kikarsikte

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

kikarsikte

Inläggav Desaleux 28 sep 2019, 08:59

Ett kikarsikte enklare 2-6x32 TAC front paralax för 630 kr om jag förstår så går det fast ställa avstånd focus men att kolla korset mot objekt
är stila men förutsättningen är att bössan är still bänk för stående rör en bössan för mycket där av i FL är de kikarsikten där fockus pungt
går få fram även när bössan rör sig lite vid in siktningen jag är ej expert men är de så därav de kikarsikten som väljs där 32 gångers och 50 till 60
gångers och då blir priset högre men fungerar bättre praktiskt för FT.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: kikarsikte

Inläggav Silwer 28 sep 2019, 11:56

FT sikten behlver hög förstoring och kort fokusdjup för att fastställa avståndet till målet.

De siktena är inte bra för annat, de flesta ej FT tävlande eller tränande blur gladare med ett sikte av mindre storlek som är klart inom ett större område öven om pllxjystering behövs för att riktpunkten och träffpunkten ska samanfalla, men i vanliga fall kan man ju mäta avståndet bara.

Vid jakt anser jag snabba sikten gäller inget man inte hittar målet i.
Ytterst få jagar dock ändå.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: kikarsikte

Inläggav börne 28 sep 2019, 15:50

Desaleux skrev:Ett kikarsikte enklare 2-6x32 TAC front paralax för 630 kr om jag förstår så går det fast ställa avstånd

Utan att ha testat det siktet så kan jag garantera att du inte kommer kunna avståndsbedöma med det på längre håll.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: kikarsikte

Inläggav Silwer 28 sep 2019, 16:44

Ärligt är det väl enkelt för ens allroundskytte imo då det ju iaf lär vara lika stort som säg ett med 4-12x eller liknande.

Däremot tycker jag AO dvs frontjustering är ok för målskytte av annat slag än FT.

Men 630kr ger inte så mycket så ju enklare ju bättre i det här fallet även om jag knappast tror det innehåller annat än luft och i princip obehandlade linser.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: kikarsikte

Inläggav Desaleux 28 sep 2019, 18:41

Det är med andra ord ej så stor skillnad mot de jag har 4x32 anat en att jag måste veta hur
långt till mål är ca 15 till 150 parallaxfri fördelen skulle va nära 9-15 meter där får ja öppna för skruv hylsan framtill skillnad är de skull bli bara skruva in metrarna den 2-6x32TAK Jag förstår att de är
hög förstora för att se var träffen tog på FT sikten med andra ord material sport kommer ej runt
det sedan ser jag det skytte uppåt och neråt gradskytte enkelt grad lod för silva grad duger ej
har sådant på borrigg.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: kikarsikte

Inläggav Silwer 28 sep 2019, 18:59

Nej du kommer inte runt att FT sikten måste fungera för avståndsbedömning då de inte får mäta avståndet till målet på annat sätt.

Men om du inte tävlar i FT så kan du ju mäta avståndet och ställa parralelljusteringen rätt själv.

Så man måste ju inte följa FT alls om man inte deltar.

Den höga förstoringen är väl bra för att se var du exakt siktar, kom ihåg att det är bara 16j, men förstoringen gör också att fokusdjupet blir kort, dvs målet blir klart enbart inom ett par meter på ett bra FT sikte, det kan man aldrig få med 6x förstoring till att börja med.

Visst finns mer allroundvänliga kikarsikten som funkar hyfsat för FT men ändå går att använda för annat, Hawke sidewinder 30 är ett exempel.

Har man inte råd är det ofta bäst att hålla sig till kikarsikten utan en massa funktioner då mer kan ha satsas på optiken, AO duger, man måste inte ha SF med ett stort hjul om man inte skjuter FT.

4x sikten är snabba sikten iaf, men man måste ha pllljustering oavsett.

Ok jag har ett 2.5-4.5x 1" med fast parralax på 25m, det är helt ok på en fjäderbössa, lätt och hyfsad optik.
En sak till är ju att billiga kinesiska fästen ofta ger problem när man börjar med mer avancerade grejor, de är skräp nästan alltid.

Och har förstört för många som vägrat tro att de är dåliga.

Man får inte ett under av precisionstillverkning för 50 spänn, släng skiten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: kikarsikte

Inläggav Desaleux 30 sep 2019, 20:44

Jag har tittat på vilken förstora för att se på 50 meter var det tar verkar va 18 gånger under
det är det för svårt förut sättning är att krysset är ej skymmer målet att träffa går ju med mindre
men att se i tavla svårare på 50 meter är det mindre joules går hög minst förstora bort kikarsiktes
inställ område begränsat den jag har 4x32 fungerar bra på 18 meter har ej skytte skall fixa bössan
lite till rekylklack för sikte.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: kikarsikte

Inläggav Silwer 02 okt 2019, 17:53

Dock har väl de flesta kikarsikten duplex kors? Ich ev mildots, då täcker de ju inte målet på 50m

Du har en rekylerande bössa ok, dp är ju ifta lättare sikten bra val dp rekylen gärna knäcker tunga sikten.

Jag trodde du hade ett PCP och de har ju ingen rekyl.

Vilket sikte du tycker är ok är ju din ensak, iftast skjuter man ju inte med bögflrstorande stora sikten utan anledning.

Men jag antar du har parralelljustering, det har jag på ett 4x32mm från början av 90talet.

Det första sikte jag köpte var ett japanskt Tasco 4-16x40mm att ha på en rekylerande bössa, då var det lågprismärket, jag bytte till SM fästen.

Det här var väl runt 1991, siktet höll i många år innan det började se gult ut inuti.

Jag var imponerad av det jag läste i Airgun tidningar och ville försöka göra som dom i FT, skjutställningar mm.

Idag är det där givetvis trams, men det fanns inte så mycket att välja på och parralelljustering hade jag lärt mig var helt nödvändigt för luftvapen.

Jag mins att jaktaffärsförsäljaren av siktet inte kunde förstå varför jag skulle ha 16x förstoring.

Vapnet blev dock långsant, jag jagade råttor och kajor då, och sintet var inte så snabbt.

Så jag skaffade en till fjäderbössa nen i .25 som jag satte ett top notch rödpunktsikte på, ingen förstoring, men snabbt som fan och inget kinaleksaksrödpunktsikte.

Fan va kul det var , sen kom 2001 och mobiler blev jättevanliga och allt var över, folk var livrödda vid åsynen av ett vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: kikarsikte

Inläggav Desaleux 04 okt 2019, 18:23

Jag kan ej heller ha längre än 300 mm är lite kompakt bössan bryt öppningen kommer i vägen
på SPA B1-1. Jo det var ej så mycket med sikten på 60 och tidigt 70 tal japan Atlas vandrande
sikten och på BSA Meteor var det ett 2.5 x förstora och då såg en bra utan kikarsikten sköt ut
till 50 meter med öppna riktmedel mest 40 meter och 30 grader upp neråt och en kallade det
för fusksikten den tidens sikten var ej gas fyllda mot dagen kinesiska sikten där mot finns det tunga
kinesiska sikten och kopia sikten var för kan de ej stå för egna namn. Det var ett Vector kompakt
på svenskt skyttesupport för 630 kr såg googel robsoft forum drog öron åt nej int köp.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: kikarsikte

Inläggav Silwer 06 okt 2019, 22:04

Lita inte på priduktnamn idag, visst finns det bättre och sämre kinatillverkade kikarsukten, det bästa ör ju om en slutkontroll finns ifta av säg en europeisk firma tex, visst det blir dyrare men det gör att man får bättre grejor.

Idag ör Jaoanska eller tyska äkta sinten hejdlöst dyra, men visst Leupold kan vara nåt om man inte söker några stora stjärnkikare.

Trots det kistar de minst 4000, å andra sidan gav jag 3500 1993 för ett Japanskt Tasco utan fästen.
Då var det ett sniksikte men med zoom och parralelljusterung, tiderna har ändrats och om ens Tasco finns är de knappast japansktillverkat idag.

Mängder med skit ärlugt talat tillverkas, och säljs tom i fina jaktbutiker.

Många kinasukten för 5-600 innehåller gas, men det är luft.
Ofta ser man det på om påfyllningsventil finns.

Jag har ett Falcon Manace FFP 4-14x 42mm, har haft det x antal år, jag köpte det då just för att jag ville ha ett sikte som inte var för FT för en allroundbössa, fästena bytte hag till SM, nen annars har det hängt med.

Inget imponerande, FFP innebär att muldotarna följer med när nan drar upp förstoringen ich man behöver inte berökna om nåt, 2 mildots ötår det i 4x som i 14x.
Det funkar faktiskt kan jag meddela.

Idag är det ju ett omodernt sikte såklart, men jag tycker det här med eorm förstoring mm bluvit löjligt ibland, folk som öht inte tävlar eller skjutar FT, de vore gladare med kikarsikten som var smidigare.

Och idag får man nog mer optik för pengarna än jag fick då.

För sällan diskuteras hur tex ens prismat ör behandlat, det kan vara ren aluminium, eller hur linserna har behandlats, alla verkar strunra i sånt.

Du verkar nöja dig med fast förstoring ich då parralaxjustering så du borde få en rätt bra kikare för några tusen som ser bra ut att se igenom.
Du kommer inte undan parralelljustering i normalfallet då öven en kikare för småkalibriga vaoen kan vara justerad för 50m och då på säg 10m kommer träffpunkten variera rätt mycket veroende på vinkeln man tittar in i okularet.
Senast redigerad av Silwer 06 okt 2019, 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer