Har vi några samlare här ?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 03 maj 2020, 20:38

Hej i forumet

Jag är ny i forumet och även rätt ny som luftvapen samlande, hur många är det här som samlar och i så fall något speciellt område eller fabrikat ?

Själv började jag med lite antikt nöjes svartkrutsskytte och då va ej gastät patron samt vapen tillverkade före 1890 som gällde ( licensfritt ) och då revolver , sköt även lite transitional alltså övergångs vapen avsedda för papp patroner som är nål antända och där då mest chassepot (föregångaren Mauser), men det gick mer och mer över till ett samlande så de där tråkiga massproducerade CW revolvrarna såldes av likså militära vapen till fördel för civila mer finkalibriga salongsgevär ,,,

MEN !!
så av en händelse i mitt letande så sprang jag på ett Paul Giffard 1870 som är världens första CO2 gevär och skjuter 8 mm rund kula i räfflad pipa siktet på detta är lite nyare Unertl 1930 ,,
Sedan har det även blivit ett Webley service MK II första serien år gevär cal 0.22 år 1932
samt två pistoler av samma fabrikat cal 0.177 år 1935
och nu ytterligare ett gevär av nyare sort El Gamo 85 Gamatic då från 80 talet :)
så nu är jag inne mer på luftvapen helt plötsligt :-)
fyll gärna i och berätta vad just du samlar på :-)

Jag har även skapat en FB sida för er som samlar och och kan tänka er att dela ert intresse med andra likasinnade på denna typ av plattform, Gruppen är sluten och endast för medlemmar som då kan läsa och se bilder mm ,, Jag har rätt många år som grundare och admin i andra FB grupper och accepterar inte hemliga profiler/ medlemmar då detta är enda sättet att även skydda Gruppen... För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh / Janne

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Janne P 04 maj 2020, 20:12, redigerad totalt 2 gånger.
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Följande användare vill tacka Janne P för detta inlägg
1qaz1qaz (03 maj 2020, 20:42), Nitro (03 maj 2020, 21:08), poho (04 maj 2020, 05:39), Silwer (04 maj 2020, 18:17), nha (05 maj 2020, 09:58), pontiac-69 (06 maj 2020, 14:15), Luftpangarn (06 maj 2020, 16:23)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav gubbe 03 maj 2020, 20:45

Janne P skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Häftigt. :thumbupp: Vilken kikare. :shock:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Janne P (03 maj 2020, 20:57)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 03 maj 2020, 21:05

gubbe skrev:
Janne P skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Häftigt. :thumbupp: Vilken kikare. :shock:



Kunde ju liksom inte hänga på ett a modernt typsnitt detta är dock ikoniskt För att följa länken så måste du registera dig.

Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Sako Finnbear 04 maj 2020, 07:39

Började samla lite smått på BSA fjäderbössor av varierande årsmodell en gång i tiden.
Tyvärr böt jag in dom när jag köpte mitt FX2000SDL med Leupold VXIII 6,5-24x40 EFR,
vilket jag ångrar idag.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Janne P (04 maj 2020, 14:06)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav sfe 04 maj 2020, 08:27

Fräckt! Såna bössor har jag inte sett förut.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Janne P (04 maj 2020, 12:13)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 12:16

sfe skrev:Fräckt! Såna bössor har jag inte sett förut.

Nä inte jag heller först för några år sedan,, jäkligt intressant historiskt sett med ,, :)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 14:09

Sako Finnbear skrev:Började samla lite smått på BSA fjäderbössor av varierande årsmodell en gång i tiden.
Tyvärr böt jag in dom när jag köpte mitt FX2000SDL med Leupold VXIII 6,5-24x40 EFR,
vilket jag ångrar idag.


Så är det var sak har sin tid och ibland så säljer man för andra intressen eller för mer skytte som det förmodligen va i detta fall
va det Tobbe på Hurricane som tog in dessa då eller ? för han samlar väl en del vad jg förstått :-)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Nitro 04 maj 2020, 15:25

Jo Tobbe samlar en del.
Fördelen med gamla ovanliga prylar som är eftertraktade är att de aldrig sjunker i värde så länge skicket bibehålls.
Får hålla med övriga att det är häftiga vapen du skaffat även om det inte används.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Janne P (04 maj 2020, 17:35)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Sako Finnbear 04 maj 2020, 15:30

Janne P skrev:
Sako Finnbear skrev:Började samla lite smått på BSA fjäderbössor av varierande årsmodell en gång i tiden.
Tyvärr böt jag in dom när jag köpte mitt FX2000SDL med Leupold VXIII 6,5-24x40 EFR,
vilket jag ångrar idag.


Så är det var sak har sin tid och ibland så säljer man för andra intressen eller för mer skytte som det förmodligen va i detta fall
va det Tobbe på Hurricane som tog in dessa då eller ? för han samlar väl en del vad jg förstått :-)

Nej jag bytte in dom hos Kjells Sport i Sjöbo.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 17:42

Nitro skrev:Jo Tobbe samlar en del.
Fördelen med gamla ovanliga prylar som är eftertraktade är att de aldrig sjunker i värde så länge skicket bibehålls.
Får hålla med övriga att det är häftiga vapen du skaffat även om det inte används.


Är ju två olika saker det där med att samla och skjuta så klart, och jag är imponerad tålamodet som krävs för att bli en duktig skytt .. även gamla tävlingsvapen har ju samlarvärde en tidig FWB 65 skulle vara kul att äga tex :)

Och beträffande används så gör jag detta men alla mina vapen fast inte i mening tävlingsskytte då , ser fram emot att kolla vad Giffard geväret klarar på 50 metersbanan kulan väger ju 48 gr eller 3,11 Gram :-) är det du som är Tobbe eller ? :lol:
Senast redigerad av Janne P 04 maj 2020, 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 18:25

Det finns några ODEN och Bastituta men inte så gamla bössor utan mer 50tal och framåt, betänk att många märken lämnat in eller tillverkat sina sista ivalitetsvapen

Det kom in en som hade en enorm samlng av allt Excellent man kan tönka sig, nen ör inte ajtiv.

Du gåhade väl även en W&S Service rifle MKII?

En personlig favirit, co2 är väl ok men jag känner inte sp mycjet för det.
Det enda jag var är Crossmans första och då vörldens första med 12gr patron 157 från 50tal. Har öven co2 oatroner frpn den tiden; ch jo de var förslutna ned en kopparplåt dörav namnet copperhead.

Alltid kul att se nåt udda tycker jag.

Tråkugt att du drar iväg till FB, jag ser gärna fler inlägg öven hör från dig.
Senast redigerad av Silwer 04 maj 2020, 18:26, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 18:55

Silwer skrev:Det finns några ODEN och Bastituta men inte så gamla bössor utan mer 50tal och framåt, betänk att många märken lämnat in eller tillverkat sina sista ivalitetsvapen

Det kom in en som hade en enorm samlng av allt Excellent man kan tönka sig, nen ör inte ajtiv.

Du gåhade väl även en W&S Service rifle MKII?

En personlig favirit, co2 är väl ok men jag känner inte sp mycjet för det.
Det enda jag var är Crossmans första och då vörldens första med 12gr patron 157 från 50tal. Har öven co2 oatroner frpn den tiden; ch jo de var förslutna ned en kopparplåt dörav namnet copperhead.

Alltid kul att se nåt udda tycker jag.

Tråkugt att du drar iväg till FB, jag ser gärna fler inlägg öven hör från dig.


Nä jag drar inte iväg någonstans jag är där det finns trevligt folk ,, jag är bara inte bekant med denna typ av plattform :cheeRs: FB är bara en bra mycket lättare att moderera med kort och så detta är stenåldern :-)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Följande användare vill tacka Janne P för detta inlägg
Luftpangarn (06 maj 2020, 16:27)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 19:04

Jo men vi kan styra själva hör, ingen amerikan kan komma och ta birt detta, på FB bestämmer ju ägarna och jan radera vad de får för sig särskilt vapengrupper.

Det ör fördelen med forum, likaså om det sköts rött finns informationen kvar i framtiden och är sökbar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
nha (05 maj 2020, 09:58), Luftpangarn (06 maj 2020, 16:27)

Webley MK II Serie 1 ( Spring-clip )

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 19:10

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Följande användare vill tacka Janne P för detta inlägg
gubbe (04 maj 2020, 20:15), nha (05 maj 2020, 09:58), pontiac-69 (06 maj 2020, 14:20)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 19:17

Silwer skrev:Jo men vi kan styra själva hör, ingen amerikan kan komma och ta birt detta, på FB bestämmer ju ägarna och jan radera vad de får för sig särskilt vapengrupper.

Det ör fördelen med forum, likaså om det sköts rött finns informationen kvar i framtiden och är sökbar.


Fördelar och Nackdelar med allt det ligger på moderatorerna mycket att inte släppa in skit som inte fattar att man ska sälja och köpa öppet men via PM kan du pladdra på så mycket du vill , Jag har startat många och varit admin i många då även svartkruts grupper ,, Bara en grej att hålla reda på Sälj och köp big NO NO ....enligt mig mycket bättre och update diskussionsforum men jag kan ju lära mig denna stenålders variant med då jag brukar göra allt bakvänt och gjort det hela livet :-)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 19:18

Mycket vacker imo

Har du även en BSA Jeffrey? De ör janske inte lika ekeganta nen de fungerar riktigt bra, jag orovade en frpn 29taket i .22 ich den gick rintigt bra, rubnt 15J

Ingen framstock men mycket trevlig, underspännare nen skiljer sig från en Airsporter genom att spännarmen verkar framme på slagfjädern och oressar hop den inte drar ihop den.

Din Webkåley är väl lite holy grail för mig som alltid föredragit de brittiska luftvapnen.
De fanns ju i trälåda nd alla tre kalibrarna, blåneringen brukar i original iaf vara väldigt djupblå.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 19:26

Janne P skrev:
Silwer skrev:Jo men vi kan styra själva hör, ingen amerikan kan komma och ta birt detta, på FB bestämmer ju ägarna och jan radera vad de får för sig särskilt vapengrupper.

Det ör fördelen med forum, likaså om det sköts rött finns informationen kvar i framtiden och är sökbar.


Fördelar och Nackdelar med allt det ligger på moderatorerna mycket att inte släppa in skit som inte fattar att man ska sälja och köpa öppet men via PM kan du pladdra på så mycket du vill , Jag har startat många och varit admin i många då även svartkruts grupper ,, Bara en grej att hålla reda på Sälj och köp big NO NO ....enligt mig mycket bättre och update diskussionsforum men jag kan ju lära mig denna stenålders variant med då jag brukar göra allt bakvänt och gjort det hela livet :-)


Ingen närgångenhet krävs här heller, visst kan man skapa ett minimalt FB konto, nen Forum bygger just på att man får bestämma nivån själv.

FB kan ta bort allt bara ich det kan du inte göra nåt åt, nen k om det gäller tex affärer mer kortsiktigt förstpr jag det, OM finns ju här och vi vet vem som äger forumet.

Men struntsamma trust att forum ses som dåliga dast man kan lägga n bilder och skriva om det man vill, men så är jag en av de som sen senare 90tal varit ned på olika firum bra som dåliga.
Att ett svenskr ens finns längre ör bra, storhetstiden var ju 10-15år sen ungefär.

Detta forum har en chat som varit mycket aktiv men nu ör avsomnad även om den är kvar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Janne P (04 maj 2020, 19:36)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 19:31

Silwer skrev:Mycket vacker imo

Har du även en BSA Jeffrey? De ör janske inte lika ekeganta nen de fungerar riktigt bra, jag orovade en frpn 29taket i .22 ich den gick rintigt bra, rubnt 15J

Ingen framstock men mycket trevlig, underspännare nen skiljer sig från en Airsporter genom att spännarmen verkar framme på slagfjädern och oressar hop den inte drar ihop den.

Din Webkåley är väl lite holy grail för mig som alltid föredragit de brittiska luftvapnen.
De fanns ju i trälåda nd alla tre kalibrarna, blåneringen brukar i original iaf vara väldigt djupblå.


Har några förkrigs pistoler med , Ja de engelska vapnen är fina och det gäller även de antika svartkrutsvapen,,
nu är jag av den spretiga naturen i mitt samlande och inte vill fastna för mycket i ett fabrikat och land så Tyskland sneglar jag lite på nu :)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Följande användare vill tacka Janne P för detta inlägg
pontiac-69 (06 maj 2020, 14:21)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 19:40

Silwer skrev:
Janne P skrev:
Silwer skrev:Jo men vi kan styra själva hör, ingen amerikan kan komma och ta birt detta, på FB bestämmer ju ägarna och jan radera vad de får för sig särskilt vapengrupper.

Det ör fördelen med forum, likaså om det sköts rött finns informationen kvar i framtiden och är sökbar.


Fördelar och Nackdelar med allt det ligger på moderatorerna mycket att inte släppa in skit som inte fattar att man ska sälja och köpa öppet men via PM kan du pladdra på så mycket du vill , Jag har startat många och varit admin i många då även svartkruts grupper ,, Bara en grej att hålla reda på Sälj och köp big NO NO ....enligt mig mycket bättre och update diskussionsforum men jag kan ju lära mig denna stenålders variant med då jag brukar göra allt bakvänt och gjort det hela livet :-)


Ingen närgångenhet krävs här heller, visst kan man skapa ett minimalt FB konto, nen Forum bygger just på att man får bestämma nivån själv.

FB kan ta bort allt bara ich det kan du inte göra nåt åt, nen k om det gäller tex affärer mer kortsiktigt förstpr jag det, OM finns ju här och vi vet vem som äger forumet.

Men struntsamma trust att forum ses som dåliga dast man kan lägga n bilder och skriva om det man vill, men så är jag en av de som sen senare 90tal varit ned på olika firum bra som dåliga.
Att ett svenskr ens finns längre ör bra, storhetstiden var ju 10-15år sen ungefär.

Detta forum har en chat som varit mycket aktiv men nu ör avsomnad även om den är kvar.


Har du FB konto ? är du med i några grupper ? ,, nu är FB utan det ska fara intsagram och twitter men där går gränsen nu får det räcka ,, jo jag höll på med lite nätverksgrupper för 15 år sedan när jag letade delar till hojarna, :-)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 19:47

Jag hade ett anonymt men ledsnade på skiten.

Men du jag vill inte thåjafsa om detta, jag gillar att ett svenskt forum existerar ännu.

Jag hpller starkt på kontroll av oss hör inte någon annan, ch skulke FB bli ointressant jan de ta bort det vara till nytta för alla i världen hahaha.

Kul att se bössirna iaf, hur kom du in på att samla luftvapen? Har du i treseerat dig sim ung med?

Svartkrut skrev du om men det är en annan femma öven om de hylslösa ör licensfrua de med sim pre92 luftgevör om man hade pldern inne.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 20:01

Janne P skrev:
Silwer skrev:Mycket vacker imo

Har du även en BSA Jeffrey? De ör janske inte lika ekeganta nen de fungerar riktigt bra, jag orovade en frpn 29taket i .22 ich den gick rintigt bra, rubnt 15J

Ingen framstock men mycket trevlig, underspännare nen skiljer sig från en Airsporter genom att spännarmen verkar framme på slagfjädern och oressar hop den inte drar ihop den.

Din Webkåley är väl lite holy grail för mig som alltid föredragit de brittiska luftvapnen.
De fanns ju i trälåda nd alla tre kalibrarna, blåneringen brukar i original iaf vara väldigt djupblå.


Har några förkrigs pistoler med , Ja de engelska vapnen är fina och det gäller även de antika svartkrutsvapen,,
nu är jag av den spretiga naturen i mitt samlande och inte vill fastna för mycket i ett fabrikat och land så Tyskland sneglar jag lite på nu :)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Webleys gamla pistoler ör fina och fanns ned länge till slut ned Hurricane tex, de skjuter inget vidare dock.

Tyskland har ju gamla Oscar Will pilgevären och liknande först med vev men det tar ett tag innan vapnen är bra, först kopierar de de brittiska, sen efter ww2 tar britterna Dianas egna vapen och kopierar.

I min mening börjar det på 50talet för Tyskland 10m match kommer fram, britterna har bygt jaktvapen hela tiden.

Vi har fått två inriktningar och olika kalubrar de brittiska följer sina tumsmåt men de tyska är i millimeter vilket till slut sent 90tal försvinner och britterna anpassar sig efter tyskland.

Det finns mycket att upptäcka är jag på det klara ned, och alla gamka bösssor är inte dåliga idag men som fjädervapen skulle de bli för dyra att bygga idag jämfört pCP vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Janne P (04 maj 2020, 20:16)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Janne P 04 maj 2020, 20:21

Silwer skrev:
Janne P skrev:
Silwer skrev:Mycket vacker imo

Har du även en BSA Jeffrey? De ör janske inte lika ekeganta nen de fungerar riktigt bra, jag orovade en frpn 29taket i .22 ich den gick rintigt bra, rubnt 15J

Ingen framstock men mycket trevlig, underspännare nen skiljer sig från en Airsporter genom att spännarmen verkar framme på slagfjädern och oressar hop den inte drar ihop den.

Din Webkåley är väl lite holy grail för mig som alltid föredragit de brittiska luftvapnen.
De fanns ju i trälåda nd alla tre kalibrarna, blåneringen brukar i original iaf vara väldigt djupblå.


Har några förkrigs pistoler med , Ja de engelska vapnen är fina och det gäller även de antika svartkrutsvapen,,
nu är jag av den spretiga naturen i mitt samlande och inte vill fastna för mycket i ett fabrikat och land så Tyskland sneglar jag lite på nu :)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Webleys gamla pistoler ör fina och fanns ned länge till slut ned Hurricane tex, de skjuter inget vidare dock.

Tyskland har ju gamla Oscar Will pilgevären och liknande först med vev men det tar ett tag innan vapnen är bra, först kopierar de de brittiska, sen efter ww2 tar britterna Dianas egna vapen och kopierar.

I min mening börjar det på 50talet för Tyskland 10m match kommer fram, britterna har bygt jaktvapen hela tiden.

Vi har fått två inriktningar och olika kalubrar de brittiska följer sina tumsmåt men de tyska är i millimeter vilket till slut sent 90tal försvinner och britterna anpassar sig efter tyskland.

Det finns mycket att upptäcka är jag på det klara ned, och alla gamka bösssor är inte dåliga idag men som fjädervapen skulle de bli för dyra att bygga idag jämfört pCP vapen.


Så är det ! samlandet har sin charm som tidigare sagt så skulle jag kunna tänka mig en FWB 65 som ju helt klart är ikonisk och klar samlar status
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 20:33

Ja håller med dig dör, lijsom FWB300S på gevärsidan, janske inte samlarvöärde men sjunker inte en spänn iaf.

Allt beror på om man vill använda vapnen.

Mekanusjåka luftgevär har en charm som försvinner iom pcp vapen.

Och de nämna är än trots ålder än toppvapen licensfritt.
309s finns i ovanliga versiner tex Runnig target om man vill.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav börne 04 maj 2020, 20:35

FWB 65 ska ju inte vara några problem att hitta, finns ju rätt många av dom.

Kolla på Egun.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Janne P (05 maj 2020, 08:27)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 20:46

Nä det kan han jaga upp en fin om han vill.

Men det verjar som samlarna sover idag, känner mg lite dum som svarar fast jag ju inte är en samlare i stor sjala utan gar npgra få typiska vaoen nan mins, Excellent C1, Original Will Stiga med pioa från Sandvikens kvalitetstål.

Oanvändbara men köpta när sånt fanns på marknader.

Ovanligast ör ju en nyare bössa Air Arns pro-Elte .22, de som bara totalt bygdes i1200 nåt exemplar.

Jag känner mig inte som samlare utan lnskan ör att skjuta ned dem bkand iaf.

Men vi har ju samkare här om än lite moderbånare bössor men öndå utdöda vapen nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Janne P (06 maj 2020, 10:25)

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster

  • Sponsorer