Vilket sikte?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket sikte?

Inläggav H.. 12 mar 2020, 22:07

Nu har jag suttit och dreglat på blandannat Matt Dubber och Ted´s holdover videor i ett antal månader, just bara för att dem skjuter FX gevär. Sååå himla sugen på att börja skjuta fieldtarget och skaffa en FX smoothtwistX av hygglig kaliber.

Blir så imponerad av Matt Dubbers kunskaper om ballistik, trimning och allt resonemang kring precision, för att inte nämna hur duktig skytt han är, med just sina FX pipor...

I stort sett är jag klar med vilken bössa det blir och det lutar helt klart år en FX impact, den senaste versionen. Dock är mina egna kunskaper om gevär lite i underkant då skytte för min del inte har handlat om kulor och diaboler, även om jag är hygglig på att pricka mitt.

Men jag är riktigt kluven vad gäller kikarsikte till ovan nämnda. Såklart är jag ute efter ett riktigt bra kvalitets sikte, med det sagt så tycker jag att budgeten bör maxa runt femtusen kronor. Ingen skjuter en tia med skitgrejer, men det är för mycket i nuläget att lägga 10K kr på bara siktet, när bössan ändå ligger pådryga15K kr.

Har fastnat på tre sikten i dagsläget och dem skall duga till fieldtarget precision likaväl som långdistans skytte, upp till 100m eller mer i framtiden, och jag är såklart öppen för licenssök när det blir dax.

A. Aztec Emerald 5,5-25x50
B. Element Optics HELIX 6-24x50 SFP
C. MTC Viper Pro 5-30x50
Samtliga ligger i spannet 4-5000 kr, och visst skulle man lätt ta ett sikte för den dubbla summan, men då behöver det vara väl motiverat.

Så! Alla som har en åsikt om siktesvalet till ovan gevär säg vad ni tycker. Har du egen erfarenhet av ett av dem så uppskattas ett par rader. Har du ett bättre val så säg...

H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Vilket sikte?

Inläggav börne 12 mar 2020, 22:36

Aztec Emerald 5,5-25x50 är ett trevligt sikte, jag har två, ett till min TX200HC & ett till min Tikka T1X 22lr.

Du skriver att du vill börja med fieldtarget, är det detta du ska ha siktet till eller du är ute efter ett sikte som är mer allround? Jag har skjutit en tävling med det siktet & det fungerar hyfsat att avståndsbedöma med men det är inte ett sikte till FT om man ska satsa på sporten, duger för att kunna ha skoj. Det blir riktigt skarpt när man hittar rätt men det snappar inte in fort nog för att vara riktigt bra då man helst vill veta på metern hur långt det är, det är mer ett allroundsikte, passar bäst till min 22lr av dessa två bössor.

Mitt gamla Hawke Sidewinder 8-32X56 är betydligt bättre lämpat, dock inte lika skarp optik som mina Aztec. En sak man ska veta med riktmedlet i Aztec är att det är riktigt fint (tunt), så i mörka parti är det nästan för fint, annars väldigt trevligt vid skytte på skjutbanan där man inte skjuter in i mörk skog osv.

Sen vad gäller bössan, en Impact tror inte jag på till FT rent ergonomiskt. Men det är nåt du själv får fundera på, jag tycker den bössan är en ren bänk bössa.

FX har ju en variant som är mer lämplig, men som sagt ska du satsa på FT eller bara prova på det gör ju skillnad på hur man väljer.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket sikte?

Inläggav Batistuta 12 mar 2020, 23:00

Jag tror att detta är det instegssikte som är absolut bäst. Många av våra svenska FT-skyttar har använt detta och klarat sig bra. Jag har ett själv och är nöjd.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Vilket sikte?

Inläggav H.. 12 mar 2020, 23:41

börne skrev:Aztec Emerald 5,5-25x50 är ett trevligt sikte, jag har två, ett till min TX200HC & ett till min Tikka T1X 22lr.

Du skriver att du vill börja med fieldtarget, är det detta du ska ha siktet till eller du är ute efter ett sikte som är mer allround? Jag har skjutit en tävling med det siktet & det fungerar hyfsat att avståndsbedöma med men det är inte ett sikte till FT om man ska satsa på sporten, duger för att kunna ha skoj. Det blir riktigt skarpt när man hittar rätt men det snappar inte in fort nog för att vara riktigt bra då man helst vill veta på metern hur långt det är, det är mer ett allroundsikte, passar bäst till min 22lr av dessa två bössor.

Mitt gamla Hawke Sidewinder 8-32X56 är betydligt bättre lämpat, dock inte lika skarp optik som mina Aztec. En sak man ska veta med riktmedlet i Aztec är att det är riktigt fint (tunt), så i mörka parti är det nästan för fint, annars väldigt trevligt vid skytte på skjutbanan där man inte skjuter in i mörk skog osv.

Sen vad gäller bössan, en Impact tror inte jag på till FT rent ergonomiskt. Men det är nåt du själv får fundera på, jag tycker den bössan är en ren bänk bössa.

FX har ju en variant som är mer lämplig, men som sagt ska du satsa på FT eller bara prova på det gör ju skillnad på hur man väljer.

För att följa länken så måste du registera dig.



Tack för svar.
Nja fieldtarget är väl inte prio ett, men någon form av tävlande vill jag absolut kunna hålla på med. Fast FT känns som det roligaste, helt klart.
Jag skall titta lite närmare på hawke sidew. där, såg snabbt att den var inom räckvidd på priset. Vad är det som gör att ett sikte lämpar sig bättre i mörker, är det ljusöppningen bara eller finns det andra saker som inverkar?

wow, dreamline fieldtarget.

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Vilket sikte?

Inläggav H.. 12 mar 2020, 23:42

Batistuta skrev:Jag tror att detta är det instegssikte som är absolut bäst. Många av våra svenska FT-skyttar har använt detta och klarat sig bra. Jag har ett själv och är nöjd.
För att följa länken så måste du registera dig.



Tack.

Den ska vi kika närmare på också.

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Vilket sikte?

Inläggav börne 13 mar 2020, 07:45

Mitt prat om mörker är att då riktmedlet är väldigt fint i Aztecen smälter det in i naturen lättare än om det är lite grövre.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket sikte?

Inläggav H.. 13 mar 2020, 17:08

börne skrev:Mitt prat om mörker är att då riktmedlet är väldigt fint i Aztecen smälter det in i naturen lättare än om det är lite grövre.


Ok. Jag missförstod lite där. Du menade såklart hårkorsets tunna linje. Allright.

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer