Nattsikten - Funderingar

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nattsikten - Funderingar

Inläggav Incite 10 mar 2019, 06:22

Jag har funderat ett tag på att införskaffa mig ett digitalt dag/nattsikte och vill minnas att det finns ett fåtal här på forumet som har erfarenhet av denna typen av sikten. Så jag har lite frågor och funderingar till er med erfarenhet kring detta.


Fabrikaten jag primärt tittat på är ATN och Pulsar.
Mer modellspecifikt så rör det sig om ATN X-Sight-4K och Pulsar Digisight Ultra N445.
Dessa sikten ligger hyfsat lika i pris och något så när i de tekniska specifikationerna.

Själv hittar jag för och nackdelar hos båda. Prio ett är hållbarhet och livslängd.


Någon som äger/har ägt något av nämnda fabrikat och kan ge en generell åsikt gällande kvalité, pålitlighet, service/reparation etc. för respektive fabrikat?


Jag har letat en del utan att finna, någon här kanske vet.. Vad kan man vänta sig i total drifttid innan ett digitalt sikte ger upp, mellan tumme och pekfinger? Finns det möjlighet att få dem reparerade? Jag menar allt slits ju. Eller är det kass när det är kass?

Det inbyggda batteriet hos ATN, är det utbytbart? Batterier varar inte för evigt, skulle vara synd att behöva kassera ett helt sikte endast på grund av ett batteri.


Åsikter och framför allt ERFARENHETER efterfrågas, tack! :smt020
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Nattsikten - Funderingar

Inläggav aked 10 mar 2019, 18:47

Jag köpte ett ATN x signht 4k pro 3-14x för ett tag sedan. I början låste sig bilden efter någon minut, men slog man av och på igen kom felet ej tillbaka, kanske ett uppvärmningsfel. Jag använder ej extrafinesserna inspelning mm och batteriet verkar uppfylla specificerad nivå (18 tim) Ett Li ion batteri bör klara 500 uppladdningar (med underhållsladdning). Närgränsen på några meter är OK, men inställningen via frontringen är ganska trög. Jag har ej provskjutet det än, avvaktar Regeringens beslut om generellt tillstånd för vildsvinsjakt med ljusförstärkare. Vet således ej vilken bössa jag skall sätta det på. Du kan se ett mål av en råttas storlek på 50 m i helmörker med bifogad IR laser. Dagsljusbilden är kontrastrik, men något ljus i färgerna, kanske kan man blända ner med ett mindre hål via ett lock på objektivet,men det är inte störande med den ljusa bjlden utan närmast att man är van vid en mörkare bild. Tyvärr går ej ljusstyrkan på nightvision att ställa ner så du förlorar ditt mörkerseende, vad du nu skall med det till när du har bra nightvision.
Totalt sett är jag nöjd med siktet speciellt då det går att montera direkt via ringarna på alla underlag.

aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: Nattsikten - Funderingar

Inläggav Incite 16 mar 2019, 15:17

aked skrev:Jag köpte ett ATN x signht 4k pro 3-14x för ett tag sedan. I början låste sig bilden efter någon minut, men slog man av och på igen kom felet ej tillbaka, kanske ett uppvärmningsfel. Jag använder ej extrafinesserna inspelning mm och batteriet verkar uppfylla specificerad nivå (18 tim) Ett Li ion batteri bör klara 500 uppladdningar (med underhållsladdning). Närgränsen på några meter är OK, men inställningen via frontringen är ganska trög. Jag har ej provskjutet det än, avvaktar Regeringens beslut om generellt tillstånd för vildsvinsjakt med ljusförstärkare. Vet således ej vilken bössa jag skall sätta det på. Du kan se ett mål av en råttas storlek på 50 m i helmörker med bifogad IR laser. Dagsljusbilden är kontrastrik, men något ljus i färgerna, kanske kan man blända ner med ett mindre hål via ett lock på objektivet,men det är inte störande med den ljusa bjlden utan närmast att man är van vid en mörkare bild. Tyvärr går ej ljusstyrkan på nightvision att ställa ner så du förlorar ditt mörkerseende, vad du nu skall med det till när du har bra nightvision.
Totalt sett är jag nöjd med siktet speciellt då det går att montera direkt via ringarna på alla underlag.

aked



Har du sett om det finns möjlighet att komma åt/byta batteriet vid behov?
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Nattsikten - Funderingar

Inläggav aked 16 mar 2019, 15:56

Det finns fyra skruvar på huvudenheten mot okularsidan. Locket kan också lyftas av på denna. Jag vill ej titta efter, men hör ev med Astro Sweden där jag köpte det (De eller leverantören bör veta)
aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: Nattsikten - Funderingar

Inläggav Incite 16 mar 2019, 17:02

aked skrev:Det finns fyra skruvar på huvudenheten mot okularsidan. Locket kan också lyftas av på denna. Jag vill ej titta efter, men hör ev med Astro Sweden där jag köpte det (De eller leverantören bör veta)
aked


Ska kolla med dem, tack!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer