Vad skjuter världsmästarna med?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav N.Blomqvist 08 feb 2019, 22:55

Jag har funderat lite...

Vad skjuter grabbarna och tjejerna på VM och OS med?
Hur mycket skiljer deras pistoler från en standard Steyr, Feinwerkbau, Morini etc?
Har deras pistoler någon begränsad effekt, eller är dom ostrypt i full fart?
Hur många joule levererar en OS- eller VM-pistol?

Det skulle verkligen vara kul att veta hur mycket som skiljer deras pistoler mot vad vi vanliga dödliga kan gå och köpa över disk i butik.
N.Blomqvist
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 02 feb 2019, 13:23
Ort: Boden
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Bodens Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP50 RF Compact

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Bara7 08 feb 2019, 23:50

Jag pratade med en pistolskytt som var mekaniker för en skytt i landslaget och han hade bara tagit en köpe pistol och med given ammunition så justerade han hastigheten tills pistolen gjorde hål i hål, vilket oftast var i ganska låg fart som det hände. Likaså med luftgevär så gjorde han likadant, ställde in dem för given ammu och när de gjorde hål i hål så lämnade han över vapnen till skytten. Är ju faktiskt ganska enkelt då de skall prestera på exakt samma avstånd varje gång.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
N.Blomqvist (09 feb 2019, 00:24)

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Nitro 09 feb 2019, 00:04

Bara7 skrev:Jag pratade med en pistolskytt som var mekaniker för en skytt i landslaget och han hade bara tagit en köpe pistol och med given ammunition så justerade han hastigheten tills pistolen gjorde hål i hål, vilket oftast var i ganska låg fart som det hände. Likaså med luftgevär så gjorde han likadant, ställde in dem för given ammu och när de gjorde hål i hål så lämnade han över vapnen till skytten. Är ju faktiskt ganska enkelt då de skall prestera på exakt samma avstånd varje gång.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ja där kommer det igen :thumbupp:
Det är rätt hastighet som ger bäst precision med en viss pipa med viss ammo.
En del lever i tron att ju högre effekt desto bättre, och det är inte sant om man söker bra precision.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav N.Blomqvist 09 feb 2019, 00:29

Bara7 skrev:Jag pratade med en pistolskytt som var mekaniker för en skytt i landslaget och han hade bara tagit en köpe pistol och med given ammunition så justerade han hastigheten tills pistolen gjorde hål i hål, vilket oftast var i ganska låg fart som det hände. Likaså med luftgevär så gjorde han likadant, ställde in dem för given ammu och när de gjorde hål i hål så lämnade han över vapnen till skytten. Är ju faktiskt ganska enkelt då de skall prestera på exakt samma avstånd varje gång.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Tack för ett mycket bra svar!
Jag visste inte att det ändrades på utgångshastigheten, men det är ju faktiskt logiskt egentligen. Att justera hastigheten så att given ammunition går som bäst.
Jag trodde det fanns regler om hur starka deras vapen fick/måste vara, men det är alltså helt fritt?
N.Blomqvist
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 02 feb 2019, 13:23
Ort: Boden
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Bodens Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP50 RF Compact

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Nitro 09 feb 2019, 00:47

N.Blomqvist skrev:
Bara7 skrev:Jag pratade med en pistolskytt som var mekaniker för en skytt i landslaget och han hade bara tagit en köpe pistol och med given ammunition så justerade han hastigheten tills pistolen gjorde hål i hål, vilket oftast var i ganska låg fart som det hände. Likaså med luftgevär så gjorde han likadant, ställde in dem för given ammu och när de gjorde hål i hål så lämnade han över vapnen till skytten. Är ju faktiskt ganska enkelt då de skall prestera på exakt samma avstånd varje gång.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Tack för ett mycket bra svar!
Jag visste inte att det ändrades på utgångshastigheten, men det är ju faktiskt logiskt egentligen. Att justera hastigheten så att given ammunition går som bäst.
Jag trodde det fanns regler om hur starka deras vapen fick/måste vara, men det är alltså helt fritt?

Där finns säkert en gräns inom pistoler också ifall du läser regelverket från sport skytteförbundet.
Inom gevär så finns det i vart fall tydliga gränser hur hög effekten får vara och då skjuter man i olika klasser. 16J är en standardklass inom både FT och BR (Bänkskytte) internationellt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Silwer 09 feb 2019, 22:05

OS innebär lmatchvaen, och 10m avstånd till målet.

DE skjuter idag i princip bar med styska eller ogivande länders produkter.

Jag antar att du har en skjuthall för matchskytte i närheten där du bor, som sagt diopter 10m för luftgevär och för luftpistol öppna riktmedel.
DE Italienska vapnen har ofta bygts för att bli övningsvapen för .22lr varianterna, visst undantag finns.

En 10m luftpicka får ha betydande längte visilinje än .22lr krut.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Air (09 feb 2019, 22:27)

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Leopold 11 feb 2019, 19:34

De tävlingsluftpistoler jag har erfarenhet av brukar ställas till runt 150 mps för lätt pistolammo ca 0.45 gram, där levererar de ofta som bäst.

VM-skyttar skjuter efter vad jag förstår med precis samma vapen som vi gör på klubbarna här hemma, Steyr, FWB, Morini etc är en smaksak men det är inga särskilda modeller/moddningar det är fråga om mer än de anpassningar kolv-skytt alla måste göra (men alltför få verkligen gör pga av rädsla att "förstöra" kolven...).

Ganska unik sport på det sättet när man för relativt överkomliga pengar typ 15-20 kkr kan skaffa sig typ det absolut bästa som går att uppbringa, VM-klass.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav N.Blomqvist 11 feb 2019, 22:28

Leopold skrev:Ganska unik sport på det sättet när man för relativt överkomliga pengar typ 15-20 kkr kan skaffa sig typ det absolut bästa som går att uppbringa, VM-klass.


Ja, verkligen.
Jag trodde faktiskt att det var mer än bara kolven som skiljde, och att deras pistoler var starkare.
Men en standard Steyr LP50 RF har ju utgångshastighet på ca 175 m/s, så den är ju till och med lite kraftigare.
N.Blomqvist
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 02 feb 2019, 13:23
Ort: Boden
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Bodens Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP50 RF Compact

Re: Vad skjuter världsmästarna med?

Inläggav Leopold 11 feb 2019, 22:59

Ta som exempel Steyr LP10, där finns ju alla möjligheter att dels ställa lämplig hastighet, dels ställa absorbern så man får en i princip helt rekylfri avfyrning. Högre projektilhastighet är absolut inte liktydigt med "bättre" när det gäller 10m -skytte.

Avtrycket i den pistolen skulle jag säga är VM-klass, kan inte bli bättre än så tror jag. LP50 har jag ingen erfarenhet av alls, annat avtryck etc så jag kan inte kommentera på det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kanot och 17 gäster

  • Sponsorer