silwer 31 maj 2020, 17:54

Kolsyra låter givetvis i en kort pipa, liksom PCP som låter sju gånger värre oftast uppe i effekt, 22lr utan vidare.

Går ej att jämföra med fjädervapen.

Men tror ingen störs av en standard 2240.
Senast redigerad av Silwer 31 maj 2020, 17:55, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav Silwer 31 maj 2020, 18:05

Anledningen är enkel både kolsyra ich komprimerad luft skjuter på duabolen med lkad kraft genom piplängden, byten till längre pipor kan ge högre effekt, det krävs för dessa vapen, dörför blir det en smäll när duabolen lämnar pipan.

Ett fjädervapen lämnar sin effekt ur cylundern på väldugt kort ströcka och krövde ingen lång pipa för detta, d?rflr låter de inte så mycket.

Då säger nån att fjädervapen visst kan låta illa, nen det ör frömst dieslingar explosioner när pistongen komprimerar luften och den antänder som i en dieselmotor.

Alternativt har man lyckats få sina diaboler att röra sig ur pipan i ljudfart vilket ger en ljudbang.

Det ör mao de olika systemen flr drivning sim glr detta, en pistil och kort pipa men ändå sög 10J låter om ån inte hejdlöst, en längre pipa skulle minska ljudet tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan M25 eller Artemis CP1

Inläggav Luftpangarn 31 maj 2020, 19:37

@ galoschen
Två nybörjarknep, som låter knasiga, men som dramatiskt förbättrar dina resultat! Kostar inte en spänn, dessutom! ;-D
1) Håll aldrig andan på inandning. Vila en kort sekund på tömda lungor / utandning i stället. Gäller allt skytte.
2) Åtminstone när man skjuter pistol och revolver, skall man bara koncentrera sig på KORNET! Låter helsjukt, men det funkar!

Tror det bygger på en naturlig tendens att centrera. Vilket är exakt det dioptersikten bygger på. De har ett hål i dtället för bakre siktesskåra.

Sjukt mycket mer precist. Men ansågs som "fusk" och förbjudet i de svartkrutsskyttetävlingar ja deltog i USA som ung. Skidskyttarna kör dipter.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer