Träningspistol att öva med inför krutvapen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Turbo100 07 maj 2019, 04:18

Hej,
Jag är helt ny inom skytte och letar efter lämplig luftpistol att ha för hemmaträning för att klara skjutproven för 22 krutpistol.
Är det någon vänlig själ som kan tipsa på bra luft/co2 pistol att ha för att träna hemma?
Vill jag ha 4.5 eller 5.5? Luft eller co2?
Jag önskar oxå tips om det är rimligt att träna på 10 meter eller bör det vara 25 för att öva inför guldmärket?

Tacksam för svar!
Turbo100
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2019, 04:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Henno3 07 maj 2019, 09:49

En Steyr LP5 (Co2) säljes av Gordon på "köp & Sälj" i forumet. Lysande för det du ämnar köpa luftpistol till!!

Skall du köpa nytt så är det väl Steyr LP50 Compact RF som gäller om det är med magasin du skall ha. Dom som tidigare köpt den för det ändamålet du anger, dom menar att det inte är några problem (vid endast lite vind dock!) att skjuta på 25m. Gudomlig pistol, men dyr. Dock är andrahandsvärdet högt om du säljer den när du är klar med övningen till guldmärket.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Gordon 07 maj 2019, 11:32

Rätt men det är en PCP dvs luft :wink:

Båda är bra... Jag tränar i garaget på kvällarna och på skjutbanan när det passar...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Turbo100 07 maj 2019, 12:15

Hej,
Säkert bra men Way of ekonomiskt.
Tänkte mer åt 2240 eller liknade, i alla fall denna prisklass..
Turbo100
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2019, 04:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Gordon 07 maj 2019, 12:31

Släpp det... Lägg pengarna på en bra 22:a förslagsvis en Aw93 och lägg den i klubben. Att skjuta med klubbens vapen gjorde åtminstone mig ordentligt frustrerad, stämmer inte i handställning avtryck kolv plus det faktum att det alltid är någon som justerar.

Ska du ha en luftpistol är det som Henno3 säger, det är Steyr som gäller. Jag säger inte detta för att jag har en till salu utan för att det helt enkelt är på det viset 8)

Min dröm är en LP50 compact och fram tills jag hittar någon som vill ta över min föregångare får jag helt enkelt drömma vidare. Nackdelen med den nya Compact:en är att det är lägre effekt. LP5:an har 7,5Joul vilket duger om det inte är allt för blåsigt.

Men Compact:en kan man dock komma undan licenskravet genom att byta ut regulatorn och hammarfjädern i praktiken gör den till en HP modell. därefter justerar man den så att den håller 9,999Joul.

Bor du i närheten av Katrineholm får du gärna låna pistolen utan några som helst köpkrav.

Fråga: Vad kostar 10 000st 22LR LK green ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Turbo100 07 maj 2019, 17:26

Hejsan,
jag tror ni missförstår mina ambitioner.
Jag vill köpa en luftpistol för 1-2000 som jag kan ha hemma och öva i garaget/uthuset.
Tanken är att det ska ge lite erfarenhet och hjälpa mig att klara kravserier.
Säger ni att detta ät helt meningslöst om man inte köper en luftpistol för runt 17000?
Då kan man lika gärna skita i att träna hemma för det är meningslöst att göra det med prylar under denna summa - rätt fattat?

Det är inte tillåtet att förvara vapen på klubben i mitt fall.
Turbo100
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2019, 04:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Leopold 07 maj 2019, 17:37

En gammal fin klassiker är fwb mod 65, fjäderdriven pistol med sidspännare. Finns olika lägen på den, dels en semirekylfri för att tävla luftpistol ca 500 g avtrycksvikt, dels kan rekylsläden låsas och man kan ställa in en högre avtrycksvikt ca 1360 g för att simulera krutpistol. Bör kunna hittas fina exemplar under 2000 kr.

För att följa länken så måste du registera dig.



__
PS. Givetvis är det svårare att vara fullt konkurrenskraftig vid luftpistoltävlingar mot skyttar med modernare vapen typ PCP men i rätta händer och med träning så ger det mycket fina resultat. Vapnet har en enormt hög egenprecision och kan vara ett perfekt träningsinstrument för ditt syfte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Turbo100 07 maj 2019, 17:47

Hej och tack!
Kollade runt och det verkade inte finnas någonting på begagnatmarknade.
Nytt finns det hur mycket som helst för upp till 2500..
Måste finnas något som är vettigt - luft eller kolsyre, magasin eller singelskott spelar inte så stor roll..

Artemis CP1
HW 40 PCA

Detta är vål sånt jag trodde bli rekommenderad med men är det meningslöst?
Turbo100
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2019, 04:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Leopold 07 maj 2019, 18:09

Visst kan det funka med annat. Har provat en del luftpistoler genom åren. Började med hatsan mod 25, ingen bra pistol för mitt syfte som var som ditt. Extremt svårskjuten och ett kasst avtryck. Jag gav bort denna.

Sedan Zoraki HP01, trevlig tycker jag fortfarande där man kan köra 1 - 3 pump i effektnivåer från 3 - 9 Joule (cal.177). Behållt denna, extremt slitstark med tiotusentals skott utan bekymmer. Litet stor i kolven tycker en del, avtrycket inte perfekt men duger.

HW 40 PCA är litet samma stuk men endast ett pump och kanske en smula smidigare, provat den men tyckte Zorakin var bättre. Smaksak tror jag och beror rätt mycket på hur kolven passar i näven.

Både Zorakin och HW40 pca är väldigt högbyggda dvs har en hög siktlinje som är litet otidsenligt om man jämför med modernare luftpistoler och .22 LR matchpistoler.

En annan av mina "keepers" är fwb 100, en ssp med rejäl laddarm och lång pipa. Gammal hyfsat lågbyggd tävlingspistol från 80-talet ser ut som en Star Wars -puffra ungefär :-) Galet bra precision men en smula framtung och långpipig och ger inte riktigt samma känsla som att skjuta vanlig .22LR matchpistol.

Finns säkert flera bra förslag men det är svårt att komma under 2000 kr som är vad som borde gälla för en bättre begagnad fwb 65.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Leopold 07 maj 2019, 18:18

Fanns det inte en bra snubbe på Blocket mm som tar hem en massa fwb från Tyskland och sålde till hyfsade priser? Kommer inte ihåg vad han kallade sig eller om han är kvar, andra kanske vet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Brogubben 07 maj 2019, 18:39

Köp en begagnad Gamo compact, en sådan får du för 1000-lappen, xxl säljer nya för 2499:- men heter då BSA challenger
Brogubben
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 maj 2008, 07:32
Ort: Linköping
Tack utdelade: 126 gång
Tackad: 9 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Cyclone,Alla mina Gamo

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav dreg 07 maj 2019, 18:41

Du tänker på Per Georgenson. Han säljer inte luftvapen längre. Han har gått över till gamla moppar.
tror det är svårt att hitta en mod 65 eller 80 för 2000:- i Sverige.
Här är några:
För att följa länken så måste du registera dig.

Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav dreg 07 maj 2019, 18:55

Här en mod 80 med vikter.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har både en mod 80 och en mod 65. Mod 80 är den jag föredrar alla dagar i veckan.
Man har fler inställningsmöjligheter på trycket, bla annat kan man flytta tryckskon vilket är jäkligt viktigt. Du kan fininställa tryckvikten. Du kan vikta upp pistolen vilket gör att du kan få den bästa balansen för just dig.
Mod 65 har inget av detta.
Låsningsmöjligheten av rekylsläden känns mer som en gimmick än något annat.
Min AW är i princip helt rekylfri, ända leverarar inte mod 65 en rekyl i närheten av AWn.
Det här med att Steyr gör världens bästa luftpistoler....ta det med en nypa salt.
Grymt bra pistoler, absolut. Men FWB gör minst lika bra matchpistoler för luft.
Har många klubbkamrater på luftsidan som under dom senaste två åren har gått över från Steyr till FWB,bla har nya FWb´n betydligt bättre balans.
Men, men. Inget är skrivet i sten. Enhandsvapen är väldigt indiviuellt.
Många vill ha lite framtunga vapen, andra vill ha balansen ca 2 cm från tryckskon.
Skjuter man snabb kan en framtung pistol vara en fördel skjuter man precision tyckar jag personligen en lite lättare pistol utan framtyngd är att föredra. Man kan hänga betydligt längre och finlira i riktområdet då tycker jag.
Du måste testa. Kolla med dina skyttekompisar om dom har några luftpickor dom kan ta med så du får testa.
Guldserierna kommer utan att du tränar med luftpistol, det lovar jag dig.
Lycka till med kortet och köpet av ditt riktiga första järn.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav zpiff 07 maj 2019, 18:56

Skulle det funka med en singel skott, PCP? Den är idiotsäker, den saknar säkring...

Jag köpte en Artemis PP700W från Hurricane, den saknar visserligen öppna riktmedel, men med ett RD25 rödpunktsikte och stöd ger den 50 mm grupper på 10 skott på 25 meter utomhus. Kan väl erkänna så bra går det inte stående med en hand på 25 meter, men då vet jag att problemet inte är pistolen...

Finns en snarlik som heter Artemis PP 700S-A som har öppna riktmedel och kanske kan vara intressant för träning inför krut.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav bebbe 07 maj 2019, 19:43

Först. Jag är verkligen ingen expert. Men skjuter en hel del gör jag

Har haft eller har en del luft pistoler.

Artemis CP1 4,5mm, Co2

Sig Sauer P320 4,5mm, Co2

Dan Wesson 357 Mag 4,5mm, Co2

Artemis PP700SA 5,5mm, PCP

Hatsan Mod 25 4,5mm, Fjäder

Weihrauch HW45 5,5mm, Fjäder

Såhär tycker jag om dessa

CP1, ca 1200kr. Skjuter riktigt bra för pengarna. Men är törstig på Co2! Även så att den blir lite knepig och man skjuter för många skott för nära efter varandra. Min CP1 klarar 20mm på 10m.

P320, ca 1800kr. Skjuter väl inget vidare. Kul med blowback. Men vill man bli bättre på att skjuta hjälper denna dig inte :-)

Dan wesson, ca 1800kr. Lite samma som P320. Kul pryl men vill man lära sig skjuta gör den dig nog mest förvirrad :-)

Artemis PP700SA, ca 3000kr. Skjuter riktigt bra! Fullt justerbar. Min är en .22 som ligger strax under 10J. Lite svajig regulator som gör att man inte kan utnyttja hela luft tuben. Har polerat avtrycket. Skjuter rätt lätt 20mm på 25 meter. Min son skjuter med den och en påmonterad stock. Fäller fallmål på 40 meter. Inte illa för 3000kr. Dock behöver man ju en pump till den också. Så minst 6-800kr till behövs.

Hatsan Mod 25, ca 1000kr. Ja, vad säger man. Skjuter väl ok (för pengarna). Med stöd fixar min ca 25-30mm på 10 meter. Men sköt från början uruselt. Har nu kanske nära 1000 skott i sig och har blivit mycket bättre. Kul att plinka burkar med. Krävde även.... grovjustering utav siktet för att kunna använda alls. Men är oerhört opolerad. Avtrycket är i det närmaste brutalt :-) För mig är den charmig. Känns i det närmaste oförstörbar. Och som sagt man kan ju plinka burkar med den. Men men.....

Weihrauch HW45, ca 3700kr (men finns att få från strax under 3000 om man beställer utomlands). Min är fortfarande ganska ny. Kanske runt 100-150 skott. Men trotts att det är en fjäder börjar den redan samla runt 15-20mm på 10m (med stöd). Fjäder bössor brukar ju normalt set behöva lite kulor innan dom börjar samla. Som det verkar hittills tror jag denna kommer bli en absolut favorit! Ligger riktigt bra i handen och med ett bra avtryck vill man inte sluta skjuta med den! Även ”rekylen” från fjädern känns helt rätt. En go ”knuff” utan att smälla till som andra fjäder vapen brukar göra. Har inte skjutit jättemycket med krutpistoler. Men det jag kan jämföra med så är HW45 riktigt lik med sin ”rekyl” och vikt.

Om jag skulle rangordna vilken pistol som känns bäst ser det ut såhär

1. HW45

2. PP700SA, skjuter ju efter lite fix helt klart bäst. Men känslan är bättre på HW45. Och det är direkt när man tar den ur kartongen.

3. CP1, skjuter för pengarna riktigt bra! Men Co2.

4. Mod 25

5. 357 Mag

6. P320


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Gordon 07 maj 2019, 20:37

Turbo100 skrev:Hejsan,
jag tror ni missförstår mina ambitioner.
Jag vill köpa en luftpistol för 1-2000 som jag kan ha hemma och öva i garaget/uthuset.
Tanken är att det ska ge lite erfarenhet och hjälpa mig att klara kravserier.
Säger ni att detta ät helt meningslöst om man inte köper en luftpistol för runt 17000?
Då kan man lika gärna skita i att träna hemma för det är meningslöst att göra det med prylar under denna summa - rätt fattat?

Det är inte tillåtet att förvara vapen på klubben i mitt fall.


Vad har du fått 17000kr ifrån... Det får du en ny pistol för. All träning är givetvis bra träning. Det finns en del gamla fjäderspännare typ FWB 65 och 80 men de har ju blivit samlarstatus på dessa så de ligger mellan 3500 och 4500kr. Sedan undra jag vad det är för klubb som inte kan köpa in ett vapen för din räkning... Konstigt.

Du frågade om ett vapen för att hjälpa dig klara kraven inför licensen för en 22:a och för det krävs en pistol som levererar. Ni andra får säga vad Ni vill men det är helt klart så att man måste lära sig själv... Jag var i din situation och började köpa ett par billigare pistoler vilket var bortkastat.

Men lycka till nu med skyttet, jag är övertygad om att du kommer att finna just din väg till framgång. Själv har min nyinköpta MG2e rapidfire som jag väntat på i över 6månader visat sig vara rena skiten, bara att börja om.
Senast redigerad av Gordon 07 maj 2019, 20:50, redigerad totalt 3 gånger.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Gordon 07 maj 2019, 20:44

dreg skrev:Här en mod 80 med vikter.
För att följa länken så måste du registera dig.


Det här med att Steyr gör världens bästa luftpistoler....ta det med en nypa salt.
Grymt bra pistoler, absolut. Men FWB gör minst lika bra matchpistoler för luft.


Hej på dig ! Du har ju varit lite av min mentor när jag var i ungefär samma sits som trådskaparen, det tackar jag för.. Jag sa att lp5,lp50 och lp50compact är den bästa pistolen för krutskyttar och det håller jag fast vid. Det finns massor av pistoler som kan mäta sig med eller till och med är bättre men ingen är semiautomatisk. Det är viktigt att få in och träna hela skjutmomentet därav min bedömning.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav XY1 08 maj 2019, 11:50

Jag har skrivit det förut...tycker det är meningslöst att träna inför krutskytte med luftpistol. Lägg pengarna på ammo istället och öva, öva, öva med krutpistolen.

Annars är det som att träna med en cykel inför MC-kort...

✌️
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Springer 08 maj 2019, 17:00

Har några luftpistoler som jag rangordnar så här vad gäller känsla och precision.
1. HW-75. Dyr som ny men dyker upp begagnad ibland.
Större pistol helt i metall med tyngd och skön känsla. Underbart avtryck.
2. HW-40. Ligger inom din prisbild.
Lättare pistol i någon slags plast med bra kvalitetskänsla. Skönt avtryck men kan kännas en aning liten för större händer.
3. Zoraki HP-01. Ligger lite i överkant av din prisbild.
Större pistol i någon slags plast med bra kvalitetskänsla. Går att pumpa i 3 effektsteg. Jag har dock lite svårt för avtrycket som är långt och lite svårt att förutse. Långt ifrån HW-75 som känns som att bryta en glasstav i jämförelse.
4. Dan Wesson co2 revolver med 6-skotts magasin.
Leksak som funkar för plinking på burkar tillsammans med polarna.

Håller inte riktigt med om att luftpistolskytte inte ger något användbart till krutskyttet. Nu är jag ingen tävlingsskytt utan skjuter krutpistol när tillfälle ges med vänner på klubbar både i Sverige och när jag besöker USA. Vid såna tillfällen klarar jag mig hyfsat mot de som har egna krutpistoler men inte är tävlingsskyttar.
Senast redigerad av Springer 08 maj 2019, 17:01, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav bebbe 08 maj 2019, 17:09

Springer skrev:Har några luftpistoler som jag rangordnar så här vad gäller känsla och precision.
1. HW-75. Dyr som ny men dyker upp begagnad ibland.
Större pistol helt i metall med tyngd och skön känsla. Underbart avtryck.
2. HW-40. Ligger inom din prisbild.
Lättare pistol i någon slags plast med bra kvalitetskänsla. Skönt avtryck men kan kännas en aning liten för större händer.
3. Zoraki HP-01. Ligger lite i överkant av din prisbild.
Större pistol i någon slags plast med bra kvalitetskänsla. Går att pumpa i 3 effektsteg. Jag har dock lite svårt för avtrycket som är långt och lite svårt att förutse. Långt ifrån HW-75 som känns som att bryta en glasstav i jämförelse.
4. Dan Wesson co2 revolver med 6-skotts magasin.
Leksak som funkar för plinking på burkar tillsammans med polarna.

Håller inte riktigt med om att luftpistolskytte inte ger något användbart till krutskyttet. Nu är jag ingen tävlingsskytt utan skjuter krutpistol när tillfälle ges med vänner på klubbar både i Sverige och när jag besöker USA. Vid såna tillfällen klarar jag mig hyfsat mot de som har egna krutpistoler men inte är tävlingsskyttar.


Efter att blivit riktigt såld på min HW45:a kan jag förstå att 75:an nog är någonting i hästväg! Vad brukar dom kosta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Turbo100 11 maj 2019, 14:37

Hej -
Så en HW40 är ett rimligt val om man vill träna lite hemma..
Jag behöver öva stabilitet, avtryck osv iom att jag är heeelt ny på skytte..
Kan någon komma med andra övningar man kan göra utanför banan är jag mycket tacksam :)
Turbo100
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2019, 04:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Luftpangarn 11 maj 2019, 20:01

Jag tycker en relevant fråga är, hur mycket enhandsskytte du alls har erfarenhet av?

Är du totalt grön, kanske en CP1 är en bra början. Den är helt ok. Fast den har naturligtvis litet brutalt trycke. Å andra sidan - så djävla lätta är väl inte kruttrycken, som jag minns dem?!?

Jag är förmodligen litet amatör och konstig, men jag inser inte att grundträning skiljer mellan krut och luft? Ja, rökfritt, svartkrut slaglås, eller flintlås, fjäder, eller PCP/Co2 beter sig olika. Men jag liksom bara anpassar mig till puffran. Några serier, så har man lärt sig temperamentet.

MEN - en fin pistol med rätt grepp och trycke, ger en helt annan känsla. Det var 35 år sedan jag sysslade med krutskytte. Ock så återuppvaknade skytteintresset förra våren. Köpte diverse upp till 2'500 och provade. Endast CP1 var ok. Men bara som singelskott - glöm trasslande magasinen.

Men så köpte jag en begagnad Röhm Trainer här i forumet. Riktigt justebart grepp. Co2, komlitet innan PCP dominerade. Finns inte längre, och folk klagade på trycket. Men det är den bästa pistol jag skjutit, alla "normala" kategorier. (Tyckte en Colt .45 1911 var jättetrevlig. Men inte riktigt precisionsskytte, tycker jag. Det gäller de andra krutvapen jag pysslat en aningen med.) Jag har blivit så lycklig av Röhmen, att det inte blivit någe gevär alls denna vår.

Jag gissar att en HW gör dig lyckligast.

Och nu kommer folk stöna och tycka jag borde hålla käften om saker jag inte kan. Men kanske mina reflexioner kan vara litet hjälp i alla fall.
Senast redigerad av Luftpangarn 11 maj 2019, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Henno3 11 maj 2019, 20:26

Luftpangarn skrev:
Och nu kommer folk stöna och tycka jag borde hålla käften om saker jag inte kan. Men kanske mina reflexioner kan vara litet hjälp i alla fall.


Nu är ju jag i det närmaste också en glad amatör vad gäller luftpistolskytte, men det ligger mycket i det du säger. Man får anpassa sig till materialet, och det enskilda vapnets egenheter.

Självfallet finns det stora skillnader mella krut/luftskytte men samtidigt finns det en hel del i tänket som sammanfaller. Andning, ställningar, focus på riktmedel etc.
Jag är ensam i föreningen att skjuta luftpistol, det är trial and error som gäller, samt youtube och Skanåkers skyttebok.

....Min första "riktiga" luftpistol var en Röhm Twinmaster, jäkligt kul pistol!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (11 maj 2019, 23:10)

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Leopold 12 maj 2019, 00:33

XY1 skrev:Jag har skrivit det förut...tycker det är meningslöst att träna inför krutskytte med luftpistol. Lägg pengarna på ammo istället och öva, öva, öva med krutpistolen.

Annars är det som att träna med en cykel inför MC-kort...

✌️


På ett sätt håller jag med dig och på ett sätt inte. Visst, finns möjligheterna att mängdträna med aktuell krutpuffra så är det bra.

Men på min pistolklubb ser vi väldigt tydligt att de som är aktiva med luftskyttet under vintersäsongen får en raketstart när vårens krutsäsong börjar. Skiter man i att träna med luft under vintern så har man en del att ta igen om man uttrycker det milt.

Så efter mina erfarenheter, absolut inte meningslöst att träna med luftpistol. Det är väldigt liknande träningsmoment. Visst det är inte samma sak men luftträningen spelar stor roll om det nu är krutpistol man vill prestera på.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Träningspistol att öva med inför krutvapen

Inläggav Siratsia 13 maj 2019, 20:04

Jag tränade sjölv mycket med 2240 inför krutet (12K skott elelr så^^), men avtrycket är gritty och svårt men visst gav det något, och kul och bygga om och försöka förbättra. Funkar ok på 25 m men natt-o-dag-skillnad från LP50 Compact RF. LP50 är väldigt lik en Aw93 (och förmodligen lik många andra .22 prickskytte-pistoler såklart). Skjuter ungefär lika med både LP50 och AW93 och njuter av skyttet med båda pistolerna.

Beroende på vilket skytte du vill bli bra på i framtiden kan ju såklart styra vad du vill ha för luftpistol nu. Men vill du bli riktigt bra på 25m precision är en LP50 Compact RF en investering för livet; du kommer alltid kunna träna skytte ute på 25m om du har tillgänglighet till sådan mark och den träningen är mycket givande.

All luftpistolträning är bra och fundamental träning för krutskyttet! Ett alternativ jag använder inomhus är en äldre Walther LP53 på 7 meter på vanliga luftpistoltavlor (simulerar då ungefär storleken proportionellt på tavlan på 25 m). Observera dock att många av LP53 har fantastiskt avtryck, en del är tyvärr lite trögare.

Lycka till med guldserierna =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer