Artemis CP 1

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 25 okt 2018, 19:06

Tydligen så använder en del av er forummedlemmar Artemis CP 1.
Min fråga är om det finns möjlighet till torrklickning på den pistolen.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Roggie_49 för detta inlägg
Luftpangarn (25 okt 2018, 19:23)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Luftpangarn 25 okt 2018, 19:34

Nej. Är mitt svar - om jag nu förstår dig rätt. För att "osäkra" pistolen, tar jag ur magasinet efter avfyrat skott, och skjuter sedan en gång med enbart kolsyra. Det knepiga blir om ett magasin kärvar fast i breechen - viket inte är ett okänt problem. Då sitter man med en CO2 fylld ventil, och kanske en kula i loppet :-( Inget man vill stoppa fingrarna framför! Jag använder en elkabelsdragstång för att stöta ur kulor i pipan. Den är både styv och böjlig. Förutsätter att du fått bort magasinet ut breechen. Funkar inte det, återstår bara att ventilera bort all CO2 drivgas, så man inte behöver vara rädd för vapnet. :wink: Sedan får man meka på. Med bambugrillpinne, eller den där eldragningsst¨ngen jag älskar, :wink: Man blir litet störd, men det går. Jobbigast är när en kula likson halvdant fastnat mellan magasin och pipa. Då krävs visst våld för att stöta tillbaka kulan in i magasinet. Då ser kulan närmast ut som en totalkvaddad bil. ;-) Men det löser sig!

Problemet är att magasinen behöver avrundas i kulhålen en aning - vilket är lätt avhjälpt! (2 av 4 mag funkade direkt från fabrik. Strular aldrig!) Och man bör använda rundnosad ammunition.

Någon säkring finns inte på CP1. Och en pistol är betydligt enklare att obetänksamt rikta i någon idiotriktning, än ett gevär är. Det är mindre uppenbart att man klant-riktar. Alltså är grundregeln att alltid betrakta vapen som laddade, extra påkallad. :wink:

Jag har bara haft pickan i 36 timmar... men jag är kär! :Hughug:

(Jag har övat strul på Artemis CR600W karbinen. Samma delar - långre pipa, typ. Sammanfattningsvis får du väldigt mycket för pengarna! Så tveka inte, om du är sugen! :-D )
Senast redigerad av Luftpangarn 25 okt 2018, 20:09, redigerad totalt 4 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP 1

Inläggav proton 25 okt 2018, 19:50

jag litar inte på någon säkring , på något vapen :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Följande användare vill tacka proton för detta inlägg
Luftpangarn (25 okt 2018, 20:02)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Luftpangarn 25 okt 2018, 20:17

proton skrev:jag litar inte på någon säkring , på något vapen :)


Just så skall man se det!

Jag har överfört denna försiktighetsfilosofi främst beträffande utombordsmeckande, motorsågar och gräsklippare. (Dra alltid ur tändstiftspluggen vid mekande.) har de varit svårstartade, kan du ge dig fan på att de just när dina fingrar och fööter är i vägen, kommer starta med ett halvt varv på svänghjulet, :cry:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 25 okt 2018, 20:19

[quote="Luftpangarn"]Nej. Är mitt svar - om jag nu förstår dig rätt. För att "osäkra" pistolen, tar jag ur magasinet efter avfyrat skott, och skjuter sedan en gång med enbart kolsyra. Det knepiga blir om ett magasin kärvar fast i breechen - viket inte är ett okänt problem. Då sitter man med en CO2 fylld ventil, och kanske en kula i loppet :-( Inget man vill stoppa fingrarna framför! Jag använder en elkabelsdragstång för att stöta ur kulor i pipan. Den är både styv och böjlig. Förutsätter att du fått bort magasinet ut breechen. Funkar inte det, återstår bara att ventilera bort all CO2 drivgas, så man inte behöver vara rädd för vapnet. :wink: Sedan får man meka på. Med bambugrillpinne, eller den där eldragningsst¨ngen jag älskar, :wink: Man blir litet störd, men det går. Jobbigast är när en kula likson halvdant fastnat mellan magasin och pipa. Då krävs visst våld för att stöta tillbaka kulan in i magasinet. Då ser kulan närmast ut som en totalkvaddad bil. ;-) Men det löser sig!

Problemet är att magasinen behöver avrundas i kulhålen en aning - vilket är lätt avhjälpt! (2 av 4 mag funkade direkt från fabrik. Strular aldrig!) Och man bör använda rundnosad ammunition.

Någon säkring finns inte på CP1. Och en pistol är betydligt enklare att obetänksamt rikta i någon idiotriktning, än ett gevär är. Det är mindre uppenbart att man klant-riktar. Alltså är grundregeln att alltid betrakta vapen som laddade, extra påkallad. :wink:

Jag har bara haft pickan i 36 timmar... men jag är kär! :Hughug:

Nja, jag vill kunna träna avtryck och sikte inomhus och vill ha ett litet klick vid avfyrning,
jag har tagit upp pistolskyttet efter cirka femton års uppehåll, slutade p.g.a. olika anledningar,
skjuter krut i klubb och tänkte plocka hem guldfodringen
nu i vår, allt skytte är färskvara så efter 15 år så är jag på nybörjarläget igen.
Kul att du trivs med pistolen.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Roggie_49 för detta inlägg
Luftpangarn (25 okt 2018, 20:23)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Luftpangarn 25 okt 2018, 20:28

Roggie_49

Nä CP1:an har sin karaktär. Den saknar tryckpunt, den erbjuder bara snälltryck - vilket jag doch shockartat upptäckt att jag gillar på en pistol!

Men det finnst nog inga krutvapen med snälltryck?!? Det är liksom apviktigare om en polis är säker på NÄR han skjuter, snarare än om han träffar 7 eller 12. :wink:
Senast redigerad av Luftpangarn 25 okt 2018, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 25 okt 2018, 20:47

Luftpangarn skrev:Roggie_49

Nä CP1:an har sin karaktär. Den saknar tryckpunt, den erbjuder bara snälltryck - vilket jag doch shockartat upptäckt att jag gillar på en pistol!

Men det finnst nog inga krutvapen med snälltryck?!? Det är liksom apviktigare om en polis är säker på NÄR han skjuter, snarare än om han träffar 7 eller 12. :wink:


Jo då det finns det, fripistol 50m bana enskottare, hypernervösa, räcker nästan med att man hostar på avtryckaren.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Roggie_49 för detta inlägg
Luftpangarn (25 okt 2018, 21:03)

Re: Artemis CP 1

Inläggav sfe 28 okt 2018, 10:10

Jag uppfattar tydligen frågan här helt annorlunda än vad andra deltagare i tråden gjort men jag kör på ändå...

Jodå, det går utmärkt att använda CP-1 för torrklickningsövningar. Se bara till att inte ha någon CO2 i, sedan är det bara att spänna upp och trycka av i vanlig ordning - utan kula naturligtvis. Periodvis är just klickövningar det jag mest använt min CP-1 till.
En tryckpunkt av enkelt slag är inte allt för svårt att fixa till på CP-1. Beskrivs bl a här: För att följa länken så måste du registera dig.


Det har sålts en premiumversion av CP-1 där denna mod redan är utförd. På mitt ex, som är billigaste versionen, fanns redan ett gängat hål för stoppskruv i avtryckaren (utan skruv isatt) men jag gjorde ett hål till så att jag fick två skruvar. Har dessutom lagt in en skruv i varbygeln som stoppar avtryckaren när skottet gått.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (28 okt 2018, 11:10)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Luftpangarn 28 okt 2018, 11:27

Sfe - det är du som uppfattat frågan rätt!

Förstår inte riktigt hur jag tänkte, när jag påstod att det inte gick att torrklicka?! :oops:

Tack för tipsen kring trycket! :thumbupp:

Strax skall jag strax ut och testa skjuta i 5-6 grader. Det skall ju typ inte gå med CO2 :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 28 okt 2018, 12:07

sfe skrev:Jag uppfattar tydligen frågan här helt annorlunda än vad andra deltagare i tråden gjort men jag kör på ändå...

Jodå, det går utmärkt att använda CP-1 för torrklickningsövningar. Se bara till att inte ha någon CO2 i, sedan är det bara att spänna upp och trycka av i vanlig ordning - utan kula naturligtvis. Periodvis är just klickövningar det jag mest använt min CP-1 till.
En tryckpunkt av enkelt slag är inte allt för svårt att fixa till på CP-1. Beskrivs bl a här: För att följa länken så måste du registera dig.


Det har sålts en premiumversion av CP-1 där denna mod redan är utförd. På mitt ex, som är billigaste versionen, fanns redan ett gängat hål för stoppskruv i avtryckaren (utan skruv isatt) men jag gjorde ett hål till så att jag fick två skruvar. Har dessutom lagt in en skruv i varbygeln som stoppar avtryckaren när skottet gått.



Tack för svar, har du möjligen ett foto på den konstruktionen?
Jag har iofs två pistoler, Zoraki och HW 45 men där saknas möjligheten att torrklicka.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Artemis CP 1

Inläggav Air 28 okt 2018, 12:39

Roggie_49 skrev:
sfe skrev:Jag uppfattar tydligen frågan här helt annorlunda än vad andra deltagare i tråden gjort men jag kör på ändå...

Jodå, det går utmärkt att använda CP-1 för torrklickningsövningar. Se bara till att inte ha någon CO2 i, sedan är det bara att spänna upp och trycka av i vanlig ordning - utan kula naturligtvis. Periodvis är just klickövningar det jag mest använt min CP-1 till.
En tryckpunkt av enkelt slag är inte allt för svårt att fixa till på CP-1. Beskrivs bl a här: För att följa länken så måste du registera dig.


Det har sålts en premiumversion av CP-1 där denna mod redan är utförd. På mitt ex, som är billigaste versionen, fanns redan ett gängat hål för stoppskruv i avtryckaren (utan skruv isatt) men jag gjorde ett hål till så att jag fick två skruvar. Har dessutom lagt in en skruv i varbygeln som stoppar avtryckaren när skottet gått.



Tack för svar, har du möjligen ett foto på den konstruktionen?
Jag har iofs två pistoler, Zoraki och HW 45 men där saknas möjligheten att torrklicka.

På HW45 öppnar man bara överdelen utan att spänna fjädern.Stäng sedan kan du torrklicka.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Roggie_49 (28 okt 2018, 13:35)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 28 okt 2018, 13:35

Air skrev:
Roggie_49 skrev:
sfe skrev:Jag uppfattar tydligen frågan här helt annorlunda än vad andra deltagare i tråden gjort men jag kör på ändå...

Jodå, det går utmärkt att använda CP-1 för torrklickningsövningar. Se bara till att inte ha någon CO2 i, sedan är det bara att spänna upp och trycka av i vanlig ordning - utan kula naturligtvis. Periodvis är just klickövningar det jag mest använt min CP-1 till.
En tryckpunkt av enkelt slag är inte allt för svårt att fixa till på CP-1. Beskrivs bl a här: För att följa länken så måste du registera dig.


Det har sålts en premiumversion av CP-1 där denna mod redan är utförd. På mitt ex, som är billigaste versionen, fanns redan ett gängat hål för stoppskruv i avtryckaren (utan skruv isatt) men jag gjorde ett hål till så att jag fick två skruvar. Har dessutom lagt in en skruv i varbygeln som stoppar avtryckaren när skottet gått.



Tack för svar, har du möjligen ett foto på den konstruktionen?
Jag har iofs två pistoler, Zoraki och HW 45 men där saknas möjligheten att torrklicka.

På HW45 öppnar man bara överdelen utan att spänna fjädern.Stäng sedan kan du torrklicka.



:Thumbupp:
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Artemis CP 1

Inläggav sfe 29 okt 2018, 10:17

Hmm..
Bilder har jag visat tidigare i den här tråden: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=3&t=16763&p=325833&hilit=cp1#p325833 men dom verkar vara borta nu?
OK, ett nytt foto alltså:

För att följa länken så måste du registera dig.



Inte så jättesnyggt kanske, men funkar och är lättare att justera än varianten med 2 stoppskruv tvärs över inne i mekanismen som visas i länken jag lade in tidigare.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (29 okt 2018, 10:55)

Re: Artemis CP 1

Inläggav Roggie_49 29 okt 2018, 19:56

sfe skrev:Hmm..
Bilder har jag visat tidigare i den här tråden: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=3&t=16763&p=325833&hilit=cp1#p325833 men dom verkar vara borta nu?
OK, ett nytt foto alltså:

För att följa länken så måste du registera dig.



Inte så jättesnyggt kanske, men funkar och är lättare att justera än varianten med 2 stoppskruv tvärs över inne i mekanismen som visas i länken jag lade in tidigare.


Tack, vänligt av dig. Funktion går före form sägs det, får väl ta och travestera det uttrycket lite, funktion går före estetiken.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer