"snabbfästen" / skydda tumhjul / öppna sikten

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

"snabbfästen" / skydda tumhjul / öppna sikten

Inläggav Luftpangarn 11 jul 2019, 22:09

Jag har flera funderingar som hör ihop.

Allvarligast, är att jag håller på / riskerar skada siktet med sidoparrallax, då det monterade tumhjulet ju lätt utsätts för tryck från sidan. En sak jag skulle kunna göra, är att montera av och på det efter behov. Men då försvinner rätt mycket av användningsövningen, realistiskt sett. Exakt lär monteringen inte heller se ut olika gånger.

Sikte skall användas på Hatsan AT44 som har "universal" fästesskena för Weaver / Picatinny och laxspår. Så en möjlighet vore att ha Weaver "snabbfästen" som går att "knäppa av" med små spännarmar i Weaverfästena. Som åtminstone har tvärspår, så man får samma fästpunkt i längsled med pipan. Sedan kan man ju undra hurpass exakt det blir i alla fall.

Siktet kan man sedan lägga i en hård aluminiumväska. (Nuvarande gevärsfodral är mkt bra vaddera, men ändå mjukt.)

Fördelen är då också, att jag kan använda de öppna siktena ibland.

Fast det har jag en annan bössa som också har, QB78. Dock, på den finns bara laxsspår, och det tror jag inte för fem öre på att använda för "snabbfästen".

Men "fastmonterar" jag kikarsikte på båda bössorna, kan jag inte sjuta öppna sikten alls. :-( Å andra sidan är de öppna riktmedlen på båda bössorna "Truglo" vilket inte är någon höjdare.)

Jag vete fn hur jag skall vända mig.

Fast just nu skall jag bara montera båda sikten, och få det att fungera. Men jag funderar.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer